Permalänk
Medlem

Processortyper

Jag skulle behöva lite hjälp med processorer. Min fråga är vilken Intelprocessortyp, alltså Centrion, Core2Duo, Pentium mm som är snabbast/bäst.

Visa signatur

Finnish PoWer

Salminen
http://www.ski-team90.se
anton.salminen@telia.com
plurra-ru@hotmail.com

Permalänk
Medlem

Core 2 duo äger allting på marknaden just nu, en core 2 duo på 1 ghz smiskar en Pentium 4 på 3ghz

Permalänk
Medlem

Gäller det även bärbara då förstås?

Visa signatur

Finnish PoWer

Salminen
http://www.ski-team90.se
anton.salminen@telia.com
plurra-ru@hotmail.com

Permalänk
Medlem

Japp!
De har dock andra modellbeteckningar när det gäller de bärbara varianterna.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Så om jag hittar en dator med en sådan processor ska jag välja den? Har ni något bra tips på en skyst bärbar för ca 8000?

Visa signatur

Finnish PoWer

Salminen
http://www.ski-team90.se
anton.salminen@telia.com
plurra-ru@hotmail.com

Permalänk
Medlem

Absolut, inget slår en Core2Duo i en laptop.
Modellbeteckningarna är T5xxx och T7xxx för C2D i laptops.

Tyvärr kan jag inte tipsa om någon bra laptop då jag är novis på allt förutom CPUn i en laptop, men jag tror knappast du kan få tag på en C2D laptop för under 10k.

Skulle isåfall vara Core Duo i det prissegmentet, nästan lika bra som C2D men saknar 64-bitarsstöd.
Dom har modellbeteckningarna T2xxx

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Hur är det med spel, har man nån nytta av dubbelkärniga processorer där?
Har läst att så inte är fallet, men hur ligger det till?

Har ju hört att i t.ex BF2 så får man stänga av ena kärnan när man spelar.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

vissa spel stödjer dubbla kärnor, och då har man så klart fördel med två kärnor. men annars är det bättre att ha singel core med högre frekvens.

Permalänk
Medlem

Skillnad mellan mobila och stationära dubbelkärnor?

Någon påstod i en annan tråd (hittar den inte nu), att alla mobila dubbelkärniga processorer har adderat frekvenstalen, dvs så att det egentligen är 1GHz+1GHz för både Turion 64 TL-60 2GHz och Core 2 Duo T7200 2GHz osv.

Detta har jag inte hittat belägg för på Intels hemsida, skulle någon kunna ge bevis i endera riktningen. Det som gör mig konfunderad är om det verkligen är att de är så lågklockade och ändå riktiga monster på att processa. Det låter lite otroligt att de kommer till ett så pass lågt pris (i relation till desktop-processorerna), som prismässigt ligger ganska nära varandra och bränner på mycket mer, utan att ge allt för mycket prestanda för oljudet, om de nu ska vara så grymt mycket mer klockade än de mobila varianterna.

Kan någon ge lite klarhet i detta. Gärna med länkar och annan bevisning som understödjer ert resonemang.

Visa signatur

SanDiego 3700+|Epox 9NPA+ Ultra|1GB|HDD WD 36GB|SonataII450w
DV6184|C2DT5600|1GB|120GB|GeForceGo7400
P910i