X800 Gto -> X1952xt = :-) ?

Permalänk

X800 Gto -> X1952xt = :-) ?

Hej hej, ännu en "fråga om det blir mkt bättre prestanda"-tråd...

Jag har idag en AMD64 3200+, 1 GB RAM och ett X800 GTO och funderar på att göra en halv uppgradering, dvs köpa till 1 gig i RAM och nytt graffe. Att ramen kommer göra mkt förstår jag, men när det kommer till graffet är jag osäker på vilket jag skall välja. Funderade på ett X1950XT, skulle det bättra på prestandan mkt eller är det slöseri med pengar?

Får idag halvsunkiga 4522p i 3DMark05, vart skulle jag hamna efter uppgraderingen och hur mkt kan jag maxa de spelen jag spelar? (Oblivion, CoH och DoW: DC.) Räcker det för att spela UT3 och Crysis när det kommer?

Vore djupt tacksam till den/de som kan och vill svara på mina frågor.

Tack på förhand och trevlig helg.

// edit

3DMark05 skall det vara och inget annat.

Permalänk
Medlem

Kan säga att dina 3dmark poäng är helt konstiga. (Om du inte menar 05)
Jag får iaf en 4500 poäng i 3dmark05 med ett X800GTO

Permalänk

Oj, skrev fel. 3DMark05 skall det vara.

Permalänk
Medlem

Tror du blir mycket nöjd om du uppgraderar till ett X1950XT. Jag uppgradera från ett X800GTO (dock bättre än din. Både upplåst och tungt klockad) till ett X1800XT och det blev en skillnad. Förvänta dig dock ingen gigantisk skillnad, det blir aldrig så bra förutom om du uppgraderar från ett kort likvärdigt med 9200 serien.
Jag bytte från mitt X1800Xt och fick då med en lite större boost (jag sålde mitt X1800XT för 1600kr så den lilla boosten var värd de pengarna vad jag tycker).

Permalänk

Tack för ditt svar.

Skulle en annan processor göra stor skillnad tillsammans med XT-kortet? Kanske en AMD64 3800+ X2 eller AMD64 3700+ ?

Permalänk
Medlem

Jag satt själv på en 3000+ med min X1800XT. Eftersom jag körde på högre upplösningar så hackade det mindre, dock fick jag sämnre FPS (men det berodde med på spelet hur dålig FPSen var).
Med din CPU kan det gå bra i de flesta spel om du kör på 1280x1024 eller mer, men jag råder dig verkligen att skaffa en bättre då ifall du kör spel som oblivion så kommer din FPS vara mycket låg.
4000+ eller så bör duga från AMD. Intel... ingen aning, kanske e6300?

Permalänk

Ok, tack ännu en gång för svaren. Skall se vad det blir, får stämma av med bankkontot bara.

Permalänk
Medlem

om du ska ha ny processor.. håll dig till amd... annars får förutom cpun också byta ut både moderkortet och skaffa de nya ddr2 minnena om du nu har s.939 som jag antar 3200+ processorn håller ett tag till, själv kör jag med 3500+ som funkar bra det är aboslut inte lönt att köpa en singel cpu som 3700+ idag utan istället ska du köpa en X2!!

alltså:

köp 2 GB RAM..
nytt graffe runt 2K

vänta tills crysis kommer och köp en AMD X2 för ungefär 1500kr så klarar du dig ganska länge

själv ska jag göra så ^^ förutom att jag redan har 2GB ram xD

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk
Medlem

runt 10k i 05 med klockad prolle...fick jag med 3700+/7900gto/1gb ram iaf

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk

Nice, tack för svaren. Det ser ut som om det blir mer RAM och ett XT-kort. Så väntar jag med CPUn tills senare.