AMD Athlon64 X2 6000+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nja, jag fick problem när jag gick från Intel till AMD.. svåra problem.

- Berätta, tack... Du glömde väll inte byta moderkort iallafall?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Computerville
Jaja, ja vill inte favorisera någon sida men min AMD flyter bättre...

Intressant, flyter bättre än vad?

Visa signatur

på luft : 2600c@3700, 3200e@4300
7900gs @ 750/1800 3dmark05:11411, 3dmark06: 6875
6200agp @ 673/718 3dmark03: 8107, 3dmarl 05: 3458

Permalänk

Amd skulle behöva släppa en 4 ghz för att kunna hänga med i spel. Min opteron 170 i 2,7ghz har inte en chans i oblivion den tuggar på under 30 fps ofta. Fick jag upp den i 4 ghz skulle den närma sig en conroe och fungera i oblivion men det skulle behövas 5 ghz för att komma ikapp. Jag får bita i det sura äpplet och köpa en core2. Det är hårt att vara oblivionberoende.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk

Nej men, man brukar ju säga som om AMD, det "flyter" liksom. Smoothly in gaaaames.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Computerville
Nej men, man brukar ju säga som om AMD, det "flyter" liksom. Smoothly in gaaaames.

Förstår inte riktigt, du menar att spel flyter bättre med lägre FPS?

Visa signatur

på luft : 2600c@3700, 3200e@4300
7900gs @ 750/1800 3dmark05:11411, 3dmark06: 6875
6200agp @ 673/718 3dmark03: 8107, 3dmarl 05: 3458

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nexave
Förstår inte riktigt, du menar att spel flyter bättre med lägre FPS?

- Försöker du dissa mig nu också? Nej, inte med lägre FPS, men mer "jämn" genom hela spelet. Inte som Intel med 40FPS där och 150FPS där, AMD har 80FPS konstant liksom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Computerville
- Berätta, tack... Du glömde väll inte byta moderkort iallafall?

UT99 gillar inte dual-cores speciellt inte AMD´s .. när jag gick från en P4C 2.8 & ett FX5900XT till en X2 4400+ med ett 7800GTX tappade jag katastrofalt pga. det buggade sig stenhårt med både cool'n'quiet samt dual-coren sen när dual-core-optimizern kom så flöt spelet bättre men tyvärr så genererar optimizern en helvetes massa critical errors i UT99, nu när jag skaffade en 3500+ så fungerar det bättre men det är fortfarande långt i från flytet med Inteln.. & ja jag har provat både moderkort baserade på Nvidia samt ATI & både single & dual-core propp.. Tro mig jag har försökt det mesta..

Men att köra in dessa sketdrivisar från AMD är rena döden.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Vad jag har hört var P4 en riktigt kämpe i UT...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Computerville
Vad jag har hört var P4 en riktigt kämpe i UT...

Precis vad jag upptäckt efter bytet, och sketföräljaren från ATEA som spydigt sa att HP möget har en prestanda som vi inte förstår vill jag säga ett & annat till...

HP d4296.se är ursprungsburken som jag plockat grafikkortet samt minnena ifrån den burken ska tanten ha nu med 4x256MB Infineon minnen samt köra på det inbyggda graffet.. duger att spela jewel quest & andra mindre krävande spel på..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Låter helt okej, det är alltid roligt att plocka delar från hyr/hem datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Computerville
- Försöker du dissa mig nu också? Nej, inte med lägre FPS, men mer "jämn" genom hela spelet. Inte som Intel med 40FPS där och 150FPS där, AMD har 80FPS konstant liksom.

Säg inte att du tänker på amd när du känner dig ensam och kåt också..
AMDn har ingen chans i spel, scenariot är snarare det Intels C2D har som lägsta FPS har AMDn som average. Athlon64:orna har inget att sätta emot C2D.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk

Eh?
Ja, Frågor frågor, som förmodligen aldrig någonsin kommer få svar för det att det var så länge sedan dessa utryck uppfanns så att det är ingen som kommer ihåg vad de egentligen betyder. Men lika fullt så finns de där och invaderar vår språkliga vardag, helt utan att vi vill det, eller om vi vill det det vet jag väll inte. Men lustigt är det iallafall, dra dit pepparn växer. Men vart växer pepparn då? - Jaha, det är i sydamerika, men vad är det för peppar? Det är inte ett välldefinerat utryck, dra dit pepparn växer.

Men den egenliga sanningen kanske ligger någonstans mittimellan? Det kanske är någonting som Ludvig wittgenstein säger i sina skrifter att meningen bestäms utanifrån sammanhanget.

- Sug på den du!

Permalänk
Medlem

Jo min FPS hoppar ju upp och ner konstant. Illa det där. Får nog köpa en AMD för att det ska flyta....

Jag trodde de flesta fanboysen hade lagt ner sitt skitsnack nu? Eller iaf växt upp?

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Computerville
Eh?
Ja, Frågor frågor, som förmodligen aldrig någonsin kommer få svar för det att det var så länge sedan dessa utryck uppfanns så att det är ingen som kommer ihåg vad de egentligen betyder. Men lika fullt så finns de där och invaderar vår språkliga vardag, helt utan att vi vill det, eller om vi vill det det vet jag väll inte. Men lustigt är det iallafall, dra dit pepparn växer. Men vart växer pepparn då? - Jaha, det är i sydamerika, men vad är det för peppar? Det är inte ett välldefinerat utryck, dra dit pepparn växer.

Men den egenliga sanningen kanske ligger någonstans mittimellan? Det kanske är någonting som Ludvig wittgenstein säger i sina skrifter att meningen bestäms utanifrån sammanhanget.

- Sug på den du!

Verkar vara på sin plats att citera Karl Marx, man bara byter ut religion mot AMD.

-AMD är opium för folket.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Verkar mer vara på sin plats att citera Karl Marx, man bara byter ut religion mot AMD.

Byt ut "peppar" mot C2D

Permalänk

"Men den egenliga sanningen kanske ligger någonstans mittimellan? Det kanske är någonting som Ludvig wittgenstein säger i sina skrifter att meningen bestäms utanifrån sammanhanget.

- Sug på den du!"

Detta citat stämmer nog ganska bra. En extrem fanboy kan uppnå otroliga placebo effekter. Detta gör att ex spel verkligen flyter betydligt bättre trots att den fysiska verkligheten pekar på motsatsen. När intrycken behandlas av nervsystemet sönderfaller dom från objektiv verklighet och bildar en ny subjektiv verklighet. Denna är doppad i socker och heroin med de mest märkliga effekter som följd. Det är bara att gratulera de fåtal som fortfarande kan uppnå detta med AMD.

Själv anser jag att allt flyter bäst på en commodore 64. Taskigt bara att NTSC versionen var 0,03 Mhz snabbare och passerade magiska 1 mhz gränsen med pal låg på 0,99 Mhz.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep

Detta citat stämmer nog ganska bra. En extrem fanboy kan uppnå otroliga placebo effekter. Detta gör att ex spel verkligen flyter betydligt bättre trots att den fysiska verkligheten pekar på motsatsen. När intrycken behandlas av nervsystemet sönderfaller dom från objektiv verklighet och bildar en ny subjektiv verklighet. Denna är doppad i socker och heroin med de mest märkliga effekter som följd. Det är bara att gratulera de fåtal som fortfarande kan uppnå detta med AMD.

Själv anser jag att allt flyter bäst på en commodore 64. Taskigt bara att NTSC versionen var 0,03 Mhz snabbare och paserade magiska 1 mhz gränsen med pal låg på 0,99 Mhz.

- Haha, bland det bästa jag läst på länge, bäst att spara det i datorn för framtida bruk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
suck.. Vad håller AMD på med? De förtsätter med sina athlon. När kommer det något nytt som ger Intel lite motstånd?

Ta de lite lugnt... Detta är planerat från AMD, dom har inte pillat sig i naveln i 3 år!
en processor kommer inte upp på 6 månader!
Det tar minst 2-3 år att färdig utveckla en processor !
Ett exempel : Såg en dokumentär om BMW där dagens bilar som finns ute idag som nyhet
skissades för första gången 10 år sedan, man fick se alla ler modeller och prototyper, som
inte släpptes ! Men man fick inte se dagens skisser, som skulle bli bilar om 10 år.

Samma sak gäller Processorer men vi pratar om 2-3 år innan den släps på marknaden.
Intel blev riktigt tagen i början, sedan släppte dom processorer i många olika varianter,
vilka dom har släppt det vet ni ju. Mera misslyckade modeller jag kallar det för
Prototyper eller beta modeller där dom tjänade en hacka på också, men dom var full,
medvetna om att dessa modeller inte gjorde större hot på AMD.
Men detta gjorde att AMD inte hade så bråttom med att komma ut med bättre processor
och tog säker lite lugnare takt.

Samtidigt som Intel utvecklade Core2 i fullt hemlighet tills lanseringen började närma sig

Jag tror att dom gjorde det medveten, bara för att ta mark från AMD.

Även om AMD har idag en ny processor som dom kan börja tillverka IDAG så tror jag att
dom medvetet väntar och finslipar den Processorn så att skillnaden blir minst 30%-40%
snabbare en Intel Core2, så innan året är slut så är dagens Core2 slagen av AMD’s nya CPU.

Jag tror att Intel’s Core2 kommer bara att släppas snabbare variant men inte en ny
CPU familj innan år 2009.

Ta de lungt bara...det kommer en NY CPU från AMD till sommaren!

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Computerville
- Försöker du dissa mig nu också? Nej, inte med lägre FPS, men mer "jämn" genom hela spelet. Inte som Intel med 40FPS där och 150FPS där, AMD har 80FPS konstant liksom.

KLart han har rätt! Amd droppar aldrig med fps. de kör jämt på ett mellanläge. Men C2D de äär inte så bra för de har en turbo som måste vila helatiden så då blir det FPS drops som computerville säger.

Eller? Njä det låter som om du är inne på den gamla tiden då AMD faktiskt var bättre. nu ÄR det Intel som är bäst i spel det får du acceptera fast du är AMD fanboy och har en fin AMD dator!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Varför har alla börjat kalla mig AMD Fanboy helt plötsligt? - Eller om jag tänker efter;

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Så sant så. Har för mig det är Coppermine som var baserad på 0.18 micron som det var problem med.

Har själv P3-S på 1,26Ghz som puffar på som bara den. Funkar prima som torrentserver

Japp, det var coppermine. Men ändå. Det ändrar inte på fakta. Bara intel har släppt fabriksklockade CPUer hittils.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Det kallas IPC.... Spelar inte någon roll om era tidigare prollar har gått i 3ghz

Jo, spelar roll. Eftersom 6000+ och deras tidigare X2or har samma kärna. Och därav identisk IPC.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nexave
Köpa ett amdsystem idag är väl lika roligt som att skjuta sig i foten.

Köpa AMDsystem i dag har fortfarande en poäng, billigare och svalare med riktigt god prestanda. Annat har det varit med intelsystem tidigare. Prescott var långsammare, varmare och dyrare. De som köpt intel då, de sköt sig i foten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av klaus
För sent har redan bytt till INTEL so klart. AMD har sovit länge nu.Jag tänka inte go nu över till AMD igen ,nej dom war till Arogant i mina Ögon........Klaus

Vad var arrogant? Att dom trodde dom satt säkra så att dom inte utvecklade något nytt? Näe det gjorde dom inte. Dom har aldrig lutat sig tillbaka. Dom har kört stenhårt hela tiden för att ligga i topp. Dom har alltid kämpat i uppförsbacke, dom har aldrig unnat sig att vara arroganta. Men det tar många år att utveckla en ny processor, så bara för att intel kom ifatt betyder inte det att AMD var lata och arroganta.

Varken Intel eller AMD har varit arroganta på flera år, dom har tagit varandra på blodigt allvar hela tiden sedans Athlon först släpptes. Innan Athlon var intel arroganta och lät utvecklingen gå långsamt för att mjölka ut pengar ur konsumenterna. Dom trodde dom var säkra som prestandaledande.

Så ska du anklaga något företag för att vara arrogant så är det intel. Sorry, du dissar fel företag om du har det som krav på tillverkaren.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
uppochnervända världen, nu är det AMD som försöker knapra in med fart..

fö var det ett konstigt gnäll på P3or, bästa CPU jag haft.

Fanns massa fina P3or. Den enda kritiken mot P3or är att dom släpttes överklockade en period. Så länge man inte köpte dessa svarta får så var serien bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Amd skulle behöva släppa en 4 ghz för att kunna hänga med i spel. Min opteron 170 i 2,7ghz har inte en chans i oblivion den tuggar på under 30 fps ofta. Fick jag upp den i 4 ghz skulle den närma sig en conroe och fungera i oblivion men det skulle behövas 5 ghz för att komma ikapp. Jag får bita i det sura äpplet och köpa en core2. Det är hårt att vara oblivionberoende.

Kan nog med stor sannolikhet påstå att det inte är processorn som sätter stopp vid 30FPS. Låter som grafikkortet, men det kanske är bekvämmare att skylla på processorn.
Och det behövs inte någon A64 på 5GHz för att komma ikapp. Det skulle betyda att Conroe var dubbelt så snabb per Mhz. Men Conroe är oftast bara 10-20% snabbare.
Och AMD arbetar på K8L. Där kommer dom nog tillbaka. Bara för att AMD inte varit lika snabba det senaste halvåret betyder inte det att dom är kassa. De sju åren innan dess ledde dom större delen av tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Japp, det var coppermine. Men ändå. Det ändrar inte på fakta. Bara intel har släppt fabriksklockade CPUer hittils.

Jag ställer mig frågande till detta. Överklockad enligt mig antyder att processorn körs vid en hastighet högre än den av tillverkaren specifierade. Eftersom Intel var tillverkaren så blir det per automatik omöjligt för dem att släppa överklockade processorer. Sen om den är stabil eller inte har inte med saken att göra, vilket den uppenbarligen inte var.

Eller menar du på något annat sätt?

Sen kan jag ju givetvis tolka "fabriksklockad" som att de hade en angiven klockfrekvens ut ur fabriken. (Något som är fallet med alla processorer vi ser idag)

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk

Suck vissa har så kort tidsperspektiv , CPU branshen funkar inte som GPU dito med nya arkitekturer minst en gång per år utan det tar lite tid att få fram nya prylar . Samma sak upprepar sig varje gång det kommer nån nyhet vare sig från Intel eller AMD " vad sysslar AMD med när ska dom komma med nått nytt , va tragiska dom är" , efter att ha varit ledande i flera år så har dom legat efter knappt 6 månader så jag svårt att förstå den kritik som hela tiden riktas mot AMD på detta forum , det funkar likadant inom alla teknik bransher , ibland ligger man före ibland efter vare sig det gäller bilar , skogsmaskiner eller TV-apparater.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Avstängd

AMD suger väl pung som vanligt, jävligt kass processor. Tur att Core2Duo'n äger och förresten Oskar du som är redaktör, du ser ju för fan ut som ett ollon. Ta av dig den där jävla tomteluvan, ser för fan inte klokt ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pettersson72
AMD suger väl pung som vanligt, jävligt kass processor. Tur att Core2Duo'n äger och förresten Oskar du som är redaktör, du ser ju för fan ut som ett ollon. Ta av dig den där jävla tomteluvan, ser för fan inte klokt ut.

Och vilket moget uttalande! Du har ju stora kunskaper inom detta område.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pettersson72
AMD suger väl pung som vanligt, jävligt kass processor. Tur att Core2Duo'n äger och förresten Oskar du som är redaktör, du ser ju för fan ut som ett ollon. Ta av dig den där jävla tomteluvan, ser för fan inte klokt ut.

hmm. rapporterad.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Avstängd

Jag spelar mycket CSS med höga inställningar och en fps på 150-170.. Så jag ser ingen som helst anledning att köpa en C2D än på en stund. Skulle jag mot förmodan känna mej tvungen att få lite högre fps, så kan jag ju klocka upp prollen lite till.
Men iofs, vore jag på G att bygga nytt så.. Fast å andra sidan ligger AMD's X2 fint i pris, speciellt vad det gäller MB till dessa. Inte har jag nån lust att pröjsa dubbelt så mycket för ett MB, bara för att få 200 fps istället för 170 i CSS.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Jag ställer mig frågande till detta. Överklockad enligt mig antyder att processorn körs vid en hastighet högre än den av tillverkaren specifierade. Eftersom Intel var tillverkaren så blir det per automatik omöjligt för dem att släppa överklockade processorer. Sen om den är stabil eller inte har inte med saken att göra, vilket den uppenbarligen inte var.

Eller menar du på något annat sätt?

Sen kan jag ju givetvis tolka "fabriksklockad" som att de hade en angiven klockfrekvens ut ur fabriken. (Något som är fallet med alla processorer vi ser idag)

/Adrian

Klart man kan se det så. Du har helt rätt. Men nu användes begreppet fabriksöverklockad som att en processor skulle vara pressad för högt, redan från fabrik. Det var inte jag som använde det först, det var någon annan och sedan fanns ordet kvar i mitt vokabulär resten av diskussionen. Men jag redogjorde endast för att AMD aldrig ägnat sig åt sådant, däremot har intel gjort det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Klart man kan se det så. Du har helt rätt. Men nu användes begreppet fabriksöverklockad som att en processor skulle vara pressad för högt, redan från fabrik. Det var inte jag som använde det först, det var någon annan och sedan fanns ordet kvar i mitt vokabulär resten av diskussionen. Men jag redogjorde endast för att AMD aldrig ägnat sig åt sådant, däremot har intel gjort det.

Har dom visst gjort,nån som minns athlon 1000mhz?

Den hade många av mina polare svåra värmeproblem med...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Har dom visst gjort,nån som minns athlon 1000mhz?

Den hade många av mina polare svåra värmeproblem med...

- Athlon 1Ghz, värmeproblem? - Det är inte så att din polare hade en riktigt kass processorkylare?
http://www.sharkyextreme.com/hardware/reviews/cpu/athlon_1000...

Det är ingen tvekan av vem som ägde på den tiden;