Permalänk
Medlem

Uppkopplingen=Totalt kass!

Hej!

Jag har under en månads tid haft stora porblem med mitt IT och då är det främst i webbläsaren. Jag har 10/10 uppkoppling med en helt vanlig nätverkssladd som man pluggar in i väggen. Mina upp och nedladdningar fungerar som det ska och jag ligger på mellan 1,0-1,5Mb/s både upp och ner. Men när det kommer till webbläsaren är det katastrof! Det kan ta 10-20sek å ladda en simpel sida ibland mer och ofta står det att sidan inte kan visas, och jag får klicka 4 gånger eller nått på update för att komma in.

Jag har pratat med dom som har hand om statsnätet och min leverantör och BÅDA säger att dom inte har några störningar, mina grannar har inte heller något problem.

Kan det vara någon inställning i windows kanske? Jag har precis installerat Firefox (senaste version) och det är lika slött där.

Jag har Tele2 som bredbands leverantör.

Någon som vet vad man kan göra? För det här är minst sagt frustrerande!

Tack på förhand!

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P67A-GD65 | Corsair HX 850W | Intel Core i7 2600K @ 4,4 Ghz | Corsair H70 Hydro | 2x4Gb Corsair Vengeance 1600Mhz | 2xHIS Radeon HD 6950 2Gb (unlocked->6970) | ASUS Xonar Essence STX| SSD Corsair F120 120Gb, Samsung SpinPoint F3 1Tb | Dell UltraSharp U2711 27" | 3dMark Vantage (Extrem) 21339p |

Permalänk
Medlem

Har du någon annan dator du kan prova med? Så vet du direkt om de är datorn..

Permalänk

Jag hade testat att byta DNS och testat med en annan dator.

1-1,5Mb/s är ju inte heller nån höjdarhastighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Jag hade testat att byta DNS och testat med en annan dator.

1-1,5Mb/s är ju inte heller nån höjdarhastighet.

han har 10/10 hallå ?

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Jag antar att han menar MB/s (alltså STORT B) för 10Mbit är typ 1.3MB.

Är webbläsaren bara seg när du tankar (och då framförallt när nån tankar från dig)?

Visa signatur

||Vanligt sunt förnuft är inte särskilt vanligt ||

Permalänk

Läs min guide om MTU-värdet:

Visar TP-Test att du har en för dålig anslutning i TCP? - Då kan det vara MTU storleken som är fel. Om din bredbandsleverantör använder sig av PPPoE så behöver man ofta ändra MTU storleken för att uppnå de hastigheter man betalar för! Varför ska man behöva ha bra anslutning i TCP för? Jo, för att det är TCP man använder när man tex. surfar på internet och streamar media på webben!
Glocalnet använder PPPoE!

Såhär gör du för att ändra MTU storleken:

1. Klicka på Start, Kör, skriv regedit och klicka på OK.
2. Leta upp och klicka på följande registernyckel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services:

Bläddra ner till Ndiswan/Parameters:

3. Peka på Ny/Nytt på Redigera-menyn, och klicka sedan på Nyckel.

4. Skriv Protocols och tryck på RETUR.

5. Peka på Ny/Nytt på Redigera-menyn, och klicka sedan på Nyckel.

6. Skriv 0 och tryck på RETUR.

7. Peka på Ny/Nytt på Redigera-menyn, och klicka sedan på DWORD-värde.

8. Skriv ProtocolType och tryck på RETUR.

9. Klicka på Ändra på Redigera-menyn.

10. Skriv 800 och klicka på OK.

11. Peka på Ny/Nytt på Redigera-menyn, och klicka sedan på DWORD-värde.

12. Skriv PPPProtocolType och tryck på RETUR.

13. Klicka på Ändra på Redigera-menyn.

14. Skriv 21 och klicka på OK.

15. Peka på Ny/Nytt på Redigera-menyn, och klicka sedan på DWORD-värde.

16. Skriv ProtocolMTU och tryck på RETUR.

17. Klicka på Ändra på Redigera-menyn.

18. Skriv lämplig MTU-storlek (decimalvärde) och klicka sedan på OK.

19. Avsluta Registereditorn.

Ett lämpligt MTU värde ligger runt 1450 i decimal. Skriv aldrig in ett MTU värde under 1400 och inte heller över 1500. Jag har mitt MTU värde på 1444 eftersom jag får bäst resultat i TP-Test då. Man får helt enkelt testa sig fram vilket som är bäst för en själv.

För att kunna göra denna guiden har jag hämtat information från 'Hjälp och Support Center' som är innbyggt i XP!

Permalänk
Medlem

Byt ISP. Tele2 är en av de sämre stadsnät ISPerna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
han har 10/10 hallå ?

Jag hade krävt mer än 1-1,5Mbps av en uppkoppling på 10Mbps.
Han kan ju ha skrivit fel men i dessa sammanhang har det stor betydelse om det är b eller B

Permalänk

tankar du och surfar samtidigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snifferoxs
tankar du och surfar samtidigt?

Jag surfar bara.

Jag pröva med en annan dator och det är lika slött där med, Jag pröva även att ändra det som stog i "guide om MTU-värdet" något inlägg längre upp men jag märker ingen skillnad där heller.

Lite dålig på det där med stora och små b men det jag har är normalt i upload och download för min uppkoppling, det är bara webbläsaren som är kass.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Jag hade testat att byta DNS

Jag erhåller en automatiskt IP och DNS för min uppkoppling.

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P67A-GD65 | Corsair HX 850W | Intel Core i7 2600K @ 4,4 Ghz | Corsair H70 Hydro | 2x4Gb Corsair Vengeance 1600Mhz | 2xHIS Radeon HD 6950 2Gb (unlocked->6970) | ASUS Xonar Essence STX| SSD Corsair F120 120Gb, Samsung SpinPoint F3 1Tb | Dell UltraSharp U2711 27" | 3dMark Vantage (Extrem) 21339p |

Permalänk

För den sakens skull kan du väll sätta en statisk DNS?

Permalänk
Medlem

Jag är helt kass på det här med nätverk och uppkopplingar, någon speciell DNS som man ska välja eller inte välja:?

EDIT: Jag koppla in en gammal router för att se om den fungera och mitt IT blev grymt mycket bättre nu asså! Nu fungerar webbläsaren som den ska och jag får runt 4Mbit/s i TP test nu.

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P67A-GD65 | Corsair HX 850W | Intel Core i7 2600K @ 4,4 Ghz | Corsair H70 Hydro | 2x4Gb Corsair Vengeance 1600Mhz | 2xHIS Radeon HD 6950 2Gb (unlocked->6970) | ASUS Xonar Essence STX| SSD Corsair F120 120Gb, Samsung SpinPoint F3 1Tb | Dell UltraSharp U2711 27" | 3dMark Vantage (Extrem) 21339p |