Permalänk

EIST/SpeedStep + överklockning

Hej!

Jag har inte överklockat Intel-prollar sedan Prescott-tiden utan kört AMD istället och är därför inte helt uppdaterad. Nu har jag dock börjat kolla på att byta till en Core2Duo E4300 när den dyker upp och har därför en liten fråga.

Jag gillar AMD's teknik Cool'n'Quiet/PowerNow! eftersom jag sparar en del pengar och dessutom har möjlighet att köra datorn lite tystare. Jag sitter nu med ett Abit AN8 SLi och en Opteron 146@2800MHz. PowerNow! funkar prima på mitt moderkort när jag kör överklockat men jag har märkt att vissa (AMD) moderkort inte kan utnyttja C'n'Q/PowerNow! när systemet är överklockat.

Hur är det på C2D? Funkar EIST/Speedstep även när man överklockar? Eller är det bara att glömma? Skiljer det sig mellan moderkorten? Hur effektivt är EIST egentligen, jag har fått för mig att det är mer effektivt än C'n'Q/PowerNow!, stämmer det?

Visa signatur

Odla hemma, odla borta.

Permalänk
Medlem

off knappen regerar om man är fattig

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk

Oh, tack moreempty för ditt värdelösa tips!

Jag är varken särskillt fattig eller intresserad av att ha datorn avstängd jämt.

Jag förklarade varför jag var intresserad av strömsparfunktionen men kan göra det ytterligare en gång:

-Spara energi = mindre pengar till Vattenfall samt något lägre miljöpåverkan.
-Möjlighet att köra fläktar på lägre varvtal = tystare dator.

Visa signatur

Odla hemma, odla borta.

Permalänk
Medlem

speedstep tycker jag funkar fint trots OC... EIST kan jag inte uttala mig om dock...

Permalänk
Medlem

EIST/speedstep funkar väl så att den sänker multipliern.. min E6400 är (överklockad) 8*325 = 2600 om jag skulle aktivera EIST skulle den nog gå ner på 6*325 = 1950. men de dyrare versionerna har högre multiplier och sänker därmed sin klock/temperatur mer.

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein