Permalänk
Medlem

snacka om kylning..

Grabbarna som bygger kvantdatorer har 0.005 grader K..

Vilket e ca 500 gånger kallare än rymden och 50000 gånger kallare än rumstemp

http://dwave.wordpress.com/2007/01/

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Medlem

-273.135 grader celcius. Inte helt illa!

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig.... men är dom där laserkanon-liknande sakerna datorer, eller bara kylningen? xD

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

Ursäkta men... kvantdatorers kylning hör väl ändå inte riktigt hit.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Ursäkta men... kvantdatorers kylning hör väl ändå inte riktigt hit.

Därför att?

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Kelvil började sin på -273°C för att det inte går att få någonting kallare än så, men bra nära är dom nu!

Permalänk
Medlem

Kelvin hette han, och saklan börjar på -273,14 grader celcius ;P Men klart det hör hit. Det är ju också datorer och forumsdelen handlar om kylning. Ser inte riktigt problemet.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Groggan
Kelvil började sin på -273°C för att det inte går att få någonting kallare än så, men bra nära är dom nu!

Nopp. Man kan inte få kallare än -273c För att atomerna står helt stilla vid den tempen :). Kan inte för kallt vara skadligt för elektronik?

Permalänk
Medlem

dum fråga vad gör det där chippet och varför ska det vara så kallt? lite kallare så kommer alla molekyler stanna. och då funkar ju inte den där grejjen något vidare ;P

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

well i kvantvärlden så ska allting stå jävligt still.. om du typ tittar på datorn så hänger den sig =/

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Avstängd

det intresannta är ju igentligen hur kylningen funkar och hur stor effekt den klaar av att kyla.

Permalänk
Medlem

Va har man en sån dator till?

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
dum fråga vad gör det där chippet och varför ska det vara så kallt? lite kallare så kommer alla molekyler stanna. och då funkar ju inte den där grejjen något vidare ;P

Det ska vara så kallt för att materialen ska bli supraledande och man ska kunna utnyttja något kvantmekaniskt fenomen för att lösa så kallade NP-kompletta (eller NP-fullständiga) problem. Jag kan inte förklara vad ett NP-komplett problem är eftersom jag inte riktigt fattar själv men jag vet att man med hjälp av kvantdatorer hoppas kunna finna allmänna lösningar till NP-kompletta problem som annars har krävt att man skapat en specifik lösning för varje "problem i en serie" så att säga.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Det ska vara så kallt för att materialen ska bli supraledande och man ska kunna utnyttja något kvantmekaniskt fenomen för att lösa så kallade NP-kompletta (eller NP-fullständiga) problem. Jag kan inte förklara vad ett NP-komplett problem är eftersom jag inte riktigt fattar själv men jag vet att man med hjälp av kvantdatorer hoppas kunna finna allmänna lösningar till NP-kompletta problem som annars har krävt att man skapat en specifik lösning för varje "problem i en serie" så att säga.

Det där börjar ju låta som "Liftarens guide till galaxen" och NAP fälten = Någon Annans Problem.

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Det ska vara så kallt för att materialen ska bli supraledande och man ska kunna utnyttja något kvantmekaniskt fenomen för att lösa så kallade NP-kompletta (eller NP-fullständiga) problem. Jag kan inte förklara vad ett NP-komplett problem är eftersom jag inte riktigt fattar själv men jag vet att man med hjälp av kvantdatorer hoppas kunna finna allmänna lösningar till NP-kompletta problem som annars har krävt att man skapat en specifik lösning för varje "problem i en serie" så att säga.

NP-kompletta problem är som du säger problem där man hitills bara funnit lösningen genom att pröva sig fram. Exempel, kortaste vägen om man ska besöka sveriges alla orter. Tar ett jävla tag att räkna på, även med en superdator. Med kvantdatorer vill man finna om det finns NP-kompletta problem, eller om man helt enkelt kan finna en anmängiltig metod för ett sådant problem. En formel, (för att hitta den kortaste vägen i mitt exempel)

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Nopp. Man kan inte få kallare än -273c För att atomerna står helt stilla vid den tempen :). Kan inte för kallt vara skadligt för elektronik?

Hm...Vid absoluta nollpunkten stå ju ALLT still, även atomer, elektroner osv...så jag förstår inte hur en cpu skulle fungera då ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
NP-kompletta problem är som du säger problem där man hitills bara funnit lösningen genom att pröva sig fram. Exempel, kortaste vägen om man ska besöka sveriges alla orter. Tar ett jävla tag att räkna på, även med en superdator. Med kvantdatorer vill man finna om det finns NP-kompletta problem, eller om man helt enkelt kan finna en anmängiltig metod för ett sådant problem. En formel, (för att hitta den kortaste vägen i mitt exempel)

Nja, det är väl snarare så att en kvantdator kan testa alla möjliga lösningar på en gång (fråga mig inte hur) vilket gör komplexiteten till O(1), dvs tiden att räkna ut problemet med orterna ovan tar alltid lika lång tid hur många orter det än finns. Med dagens datorer som måste testa alla lösningar en i taget så blir komplexiteten O(x^y), tiden att räkna ut problemet beror både på antalet vägar och orter och exponenten växer den med (kan bli ganska höga tal som synes).

Såhär tror jag det ligger till men jag kan säkert ha fått något om bakfoten

/Oj nu kände jag mig nördig

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Citat:

Med dagens datorer som måste testa alla lösningar en i taget så blir komplexiteten O(x^y), tiden att räkna ut problemet beror både på antalet vägar och orter och exponenten växer den med (kan bli ganska höga tal som synes).

Nja, det är ju upp till algoritmen som används. Inte någon genrell regel. "testa alla kombinationer" brukar kallas brute force och är oftast bara ett sätt att lösa ett problem.

Permalänk
Medlem

"Hm...Vid absoluta nollpunkten stå ju ALLT still, även atomer, elektroner osv"

Även människor?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ryssen
"Hm...Vid absoluta nollpunkten stå ju ALLT still, även atomer, elektroner osv"

Även människor?

HaHa !

Ja du kommer vara så nerfrusen så du går banne mig ingen stanns.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathias72
Nja, det är ju upp till algoritmen som används. Inte någon genrell regel. "testa alla kombinationer" brukar kallas brute force och är oftast bara ett sätt att lösa ett problem.

Bara ett sätt? Hitta ett annat sätt att lösa NP-fullständiga problem och du är rik!

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Bara ett sätt? Hitta ett annat sätt att lösa NP-fullständiga problem och du är rik!

hehe, jo. Fick för mig att vi pratade om problem i största allmänhet. Är kvantdatorer bara till för att lösa NP-fullständiga problem?

Permalänk
Medlem

Re: snacka om kylning..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickeZ
Grabbarna som bygger kvantdatorer har 0.005 grader K..

Vilket e ca 500 gånger kallare än rymden och 50000 gånger kallare än rumstemp

http://dwave.wordpress.com/2007/01/

fattar inget av de ni säger :p...den kylaren skulle jag ha haft när jag hade min gammel dator

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathias72
Nja, det är ju upp till algoritmen som används. Inte någon genrell regel. "testa alla kombinationer" brukar kallas brute force och är oftast bara ett sätt att lösa ett problem.

Men är inte definitionen av NP-fullständiga problem att de tar O(x^y) lång tid eller ännu värre att lösa. Eller var det O(x^y^z)?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Men är inte definitionen av NP-fullständiga problem att de tar O(x^y) lång tid eller ännu värre att lösa. Eller var det O(x^y^z)?

Har jag förstått saker rätt så beror det på problement. http://en.wikipedia.org/wiki/Knapsack_problem tex är O(x*y).

Definitionen är väl att man måste "testa sig fram", finns ingen smart algoritm.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathias72
Har jag förstått saker rätt så beror det på problement. http://en.wikipedia.org/wiki/Knapsack_problem tex är O(x*y).

Definitionen är väl att man måste "testa sig fram", finns ingen smart algoritm.

Men O(x*y) förenklas väl till O(x^2) om jag minns rätt - jag hade för mig att NP-fullständiga problem var tvungna att vara O(någonting) för att räknas som NP-fullständiga. Men det kanske inte fanns något samband där.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Hm...Vid absoluta nollpunkten stå ju ALLT still, även atomer, elektroner osv...så jag förstår inte hur en cpu skulle fungera då ?

Jepp. Det var det jag sa ju :P.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Jepp. Det var det jag sa ju :P.

Jepp. Det var ju det jag sa ju

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Den här artikeln besvarar några av ovanstående frågor.
http://en.wikipedia.org/wiki/Superconductivity

Eftersom det inte går att komma ner till exakt 0 grader kelvin så står det aldrig helt stilla.

Visa signatur

Antec P182 | Intel C2D E6850 | Gigabyte P35 DS4 rev2.0 | Corsair 2GB 800MHz | XFX 8600GT Zalman XT | Xtreme Gamer Low Profile | 3x Samsung Spinpoint