Problem med att få fast cpufläkten! (intel core 2)

Permalänk

Problem med att få fast cpufläkten! (intel core 2)

En polare kom över med sin nya dator igår och ville ha hjälp att bygga ihop den.. Inga problem tänkte jag.. jag har ju ändå byggt en dator förut.. Men när vi fått i moderkortet i lådan. och lagt i cpun och ska sätta fast fläktjäveln så vill det sig inte..

Vi inser att vi har böjt en av dom vita piggarna som ska in i ett av dom 4 hålen i moderkortet (intel).. då tänkte vi att vi plockar av kylaren.. men nej den sitter stenhårt :S:S (är det nån spärr eller nått som vi missat?) det är bara en av fästena som inte går att får att få bort. vi har fått bort alla fast inte alla samtidigt :S

Snälla är det nån som kan komma med nått tips?!

Kan man köra om bara 3 av piggarna är fast? känns som om den sitter bra men jag vet inte kyler det tillräckligt?

Permalänk
Medlem

Hej, min polare hade också problem med dessa piggarna, en liten pigg (en som ska expandera när man trycker fast) fastnade och böjdes av och då fanns det inget att göra. Jag frågade här om det fanns sån a att köpa någonstans men fick inget svar.

När man tar loss fläkten så ska man vrida moturs så att spärren släpper, har du gjort det?

Permalänk
Avstängd

Jag har också haft massa svårighetet med dessa piggar, efter många minuters slit så satt kylarn bra iaf.
Vet inte hur det blev.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

joo jag har vridig och fixat å grejat å pillat... men inte ett skit verkar funka:S tor ni att det är tillräckligt bra kylning om man bara kör med 3 piggar fast?

Permalänk
Medlem

Men du känner väl om alla sitter fast? Sitter en löst så är det nog inte så bra...

Permalänk

alla sitter inte fast :/
hur löste du det som din polare hade problem med då?
behövdes det en ny kylare?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur mycket det påverkar om en pigg inte sitter fast. Min polare köpte en ny sån fläkt för 50 kr på ett ställe här. Tycker det är konstigt att det inte finns såna piggar att köpa för dom går ju att ta loss och är inte fastgjutna i ramen eller vad man ska säga.

Permalänk

Men det som är så konstigt är att kylaren inte går att få av :S
Jag har fått loss alla utom en pigg... jag har tagit loss moderkortet och försökt trycka underifrån... jag tror nästan jag har prövat allt.. ingen som kan komma med något tips?

Permalänk
Avstängd

Våld är allas vän!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem

Ett tips. Nästa gång du monterar kylaren, gör det innan du sätter fast moderkortet i lådan! underlättar vansinnigt mycket o mdet skulle dyka upp något, som det du just nämnt! Det gör oxå att man kan trycka från ena sidan och hålla emot direkt runt hålet där piggarna ska igenom plus att man kan "dra" lite underifrån, ge piggen lite extra skjuts så att säga! Lycka till!

Visa signatur
Permalänk

våld verkar inte hjälpa på skiten... så jag har faktiskt ingen aning.. alla 4 piggar har varit uppe.. fast inte samtidigt.. så det borde ju gå:S
kommer nån på något så snälla säg det!

Permalänk
Inaktiv

ta en tång o kläm lite på varje pigg underifrån, så att alla tillslut sitter "i" moderkortet men inte är ur, sen är det bara att dra loss den, skulle jag trp

Permalänk
Medlem

Jag hängde på den där j*vla orgnial kylaren tills den klickade i, så våld funkar faktiskt i detta sammanhang. Sen är det som sagt bara att ta en flatmejsel och skruva enligt pilarna på dem svarta "plupparna" när den ska av.

Visa signatur

-

Permalänk

Ja, det var nog våld som var lösningen.. En polare som är lite mera händig än en själv (och ganska mycket mer brutal) var här samtidigt som jag var med flickvännen..
han berserkade loss lite på den och till slut så satt den där.. dock gick det inte att låsa sista piggen..
Men den satt fint ändå.

Tack för hjälpen gubbs. Jag får väl återkomma senare när den har brakat ihop för att cpu-kylaren sitter för kasst eller nått ;P