Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timilim
Snackade med supporten och körde nåt mer avancerat test... Den hittade två fel på två olika kluster. Testet tog sjukt lång tid (10 timmar+) eftersom den ena hårddisken kör i PIO-mode... Hur ändrar man tillbaka till vanliga? Dellsnubben sa att man gjorde det i BIOS men jag kollade utan att hitta något...

I enhetshanteraren funkar inte, där står att den ska köra i DMA-läge om möjligt men att den kör i PIO-läge (gärna på Svenska).

Dellsnubben sa dessutom att värmen inte spelade någon roll så länge hårddiskarna inte låg på över 90 grader.

Edit: Istälelt för att låta "tck tick tick" i 15 sekunder och haka sig tickar datorn till en enda gång ungefär två gånger i minuter. Är det för att den är i PIO-läge?

Om du mot förmodan får för dig att vilja gräva mer i PIO fixandet så kan du läsa mer på http://www.overclockers.com/articles1161/

Permalänk

Lite klipp ur tekniska specen på några diskar ..

Seagate NL35 (SATA, 250-500 GB):
http://www.seagate.com/cda/products/discsales/enterprise/fami...

Maxtor DiamondMax 10 (SATA, 80-300 GB):
http://www.maxtor.com/_files/maxtor/en_us/documentation/data_...

Hitachi T7K250 (SATA, 250 GB)
http://www.hitachigst.com/hdd/support/t7k250/t7k250.htm

Max arbetstemperatur (ibland angiven som ambient/omgivnings-temperatur) är i dessa exempel 60 resp. 55 °C.

Så, som flera redan konstaterat ... Snubben på Dell vet inte vad han pratar om.

Permalänk
Medlem

Jag har fyra diskar en IBM 60, två Seagate 120 och 80 och en WD på 36, Temperaturen ligger på 40-47, 29-34, 30-35 och 28-33 på dem, och jag är orolig för min IBM Deathstar. Det jag inte fattar är att WD ligger på den temperatur den gör och att man hört att de är varma, pah, den ligger ju knappt ovanför rumstemp (jag har mellan 26 och 30 grader i rummet)...

70 Grader!!!!! Ska du steka ägg så gör det på spisen istället!!!

Visa signatur

SanDiego 3700+|Epox 9NPA+ Ultra|1GB|HDD WD 36GB|SonataII450w
DV6184|C2DT5600|1GB|120GB|GeForceGo7400
P910i

Permalänk
Medlem

mina seagate ligger på 20-25 beroende på årstiden
en 250gb och en 80gb och dom är så nära att dom tar i varandra efter en hel sida där texten är
har 4 fläktar totalt i burken
cpu
gpu
psu
chassi (utblås)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Som ovan säger vid 90 grader så är hdd'en ganska körd. hur stort mellanrum har du mellan dina hdd??

Ca 3 mm. Men något som är ännu knepigare är att bakom hårddiskarna sitter bara en stor metallplatta, varför finns det då luftintag framför hårddiskarna i själva burken när inget kan sugas igenom? Jag funderar seriöst på om de kan ha använt delar från en annan modell eftersom de kanske haft ont om delar till D 5000...

Dellsnubbens chef kanske inte vill att alla skickar in sina datorer när det är fel på dem eftersom det kostar en massa pengar, därför det är "helt okej" med 72 grader (eller 78 grader som den var går när jag bara satt inne på MSN)..

Såhär ser min dator ut, det stora luftintaget suger in luft, det kan man känna tydligt. Det översta av de lilla suger in extremt lite luft, precis så man känner det. Den nedre kan man dock inte känna något luftintag alls hos.

Ska det verkligen vara såhär?

Hur är lagarna om sånt här? Hos dell har man ju ett års garanti, men det är ju anpassat för marknaden i de flesta andra länder. I Sverige har vi ju världens bästa konsumentlagstiftning. Man har 3 års reklamationsrätt vid tillverkningsfel/fabriksfel. Räknas detta som det och vet ni vad Dell brukar tycka?

Edit: Har haft min dator i ett år och en månad.

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk

hehe mina diskar är helt olika, en 160gig maxtor ligger på 26-27 grader, samsung 40gig ligger runt 32-36grader och western digital 250gig ligger på 40-45grader :S

men notera att den första HDDn har en egen 120mm fläkt själv och dom andra har ingenting och sitter precis undervarandra, har ett gammalt sunkigt chassi så 120mm sitter fast med metall band i fronten under DVD-läsaren och 160gig hänger löst i sladdar framför den

finns bara 2 HDDn platser i chassit :S

Permalänk

Hänger löst i sladdar?
Kanske dags att fundera på ett nytt chassi?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag lät datorn stå på när jag var på jobbet och nu när jag kom hem var det en bluescreen. Stod att något som behövdes för att köra windows hade avbrutits. "Om det är första gången du ser detta meddelande så prova att starta om datorn, blaablaablaaa".

Kan man installera windows på D: om man har en dell eller lägger det sig alltid automatiskt på C:? (Har 2 GB reservarat på C: för dellgrejs).

Men vad tror ni om att skicka in den? "Får" man det enligt lagen eller vad klassas en strulande hårddisk som?

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.