Permalänk
Medlem

Varför Inte IE 7 ?

Hejsan alla.

Jag läser lite då och då om folk som kör med Firefox 2 eller Opera och jag känner nästan att man är ensam om att fortfarande köra med Explorer..

Nu tjatar min dator om att det finns en ny uppdatering vilket är IE 7.

Jag undrar, varför folk byter till Firefox eller Opera ?
Vad är dåligt med Explorer ?
Vad gör Eldräven eller Opera så pass mkt bättre att det är värt besväret att byta ?
Om jag byter, kommer det att ställa till problem då jag skall gå in på Handelsbanken via nätet ?

Mvh.

Visa signatur

HTPC: [MSI FM2-A75IA-E53 mITX] [AMD A6 5400k] [Corsair 4x2Gb 1600Mhz] [SSD Intel 120Gb 330] [WD 6Tb] [LiteOn iHBS112 BR-brännare] [SilverStone Grandia GD05B] [Antec 350w PSU]

Permalänk

Jag gillar mest ie7. Jag har fx på min dator endast för att testa mina sidor i olika webbläsare. Det finns inte mycket som en webbläsare behöver ha enligt mig.

Läs igenom den här så kommer du att vara glad över att du inte har fx http://mywebpages.comcast.net/SupportCD/FirefoxMyths.html

Om du inte har uppdaterat till ie7 än gör det! Det är en stor skillnad både på ytan och "under ytan". Inte som när fx upgradera till v2, då det bara var saker som en normal anvädare märker.

[edit]Om du vill se en lättläst lista över vilka fungtioner en webbläsare har så kan du kolla på http://mywebpages.comcast.net/SupportCD/FreewareBrowsers.html man ser där att Opera är bäst dock är det fortförande så att flest sidor fungerar med ie7.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Jag kör med IE7 o tycker den e överlägsen både räven och opera.
Men som sagt det är bara min uppfattning.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Det som jag gillar med firefox är alla små "addons" som finns.
Den har allt jag har plus lite till.

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem

Jag kör fx2.0 eftersom jag upplever att IE7 är bra mycket tyngre att starta. Fx tillåter mig att surfa fritt utan att att behöva klicka i en massa rutor om säkerhet och skit som jag ändå har bra koll på.

Att sidor ev fungerar bättre i ie än fx beror ju bara på dåligt kodade sidor.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Jag kör Firefox för den renderar bäst och snabbast. Den är även "härligast" att surfa i, men det kan jag inte bevisa.
Sköna funktioner inbyggt som stoppar det mesta skräpet. Ingen löjlig baklänges-säkerhet som i Microsoft-världen.
Visst äter det mer minne, men det är ju ett självstående program! Inte som IE, som hela tiden finns halvt igång.

Men man får väll ta och acceptera den där jäkla IE7 uppdateringen nån dag, bara för att.
Det är mest gammla Microsoft fanboys som hänger kvar vid sin kära äkta Internet Explorer.
Opera har jag testat, men kände ingen kärlek, jämfört med FF.

Efter tvingat min syster att inte använda IE (som en drog, man måste avvänjas), så håller hon numera med att FF är skönare och snabbare, på något sätt.

Permalänk
Medlem

Om du kör IE6 nu tycker jag definitivt du ska uppgradera, 7 är väldigt mycket bättre. Nästan Firefox-klass.

Permalänk
Medlem

Firefox: session restore, extensions osv. ovärdeligt.
IE7: bra mycket bättre än IE6,m en fortfarande för klent. byter inte bara för att dom lägger till tabbar och får webläsaren att följa standarder bättre. detta har varit självklart i ff och opera sedan länge.

Permalänk
Medlem

Jag skulle byta över till IE7 om IE7 bara hade stöd för reklamblockering och noscript. Jag kan inte leva utan den funktionen idag. Gillar IE7's gränssnitt, Fx känns ju som det har stått stilla sedan 0.x-versionerna. (Och nej, teman hjälper inte, för det är alltid någon liten detalj som glitchar...)

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Använder firefox av det enkla anledning att det finns hur många tilläg som helst att installera. Senaste var foxmarks som möjliggör bökmärke synkronisering mellan olika datorer, 4 i mitt fall. Använder IE7 ibland, äri nte imponerad av den, det är säker en smak sak.

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Medlem

IE6 var ju usel inga bra funktioner och osäker vanlig media har till och med varnat för den.
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_8193752.asp

IE7 är betydligt mycket bättre än IE6 men slår inte firefox och opera. Det handlar inte heller bara om funktioner det är också en politisk fråga Microsoft ska inte få äga hela internet.

Permalänk
Medlem

Re: Varför Inte IE 7 ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davil_79
Vad gör Eldräven eller Opera så pass mkt bättre att det är värt besväret att byta ?

När jag började använda Opera så hade inte IE flikar och det var ett gott argument.
Jag tycker att Opera flyter bättre än IE och jag tycker om Operas Wand funktion och att fylla i lösenord räcker med att trycka på framåt knappen på musen
Kontentan är att i Windows använder jag opera, i linux använder jag firefox för att operas build till ubuntu 6.10 krashar stup i kvarten

Det är väl inte värre än att du helt enkelt testar, det kostar ju liksom inte så mycket

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jag använder mig faktiskt av IE7 sedan jag fann http://www.ie7pro.com/ vilket är ett mycket trevligt plugin med funktioner som ex. adblock med mera.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Tack alla för era svar !

Jag skall genast ta och prova ie7 nu

mvh

Visa signatur

HTPC: [MSI FM2-A75IA-E53 mITX] [AMD A6 5400k] [Corsair 4x2Gb 1600Mhz] [SSD Intel 120Gb 330] [WD 6Tb] [LiteOn iHBS112 BR-brännare] [SilverStone Grandia GD05B] [Antec 350w PSU]

Permalänk
Medlem

många använder ju opera för "mouse gestures" vilket innebär smidigare surfning med musen (finns som tillägg till FF).. själv kör jag firefox för att jag tycker den känns snabbast och "minst" krävande... nu va det iofs längesen jag provade opera.. och IE7 har jag för att testa så att mina webbsidor ser bra ut där med.

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk

Om man vill köra en webbläsare som kär med ie-motorn och har en klass nästan vid opera kan man prova http://avantbrowser.com/index.html

För er som inte vet om det så har ms skapat en sajt för ie7-tillägg. http://www.ieaddons.com/default.aspx?cid=home&scid=0

iller: ie7pro verkar mycket intressant!

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

IE7 och någon av dess uppdateringar verkar ha stoppat min hotmail användning genom Outlook Express... Detta fungerar fortfarande på en dator som inte har IE7 installerat... men på denna så ropar OE efter lösenord... morr=S

Detta är nog en anledning till att inte skaffa IE7, ifall man nu har en liknande lösning som jag har/hade =(

Visa signatur

Nya: P180 - Scythe 120mm - ADDA 80mm + Hiper Type-R Blue 580W (RMA) nu Tagan 600W Dual Engine + P5WDH + E6600 - Noctua NH-12 - Scythe 120mm + A-Data 6400 2048MB + Asus 7950GX2 (RMA) nu Gainward 8800GTS + Samsung SP2504C (RMA) nu HD250HJ + HD401LJ + HD501LJ
Stock: 3dmark 01: 40000 03: 31000 05: 13000 06: 8000 SuperPI: 21s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
Jag gillar mest ie7. Jag har fx på min dator endast för att testa mina sidor i olika webbläsare. Det finns inte mycket som en webbläsare behöver ha enligt mig.

Läs igenom den här så kommer du att vara glad över att du inte har fx http://mywebpages.comcast.net/SupportCD/FirefoxMyths.html

Om du inte har uppdaterat till ie7 än gör det! Det är en stor skillnad både på ytan och "under ytan". Inte som när fx upgradera till v2, då det bara var saker som en normal anvädare märker.

[edit]Om du vill se en lättläst lista över vilka fungtioner en webbläsare har så kan du kolla på http://mywebpages.comcast.net/SupportCD/FreewareBrowsers.html man ser där att Opera är bäst dock är det fortförande så att flest sidor fungerar med ie7.

Vadå "kommer du att vara glad över att du inte har fx". Jag tycker det verkar ganska konstigt att det är endast genom internetexplorer jag har kommit i kontakt med spyware, även fast jag besökt samma sidor med fx.

Jag är väldigt glad över att jag kör FX, det besparar mig en massa jobb, jag kan ändra den så att det passar mig, den renderar websidor alldeles lagom fort, den är säker (Vad den sidan än säger). Sen renderar FX sidor mycket mer korrekt än IE.

Permalänk

nystan:
Det lättaste sättet för att få spyware genom ie är att du har råkat ett aktiverat activex(eller liknande) utan att vara försiktig, en webbläsare ska inte ladda ner och installera program utan att du vet om det.

När det gäller hastigeheten så kan du kolla här http://www.howtocreate.co.uk/browserSpeed.html#winspeed
Den visar klart och tydligt att att ie7 är snabbare i 4 av 7 punkter (notera att den testades när det var beta 3 så resultaten ha kan blivit bättre) och att ie6 är snabbare i 5 av 7 punkter.

[edit]Att den visar sidor mer "korrekt" kanske har med att göra att den följer standarden lite bättre. Med 10-15% av alla sidor idag visar sig inte rätt i fx (opera har samma problem). Medans ie stödjer 99.99% av alla hemsidor.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Nja att IE visar sidor mer korrekt har inte med standarden att göra eftersom många väljer att följa microsoft egna påhitt och inte följer den riktiga "standarden".

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Opera är bättre än IE7 på väldigt många saker, men några av dessa är:
- Man kan ändra typ allt efter eget behag, ex välja kortkommandon för typ allt.
- Musgester
- Wand
- Snabbare
- Smidig RSS-hanterare
- Bra email-klient
- Bra renderingsmotor
- Fast forward

Behöver du mer anledningar?

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Behöver du mer anledningar?

Ta & kolla in IE7pro pluginen...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Ta & kolla in IE7pro pluginen...

Sitter inte i windows så jag kan inte prova.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Till trådskaparen:
Anledningen till att jag inte kör IE6 till att börja med:
Vill inte ha spyware, virus och annan skit. Sedan jag installerade FireFox med ett IE6 skin så på alla folks datorer som jag installerar om minst en gång om året så har alla folk plötlsigt sagt att datorn aldrig krånglar, blir aldrig seg mm. Hmmmm. Märkligt va...

Angående IE7, tabhanteringen och utseendet är inte något som tilltalar mig, både Opera som jag använder + FireFox har mycket smidigare upplägg.
Säkerhetsmässigt bör dom ha fixat till massa, men jag vet inte och jag tvivlar tyvärr.

Testa gärna Opera och FireFox, du kan köra alla tre samtidigt tills du hittar den som du gillar mest.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Ta & kolla in IE7pro pluginen...

Vill inte behöva lägga in massa plugin för att få allt fungera.
I Opera finns allt redan från start.
Då kör jag hällre FireFox och lägger in plugin i det.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
nystan:
Det lättaste sättet för att få spyware genom ie är att du har råkat ett aktiverat activex(eller liknande) utan att vara försiktig, en webbläsare ska inte ladda ner och installera program utan att du vet om det.

När det gäller hastigeheten så kan du kolla här http://www.howtocreate.co.uk/browserSpeed.html#winspeed
Den visar klart och tydligt att att ie7 är snabbare i 4 av 7 punkter (notera att den testades när det var beta 3 så resultaten ha kan blivit bättre) och att ie6 är snabbare i 5 av 7 punkter.

[edit]Att den visar sidor mer "korrekt" kanske har med att göra att den följer standarden lite bättre. Med 10-15% av alla sidor idag visar sig inte rätt i fx (opera har samma problem). Medans ie stödjer 99.99% av alla hemsidor.

Jag fullständigt hatar IE eftersom det har gett mig ett helvete, så många datorer man har fått rensat och fixa bara för microsoft skiten. Försöker konvertera släkten, och de vänner som ännu inte har fixat någon annan webläsare än IE till FF eftersom det är så pass mycket bättre. Plus att FF följer W3C standarden vilket jag tycker är mycket starkt. IE7 tilltalar mig inte alls, inte bra designmässigt.

Och det där med att flest folk skulle laddat ner IE7 och installerat det är ju för fan skit, microsoft i princip tvingar ju på folk deras programvara via WU.
Visst det är väl bra att dom tvingar på uppdateringar, men att använda det i en statistik.
Nej du, IE7 kommer inte ner på min dator igen kan jag säga.

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
Jag gillar mest ie7. Jag har fx på min dator endast för att testa mina sidor i olika webbläsare. Det finns inte mycket som en webbläsare behöver ha enligt mig.

Läs igenom den här så kommer du att vara glad över att du inte har fx http://mywebpages.comcast.net/SupportCD/FirefoxMyths.html

Den där sidan har blivit "debunked" så många gånger att det börjar bli löjligt.

http://robert.accettura.com/archives/2005/12/19/firefox-myths...
http://weblogs.mozillazine.org/asa/archives/2005/12/accettura...

Permalänk

JeRiN: Plus att FF följer W3C standarden vilket jag tycker är mycket starkt.

Firefox är långt från att följa w3c standarden. Så kom inte med några myter. Det finns inga webbläsare idag som gör det heller.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JeRiN
...Och det där med att flest folk skulle laddat ner IE7 och installerat det är ju för fan skit, microsoft i princip tvingar ju på folk deras programvara via WU.
Visst det är väl bra att dom tvingar på uppdateringar, men att använda det i en statistik.
Nej du, IE7 kommer inte ner på min dator igen kan jag säga.

Att MS trycker ut IE7 via MS Update är nästan bara positivt enligt mig då det är överlägset IE6 på alla sätt. Vill man inte ha det utan använder t. ex. FX är det ju bara att inte välja den uppdateringen om man inte vill, och för "medelanvändaren" är det kanon att IE6 försvinner, även om denne kanske inte vet det själv.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Att MS trycker ut IE7 via MS Update är nästan bara positivt enligt mig då det är överlägset IE6 på alla sätt. Vill man inte ha det utan använder t. ex. FX är det ju bara att inte välja den uppdateringen om man inte vill, och för "medelanvändaren" är det kanon att IE6 försvinner, även om denne kanske inte vet det själv.

Jovisst, det tycker jag också, men att dom använder det som statistik tycker jag inte om ;<

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk

Jag använder opera, det innehåller flertalet av dem plugins som man får installera till FF om man vill ha dem. Ändå så drar det mindre resurser. Och den renderar sidor snabbare än både FF och IE. Den är säkrare. Om det inte har komit en fix än så ska det just nu finnas ett känt hål i FF noll i opera. Tycker bara att Opera är betydligt smidigare att använda och allt går snabbare än vad det gör i FF.

IE7 ska vi inte tala om, varför ska det ta tid att ladda about:blank?

Så varför jag kör som jag kör, det är väll mest att jag tycker Opera är smidigast. Sen efter det kommer väll alla smarta funktioner. Säkerheten ja det är väll inte det avgörande för mig. Och det hjälper inte att påpeka att det och det finns i IE eller FF jag kommer inte att byta likväl som det inte hjälper att på peka att jag tycker att Opera är bättre till en inbiten FF användare.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!