RIAA stämmer Allofmp3 på 1,65 biljoner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beleg
allofmp3.com gör ju rätt för sig enligt gällande lag. 15% eller vad det nu är som de betalar till "STIM". Skivbolagen är bara sura och giriga. De gillar inte att de saknar kontroll. Folk tror att ryssarna tjänar stora pengar på de stackars artisternas bekostnad. Skitsnack. Skulle tro att det knappt går runt. Men med rysska mått mätt är varenda liten slant nästan en månadslön.

De erbjuder ju konsumenten vad de vill ha. Lägre priser, valfri kvalitet, kompatibilitet och avsaknad av DRM. Marknadekonomi. Hade det funnits fler sajter som allofmp3 hade problemet med illegal fildelning varit marginell.

http://music.allofmp3.com/r2/Various_Artists_Megamixes/Deep_D...
http://music.allofmp3.com/preview.shtml?group=1319&album=2&so...
http://music.allofmp3.com/preview.shtml?group=1319&album=2&so...

Här är lite exempel på musikfiler som ALLOFMP3 verkar ha tagit från scenen och sedan försöker sälja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Hur mycket fildelning påverkar försäljning finns det olika spekulationer/uppskattningar på, något som är intressant att MS monopol troligen skulle minska utan det.
Vilket konkurrenterna blir lidande av. Detta baseras på varför köpa ett dyrt sämre program, när det går att ta ett bättre gratis.

Så varför inte låta var och en avgöra hur den vill göra reklam för sin låt/program etc? Om intäkterna nu skulle bli bättre, så får väl de artister som inte sprider sina låtar på dc och liknande skylla sig själva?

Sprida en mp3 på dc innebär att flera slipper att köpa den, det är sabotage mot någons arbete. *edit*
Vill man göra reklam för en viss låt/artist finns det bättre sätt att göra.
Det går säkert att skänka en slant till de behövande( brittan, Robbie Williams o.s.v.) gernom något giro eller något om man vill hjälpa dem ekonomisk.

"slipper köpa den"
Det låter som nått man bara gör om man är tvungen, är det verkligen så musiker vill se sin musik... som någonting folk måste tvinga sig till? Jag har bara vart med på en enda skiva (och så bra var den inte heller) i hela mitt liv vilket inte gör mig till mycket av en musiker ur den vinkeln, men jag skulle bli rätt ledsen om folk verkligen skulle känna "oh tack, jag slapp köpa den" i sammanknytning till den skivan.

Att allt det här bara är en fjantig sandlådefight som snurrat ur proportion ser man med lätthet när man ser att sidorna är helt osympatiska för sina motståndares åsikter och argument. Musikbranchen är helt övertygad om att varenda låt som kopieras annars skulle ha sålts, och att alla som laddar hem är snåla jälva anarkister utan en tanke på vad som är rätt eller fel som bara vill ha allting gratis. Hardcore-piraterna anser istället att bolagen är feta kapitalist-svin som bara är glada om de har kunder att pressa på mer pengar än vad musiken är värd. Det samma gäller inom film och spel-brancherna. Och i mitten står majoriteten av folket, som får välja det som gör minst ont av två onda ting. Olagligt vs. Omoraliskt, varvid väldigt många idag väljer det olagliga och laddar hem, eftersom det gör minst ont. Många vill bidra till musiker och artister, men få vill sitta och betala bara för att nån jävla bolagschef någonstans ska få guldplätterade sidentrasor att torka röven med...

Priserna på musik, film och spel idag är absurda, och det vet branchen om. Men istället för att lyssna på folket så försöker man pressa lite till och får fler att kopiera. Jag tror att majoriteten av människor som idag laddar hem saker gladeligen skulle betala för det, om priserna var realistiska. Visst skulle det finnas kvar pirat-extremister som skulle fortsätta, men det lär det göra varesig folk slutar av fri vilja eller tvingas till det av sjuka framlobbade lagar.

Vidare är internet idag vida överlägset det mesta. Reklam, distrubering, försäljning. Allt går att fixa via internet, och mycket av det med samma eller bättre resultat än på vanliga sätt. Men vad händer? Nej nej, inte då, internet ska bannlysas för det skulle innebära att det inte längre finns lika många ursäkter till att grundlura kunderna. Då kan man ju inte längre skylla på tullar, lager och fraktkostnader...

Och piraterna står bravid och ler vid tanken på hur underbar världen vore utan bolagen över huvud taget. Att det så skulle bli väldigt lite musik tänker de inte på. Precis som två småungar som sitter och kastar skit på varandra i sandlådan.

< skämt >
Och det värsta av allt. Jag sitter här och läser forumen och skriver mindre uppsatser på julaftons kväll... förstå vad sorglig jag känner mig... förstå vad de har fått mig att göra... < /skämt >

För övrigt. God jul på er!
Och så vill jag itne se några svar idag inte, fira jul med er istället för att sitta här

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

firat färdigt för i år ...

men jag håller med i mycket du säger.. det är fint att skylla på konsumenterna när det är producenterna som behöver ta sig en funderare..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Göra sig skyldig till gratis reklam???

Nej, skyldig till att urholka "värdet" i orginalprodukten?
Om du kunde producera helt bra tusenlappar hemma, för en spottyver av kostnaden för en riktig tusenlapp, tror du inte det skulle påverka värdet av de riktiga tusenlapparna om du började prångla ut dina kopior?

Permalänk
Medlem

Borde finnas någon lag som säger att den som kommer med orimliga stämningar ska pröjsa samma summa i skadestånd om de förlorar

Permalänk
Medlem

Allofmp3 är en oseriös sajt enligt mig. Säljer mp3-or på helt egen vinst..

Men den summan är ju bara löjlig.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att man slutar sälja musik. Det verkar vara mer lönsamt att stämma alla. 150'000 är ju mer än vissa artister drar in totalt på alla sina låtar någonsin.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Nej, skyldig till att urholka "värdet" i orginalprodukten?
Om du kunde producera helt bra tusenlappar hemma, för en spottyver av kostnaden för en riktig tusenlapp, tror du inte det skulle påverka värdet av de riktiga tusenlapparna om du började prångla ut dina kopior?

Tja.. ifall jag har läst riksbankens rapport korrekt "översyn av kontanthantering" från 2003 så förligger det ingen risk att pengarna minskar i värde, eftersom de falska sedlarna inte är giltigt betalningsmedel. Där emot drabbas enskilda och företag av en förlust pga att de helt inte får betalt, samt att de måste köpa appratur för att kontrollera sedlens äkhet.

Som jag tänker så kan du inte överföra din syn på sprida mp3:or/filer på detta sättet. Med samma tankesätt så borde spel eller film som har blivit massivt kopierade, tex LOTR och Halo2, minska drastiskt i värde redan samma dag, vilket vi alla vet inte sker. Detta beror på film och musikbranchen inte följer de givna reglerna för marknadsekonomi där efterfrågan och tillgång styr.

Permalänk
Medlem

Idioter, hur länge skall RIIA, MPAA, APB IFPI etc etc få hålla på?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Allt sälja musik utan att ge något till artisterna kan ju inte vara helt bra. Men det känns inte som om pengarna R I A A skulle få vid en ev "vinstpengar" (eller vad det heter? ) skulle gå till några artister?

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Medlem

Till alla som kritiserar USA, glöm inte att det är den sittande regeringen som är det största problemet. Det är inte de vanliga medborgarnas fel. Ta M Moore som ett exempel.. (Kan ju tilläga att jag har rätt svårt för många amerikaner ändå)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Tja.. ifall jag har läst riksbankens rapport korrekt "översyn av kontanthantering" från 2003 så förligger det ingen risk att pengarna minskar i värde, eftersom de falska sedlarna inte är giltigt betalningsmedel. Där emot drabbas enskilda och företag av en förlust pga att de helt inte får betalt, samt att de måste köpa appratur för att kontrollera sedlens äkhet.

Som jag tänker så kan du inte överföra din syn på sprida mp3:or/filer på detta sättet. Med samma tankesätt så borde spel eller film som har blivit massivt kopierade, tex LOTR och Halo2, minska drastiskt i värde redan samma dag, vilket vi alla vet inte sker. Detta beror på film och musikbranchen inte följer de givna reglerna för marknadsekonomi där efterfrågan och tillgång styr.

för att hoppa över svarte på frågan och gå direkt på svaret på den. (tack Ibis) vad jag vet så är det just Riksbanken som är garanten för att sedlar inte ska kunna förfalskas och därmed påverka värdet av denna överenskomna bytesenhet.

jag håller delvis med här, att det är så billigt att pressa DVD har orsakat den hyperinflation (REA-högarna månaden efter släpp) som idag är standard. men att tro att piratandet inte påverkar är också fel. sen har troligen även branchen en övertro på marknaden, alternativt en undertro på marknadens smak med tanke på hur saturerad med skitfilm hyllorna är. (men som flugorna säger, det må vara skit men det är nästan gratis skit)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av j04r
Till alla som kritiserar USA, glöm inte att det är den sittande regeringen som är det största problemet. Det är inte de vanliga medborgarnas fel.

sålänge USA inte är klassad som en diktatur är det allt det. iaf delvis.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Allofmp3 är en oseriös sajt enligt mig. Säljer mp3-or på helt egen vinst..

Men den summan är ju bara löjlig.

"In accordance with the licensing agreements AllOFMP3.com pays part of its proceeds from MP3 sales in the Internet to organizations of collective management for copyrights. They in turn distribute royalties to performers and record companies, including foreign ones."

de betalar det de ska betala för att vara lagliga i ryssland.

Om jag förstått det rätt behöver de bara betala så mycket som radio-stationerna betalar för att spela upp en låt..

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Vi alla vet att denna tråden ändå inte leder nånstans, orka ens disskutera?
Piraterna vinner ändå alltid till slut eftersom det är omöjligt att kartlägga alla nedladdare i världen...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Som jag förstår det så skall det här målet upp i domstol direkt efter att stämmningen av den amerikanska porrbranschen som en sammanslutning av iranska företag gjort eftersom jänkarnas porrfilmer bryter mot vad man får göra i Iran.

Bägge målen har liksom samma relevans...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Bägge målen har liksom samma relevans...

Nja. P-industrin har ju liksom inte använt någonting som iranska affärsmän äger. Allofmp3 däremot har ju sålt saker som tillhör andra, för som vi alla vet så äger ju usa allt, iallafall om man frågar dem

[/Sarkasm]

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t0tt3
Jo se bara ett praktexempel mr båt som gick i sommras.
All hans musik gick att tanka ner --> Poppis vilket gjorde så att radio pumpa ut det = STIM! WOOHOOOO

Han är väl inte direkt fattig "inte rik för den delen heller" Men han visa att man kan fan tjäna pengar på att skita i bolagens trams!

Framförallt visade han att skivbolagens påstående om att det kostar så mycket pengar att ta fram musik inte är nått annat än rent skitsnack.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Vad kommer hända om dom säger nej?

WWIII eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joavels
Och hur ska dessa pengar delas ut per Artist/Grupp?

Mest troligen inte, det är ju RIAA vi talar om. Menar du att artisterna får ta del av vad RIAA stämmer folk för?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph0x
Mest troligen inte, det är ju RIAA vi talar om. Menar du att artisterna får ta del av vad RIAA stämmer folk för?

Inte en chans. RIAA företräder branchens företag, inte artisterna i sig. Om sen företagen få några pengar och sen ger till artisterna är det en sak, men chansen för det lär väl vara nästan 0

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Man borde stämma USA för att dom försöker agera världspolis.. jävla puckon.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
jag vet inte mycket om allofmp3, skor de sig på andras verk är det ju helt klart fel. men jag vet inte vad man skall tycka om RIAA heller, men summan stämningen handlar om är sinnessjuk rakt igenom.

Skor sig på andras verk? Nej, de tar betalt för en _tjänst_ som de tillhandahåller, tjänsten att koda en eller flera låtar och låta dig ladda hem dem.

Är det fel av dem att du betalar för en tjänst som du vill ha?

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem

Ett helt sinnesjukt stort belopp. Löjligt.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErnstVogel
Skor sig på andras verk? Nej, de tar betalt för en _tjänst_ som de tillhandahåller, tjänsten att koda en eller flera låtar och låta dig ladda hem dem.

Är det fel av dem att du betalar för en tjänst som du vill ha?

Absolut inte. Men dels är det för dyrt på alla ställen utom Allofmp3 och dels så får inte artisterna så mycket royalties. Fast visst, får artisterna 15% av Allofmp3s intäkter så lär de vara mer glada än vad de är med RIAA.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Absolut inte. Men dels är det för dyrt på alla ställen utom Allofmp3 och dels så får inte artisterna så mycket royalties. Fast visst, får artisterna 15% av Allofmp3s intäkter så lär de vara mer glada än vad de är med RIAA.

Vad jag vet så hävdar dom att de betalar 15% av intäkterna till ett bolag som (utan tillåtelse) samlar in royalties för artisternas räkning. Var pengarna egentligen tar vägen är det ingen som vet. Det luktar papperstrixande och maffia lång väg.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Vad jag vet så hävdar dom att de betalar 15% av intäkterna till ett bolag som (utan tillåtelse) samlar in royalties för artisternas räkning. Var pengarna egentligen tar vägen är det ingen som vet. Det luktar papperstrixande och maffia lång väg.

Det är sant, det luktar riktigt illa.
Men då ser man ju även att det RIAA vill inte har någonting med artisterna att göra, eftersom de då istället skulle göra mer för artisterna genom att jobba för att dessa pengar går genom en legitim organisation som ser till att de verkligen hamnar hos artisterna. Men istället så jobbar de för att stänga sidan allt som allt. Det blir ju då tydligt att det inte är artisternas intressen de försöker sörja för, utan bolagens möjligheter att ta ut för mycket för musiken.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nja. P-industrin har ju liksom inte använt någonting som iranska affärsmän äger. Allofmp3 däremot har ju sålt saker som tillhör andra, för som vi alla vet så äger ju usa allt, iallafall om man frågar dem

[/Sarkasm]

Jag vet att det står sarkasm, Belga, men vill ändå bara påpeka att relevansen skulle komma av att vad de gör är lagligt i en annan suverän stat (alltså Ryssland - eller USA i mitt exempel) och att den anklagande parten (RIAA alt. iranierna) saknar all form av juridisktion att dra dem inför domstol. Om det är lagligt där så får de tyvärr göra det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Jag vet att det står sarkasm, Belga, men vill ändå bara påpeka att relevansen skulle komma av att vad de gör är lagligt i en annan suverän stat (alltså Ryssland - eller USA i mitt exempel) och att den anklagande parten (RIAA alt. iranierna) saknar all form av juridisktion att dra dem inför domstol. Om det är lagligt där så får de tyvärr göra det.

Nja. Rättighterena till musiken lär ju tillhöra företagen, som är baserade i usa. Jag menade inte att det gör någon skillnad för det, men p-industrin använder ju inte någonting från iran på detta sätt. Det var den skillnaden jag menade på.

Men som sagt, frågar man amerikanerna så äger de ju allting, överallt. Så det gör ju mindre skillnad eftersom att om de nu hade använt någonting som någon annan ägt rättigheterna till så som allofmp3 gör, så hade de ju bara konstaterat att "nej, det här äger vi", vilket är vad sarkasmen menade på

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

helt otroligt

Visa signatur

[X2 4200+@2700mhz][X1900XTX][580W Type-R][Lexa][OCZ Golden 2048 Mb][a8r-mvp]
Canon 30D - Canon 50/1:1.8 II - Canon 70-200/4.0 L

Permalänk
Medlem

Det vore intressant att veta hur mycket av den summan som går till artisterna.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------