Snart slut på utrymme på C:\ vad göra?

Permalänk

Snart slut på utrymme på C:\ vad göra?

Jag har en 80 GB hårddisk som är partitionerad 5 GB för Windows XP, dvs C:\. Resten ligger som D:\.

Har försökt att lägga till utrymma från D:\ till C:\ i Partition magic 8, men när jag startar om datorn har det inte hänt någonting. Finns det något annat program för att lägga över minne till C:\, eller gör jag fel i PM8???

Jag grämer ihjäl mig att jag bara lät C:\ få 5 GB, nu när jag har 620 GB sammanlagt och jag vill i möjligaste mån inte installera om windows!

Snälla hjälp mig!

/maccomplete

Permalänk
Medlem

Du har en alldeles tillräcklit stor C:. Det du skall göra är att flytta all användardata till en annan partition. Eftersom du har flera hårddiskar så flytta växlingsfilen och temp-mappen till en annan disk (ger bättre prestanda om diskarna är på olika kanaler).

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Installerar du om Windows förstör du inget av datan förutom den som ligger på just C.

Permalänk

Tack Fagerja! Det låter ju som en bra idé. Skulle vara suveränt om du kunde förklara lite mer ingående exakt vilka mappar det är som kan flyttas, gärna med en söksträng! Sen vet jag inte vad som menas med att flytta växlingsfilen?? Vet inte ens vad det är?

Tycker själv att jag kan ganska mycket om datorer, men här på sweclockers är man bara ett värddjur som suger i sig av andras kunskap!! Ni är så j-a grymma!!

Tack på förhand!

/maccomplete

Permalänk
Medlem

Swap filen ställer du in om du går till avancerat fliken på systemegenskaper som du öppnar via kontrollpanelen.

Ställ den till en fast storlek på runt 2 gånger interna minnet, det är en ganska bra regel.
Orsaken till att storleken ska vara fast är att då blir den inte fragmenterad vilket är en klar fördel prestanda mässigt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Tackar Blubben! Nu har jag ställt in swap-filen till dubbla internminnets storlek och lagt den på min nya och snabbaste hårddisk!!

Nu undrar jag bara om man bara kan klippa ut och klistra in temp-mappen på en annan hårddisk? Det finns inte risk att windows inte hittar den eller nåt???

Dessutom vill jag frigöra mer minne än vad som ligger i min "temp-mapp", dvs ca 3 mb!

Finns det inget program som kan kolla om det ligger skit på C:\ som inte är av värde???

/Maccomplete

Permalänk
Medlem

Tempfilen ställer du in i systemegenskaper/avancerat/omgivningsvariabler (Enviroment Varibles). Katalogen måste du skapa manuellt först på önskad enhet. Gamla tempfiler kan tas bort. Programmen skall normalt ta bort sina tempfiler när de avslutas. Så om alla program avslutas korrekt skall mappen vara tom vid start.
Mappen "Mina Dokument" flyttar du genom att först skapa den nya på önskad enhet. Flytta sedan innehållet. Högerklicka på ikonen och skriv in den nya sökvägen.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

det kan inte vara så enkelt så att du har glömt att klicka "apply" för att dina ändringar ska genomföras?

Permalänk
Medlem

Använder du viloläget? Om du inte gör det så ska du se till att stödet för det är avstängt i Kontrollpanelen -> Energialternativ -> fliken Viloläge.

När viloläget är aktiverat ligger det en stor fil på hårddisken med namnet "hiber.sys". Hur stor den är beror på hur mycket internminne du har i datorn. I XP är det väl så att den filen försvinner automatiskt när stödet för viloläget inaktiveras.

Permalänk

Hej Lenco!!

Jag har klickat "apply", men när datorn har startats om har det inte hänt någonting!!

/maccomplete

Permalänk
Medlem

hmm...

kan något av detta vara en anledning då månne?

"There are three reasons why you would be unable to resize a partition that has unallocated space immediately to the right of it.

First, the unallocated space may reside within an extended partition. All you need to do is select the extended partition, choose the Resize/Move option in PartitionMagic, and move the left border of the extended partition to the right. This will move some unallocated space outside the extended partition.

Second, you may be attempting to resize the partition across a cluster boundary, and you do not have enough free space inside the partition to allow the clusters to be resized. Following is a chart that shows different cluster boundaries and the space needed inside a partition to resize it across those boundaries.
Cluster Boundary Space Needed
to Resize Cluster Size
128 MB 8 MB 2 KB to 4 KB
256 MB 41 MB 4 KB to 8 KB
511 MB 205 MB 8 KB to 16 KB
1023 MB 564 MB 16 KB to 32 KB

Third, if the partition that you are trying to resize uses the FAT16 file system, the partition may already be at its maximum size. Partitions that use the FAT16 file system are limited to a size of 2 GB. If the partition is at this limit, you must convert it to FAT32 or NTFS before you can increase its size."

Permalänk

Jag kör NTFS på min partition. C:\ = 5GB och 637MB ledigt, samt D:\ = 69GB och 57GB ledigt.

/maccomplete

Permalänk

Behöver också lite hjälp
Vart hittar man "Tempfilen ställer du in i systemegenskaper/avancerat/omgivningsvariabler (Enviroment Varibles)."
Vart hittar man det där systemegenskaper?
Kan någon gå in lite mer exakt hur man gör eftersom jag inte förstår :/'

Vill fixa swap filerna.