Apple kränker din integritet

Permalänk

Apple kränker din integritet

Jag har återigen köpt en ny ipod och jag förstår inte varför jag även denna gång valde denna kraftiga överskattade produkt.

Softvaran som följer med är Itunes och Quicktime och båda dessa är du påtvingade som ipod användare. Trots att du köpt en produkt för x antal tusen får du inte hela quicktime med produkten, och överallt finns det bannars "Köp hela versionen". Inte nog med detta men du måste leva med en mediaspelare som kör 2 - 3 extra prosseser när du inte använder spelaren

Apple har designat programmet så att det är väldigt lät att trycka fel och hamna in på deras "Music store".

Nu kommer endel av er säga "Men avinstallera bara quicktime om du tycker att den e så förfärlig". Klart jag skulle gjort det, OM det gick att avinstallera, men det har visat sig att itunes inte fungerar utan quicktime

http://www.techspot.com/vb/all/windows/t-37819-iTunes-without...
länk angående itunes utan quicktime

Små detaljer som att när installationen frågar om du vill ha "newsletter" till din email adress (som du är tvungen att ge ut för att genomföra installationen) så är markören redan i Yes rutan ger ett väldigt köpuppmanande intryck.

Akta er för Apple -.-

Visa signatur

Asus M2N-E | Corsair 512x2 dual mode 800mhz CL5 | amd 4600+ | xfx 7900gtx | WD Raptor 74 |

Permalänk
Medlem

Okej, jag förstår att du inte gillar Itunes, men på vilket sätt kränker Apple din integreitet?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Om du nu redan har haft en ipod tidigare så visste du ju om att du var tvungen att använda itunes/quicktime... varför gick du då och köpte en ny?
Det övergår mitt förstånd samtidigt som jag tycker att du har förverkat din "rätt" att klaga.

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk
Medlem

plus att man mer eller mindre måste ha konstanta spasmatiska ryck om man inte lyckas undvika att klicka på music store grejerna.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk

Detta komemr låta dumt men för konextens skull bör detta förmedlas. Andledningen till varför jag köpte ipod igen e för att jag inte kunde hitta nån annan tråkigt nog. Jag visste att det fanns en creative spelare men den var slutsåld och jag var tvungen att köpa en ipod.

Nu har jag officellt idiotförklarat mig själv på sweclockers. så!

Kanske en överdrift att det kränker din integritet men itunes ger känslan av att du just installerat nån slags mal/spyware med all reklam som finns i mjukvaran.

Visa signatur

Asus M2N-E | Corsair 512x2 dual mode 800mhz CL5 | amd 4600+ | xfx 7900gtx | WD Raptor 74 |

Permalänk
Medlem

kognitiva: maila apple och klaga.
*all powers for the consumers*

Permalänk

Det heter väl "iTunes STORE" (eller iTunes Music Store) fortfarande? Store, affär. Att det är reklam och att man förväntas köpa saker är väl inte så långsökt? Ungefär som att gå in i Åhléns och bli upprörd över alla prislappar. Jag fattar inte. Ska fixa mer kaffe nu.

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem

Tack för varningen. Hade lite små planer på en Ipod, men jag har istort sett bara en regel på min dator, inge jävla quicktime.

Detsamma gäller realplayer. Mer än hälften av programmen består av reklam och annan skit.

Kör bara alternative versionerna av dem.

Permalänk
Medlem

Jag kör med anapod explorer istället för craptunes, har aldrig gillat itunes och kommer förmodligen inte heller. Har iofs en vmware image med xp och itunes som jag använder när jag handlar musik, inget mer.

Och för er slöisar som inte pallar googla:
http://www.redchairsoftware.com/anapod/

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hammarbynisse
Det heter väl "iTunes STORE" (eller iTunes Music Store) fortfarande? Store, affär. Att det är reklam och att man förväntas köpa saker är väl inte så långsökt? Ungefär som att gå in i Åhléns och bli upprörd över alla prislappar. Jag fattar inte. Ska fixa mer kaffe nu.

Tack för förklaringe nav ordet store, var nog ingen som visste vad det betydde Att köpa någonting från apple är som att gå med i en sekt. Jag håller med om att det är idiotsikt att helatiden fjanta sig med att du ska bli påtvingad nyhetsbrev och kassa quicktime plus annat skräp. Ungefär som om det skulle koma upp en massa reklam i windows: "köp Office", "köp vista". Ganska irriterande. Ni jämförde med att det inte skulle finnas prislappar på åhlens. Är du i butiken vill du ju självklart veta vad de ska ha betalt för vad de säljer men du har kommit dit självmant inte blivit intvingad. Tänk lite.

Visa signatur

Pentium D 2.66 @ 3.9 Ghz, Voltmoddat 7900 GT

Permalänk

Annars har winamp (gratis) stöd för iPod.

tyckte själv inte heller om Itunes eller QTn som man var tvungen att ha, dessutom låg det och kördes hela tiden i bakgrunden.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk

Jag var ironisk. Det borde ju vara uppenbart att Apple vill tjäna pengar. Ett tips, installera inte iTunes.. synka med nåt annat crapware-program som gör samma sak fast utan music store så slipper du ge Apple din emailadress och kan sova lugnt om nätterna i vetskapen att kapitalisterna på Apple inte stjäl din välbehållna integritet.

Lessen om jag verkar sur.

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem

Re: Apple kränker din integritet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KOgnitiva
Jag har återigen köpt en ny ipod och jag förstår inte varför jag även denna gång valde denna kraftiga överskattade produkt.

Softvaran som följer med är Itunes och Quicktime och båda dessa är du påtvingade som ipod användare. Trots att du köpt en produkt för x antal tusen får du inte hela quicktime med produkten, och överallt finns det bannars "Köp hela versionen". Inte nog med detta men du måste leva med en mediaspelare som kör 2 - 3 extra prosseser när du inte använder spelaren

Apple har designat programmet så att det är väldigt lät att trycka fel och hamna in på deras "Music store".

Nu kommer endel av er säga "Men avinstallera bara quicktime om du tycker att den e så förfärlig". Klart jag skulle gjort det, OM det gick att avinstallera, men det har visat sig att itunes inte fungerar utan quicktime

http://www.techspot.com/vb/all/windows/t-37819-iTunes-without...
länk angående itunes utan quicktime

Små detaljer som att när installationen frågar om du vill ha "newsletter" till din email adress (som du är tvungen att ge ut för att genomföra installationen) så är markören redan i Yes rutan ger ett väldigt köpuppmanande intryck.

Akta er för Apple -.-

Softvaran, det var en ny variant på mjukvara.

De processer som är igång, går lätt att stänga av i msconfig och i administrativa verktyg -> services heter det iaf i den engelska versionen av XP.
Det tar hela 25 otroligt långa sekunder att göra det.

Hur man råker trycka på musicstore i iTunes vet jag inte, för det står klart och tydligt musicstore.
Vilket även det är lätt att få bort i preferences i iTunes.

Det går jättebra att skippa emailen vid installation.

Tvingade säljaren dig att köpa iPoden, då du säger att du blev tvingad att köpa just en iPod för att den du ville ha inte fanns hemma för tillfället?
Det finns ju andra butiker som säljer mp3 spelare, och finns det inte i stan så kan man ju köpa online.
Men klarar man sig inte ett par dagar utan att bättra på tinnitusen, så förstår jag varför du köpte den om du nu inte ville ha en iPod igen.

Det kanske bara är jag som kan vänta ett par dagar eller en vecka på att butiken ska få in den vara jag vill ha?

Gillar iTunes mycket bättre än shitamp.

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KOgnitiva
Detta komemr låta dumt men för konextens skull bör detta förmedlas. Andledningen till varför jag köpte ipod igen e för att jag inte kunde hitta nån annan tråkigt nog. Jag visste att det fanns en creative spelare men den var slutsåld och jag var tvungen att köpa en ipod.

Du låter fan som drömkunden. Om jag jobbade i en butik skulle jag bli överlycklig om du kom in. "DU SKA KÖPA DEN HÄR TV:N/DATORN/BILEN/BARNVAGNEN!"

Men ärligt talat, hur är det här integritetskränkande? Du har ett val, du valde iPod, iPod fungerar på det här sättet, häv köpet om du är missnöjd and a winner is you.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

KOgnitiva: Kollat in iaudio eller iriver? Eller Kjell&company?

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk

jag kör ipod och foobar. funkar perfa. inga drivrutiner behövs och man slipper quicktime.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Jag förstår till fullo att du är irriterad. Bra nu vet jag vad jag inte ska köpa!

Permalänk

Bara en fråga? Om man kör foobar eller en annan mjukvara än itunes, går det att installera den direkt på den ena partitionen av ipoden och på så sätt ha rätt inställningar i fobbar / det andra programmet hela tiden? Så man öppnar bara det programmet i ipoden och sen lägger man till eller tarbort låtar. Bara en tanke som slog mig....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Bara en fråga? Om man kör foobar eller en annan mjukvara än itunes, går det att installera den direkt på den ena partitionen av ipoden och på så sätt ha rätt inställningar i fobbar / det andra programmet hela tiden? Så man öppnar bara det programmet i ipoden och sen lägger man till eller tarbort låtar. Bara en tanke som slog mig....

jag hajar inte riktigt vad du menar tror jag. med foobar så ställer man in allt som man vill ha det osv, sen exporterar man inställningarna till en fil som man backupar. när det sedan är dags för en nyinstallation av foobar så importerar man bara den där filen så funkar allt som man vill. för att köra ipod med foobar laddar man ner en .dll som funkar som ett tillägg till foobar. det ger en ny meny i vilken man kan köra över låtar till ipoden etc.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
jag hajar inte riktigt vad du menar tror jag. med foobar så ställer man in allt som man vill ha det osv, sen exporterar man inställningarna till en fil som man backupar. när det sedan är dags för en nyinstallation av foobar så importerar man bara den där filen så funkar allt som man vill. för att köra ipod med foobar laddar man ner en .dll som funkar som ett tillägg till foobar. det ger en ny meny i vilken man kan köra över låtar till ipoden etc.

Jag är rätt säker på att det han menade var: Kan man installera Foobar på själva iPoden...
(Den går väl att använda som en UMS-enhet för filer i allmänhet, bara inte för att lägga in musik/film som skall kunna spelas?)

Och svaret beror väl på om Foobar håller allt det behöver i filer i katalogen man installerat det eller om det kladdar i registret eller i någon annan katalog också.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Jag är rätt säker på att det han menade var: Kan man installera Foobar på själva iPoden...
(Den går väl att använda som en UMS-enhet för filer i allmänhet, bara inte för att lägga in musik/film som skall kunna spelas?)

Och svaret beror väl på om Foobar håller allt det behöver i filer i katalogen man installerat det eller om det kladdar i registret eller i någon annan katalog också.

var det som jag mena. För då kan man ha med sig en ipod till en polare och ta/ge musik utan att krångla med itunes.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Re: Apple kränker din integritet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KOgnitiva
... Apple har designat programmet så att det är väldigt lät att trycka fel och hamna in på deras "Music store". ...

Det går att ta bort länkarna i biblioteket till iTunes Store om man vill. Bara att gå in i inställningar och ändra...

Du blir inte påtvingad att skapa ett konto i "affären", och utan ett sådant så kan du omöjligt "råka" köpa något som du inte vill ha. Håller med hammarbynisse - du blir inte arg på affärer på stan för att de försöker locka in dig i affären mha skyltfönster, reklam mm...!?!

Kan tillägga att om man aktiverar visning av dolda mappar så kan man lägga över musik från en iPod till en dator. Detta kan man inte göra via iTunes (där går bara från dator till iPod) men som sagt, via att aktivera visa dolda mappar och gå in i iPoden via filhanteraren i ex. Windows så kommer du åt all musik. Musikfilerna heter lite konstiga saker men detta kan man enkelt ändra för hand...

Visa signatur

Då: Abit IP35 Pro, Core 2 Duo E8200 2,67GHz, Sapphire Radeon HD3850 Ultimate 512MB, Corsair TWIN2X 4096Mb, Samsung SATAII 500Gb, Samsung SATA DVD±RW, 520W Aspire 3 fan, Antec Sonata
Nu: Mac

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
var det som jag mena. För då kan man ha med sig en ipod till en polare och ta/ge musik utan att krångla med itunes.

Foobar är väldigt bra, jag tror (vet) att det inte lägger några filer utanför installtionsmappen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
var det som jag mena. För då kan man ha med sig en ipod till en polare och ta/ge musik utan att krångla med itunes.

Men om kompisen inte har Foobar, då måste ju ändå det programmet installeras .

För det är ju inte alla som använder Foobar, ännu färre som vet vad det är.

Sedan finns det ju ett X antal spelare som man måste ha deras speciella program, som är ÄNNU krångligare och kasst än iTunes.(inte för att jag fattar hur iTunes kan vara krånligt, tycker det är mer lättanvänt än t ex Winamp.)

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tekwar
Men om kompisen inte har Foobar, då måste ju ändå det programmet installeras .

För det är ju inte alla som använder Foobar, ännu färre som vet vad det är.

Sedan finns det ju ett X antal spelare som man måste ha deras speciella program, som är ÄNNU krångligare och kasst än iTunes.(inte för att jag fattar hur iTunes kan vara krånligt, tycker det är mer lättanvänt än t ex Winamp.)

Tanken var att installera Foobar på Ipoden... Då finns ju Foobar alltid till hands.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det måste jag säga till min polare, han gnäller alltid att han behöver installera iTunes på alla datorer

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1