Permalänk

XP visar fel MB minnen

Tjenare!
Min polare har fått problem med sina minnen (säker på att det är minnena!)
Han har 4 st 512 mb minnen (2048 mb i minne). Detta står rätt när den räknar i bios!
Men så fort Windows laddas tror den att den har 3994 i minne (nästan 2gb mer :S).
Resultatet av detta är att skrämen inte ser klok ut, för den försöker spara all grafik och dylikt på platser i minnena som inte finns!
Varför gör den så här? Och hur löser jag det?!
Jag har testat ta ut minnena och sätta in dem igen, hjälpte inte. Jag har instalerat om Windows, hjälpte inte...

HJÄLP OSS

Permalänk
Medlem

...

är det samma märke på minnena?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Har du tänkt på Windows virtuella minne??

Det brukar ju vanligtvis lägga på ungefär lika mycket virtuellt minne som man har fysiskt.

EDIT: Om det ser illa ut på skärmen skulle nog iaf jag kika lite mer på grafikkortet istället.

Permalänk
Medlem

flasha om bios kanske kan fixa det..

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk

Tror inte jag får flasha hans bios, han hyr datorn...
Minnen är samma märke!
Så ni tycker jag ska kolla på grafikkortet mer?
Han hade ett problem med kortet innan, det är Geforce 6800 tror jag (6XXX iaf), och jag fick uppdatera hans nv4_disp fil för att få det att fungera igen.
Någon som vet nåt? :S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av callecool88
Tror inte jag får flasha hans bios, han hyr datorn...
Minnen är samma märke!
Så ni tycker jag ska kolla på grafikkortet mer?
Han hade ett problem med kortet innan, det är Geforce 6800 tror jag (6XXX iaf), och jag fick uppdatera hans nv4_disp fil för att få det att fungera igen.
Någon som vet nåt? :S

Om du trycker ctrl+alt+del, vad står det längst ner i högra hörnet i det fönstret som kommer upp?

om du sedan klickar på fliken "Prestanda" vad står det vid "Fysiskt minne(kB)"?
(borde stå 2096296 ungefär)

Permalänk

Jag ska be han kolla! Men längst ner till höger står det 3990, men ska kolla upp vad det står i prestanda!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av callecool88
Jag ska be han kolla! Men längst ner till höger står det 3990, men ska kolla upp vad det står i prestanda!

3990 verkar helt normalt, min maskin (sign) visar 3940 ( det är alltså inklusive det virtuella minnet ).

Så XP verkar inte visa fel iaf, om din kompis inte har stängt av det virtuella minnet.

Förmodligen nått annat som strular.

Testa plocka isär datorn och sätt ihop den igen, sånt brukar kunna lösa en del.

Permalänk

inte riktigt seriöst men om du kör integrerad delad grafik så snor det en hel del från minnet oftast 256mb

Visa signatur

Kakor kakor kakor