Permalänk
Medlem

IBM Thinkpas T40 vs HP NX7400

Den ultimata kampen är här!

Vilken dator ska jag köpa och varför?

Dator 1: Thinkpad T40 (rekonderad)
IBM Thinkpad T40 Intel PM Centrino 1,5GHz, 512MB minne, 40GB disk, CD-läsare, CD-brännare, DVD-läsare, ljudkort, modem, nätverkskort, nätadapter, 2 USB 2.0-portar, IR-port, LPT-port, TV-out, PCMCIA 2 type II, 14,1" TFT-skärm och en originalversion av Windows XP Pro förinstallerad (CD med säkerhetskopia ingår).
Vikt endast 2,24 kg. 1 års garanti ingår.
Pris 5620:

Dator 2: HP NX7400
Intel® Core™ Duo Prozessor T2300E • 1,66 GHz, 2 MB L2-Cache, 667 MHz FSB
Mobile™ Intel® 945GM Express-Chipsatz with Intel GMA 950 Onboard Graphics Unit
1024 MB RAM.
80 GB SATA HD with 5400 RPM
DVD+/-RW Dual-Layer Super
Intel® Wireless LAN 802.11a/b/g, MOW2, Bluetooth
Broadcom (10/100 NIC) Ethernet PCI Express-Controller
Pris 7900 kr

Datorn ska användas för ordbehandling, surf, kolla på film och kommer troligtvis köra både ubuntu och xp.

Vilken är bäst för det ändåmålet? En risk med T40:n är att batteriet kan vara knas och ingen garanti ges på att det fungerar som det ska men det är inte vanligt att det krånglar. om det inte räcker till blir det ytterligare en kostnad på ca 1000 kr för ett nytt batteri.

Permalänk
Avstängd

HP`n skulle jag tagit , men IBM är också grym kvalite (kanske t o m bättre en HP).
1gb Ram, core 2 duo, finare skick gör så jag väljer HP`n.

edit. såg att du inte skulle spela eller hålla på med något krävande 3D-arbete.
ändrar mig, skulle ta IBM`n, och sen ha ett par tusen kvar och en fin laptop på köpet. MEN om jag var tvungen att köpa ett batteri för 1000kr, skulle jag defenitivt inte ta IBM`n.

tuff choice !

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

jag skulle tagit hp:n syrran har en sån som hon fick via john bauer gymnasiet riktigt grym

Permalänk
Medlem

Jag kanske kan få tag på en T40 med engelskt tangentbord för 4600 kr. Vad tror ni?

Är det några problem med ett engelskt tangentbord när man skriver på svenska? Det är bara lite annorlunda tryck på knapparna men alla tangenter (alltså inte trycket utan själva utformnngen av tangentbordet) ligger på samma ställe som de svenska?

Permalänk
Medlem

jag gillar inte engelska tadgent bord det finns ju inte å,ä,ö sen sitter @ o alla dom¨på olika ställen

Permalänk
Medlem

Hp datorn skulle jag tagit.
Dels sprillans ny och garanti på den.
Sen bättre prestanda.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Hp datorn skulle jag tagit.
Dels sprillans ny och garanti på den.
Sen bättre prestanda.

Det ser ut att bli en sådan. Klämde lite på en idag och den var helt ok.

Hur är det egentligen med HP:s pixelpolicy? Jag har förstått att det är samma ISOxxx som sony använder sig av och de skriver:

"Antalet tillåtna defekta pixlar i de plattskärmar som uppfyller kraven för ISO 13406-2 representerar mindre än 0,0005 % av det totala antalet pixlar, och eftersom det finns gränser även för avståndet mellan defekta pixlar är det mycket osannolikt att de går att observera vid normalt tittande. Standarden fungerar som en prestandagaranti, och det är därför Sony är så nöjda med att efterleva den.

När du vill jämföra specifikationer för skärmar kan det vara bra att överväga antalet defekta pixlar ur ett andel per miljon-perspektiv. Det visas i tabellen ovan."

Någon som vet hur det fungerar i realiteten?

Permalänk
Medlem

brukar vara 3-4st
Jag köpte min bärbara i butik just för att om det skulle vara pixelfel göra köpet ogjort med öppet köp.

Men du har jue alltid distansavtalslagen om du handlar på nätet.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a

Men du har jue alltid distansavtalslagen om du handlar på nätet.

Problemet tycks vara att man inte får starta datorn för då gäller den inte längre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomasT
Problemet tycks vara att man inte får starta datorn för då gäller den inte längre.

Ok då skulle jag helt klart köpa en dator i butik vilket jag också gjorde för då har man det öppna köpet.

Främst hos de större kedjorna siba, onoff , elgiganten , pccity, computercity

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Jag har precis beställt en T40 med 3 månaders garanti från ett företag som ger mig öppet köp i några dagar så jag får klämma och testa. 3500 kr kostar den dock med vissa skönhetsfel:D

Permalänk
Medlem

nja då är den inte värd 3500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomasT
Jag har precis beställt en T40 med 3 månaders garanti från ett företag som ger mig öppet köp i några dagar så jag får klämma och testa. 3500 kr kostar den dock med vissa skönhetsfel:D

Vilka skönhetsfel?
IBM är fula tkr jag, men har grym kvalité, och skitbra support..
Har en T43..