Permalänk
Medlem

Hur mycket kostar "bärbarheten"?

Tjena!

Jag har tittat lite efter ny dator och har funderat på om man skulle ta steget till bärbar. Jag reser inte särskilt mycket så jag har väl egentligen inga riktigt starka argument för att köpa bärbar förutom lathet när man ska dra med datorn till nån polare.

Så det jag undrar är, hur mycket får man betala för själva "bärbarheten"? Om man jämför en stationär och en bärbar med samma prestanda hur mycket skiljer det?

Permalänk
Medlem

Typ det dubbla.. ( i pris )

Permalänk
Medlem

En helt ny stationär C2D ~1.83GHz, 1024 RAM, X1900, chassi, brännare, skärm, alles kostar ju ~13000 kr. En Dell 9400 el FS Amilo Xi 1546 kostar 14-15k, och är ju nästan lika snabba - grafikkortet är ju bara aningen långsammare.

Så det rör sig inte om det dubbla.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Ska man ha en dell med 7900GS eller liknande kostar de väl en 19000 eller ngt?
Aja kan ha fel. kanske inte dubbla men en 20-30% iallafall..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakke
Ska man ha en dell med 7900GS eller liknande kostar de väl en 19000 eller ngt?
Aja kan ha fel. kanske inte dubbla men en 20-30% iallafall..

Både rätt och fel.

Man kan mycket väl få enbärbar som matchar en stationär för ungefär samma pris, så länge det inte rör sig om en monsterstationär man försöker komma upp till.

Regel: Ju mer "avancerad" hårdvaran är i den stationära, detso mer kommer den bärbara man försöker matcha med att bli dyrare.

Permalänk
Medlem

Det beror dessutom på vad man ska ha för bärbar. Två modeller med likvärdig prstanda kan skilja massivit i pris om den ena har lägre vikt och mindre dimensioner.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk

Bärbarheten kostar en hel del. Du får betydligt mer för pengarna när du köper en stationär. Dessutom är en stationär väldigt lätt och billiga att uppgradera, en bärbar kan mer eller mindre upgraderas när det kommer till cpu och graffekort. Inte nog med det så är även komponenter som minne, HDD och instickningskort billigare.
Spelar du spel och använder dator som ett media center är det bäst att köpa en stationär. Även om du inte reser mycket så kan du faktiskt köpa en bärbar om du nu inte spelar spel på din dator.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ickx
Det beror dessutom på vad man ska ha för bärbar. Två modeller med likvärdig prstanda kan skilja massivit i pris om den ena har lägre vikt och mindre dimensioner.

exakt, och även om det rör sig om tex acers ferrarimodeller, eller alienware, eller asus lamboghini etc...