Permalänk
Medlem

Få TYST på X850

Har precis kommit över ett begagnat ATi X850 XT PE och är nöjd än sålänge. Men fy fasiken vad fläkten väsnas! Det är ju helt omänskligt! Borde vara förbjudet att tillverka sånt skit.

Anyway, jag hade passiv kylning förut (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306458) till mitt gamla grafikkort, ett 9600 XT, och min dator är tyst i övrigt, så jag är knappast van vid väsen.
Så jag vill ha tyst på skiten! Överklockning och sånt tjafs bryr jag mig inte om, så det behöver inte vara monsterkylning, bara den är tyst!

Vilken av dessa är tystast?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307927 Den verkar ju smart eftersom den blåser ut luften på baksidan. Kortet tar ju upp två slotar ändå och har galler på baksidan för utblås.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319310

Funkar det med passiv kylning kanske? Det vore drömmen.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306458
Eller får jag ge upp det?

Några andra förslag kanske?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Zalman VGA-Fläkt VF900-Cu.

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Jag hade valt artic cooling, jag har själv en sånn och den hörs inte ens när den går på fullt varv.

Visa signatur

Amd Phenom 1090T @ 3,8 Ghz / 6 gb ram / Powercolcor Radeon 6970

Permalänk

Jag har en vf900... hörs knappt på låga varv, men på höga däremot.......

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Medlem

AC: Tystast, Blåser ut luften direkt.
Zalman: 1db mer och kyler mycket bättre.

Skillnader: Man sparar 100kr på ac och får svalare chassi men Zalman kyler bättre och låter knappast mer.

Problem med AC:
Pga fläkten sticker ut mer än den genomskinliga plasten så får inte stora PCI/E kort plats;
-----PCIE/AGP-----
------PCI <---Upptagen av kylaren.
------PCI <---Bara små kort.

Zalman har liknande problem fast på baksidan. Skruvarna är så stora så man kan inte sätta stora kort baktill.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Citat:

Skillnader: Man sparar 100kr på ac och får svalare chassi men Zalman kyler bättre och låter knappast mer.

Får svalare chassi, men zalman kyler bättre. Alltså? man får svalare chassi än innan jämfört med stockkylaren? och Zalmanen kyler bättre än vad? både stockkylaren och AC kylaren? och i så fall hur kan zalmanen inte ge ett lika svalt chassi som AC kylaren trots att grafikkortet avger samma mängd energi?

jag försöker bara få lite klarhet i min vardag

Visa signatur

e6400 @ 2.4Ghz | Corsair Dominator 2048 pc6400 4-4-4-12 @ 667mhz | Albatron 7950GT 512 | 200gb 7200.7, 250gb 7200.10 | Shuttle SD32G5 | X-fi fatality
Övrigt: | Dell 2007WFP | Creative Inspire 5.1 | Sennister hd 555 | DiNovo Cordless | G5 | Qck Steel |
Dell XPS m1210 (nvidia 7400, 2gb, 4mb cache cpu) | Samsung U-600 | Seagate Freeagent 500gb

Permalänk
Medlem

"hur kan zalmanen inte ge ett lika svalt chassi som AC kylaren trots att grafikkortet avger samma mängd energi?"

Detta eftersom ACs kylare blåser ut den luft som värmts när den passerat flänsen på gpun medan zalmans inte gör det, inte alltför svårbegripligt? Att den ger bättre temp på gpun men inte förbättrar tempen i lådan i allmänhet är alltså inte någon paradox.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

Har inte prövat VF900, men AC-kylaren är verkligen inte knäpptyst. Jag hör den ganska distinkt över alla mina andra fläktar i datorn (TT Big Typhoon, Tagan EasyCon 430W, Antec TriCool på baksidan) även när jag kör ATI Cooler 5 på lägre varv m.h.a. Zalman Fanmate.

Permalänk
Medlem

AC ger ett turbolent ljud medans Zalman ger ett motoriskt ljud.

Jag tycker båda låter lika. Har en Zalman och en AC. Fläkten som låter mest är ACn.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk

Hade ett X850XT förrut och provade både AC och VF700 , zalman kylde nån grad bättre men lät bra mycket mer , det stora problemet med AC´n var att ATI´s fläktinställningar var så låga (4% under 94 grader lr nått sånt) att fläkten inte snurrade när man var i BIOS lr ominstallerade Windows tex vilket ledde till att kortet blev uppemot 80 grader under dessa situationer , vf700 o 900 har inte detta problem då dom kopplas in på moderkortet eller direkt till nätagget.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Yeah, tack för alla givande svar!

Undrar en liten grej som inte har med det här att göra. På kortet är där två stycken kontaker för strömplugg. En molexkontakt och en sån liten diskettkontakt. Ska man sätta in en strömsladd i båda eller bara ena? Står inget om det i "manualen".

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Zalman VF900-CU

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Kan man använda passiv kylning, eller är det helt kört? Har rätt bra luftcirkulation i datorn. En fläkt i nedre front som tar in luft och en stor fläkt som blåser ut på baksidan.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian