Permalänk

overclock X800GTO ?

Har ett X800GTO från Palit, min fråga är varför kan jag inte överklocka den mer än bara 415/525MHz, standard går den på 351/398MHz. Kortet har ej tempsensor men lita på mig kortet är ned kylt till typ 23 grader. För det första har jag en Zalman CF900-Cu led som GPU cooler på kortet och på processorn Zalman CNPS-9500, CPU ligger på typ 25 grader och moderkort typ 13-14 grader. Jag kör med luftkylning i hela datorn men endå går inte kortet högre en de MHz som jag nämde. Min kompis har sämre komponenter i sin dator än mig men han lyckas klocka sin 6800GT till 500/1200MHz och det funka cleant, men när jag klockar upp till 420/530MHz så visas det artifakter när jag kör 3dmark05 eller något spel kortet är splitternytt. Jag har hört att denna begränsning kan tas bort genom att man höjer V-Core eller vad det heter till grafikkortet är det sant ??

Visa signatur

P4 3,4GHz, Gigabyte s478, Palit X800GTO, 1GB samsung, 160GB X2 western digital, Zalman 360W 26 amp.

Permalänk

Dina temps verkar inte stämma, moderkortet kan omöjligt ligga på 14grader (inte utan peltier eller annan extremkylning.).

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Bara för att din kompis har ett 6800GT han kan klocka i högre Mhz betyder det inte att du som har ett helt annat kort kommer upp i samma hastigheter. Även om du hade haft exakt likadan dator som din polare så betyder heller inte det att ni kan klocka precis lika mycket.

Sen angående din kylning . 25 Grader på CPUn, 23 grader på grafikkortet och 14 grader på moderkortet verkar en smula omöjligt så länge du inte har ungefärr 6 - 8 grader i rummet datorn befinner sig i eller att den står utomhus. Ett annat altenativ är ju att dina sensorer visar fel temps.

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rphaza
Bara för att din kompis har ett 6800GT han kan klocka i högre Mhz betyder det inte att du som har ett helt annat kort kommer upp i samma hastigheter. Även om du hade haft exakt likadan dator som din polare så betyder heller inte det att ni kan klocka precis lika mycket.

Sen angående din kylning . 25 Grader på CPUn, 23 grader på grafikkortet och 14 grader på moderkortet verkar en smula omöjligt så länge du inte har ungefärr 6 - 8 grader i rummet datorn befinner sig i eller att den står utomhus. Ett annat altenativ är ju att dina sensorer visar fel temps.

Till alla som undrar hur tempen är så låg det är pga att jag lade datorn ute på balkongen.....på så sätt var den nedkyld

Visa signatur

P4 3,4GHz, Gigabyte s478, Palit X800GTO, 1GB samsung, 160GB X2 western digital, Zalman 360W 26 amp.

Permalänk
Medlem

Ah okey det förklarar ju en hel del

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk

Ladda ner ATITool. Där kan du leka runt hur mycket du vill. Volten till minnet och till kärnan är två olika, så du kan dra upp dem bägge en bit, dock med viss återhållsamhet med tanke på voltregulatorernas temperaturer som oftast sätter stopp för ATI-korten (så du inte bränner sönder den).

Sätt spänningen till lämpligt värde (skulle absolut inte sätta högre än max 20% mer än originalvärdet), tryck på Find Max Core och Find Max Mem och låt de stå på tills det hänger sig, sen sänker du 5-10 mhz från maxvärdet och kör Scan for artifacts. Dock kanske ska sägas direkt att den funktionen är überpetig, om den är stabil där är den hur stabil som helst.

Annat du kan göra då? Jag har t.ex. satt olika värden på kärnan i windowsmiljö och 3d-miljö. I windows kör jag 400/685 och i spel kör jag 685/685. I och med detta blir både kärnan och voltregulatorerna mycket svalare under 90-95% av tiden (då jag itne spelar).

Finns också en funktion som tvingar fläkten att gå i vissa hastigheter

Nåja, ladda ner och lek runt, men ta det försiktigt med vissa av inställningarna.

Det är dessutom möjligt att du kan låsa upp några pixel pipelines, har du kollat upp det redan eller?

edit: ta in datorn igen, är du inte orolig för kondens?

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av notepad.exe

edit: ta in datorn igen, är du inte orolig för kondens? [/B]

Kondens bildas när ngt kallt möter varm luft. Inte tvärt om, som väldigt många tror. T.ex. när man har varit ute och har glasögon på sig, så går man in i tvättstugan eller ngt, då blir glasögonen helt immiga!

Dock hade jag ändå inte kört datorn utomhus, de kanske är fuktigt och så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av notepad.exe
Ladda ner ATITool. Där kan du leka runt hur mycket du vill. Volten till minnet och till kärnan är två olika, så du kan dra upp dem bägge en bit, dock med viss återhållsamhet med tanke på voltregulatorernas temperaturer som oftast sätter stopp för ATI-korten (så du inte bränner sönder den).

Sätt spänningen till lämpligt värde (skulle absolut inte sätta högre än max 20% mer än originalvärdet), tryck på Find Max Core och Find Max Mem och låt de stå på tills det hänger sig, sen sänker du 5-10 mhz från maxvärdet och kör Scan for artifacts. Dock kanske ska sägas direkt att den funktionen är überpetig, om den är stabil där är den hur stabil som helst.

Annat du kan göra då? Jag har t.ex. satt olika värden på kärnan i windowsmiljö och 3d-miljö. I windows kör jag 400/685 och i spel kör jag 685/685. I och med detta blir både kärnan och voltregulatorerna mycket svalare under 90-95% av tiden (då jag itne spelar).

Finns också en funktion som tvingar fläkten att gå i vissa hastigheter
http://nordin.faltsvin.com/pc/fan_control.gif

Nåja, ladda ner och lek runt, men ta det försiktigt med vissa av inställningarna.

Det är dessutom möjligt att du kan låsa upp några pixel pipelines, har du kollat upp det redan eller?

edit: ta in datorn igen, är du inte orolig för kondens?

Volt "modda" genom ati tool funkar endast på x1800 och upp. dvs inte x800-serien.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av notepad.exe
Ladda ner ATITool. Där kan du leka runt hur mycket du vill. Volten till minnet och till kärnan är två olika, så du kan dra upp dem bägge en bit, dock med viss återhållsamhet med tanke på voltregulatorernas temperaturer som oftast sätter stopp för ATI-korten (så du inte bränner sönder den).

Sätt spänningen till lämpligt värde (skulle absolut inte sätta högre än max 20% mer än originalvärdet), tryck på Find Max Core och Find Max Mem och låt de stå på tills det hänger sig, sen sänker du 5-10 mhz från maxvärdet och kör Scan for artifacts. Dock kanske ska sägas direkt att den funktionen är überpetig, om den är stabil där är den hur stabil som helst.

Annat du kan göra då? Jag har t.ex. satt olika värden på kärnan i windowsmiljö och 3d-miljö. I windows kör jag 400/685 och i spel kör jag 685/685. I och med detta blir både kärnan och voltregulatorerna mycket svalare under 90-95% av tiden (då jag itne spelar).

Finns också en funktion som tvingar fläkten att gå i vissa hastigheter
http://nordin.faltsvin.com/pc/fan_control.gif

Nåja, ladda ner och lek runt, men ta det försiktigt med vissa av inställningarna.

Det är dessutom möjligt att du kan låsa upp några pixel pipelines, har du kollat upp det redan eller?

edit: ta in datorn igen, är du inte orolig för kondens?

Du jag kan inte låsa upp pipe enligt vissa som påstår att dom är laserskurna och för det andra har jag ej temp. mätare på kortet tyvärr! och för det tredje fick jag upp han med fläktar till 533/930MHz fick 5541p på 3dmarks05. och jag förstår inte riktigt det med volt modding?? Det bildas ej kondens för min idiot kompis skrev att den var ute på balkongen den var inomhus men balkong dörren va öppen. OCH P.S hur mkt tror du jag kan få kortet upp till MHz ??

Visa signatur

P4 3,4GHz, Gigabyte s478, Palit X800GTO, 1GB samsung, 160GB X2 western digital, Zalman 360W 26 amp.

Permalänk
Medlem

Ladda ner ATITool: http://www.techpowerup.com/atitool/
Och följ denna guide: http://www.techpowerup.com/articles//overclocking/vidcard/127...

Jag kan redan nu säga att det är liten chans att du har x800GTO2 med R480 kärnan.
Du har mer sannolikt den med R423 kärna. (Vanliga X800GTO).
Du har likadan kärna som den på ATi Radeon X800 XT PE och där ligger klockorna på 520/560 fast med 16 pipes jämfört med dina 12 eftersom din säkert är låst när det gäller den delen.
Nu orkar jag inte leta efter nån voltmodd men det ska finnas, jag har sätt det ute på nätet så visst kan du få upp hastigheterna mer än det du lyckats med nu. Modda på och klocka lugnt!
//Syntan

EDIT: Aja jag kunde inte hålla mig.
Varsågod. Hehe
http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/voltmods/112

Lycka till
//Syntan

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RashmanAuto
Du jag kan inte låsa upp pipe enligt vissa som påstår att dom är laserskurna och för det andra har jag ej temp. mätare på kortet tyvärr! och för det tredje fick jag upp han med fläktar till 533/930MHz fick 5541p på 3dmarks05. och jag förstår inte riktigt det med volt modding?? Det bildas ej kondens för min idiot kompis skrev att den var ute på balkongen den var inomhus men balkong dörren va öppen. OCH P.S hur mkt tror du jag kan få kortet upp till MHz ??

Rätta mig om jag har fel men har inte alla kort efter 9800pro temp sensor? Jag har då temp sensor på mitt x800.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syn7e7ik
Ladda ner ATITool: http://www.techpowerup.com/atitool/
Och följ denna guide: http://www.techpowerup.com/articles//overclocking/vidcard/127...

Jag kan redan nu säga att det är liten chans att du har x800GTO2 med R480 kärnan.
Du har mer sannolikt den med R423 kärna. (Vanliga X800GTO).
Du har likadan kärna som den på ATi Radeon X800 XT PE och där ligger klockorna på 520/560 fast med 16 pipes jämfört med dina 12 eftersom din säkert är låst när det gäller den delen.
Nu orkar jag inte leta efter nån voltmodd men det ska finnas, jag har sätt det ute på nätet så visst kan du få upp hastigheterna mer än det du lyckats med nu. Modda på och klocka lugnt!
//Syntan

EDIT: Aja jag kunde inte hålla mig.
Varsågod. Hehe
http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/voltmods/112

Lycka till
//Syntan

Du jag har ett AGP kort X800GTO, det är R420 kärnan så du vet, då ändras det mycket om allt ditt snack, tror inte det gäller samma saker för en R420 eller R420! jag vet inte varför det står i everest X800 Pro/GTO.

Nej jag har ej Temp.sensor säkert så vill Palit snåla spara på budgeten!

Visa signatur

P4 3,4GHz, Gigabyte s478, Palit X800GTO, 1GB samsung, 160GB X2 western digital, Zalman 360W 26 amp.

Permalänk
Medlem

Re: overclock X800GTO ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RashmanAuto
Har ett X800GTO från Palit, min fråga är varför kan jag inte överklocka den mer än bara 415/525MHz, standard går den på 351/398MHz.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RashmanAuto
för det tredje fick jag upp han med fläktar till 533/930MHz

Vilket kort pratar du om nu ?

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RashmanAuto
Du jag har ett AGP kort X800GTO, det är R420 kärnan så du vet, då ändras det mycket om allt ditt snack, tror inte det gäller samma saker för en R420 eller R420! jag vet inte varför det står i everest X800 Pro/GTO.

Nej jag har ej Temp.sensor säkert så vill Palit snåla spara på budgeten!

R420 kärnan är den på X800XL (AIW?) korten, AGP, om jag minns rätt. Dessa kärnor klockar VÄLDIGT dåligt tyvärr. Har ett X800XL här hemma, kärnan når knappt 450MHz (Dock PCI-E).

Det finns kanske en chans att du kan låsa upp kortet till 16P, men fråga isåfall på Techpowerup.com för mer hjälp (en person som kallar sig Dolf är mycket bra på detta).

Här är lite voltmoddar. X800GTO kort är identiska med X800XL kort som i sin tur liknar andra X800 kort. Dock är dessa voltmoddar för X800.

http://www.techpowerup.com/articles//overclocking/voltmods/10...

Permalänk

Re: Re: overclock X800GTO ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syn7e7ik
Vilket kort pratar du om nu ?

Jag pratar om samma kort X800GTO, han går standard i 400_700MHZ, fick upp han till 533_930MHz märkte att det gick!

Jag ska kolla på Techpowerup, jag har ej R423 har R420!

Visa signatur

P4 3,4GHz, Gigabyte s478, Palit X800GTO, 1GB samsung, 160GB X2 western digital, Zalman 360W 26 amp.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: overclock X800GTO ?

Citat:

[i]Har ett X800GTO från Palit, min fråga är varför kan jag inte överklocka den mer än bara 415/525MHz, standard går den på 351/398MHz[/B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RashmanAuto
Jag pratar om samma kort X800GTO, han går standard i 400_700MHZ, fick upp han till 533_930MHz märkte att det gick!

Okej du pratar om samma kort men olika standard hastigheter.
Om du kollar länken jag bifogar hära: http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=356&card2=52
så ser du att dina standard hastigheter är 400/490.
Men du kan ha avvikande hastigheter då jag själv råkat ut för detta.
Med det menar jag att det inte heller stämde överens med vad Gpureview visade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
R420 kärnan är den på X800XL (AIW?) korten, AGP, om jag minns rätt. Dessa kärnor klockar VÄLDIGT dåligt tyvärr. Har ett X800XL här hemma, kärnan når knappt 450MHz (Dock PCI-E).

Det finns kanske en chans att du kan låsa upp kortet till 16P, men fråga isåfall på Techpowerup.com för mer hjälp (en person som kallar sig Dolf är mycket bra på detta).

Här är lite voltmoddar. X800GTO kort är identiska med X800XL kort som i sin tur liknar andra X800 kort. Dock är dessa voltmoddar för X800.

http://www.techpowerup.com/articles//overclocking/voltmods/10...
http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/voltmods/112

http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=38&card2=52

Tyvärr ApanmedAK så kan han inte låsa upp sitt kort då den _har_ R420 kärnan.
Endast PCI-E versionerna utav X800GTO2 kan låsas upp.

EDIT: Voltmoddarna ska däremot gå att utföra för att han har likadan kärna på sitt kort som PRO/XT/XT PE/AGP.
Och bilden på sidan techpowerup är väl agp ?
//Syntan

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: overclock X800GTO ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syn7e7ik
Okej du pratar om samma kort men olika standard hastigheter.
Om du kollar länken jag bifogar hära: http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=356&card2=52
så ser du att dina standard hastigheter är 400/490.
Men du kan ha avvikande hastigheter då jag själv råkat ut för detta.
Med det menar jag att det inte heller stämde överens med vad Gpureview visade.

http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=38&card2=52

Tyvärr ApanmedAK så kan han inte låsa upp sitt kort då den _har_ R420 kärnan.
Endast PCI-E versionerna utav X800GTO2 kan låsas upp.

EDIT: Voltmoddarna ska däremot gå att utföra för att han har likadan kärna på sitt kort som PRO/XT/XT PE/AGP.
Och bilden på sidan techpowerup är väl agp ?
//Syntan

Där har du tyvärr fel. Hade själv ett X800GTO (R423) som gick att låsas upp. Eftersom kortet har R420 kärnan (X800XL) så finns det alltid chans att kunna låsas upp, men dp beror det på om den fått en laser-cut. Det går att använda BIOS från t.ex X800XL (samma tillverkare helst) för att testa låsa upp, men då måste man tänka på att minnena är exakt lika snabba på X800XL kortet (där man får BIOSet från) och X800GTO kortet (då X800GTO är identisk med X800XL).
Anledningen till just ett X(00XL är för kroten kör på samma frekvenser på både minnen och GPU.

Det är exakt likadant med X800PRO kort. Vissa av dessa går med att låsa upp, dock endast en liten skara.
X800PRO använder oftast R480 ifall de går att lsåa upp.

Trådskaparen,
Jag vill inte blåsa hopp i dig, då du mest troligt blir besviken ifall kortet inte går att låsa upp, men det är alltid värt att testa för inget går upp mot gratis prestanda ;P
Fråga dock på Techpowerup först. Dolf vet exakt allt du behöver göra för att kunna låsa upp kortet, samt ifall det går eller ej.

Måste tilllägga att andra länken jag gav för voltmoddning är endast för PCI-E. Upptäckte det precis.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: overclock X800GTO ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Där har du tyvärr fel. Hade själv ett X800GTO (R423) som gick att låsas upp. Eftersom kortet har R420 kärnan (X800XL) så finns det alltid chans att kunna låsas upp, men dp beror det på om den fått en laser-cut. Det går att använda BIOS från t.ex X800XL (samma tillverkare helst) för att testa låsa upp, men då måste man tänka på att minnena är exakt lika snabba på X800XL kortet (där man får BIOSet från) och X800GTO kortet (då X800GTO är identisk med X800XL).
Anledningen till just ett X(00XL är för kroten kör på samma frekvenser på både minnen och GPU.

Det är exakt likadant med X800PRO kort. Vissa av dessa går med att låsa upp, dock endast en liten skara.
X800PRO använder oftast R480 ifall de går att lsåa upp.

Trådskaparen,
Jag vill inte blåsa hopp i dig, då du mest troligt blir besviken ifall kortet inte går att låsa upp, men det är alltid värt att testa för inget går upp mot gratis prestanda ;P
Fråga dock på Techpowerup först. Dolf vet exakt allt du behöver göra för att kunna låsa upp kortet, samt ifall det går eller ej.

Måste tilllägga att andra länken jag gav för voltmoddning är endast för PCI-E. Upptäckte det precis.

Vad heter det du jag har ingen lust att skapa medlem skap och hålla på och krångla du som redan är medlem kan väl fråga Dolf är du sjyst ?

Visa signatur

P4 3,4GHz, Gigabyte s478, Palit X800GTO, 1GB samsung, 160GB X2 western digital, Zalman 360W 26 amp.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: overclock X800GTO ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RashmanAuto
Vad heter det du jag har ingen lust att skapa medlem skap och hålla på och krångla du som redan är medlem kan väl fråga Dolf är du sjyst ?

Ifall jag ska fråga måste jag ha massor av screenshots av dig, din fuse data etc, vilket gör det lättare ifall du själv blir medlem. Det tar nån minut bara ändå.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: overclock X800GTO ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Ifall jag ska fråga måste jag ha massor av screenshots av dig, din fuse data etc, vilket gör det lättare ifall du själv blir medlem. Det tar nån minut bara ändå.

Vad snackar du om, jag har en Xpert Vision Palit Radeon X800GTO, är det så svårt vadå bilder på mig och mina fuses tala lite mer klar språk

Visa signatur

P4 3,4GHz, Gigabyte s478, Palit X800GTO, 1GB samsung, 160GB X2 western digital, Zalman 360W 26 amp.