Permalänk
Medlem

Streama film

Hej,

Vet inte ens om det går att göra som jag vill!

Jag har två datorer en bärbar och en stationär de är båda kopplade till en router.

Jag skulle vilja kunna streama film från min stationära till min bärbara via trådlösa nätverket.

Min bärbara är sedan kopplad till tv:n och vips så får jag trevlig film utan att först ladda över filen till den bärbara.

Stationär kopplad med kabel till routern, bärbara ansluter via trådlöst till samma router.

Vill kunna streama från stationär till bärbar på ett enkelt sätt.

Tips är välkomna!!

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag förstått dig rätt så är det ju bara att du delar ut filerna på den stationära och spelar upp dem via nätverket (med vilken mediaspelare som helst), så kör jag och det funkar finfint.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Då skall jag bara lyckas konfigurera så att jag kommer åt den stationära från min bärbara!! Alltid problem när jag skall göra det.

Permalänk
Medlem

Är Windows XP installerat på båda datorerna? Då går du in på t.ex. Mina nätverksplatser. Uppe till vänster finns nåra alternativ, klicka på Konfiguera ett hem eller litet kontorsnätverk. Tryck Nästa, Nästa, "Den här datorn ansluter till internet genom en annan dator i mitt hemnätverk eller genom en lokal gateway", Nästa, Skriv bara ngt i fälten typ Bärbar ***'s Bärbara, I nästa grej skriver du ett valfritt namn som MSHOME eller ARBETSGRUPP, Klicka nästa, Klicka på "Aktivera fil och skrivardelning", klicka nästa 2 gånger, Sen väljer du "Avsluta guiden" alternativet. Då kommer du få starta om datorn förmodligen, gör detta på båda datorer, BÅDA ska ha aktiverat fil och skrivardelning, samt ha samma arbetsgruppsnamn.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Tackar hakke, precis så gjorde jag och det fungerar galant, nu hittar datorerna varandra.

Testade att starta en film på den bärbara men det hela är väldigt segt.

Mediaplayer startar men filmen vill inte starta...

Får ett felmeddelande att Mediaplayer inte hittar sökvägen.

Jag har aktiverat protokollen i MP.

Kan det vara min router som inte släpper igenom trafiken?

Jag kan nämligen flytta filer mellan datorerna..

Permalänk
Medlem

testa ett annat program men det låter ändå konstigt det dära.
rekommenderar vlc ( www. videolan.org )

Permalänk
Medlem

Jo VLC är bra men det fungerar inte bra med undertexter..!

Visst är det märkligt att Mediaplayer inte hittar sökvägen trots att jag kan flytta filer mellan datorerna..