AMD:s svar på Core 2 är väldigt sänkta priser

Permalänk

Vilken jävla tur att man surfade in på swec första gången på typ 6 månader nu då. Tänkte beställa en helt ny dator idag med en athlon x2 4200+. Men nu blir det till att vänta ett tag till och köpa en bättre prolle för samma pengar Kanske man kan lägga lite mera på ett sjystare graffe kort också. Tänkte köpa ett x1800GTO 256 nu men om någon har ett bättre alternativ för typ +500kr så shoot

Visa signatur

Nuvarande rigg | Antec Sonata II | SmartPower 2.0 450W iATX12V v2.01 powerl supply | Asus 975X P5W DH DELUXE | Intel Core 2 Duo E6600 "Conroe" | Asus 7900GT 256mb | 2*1024 crosair pc6400
Monitor: Dell 2007WFP 20" WideScreen Monitor

Permalänk
Medlem

hmmm men AMD kommer att få göra nedskärningar i manskap kan man altid räkna med för den förlusten de får nu måste komma in på något sätt o det blir nedskärningar på löneutbetalningar,

det e ju så att har ett företag spekulerat i att få tex 5miljarder i vinst o sen får de bara 4,5miljarder då har de gått 0,5miljarder i förlust

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du skulle bara se uträkningarna som en en del företag (Som har bonussystem för anställda sen det glada 80-talet.) gör för att slippa betala ut bousar till anställda, tack ICA för min bonus som jg inte fått trots att ICA aldrig gått så bra...

Permalänk

någon som hört ngt om när det kommer ut ngn AM2 moderkort med AGP stöd?

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Hur får du ~280$ till 3500kr? Priserna i Sverige är nästan alltid dollarpriset * 10 vilket stödjs kalkylen nedan.

280*7.45*1.30 = 2700kr
dollarpris växlingskurs moms&tull = slutpris

E6600 tex:
315*7.45*1.30 = 3050kr

En E6600 kostar precis som du sa runt 3000 alltså borde 5000+ kosta runt 2700-2800 om datorbutikerna gör som dom borde.

ok,ja tog bara kompletts pris på 5k+ delat på 2 men om 939 prollarna också sjunker rejält i pris så kan man kanske köpa ny.
am2 är inget o ha nu när conroe kommer

Permalänk

haha, och E6600 kostar ju fan inte ett piss om man jämför prestandan med den hos en 5000+ It's christmas!

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

kan nog bli en 5000 + då om man ska köra dualcore borde man klara sig på så slipper man uppgradera minne moderkort socket till vappon m.m.

Visa signatur

3600X RTX 2060

Permalänk
Avstängd

:D: D Lagom till updateringen.... Fan va gött AMD!!!....Köper en monster dator för 3000Kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoXon2
kan nog bli en 5000 + då om man ska köra dualcore borde man klara sig på så slipper man uppgradera minne moderkort socket till vappon m.m.

5000+ är ju AM2, din beskrivning säger att du har s939

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Hur får du ~280$ till 3500kr? Priserna i Sverige är nästan alltid dollarpriset * 10 vilket stödjs kalkylen nedan.

280*7.45*1.30 = 2700kr
dollarpris växlingskurs moms&tull = slutpris

E6600 tex:
315*7.45*1.30 = 3050kr

En E6600 kostar precis som du sa runt 3000 alltså borde 5000+ kosta runt 2700-2800 om datorbutikerna gör som dom borde.

Varför tar du *1.30 när momsen är 25%? dvs 1.25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Varför tar du *1.30 när momsen är 25%? dvs 1.25

tull?

Visa signatur

Athlon 3700+
Sapphire X1600XT Passive
Samsung SyncMaster 910n

Permalänk
Medlem
Visa signatur

EVE-Online: MMOG defined.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Varför tar du *1.30 när momsen är 25%? dvs 1.25

Glöm inte heller skatt och expedtionsavgifter.

Permalänk

Weee! Fan känns nästan gratis med dom priserna Åt helvete med Intel!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Hedersmedlem

Är det bara jag eller ser det inte ut som om AMD går i graven snart?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Är det bara jag eller ser det inte ut som om AMD går i graven snart?

Jag skulle gissa att de så fort som det är möjligt gå över till .65 cpuer så att de får lägre tillverkningskostnader per cpu för annars blir det tufft, speciellt som k8l kommer dröja ett bra tag.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Gah varje gång man inte orkar vänta så kommer det en rejäl prissänkning några månader efter, haha varenda jäkla gång

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Har precis beställt en 4000+ S939 och tänker beställa en dualcore nu ibörjan på nästa månad med, bäst att passa på när det är så billigt

Permalänk
Hedersmedlem

Tror inte det hjälper att sänka... Behövs mer.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Är det bara jag eller ser det inte ut som om AMD går i graven snart?

Jag tror att det krävs ganska så mycket mer än att Intel just nu hamnar på prestandatoppen för att dom skall gå under. Visst, dom kanske får det tungt en tid frammåt, men dom kommer säkert igen.

Det är ju precis som ATI vs. Nvidia, ibland säljer den ena av dem mest och har dom kort som presterar mest, men så går det ett tag så tar det andra märket över, men inte går dom under fördet.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Hur får du ~280$ till 3500kr? Priserna i Sverige är nästan alltid dollarpriset * 10 vilket stödjs kalkylen nedan.

280*7.45*1.30 = 2700kr
dollarpris växlingskurs moms&tull = slutpris

E6600 tex:
315*7.45*1.30 = 3050kr

En E6600 kostar precis som du sa runt 3000 alltså borde 5000+ kosta runt 2700-2800 om datorbutikerna gör som dom borde.

Om man läser lite så är även det där inte MSRP, utan bulkpriser för grossister. Så några 2700kr lär vi inte få se.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Är det bara jag eller ser det inte ut som om AMD går i graven snart?

Du har inte varit med så länge du?

Det är ingenting mot den skit AMD har suttit i tidigare. Föreställ dig deras situation innan K7 släpptes. Då hade de K6-2, som enbart platsade i botten av budgetsegmentet, att sätta mot PIII, som funkade alldeles utmärkt. Även långt efter att K7 släpptes kämpade de mot alla möjliga problem, främst rörande bristande stöd för deras plattform. Få chipsets och programvara och benchmarks utvecklade enbart för att utnyttja P3 så bra som möjligt.

Det kommer att klara sig ur det här, även om de kanske hamnar i budgetsegmentet ett tag.

Om AMD ens kommer att göra förlust med dessa priser är högst oklart. Det har varit väntat ett bra tag att Intel skulle släppa något rejält. Man måste ju veta vad de egentligen kostar att tillverka.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Och det här är precis varför jag inte hoppat på conroe-tåget
Mycket trevligt för oss med ekonomisinne ett tag framöver alltså, det gillar vi

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
gottigottgott, jag kollar starkt åt en 3800 eller 4600 nu alltså, så man kan använda det gamla ramet. ^^.

någon som vet när butiker i sverige kommer ta de priserna? någon som känner för att maila butiker och kolla upp med dem?

X2 5000+ då???
Var nån mer i tråden som helt ignorerade att den dumpas till löjligt lågt pris, och istället klagade på att 4800 inte skulle sänkas.

Är det nåt lurt med 5000+ X2 eller? Speciella minnen eller att äldre moderkort som i övrigt klarar X2 inte klarar just denna 5000+ ???

Blir ju lite orolig.... Annars är det ju GRYMT köpläge. Jag som tänkte att en 4000+ X2 kanske jag kan köpa för 2000 spänn om ett halvår...trodde knappast man skulle få en 5000+ X2 för samma pris inom några veckor. Helt sjukt om detta stämmer ju, värre än julafton

EDIT: Aha, 5000+ X2 verkar vara "fel" socket, jag har ju gamla 939. Blir ingen julafton för mig då antar jag

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
5000+ är ju AM2, din beskrivning säger att du har s939

ahh just fan

Visa signatur

3600X RTX 2060

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Du har inte varit med så länge du?

Det är ingenting mot den skit AMD har suttit i tidigare. Föreställ dig deras situation innan K7 släpptes. Då hade de K6-2, som enbart platsade i botten av budgetsegmentet, att sätta mot PIII, som funkade alldeles utmärkt. Även långt efter att K7 släpptes kämpade de mot alla möjliga problem, främst rörande bristande stöd för deras plattform. Få chipsets och programvara och benchmarks utvecklade enbart för att utnyttja P3 så bra som möjligt.

Det kommer att klara sig ur det här, även om de kanske hamnar i budgetsegmentet ett tag.

Om AMD ens kommer att göra förlust med dessa priser är högst oklart. Det har varit väntat ett bra tag att Intel skulle släppa något rejält. Man måste ju veta vad de egentligen kostar att tillverka.

Jag har varit med sedan det började och så här illa ute har dom inte varit på många år och börjar dom gå minus igen är det förmodligen kört.

AMD har byggt ut processortillverkningen så mycket att om det går dålig förblöder dom så mycket snabbare än tidigare.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Synd att man kör med socket 754 grejor annars hade det kanske blivit en billig dual-core, nu känns det ju lite jobbigare.

Så om jag uppgraderar nu blir det nog en Conroe, hade jag haft moderkort som stödjer hade jag säkert köpt en AMD. Fast iofs, dom har ju ju billiga demo kort på komplett...gah

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Synd att man kör med socket 754 grejor annars hade det kanske blivit en billig dual-core, nu känns det ju lite jobbigare.

Så om jag uppgraderar nu blir det nog en Conroe, hade jag haft moderkort som stödjer hade jag säkert köpt en AMD. Fast iofs, dom har ju ju billiga demo kort på komplett...gah

Du skulle nog kunna få ett nfore4 moderkort och en X2 3800+ för 1700kr, du behöver inte byta ut hela ditt system

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endosavian
någon som hört ngt om när det kommer ut ngn AM2 moderkort med AGP stöd?

Det hoppas jag inte att det gör..AGP är gammalt AM2 är nytt. Finns inget riktigt vettigt själ för agp i AM2..

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

jippie då var det dags att sälja sin 3500+ för 500kr typ och köpa en x2 med 2mb cache :D:D

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .