Se hit alla med intresse för problemen med 7900GT

Permalänk
Medlem

Har ett xfx 7900gt xxx kort som jag haft sen i april nångång.
Jag har problem med att datorn stänger av sig helt plötslig när man kör grafikkrävande spel, dock är ej temperaturerna på kortet eller cpu spelciellt höga... ca 50.

Kan det ha med de problem som trådstartaren pratar om eller är det att nätagget inte räcker till, ett Antec Smartpower 450w.

Hur mycket ström på 12voltslinan drar mitt kort och är det 12v1 eller 12v2 den går på eller båda tillsammans? Mitt nätagg levererar 15A på 12v1 och 17A på 12v2.

tack på förhand

Visa signatur

Ludde

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tennisberg
jag fick mitt 7900 GTO igår och jag undrar om problemet som står på första sidan, är löst på de grafikkort som skickas nu?

Det gäller GT, inte GTO

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludde83
Har ett xfx 7900gt xxx kort som jag haft sen i april nångång.
Jag har problem med att datorn stänger av sig helt plötslig när man kör grafikkrävande spel, dock är ej temperaturerna på kortet eller cpu spelciellt höga... ca 50.

Kan det ha med de problem som trådstartaren pratar om eller är det att nätagget inte räcker till, ett Antec Smartpower 450w.

Hur mycket ström på 12voltslinan drar mitt kort och är det 12v1 eller 12v2 den går på eller båda tillsammans? Mitt nätagg levererar 15A på 12v1 och 17A på 12v2.

tack på förhand

Mitt XFX7900GT 520M gjorde precis så... Datorn kunde hänga sig lite då och då. Jag hade inte trimmat kortet nått.

När jag kollade på film, så hackade bilden till rejält ibland, och så fick jag 50 felmeddelanden osv...

Jag testade att byta nätagg till ett fett Cooltek CT 600w men problemen kvarstod. Sen testade jag en kompis 7800GT, då var problemen borta!! Så jag köpte mig ett nytt grafikkort, och nu har jag inte problem längre.

Mvh

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Mitt ASUS EN7900GT har fungerat utmärkt sedan jag köpte det för ett par månader sedan

Permalänk
Medlem

Mitt Asus 7900GT som jag köpte för ett par månader sedan började krångla igår

Stora grafikfel i WoW och 3DMark06 - Deep Freeze

RMA och väntetid... suck.

Visa signatur

#1 AMD A64 3700+ KAB2E 2,8 GHz, 7950GT 512MB @ 600/1600, Abit KN8-Ultra, 1GB PC3200, Audigy SE, 160 GB, Hiper Type-M 530W.
#2 AMD A64 3500+ LEBBE 2,6 GHz, 6800LE @ 16,5 400/900. MSI K8N Neo2 Platinum, 512 MB PC3200, 80 GB, 300 Watt Suntek

Permalänk
Medlem

Har skrivit i detta forumet att jag inte haft problem förut med artefakter osv men nu har tyvärr även jag drabbats. Sitter på ett fabriksöverklockat kort från Xfx. Mina problem visar sig dock främst i testet Canyon Flight och inte i Deep Freeze(även om det syns där med). Problemen uppstår även i spel. Har skickat det till Db.se, ber till gud att dom gör UTFÖRLIGA tester och inte bara kör 3dmark en gång. Jag hade också mintgröna...
Har bett om att byta få till ett ATi kort men dom säger att man INTE får byta mellan Nvidia och Ati. Är det någon som vet något mer om det? Vill helst inte ha ett 7900 gt igen av förklarliga skäl.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liath
Har skrivit i detta forumet att jag inte haft problem förut med artefakter osv men nu har tyvärr även jag drabbats. Sitter på ett fabriksöverklockat kort från Xfx. Mina problem visar sig dock främst i testet Canyon Flight och inte i Deep Freeze(även om det syns där med). Problemen uppstår även i spel. Har skickat det till Db.se, ber till gud att dom gör UTFÖRLIGA tester och inte bara kör 3dmark en gång. Jag hade också mintgröna...
Har bett om att byta få till ett ATi kort men dom säger att man INTE får byta mellan Nvidia och Ati. Är det någon som vet något mer om det? Vill helst inte ha ett 7900 gt igen av förklarliga skäl.

Du kan ju alltid försöka få ett 7900GTO istället, elternativt lägga till några hundra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Funderade på att försöka få ett sånt här ett 7950gt istället med 512 mb. Men jag vet inte hur pass bra dom presterar samt om det är samma "dåliga" kvalité på dessa kort? Nån som vet?

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk

Har aldrig haft problem med nvidias kort (har ett BFG 7900GT)
Däremot har jag haft strul med ATI's kort...
Iallafall dom flesta korten som har haft problem är ju XFX's kort, och det beror mest på att dom är överklockade mer än dom andra tillverkarnas, tror det handlar mycket om att folk inte har tillräcklig kylning för att dessa kort ska orka med.

Visa signatur

AMD3200+, 2 GB Corsair 3200 400Mhz, BFG 7900GT 575 core, 1,55 ghz mem.

Permalänk
Medlem

Jag hade bra kylning på mitt, dock så blev kortet varmt på fel ställen som jag förstår och då är det inget man kan göra som konsument förutom att reklamera och förhoppningsvis få ett nytt som har bättre komponenter ;<. Får väl se va dom säger DB.se. Jag kunde inte spela med mitt när jag skickade in det men troligtvis får man tillbaka samma kort i samma kartong oöppnat och dom säger att det fungerar perfekt i deras system ;<. Aja hur som helst så kommer det säkerligen gå snett på något sätt.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk

Jag har skickat tillbaka 2 st XFX 7900GT, fick det första 2:a Nov
Gick som tåget, och grejade 3dmark 2001, 03, 05, 06 första
2 dagarna sen började det krångla, funkade inte ens i windows efter 4 dagar, RMA till komplett .
Fick det andra 16:e Nov, gick också köra alla 3dmark första dagarna
Men sen var det stopp, det sjuka var att HL2 och mods funkade hur bra som helst, men något är ju fel, skickade tillbaka det imorse.
Vill absolut inte ha ett XFX 7900GT 520/1500 igen.

Visa signatur

GA-990-fXA-UD3, AMD FX-8350 , Gigabyte Radeon HD 7950 3GB GDDR5,
Corsair vengeance 8GB 1600Mhz, Intel SDD 330 180GB, Corsair TX 650W.

Permalänk
Medlem

Hmms, ska bli intressant och se, får mitt XFX 7900GT 520/1500 imorrn. Chansade lite faktiskt och köpte "demo" från komplett, får väl se om det funkar som det ska, annars är det full garanti som vanligt ändå så

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E8400|ASUS P5B|Radeon 4850|6GB PC6400|
|Intel Core I5 4790k|]ASUS Z79|32GB PC3-12800|

Permalänk
Medlem

Jag kunde tydligen inte alls byta mitt kort mot något annat. Så här så mycket mail ut från datorbutiken när jag frågade om jag kunde lägga emellan några kronor för att få ett annat kort:

"Hej
Vi kan inte göra det tyvärr eftersom det blir en ren uppgraferingstjänst då.
Vi kan däremot skicka det tillbaka till XFX för utbyte/reparation eller köpa tillbaka de för max 1400 kr.
Med vänlig hälsning
xxx/Datorbutiken.se"

Så vad skall man göra? Köpte kortet för 3400 bara för några månader sedan och dom kan köpa tillbaka det för 1400 kr. Finns inte så mycket att göra förutom att få tillbaka ett lika dåligt igen. Suck. Är det någon som fått byta kort HELT OCH HÅLLET från datorbutiken eller har ni alltid fått tillbaka ett annat 7900 gt? Känner att jag behöver nåt stöd. Ska dom skicka tillbaka det till XFX kommer det ta lång tid osv osv.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk

Du har hamnat i en jobbig situation ser jag. Kommer ihåg när jag fick problem med ett kort, skickade tillbaka det och fick pengarna tillbaka direkt (jme data) hade iof inte haft det så länge.
Tycker du borde kunna skicka det till XFX och få ett nytt direkt. Eftersom XFX har livstids garanti så är det väl inte helt illa om du får ett nytt, är väl bara att byta igen om det skulle gå sönder.
Tyvärr så går det nog inte få pengarna tillbaka.

Visa signatur

AMD3200+, 2 GB Corsair 3200 400Mhz, BFG 7900GT 575 core, 1,55 ghz mem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liath
Jag kunde tydligen inte alls byta mitt kort mot något annat. Så här så mycket mail ut från datorbutiken när jag frågade om jag kunde lägga emellan några kronor för att få ett annat kort:

"Hej
Vi kan inte göra det tyvärr eftersom det blir en ren uppgraferingstjänst då.
Vi kan däremot skicka det tillbaka till XFX för utbyte/reparation eller köpa tillbaka de för max 1400 kr.
Med vänlig hälsning
xxx/Datorbutiken.se"

Så vad skall man göra? Köpte kortet för 3400 bara för några månader sedan och dom kan köpa tillbaka det för 1400 kr. Finns inte så mycket att göra förutom att få tillbaka ett lika dåligt igen. Suck. Är det någon som fått byta kort HELT OCH HÅLLET från datorbutiken eller har ni alltid fått tillbaka ett annat 7900 gt? Känner att jag behöver nåt stöd. Ska dom skicka tillbaka det till XFX kommer det ta lång tid osv osv.

Tycker det låter helt sjukt.. 1400.. skämt.. och skicka till XFX.. var ligger det ? Kina? =/

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liath
Jag kunde tydligen inte alls byta mitt kort mot något annat. Så här så mycket mail ut från datorbutiken när jag frågade om jag kunde lägga emellan några kronor för att få ett annat kort:

"Hej
Vi kan inte göra det tyvärr eftersom det blir en ren uppgraferingstjänst då.
Vi kan däremot skicka det tillbaka till XFX för utbyte/reparation eller köpa tillbaka de för max 1400 kr.
Med vänlig hälsning
xxx/Datorbutiken.se"

Så vad skall man göra? Köpte kortet för 3400 bara för några månader sedan och dom kan köpa tillbaka det för 1400 kr. Finns inte så mycket att göra förutom att få tillbaka ett lika dåligt igen. Suck. Är det någon som fått byta kort HELT OCH HÅLLET från datorbutiken eller har ni alltid fått tillbaka ett annat 7900 gt? Känner att jag behöver nåt stöd. Ska dom skicka tillbaka det till XFX kommer det ta lång tid osv osv.

Ja, du kan ju ta emot ett nytt problem kort, tortera det med deep freeze 1000 ggr i rad, pajja det, och få ett nytt igen. Tredje gången har du rätt att häva ditt köp, är jag ganska säker på. Du får då pengarna tillbaka.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Som Amparii säger, kan du kräva att köpet hävs vid tredje reklamationstillfället, om inte felet avhjälpts. De kommer antagligen inte att vara mycket villigare att hjälpa dig då, men i all rimlighets namn borde du kunna kräva att få hela summan tillbaka, eller vid det tillfället, få varan utbytt, för fulla värdet.

Hade inte datorbutiken en närvaro här? DB-mannen eller någonting annat obskyrt. Goodwill skulle kunna vara en tanke i det här fallet. Jag vill mena på att de faktiskt bekräftat att ditt kort var defekt, och att det därför i alla fall skulle skickas ett nytt till dig. Måhända att de kunde erbjudit sig i inledningsskedet att uppgradera kortet, mot en viss extra mellanskillnad, eftersom de inte kan sälja kortet för samma pengar längre, men inte borde värdeminskningen dras så hårt som till nuvarande pris. Snacka om badwill.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte mailet jag kopierade in här var en bekräftelse på att kortet var defekt(de har inte meddelant mig på något annat sätt).
Jag är väl mest rädd för att få ett defekt kort igen och behöva göra om hela proceduren. Hellre hade jag lagt ut lite extra pengar och fått ett annat kort som är bättre. 1400 kr är inget att tala om, då har jag förlorat över hälften av det jag la ut för några månader sedan.
Och som nån sa, att vänta på att kortet skickas till XFX för att det skall visas vara defekt är väl ändå lite knepigt? Jag har ju köpt kortet av Datorbutiken och inte av XFX. Datorbutiken borde ge mig ett nytt kort oavsett vad XFX om DB redan fastställt att det är defekt. Sedan får DB och XFX lösa sina interna affärer, det borde jag inte ha något att göra med tycker man.
Jag skall följa upp med vad som händer, just nu när jag skriver har kortet varit hos datorbutiken i lite mer än 24 timmar(vet inte hur lång tid dom brukar ta på sig för att fixa RMA).
Tack för era svar! Det känns bra att ha lite support!

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Hmm köpte ett 7900 gtx kort tidigare i år och tror jag har det här problemet ni snackar om.

Kör jag tex Fear på högsta/näst högsta grafikinställningar hänger sig skiten plötsligt och skärmen står och flashar, svart - bild -svart -bild osv.. Jag kan inte heller köra igenom ett helt 3d mark 06 test utan att samma fenomen uppstår.

Det konstiga är att jag kan köra splinter cell double agent på högsta inställningar utan att märka av nånting :), men det spelet kanske inte är lika krävande ??

Hursomhelst finns det något jag kan göra? eller är det bara köpa nytt kort. Ska jag byta alla kondingar på kortet eller ? :D;). Har provat att placera små kylflänsar på strategiska ställen utan resultat. Gpu tempen ligger alltid på en bra nivå så det kan inte vara det som är problemet. Kan tilläggas att jag inte har nån garanti med tanke på att jag köpte kortet begagnat, väldigt billigt

Visa signatur

--

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liath
Jag vet inte mailet jag kopierade in här var en bekräftelse på att kortet var defekt(de har inte meddelant mig på något annat sätt).
Jag är väl mest rädd för att få ett defekt kort igen och behöva göra om hela proceduren. Hellre hade jag lagt ut lite extra pengar och fått ett annat kort som är bättre. 1400 kr är inget att tala om, då har jag förlorat över hälften av det jag la ut för några månader sedan.
Och som nån sa, att vänta på att kortet skickas till XFX för att det skall visas vara defekt är väl ändå lite knepigt? Jag har ju köpt kortet av Datorbutiken och inte av XFX. Datorbutiken borde ge mig ett nytt kort oavsett vad XFX om DB redan fastställt att det är defekt. Sedan får DB och XFX lösa sina interna affärer, det borde jag inte ha något att göra med tycker man.
Jag skall följa upp med vad som händer, just nu när jag skriver har kortet varit hos datorbutiken i lite mer än 24 timmar(vet inte hur lång tid dom brukar ta på sig för att fixa RMA).
Tack för era svar! Det känns bra att ha lite support!

Jag hade problem med artifacts så jag skickade in mitt grafikkort till
datorbutiken.com. Det ankom lager 1/11 och igår märkte jag att returen
hade uppdaterad status på DB. Så 27 dagar tog det för mig...

Jag lyckades ta screenshots på problemet och det är uppenbart att det är
fel på grafikkortet:

http://gustav.osd.se/gfx_fel/

Men på DB.com ser det ut som de skickar tillbaka mitt gamla kort (!). Det
som säger emot det är att jag inte ska betala felsökningsavgift, men konstigt
nog frakt fram och tillbaka. Jag hoppas verkligen det är ett nytt kort jag får..

Visa signatur

MSI K8N Diamond Plus | AMD Athlon X2 4600+ 2.4ghz | 2048mb ram 2 st Corsair TWINX XMS-512 3200C2 | POV 7800GT 256mb

Permalänk
Medlem

Konstigt. Om kortet anses defekt ska du inte betala frakt på något håll, ändå mindre båda... Om kortet inte anses defekt, "its not a bug, its a feature", så ska du betala frakt, och felsökningsavgifter.

Skicka dem ett email?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Fick besked från komplett igår, har skickat tillbaka 2 st
XFX 7900GT Extreme, det sista funkade bra i spel men inte
i 3dmark.

Skrev i RMA´n att jag inte ville ha XFX skräp nå mer.

Nu skickar dem ett Gainward 7950GT istället.

Det har tagit 7 dagar för att få ett nytt kort, båda gångerna.

Visa signatur

GA-990-fXA-UD3, AMD FX-8350 , Gigabyte Radeon HD 7950 3GB GDDR5,
Corsair vengeance 8GB 1600Mhz, Intel SDD 330 180GB, Corsair TX 650W.

Permalänk
Medlem

Har ett nytt kort på väg från datorbutiken nu. Tyvärr fick jag inte byta till nåt annat kort överhuvudtaget och jag vet inte om det är ett kort av den gamla revisionen som dom skickar. Här är kortet:
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=XFXGF79...
Och här är Xfx Artid: PVT71GUCE3

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liath
Har ett nytt kort på väg från datorbutiken nu. Tyvärr fick jag inte byta till nåt annat kort överhuvudtaget och jag vet inte om det är ett kort av den gamla revisionen som dom skickar. Här är kortet:
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=XFXGF79...
Och här är Xfx Artid: PVT71GUCE3

Ett sånt jag har, fast från Komplett. Dessutom beställde jag mitt från Demo-sektionen. Har funkat klockrent hittills iaf

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E8400|ASUS P5B|Radeon 4850|6GB PC6400|
|Intel Core I5 4790k|]ASUS Z79|32GB PC3-12800|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Citgho
Ett sånt jag har, fast från Komplett. Dessutom beställde jag mitt från Demo-sektionen. Har funkat klockrent hittills iaf

Mitt fungerade bra i några månader också! När jag läste om alla som hade problem och hur fort dom hade fått problemen, så trodde jag att jag var en sådan som hade fått ett bra kort! Men icke! Jag säger ju inte att du har fått ett dåligt kort, bara att jag har varit där du är nu och att riskerna finns ;(.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk

Det låter som om det är väldigt dålig service på datorbutiken. Är det någon som har skickat tillbaka sitt kort och inte fått det godkänt?

Alltså, att de inte hittat något fel.

Jag är lite rädd för att skicka tillbaka mitt. Det uppstår inte artifacts på mitt kort i deep freeze. Däremot så låser min dator sig när jag spelar spel.
Kan det vara något annat som är fel eller är det grafikkortet?

Effekten jag får är att datorn fryser helt, hackar lite i ljudet, och sen blir det helt tyst. Allting är uppdaterat (drivrutiner, bios osv).
Kan även säga att det i vissa spel kommer nästan direkt, och i andra kommer det först när man spelat en stund.

tacksam för svar =).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludde83
Har ett xfx 7900gt xxx kort som jag haft sen i april nångång.
Jag har problem med att datorn stänger av sig helt plötslig när man kör grafikkrävande spel, dock är ej temperaturerna på kortet eller cpu spelciellt höga... ca 50.

Kan det ha med de problem som trådstartaren pratar om eller är det att nätagget inte räcker till, ett Antec Smartpower 450w.

Hur mycket ström på 12voltslinan drar mitt kort och är det 12v1 eller 12v2 den går på eller båda tillsammans? Mitt nätagg levererar 15A på 12v1 och 17A på 12v2.

tack på förhand

tja jag hade samma problem förut , med samma nätagg

Kortet kräver minst 20a och antec 450w ger inte tillräckligt med ström till grafikkortet.

jag byte till ett cooltek ct 600 och nu har problemet med kortet slutat.

förslag: byt kylaren på kortet om du behöver. Kolla runt på marknaden efter ett nätagg med 20a på linorna.

o 12v linorna går var för sig så att 12v1 är 15a och 12v2 är 17a

Visa signatur

/a64 3700+@2.7/xfx 7900gt/gto 570/1.60ghz
Zalman Fatal1ty FC-ZV9 /cooltek ct 600w /2gb PC 4000 / 1.2TB/ x-fi 7.1

Permalänk

Tur att jag såg det här sista inlägget. Jag kan tillägga att jag har Antec 450w.
Skulle det alltså räcka med att byta ut nätagget för att få mitt grafikkort att flyta och inte orsaka frysningar? Med tanke på att jag inte får några artifacts på mitt kort.

Eller missförstod jag kanske det senaste inlägget här?

Permalänk
Medlem

Returnerade mitt MSI 7900GT till komplett för att jag fick massa konstiga streck på skärmen när jag körde tunga spel.
Ska hämta ut det nya kortet idag, hoppas det fungerar bättre.
Tycker komplett är väldigt bra, har haft problem med DB innan.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem

vet någon om man måste koppla in kontakten som föjlde med kotet köpte ett för 3 dagar sen hoppas detta är ok då .

för det va ju 2 kontakter på kabel som föjlde med .