Permalänk

Garanti, när ryker den?

Hej. När kan man tänka sig att garantin försvinner vid ingrepp i datorn.

HP (mitt märke) verkar t.e.x ha åtkomst för att byta RAM i en lucka under datorn. Om jag själv byter ut en sticka där, kommer min garanti försvinna då?

Jonas

Permalänk
Avstängd

t ex öppnande av själva chassit, utan supportens godkänande.

klockning av grafikkort eller processor (där behöver du inte ens fråga supporten. he he)

byte av ram kan garanterat innebära att garantin ryker (fråga supporten först)

all slags mjukvare eller hårdvare moddning (om du t ex använder icke orginal drivrutiner)

med andra ord kan man knappt göra nånnting. he he

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Om du kan återställa allt som det var innan du ändrade det så ryker inte garantin eftersom de inte vet att du ändrade nåt

Så om det inte sitter nåt klistermärke eller försegling så kan du byta vad du vill så länge du sätter tillbaks den gamla delen om datorn skulle paja.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guppgupp
Om du kan återställa allt som det var innan du ändrade det så ryker inte garantin eftersom de inte vet att du ändrade nåt

Så om det inte sitter nåt klistermärke eller försegling så kan du byta vad du vill så länge du sätter tillbaks den gamla delen om datorn skulle paja.

njjaa så funkar det inte riktigt. supporten kan se om du t ex har använt en annan BIOS version, fast du blåser datorn (ominstallerar XP)och lägger in orginal BIOS igen. även om du t ex sätter in en hårddisk och tar ut den och sen stoppar in den första, så lagras det. (finns program som typ Everest (kommer inte ihåg vad det heter) som du kan se vad du har haft för hårdvara/mjukvara).

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
t ex öppnande av själva chassit, utan supportens godkänande.

klockning av grafikkort eller processor (där behöver du inte ens fråga supporten. he he)

byte av ram kan garanterat innebära att garantin ryker (fråga supporten först)

all slags mjukvare eller hårdvare moddning (om du t ex använder icke orginal drivrutiner)

med andra ord kan man knappt göra nånnting. he he

Nu svamlar du så in i hel**** IGEN.

Jag har SJÄLV varit i kontakt med hps support ang just detta med att byta ramminne och hårddisk på JUST HP.

DET ÄR TILLÅTET att byta både hårddisk och ramminnen av HP utan att garantin förbrukas på något sätt.

För att vara säker på detta har jag vid flertalet tillfällen i samband med samtal till hp supporten frågat om just dessa saker.

Till trådskaparen:
Jag tycker du ringer upp dom och frågar får du se att det jag säger stämmer.

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MR Axis
Nu svamlar du så in i hel**** IGEN.

Jag har SJÄLV varit i kontakt med hps support ang just detta med att byta ramminne och hårddisk på JUST HP.

DET ÄR TILLÅTET att byta både hårddisk och ramminnen av HP utan att garantin förbrukas på något sätt.

För att vara säker på detta har jag vid flertalet tillfällen i samband med samtal till hp supporten frågat om just dessa saker.

Till trådskaparen:
Jag tycker du ringer upp dom och frågar får du se att det jag säger stämmer.

har du lässvårigheter ?

""byte av ram kan garanterat innebära att garantin ryker (fråga supporten först)""

jag säger klart och tydligt att det KAN innebära, jag säger även att man ska fråga supporten innan man byter t ex Ramminnen eller hårddisk. börjar tro att du är en lågstadie elev som bara är ute efter att ställa så dumma kommentarer som möjligt. SJÄLVKLART KAN GARANTIN RYKA OM DU T EX BYTER EN HÅRDDISK, UTAN ATT HÖRA MED DIN SUPPORT FÖRST.
(du verkar ju förfan inte förstå vad du själv skriver).

sluta kommentera mig, du ställer ändå en massa totalt meningslösa svar.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Avstängd

fattar inte att han är på dig hela tiden. där har du en med konstant munndiare. Mr Axis, förstår inte att du orkar svamla så mycket strunt. garantin kan gå förlorad om man byter hårdvara utan att höra med sin support först, vad är det för konstigt med det. ><
(du ringde själv till din support, och dom svarade ja. se så enkelt det var att ta reda på om det gick eller inte), (dessutom har andra företag inte samma policy som HP. finns företag som inte tycker man ska byta hårdvara själv. allt sånt finns att läsa i företagens FAQ)

Visa signatur

livet ä gött

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av putkinen
fattar inte att han är på dig hela tiden. där har du en med konstant munndiare. Mr Axis, förstår inte att du orkar svamla så mycket strunt. garantin kan gå förlorad om man byter hårdvara utan att höra med sin support först, vad är det för konstigt med det. ><
(du ringde själv till din support, och dom svarade ja. se så enkelt det var att ta reda på om det gick eller inte), (dessutom har andra företag inte samma policy som HP. finns företag som inte tycker man ska byta hårdvara själv. allt sånt finns att läsa i företagens FAQ)

Jag ser bara till att han inte vilseleder folk med sin dell propaganda, han är ju för *** hjärntvättad med dell, finns inget annat än dell, allt det han har är bäst, byter han skärm så är den bäst och den gammla som han prisat i allat trådar bara skit helt plötsligt, har man inte en d2d 2,0 ghz har man bara skit, den käkar allt! har man inte en 9400 så har man nte kvalite, stör mej så förbannat på sånna "uppköpta" människor.

När han "vaknar upp" och ser att det finns mer prisvärd och bättre datorer än hans dell, kommer jag sluta komentera honom!

För den som inte tror mej kolla igenom hans inlägg, de e ju skärmande DELL överallt!

Skiter i om jag får en varning eller anärkning pga av detta inlägget, nu har jag sagt vad jag tycker iallafall..

EDIT: Har länge färsökt få KMSB att tala om VAD det är jag svamlar om, för det är han ju duktig på att tala om att man gör, utan att kunna bevisa, JAG skriver inget om jag inte har fakta först, men han kan inte svara på vad jag svamlar om! Undrar varför?

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Avstängd

suck. varför måste du hålla på och tjata så förbannat om mina inlägg. so what om jag gillar Dell, vem bryr sig. (brukar i of nämna en å annan IBM också)

har hjälpt en del människor här på forumet med olika saker, vilket dom har varit tacksamma för. så det är inte alla som tycker som du. lägg ner det här nu, innan du skämmer ut dig helt.

edit.
a ng garantin så stämmer det jag skrev i min 1;a kommentar. man ska alltid fråga supporten innan man byter hårdvara, för att garantin ska gälla. om man nu bryr sig om garantier och sånt. (dom kan mycket väl säga nej, om dom tycker det behövs).

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
suck. varför måste du hålla på och tjata så förbannat om mina inlägg. so what om jag gillar Dell, vem bryr sig. (brukar i of nämna en å annan IBM också)

har hjälpt en del människor här på forumet med olika saker, vilket dom har varit tacksamma för. så det är inte alla som tycker som du. lägg ner det här nu, innan du skämmer ut dig helt.

edit.
a ng garantin så stämmer det jag skrev i min 1;a kommentar. man ska alltid fråga supporten innan man byter hårdvara, för att garantin ska gälla.

Jag betvivlar inte att du har hjälp många här ksmb, det har du säkert gjort för du verkar kunna en hel del, det har jag ALLDRIG betvivlat!

Men du måste ju inse att det finns andra mer PRISVÄRDA datorer idag än dell med mer utrustning för en billigare peng... ellerhur?

Ps: syrran överväger att låta mej få sin 9400 pga alla problem med den och den dåliga supporten. får la se vad som händer.

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MR Axis
Jag betvivlar inte att du har hjälp många här ksmb, det har du säkert gjort för du verkar kunna en hel del, det har jag ALLDRIG betvivlat!

Men du måste ju inse att det finns andra mer PRISVÄRDA datorer idag än dell med mer utrustning för en billigare peng... ellerhur?

Ps: syrran överväger att låta mej få sin 9400 pga alla problem med den och den dåliga supporten. får la se vad som händer.

vet du vad jag tror, jag tror inte ens din syrra har en 9400 som är helt kass och fått dålig support. vet du varför ?

för det första får alla hjälp med sin dator om den är kass och om man givetvis har en garanti som gäller (supporten lägger inte bara på lurn eller säger ja, ja , det ordnar sig, bara för att det är din syster som ringer).

för det andra har du aldrig visat en bild eller visat nånn fakta på allt dåligt din systers 9400 verkar ha genomlidit. du säger bara hela tiden att den är helt värdelös och fått värdelös support. ( du berättade nämligen nyss att du "aldrig" säger nått utan riktigt fakta. var har då du all fakta om denna otroligt dåliga 9400 ? )

om jag har fel, så lär jag få ångra det i himmlen.

PS. inget illa menat.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Hedersmedlem

Kan någon ge mig en länk till ett företag som hävdar att deras lagstadgade garanti förverkas vid privat byte av ram-minne? Jag kommer peronligen att ta kontakt med det företaget och fråga på vilka grunder de stödjer det. För att göra det hela lite roligare kan ni även nämna de som påstår samma sak om drivrutiner...

Kom inte med några "min kompis har bla bla" eller "jag hörde av en". Jag vill se fakta antingen i form av en länk alternativt en kontaktperson hos det företag som förbjuder ovanstående.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
vet du vad jag tror, jag tror inte ens din syrra har en 9400 som är helt kass och fått dålig support. vet du varför ?

för det första får alla hjälp med sin dator om den är kass och om man givetvis har en garanti som gäller (supporten lägger inte bara på lurn eller säger ja, ja , det ordnar sig, bara för att det är din syster som ringer).

för det andra har du aldrig visat en bild eller visat nånn fakta på allt dåligt din systers 9400 verkar ha genomlidit. du säger bara hela tiden att den är helt värdelös och fått värdelös support. ( du berättade nämligen nyss att du "aldrig" säger nått utan riktigt fakta. var har då du all fakta om denna otroligt dåliga 9400 ? )

om jag har fel, så lär jag få ångra det i himmlen.

PS. inget illa menat.

Snälla KSMB, vad vill du se? Tala om det för mej så skall jag visa!

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk

För fan! Nu får ni ta och skärpa er! Ännu en gång har jag börjat läsa en tråd som består till 50% av at KSMB och Mr Axis kastar skit på varandra. Skärp er för helvete! Ska ni tjafsa så håll er till PMs! Och säg ingen skit om att det var den andra...

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Kan någon ge mig en länk till ett företag som hävdar att deras lagstadgade garanti förverkas vid privat byte av ram-minne? Jag kommer peronligen att ta kontakt med det företaget och fråga på vilka grunder de stödjer det. För att göra det hela lite roligare kan ni även nämna de som påstår samma sak om drivrutiner...

Kom inte med några "min kompis har bla bla" eller "jag hörde av en". Jag vill se fakta antingen i form av en länk alternativt en kontaktperson hos det företag som förbjuder ovanstående.

japp här kommer det första laptop företag som sa det först till mig själv.
FSS (fujitsusiemens support). Tel. 08 - 588 882 00 (växeln)
FSS, sa klart och tydligt att garantin INTE gällde om jag ej använda deras egna drivers och BIOS flashar. (frågade aldrig vad som gällde med hårdvare saken, var ett tag sedan)
är 100% säker, bara att ni ringer och kollar.

det andra företaget är just Dell. har pratat med supporten en gång om just det här, frågade hur dom ställde sig till att jag skulle byta drivrutin till grafikkortet och flasha BIOS, (ville använda XG forceware). Dell sa nej, garantin gäller EJ om du inte använder deras orginal drivrutiner. Dell sa även nej till att garantin gällde, om man bytte ramminnen själv och nått tokigt hände.
Tel. 08 - 590 051 00 (växeln)

för skoj skull som du säger ska jag ringa Acer och HP imorn (eftersom jag har haft dom märkena också), man ska ju ha fakta som sagt innan man slänger ur sig nått. varsågod. KSMB

edit. kan sätta min högra p.kula på att Acer och HP också kommer säga nej till att använda icke orginal drivers och BIOS flashar. däremot a ng hårdvaran ska bli mer intressant.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Dell har inga problem med att man sätter i hårdvara själv.
Så länge man gör det på ett fackmannamässigt sätt.
Garantin gäller såklart inte om det framkommer att
man tagit sönder nåt själv.

Varför skulle inte garantin gälla för att man använder andra drivers?
Tror nog de menar att de inte ger support på annat än sina egna drivers.

Permalänk
Medlem

Hårddisk och minnen brukar man kunna byta utan att garantin ryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
japp här kommer det första laptop företag som sa det först till mig själv.
FSS (fujitsusiemens support). Tel. 08 - 588 882 00 (växeln)
FSS, sa klart och tydligt att garantin INTE gällde om jag ej använda deras egna drivers och BIOS flashar. (frågade aldrig vad som gällde med hårdvare saken, var ett tag sedan)
är 100% säker, bara att ni ringer och kollar.

Here we go again...
Jag säger inget om bios och bios-flashar, vi släpper det.
Jag säger även att jag ber om en länk alternativt kontaktperson, vänligen återkom när du har ett namn på någon som sagt det till dig. Är det verkligen så svårt att läsa det jag skriver och reflektera över det innan svar?

Citat:

det andra företaget är just Dell. har pratat med supporten en gång om just det här, frågade hur dom ställde sig till att jag skulle byta drivrutin till grafikkortet och flasha BIOS, (ville använda XG forceware). Dell sa nej, garantin gäller EJ om du inte använder deras orginal drivrutiner. Dell sa även nej till att garantin gällde, om man bytte ramminnen själv och nått tokigt hände.
Tel. 08 - 590 051 00 (växeln)

Dell har jag personligen pratat med, kan återkomma med namn på säljaren som lovade mig att det inte var några som helst problem att byta minnen själv utan någon garantiförverkan. Givetvis ersätter de inte rent mekaniska problem som uppstår i samband med bytet, det behöver vi väl inte ens fortsätta diskutera?

Citat:

för skoj skull som du säger ska jag ringa Acer och HP imorn (eftersom jag har haft dom märkena också), man ska ju ha fakta som sagt innan man slänger ur sig nått. varsågod. KSMB

edit. kan sätta min högra p.kula på att Acer och HP också kommer säga nej till att använda icke orginal drivers och BIOS flashar. däremot a ng hårdvaran ska bli mer intressant.

Ser du själv inte det orimliga i det du skriver? För att sätta lite perspektiv på det hela ska jag ge dig ett exempel:
Gå in på dustin och kika på paketen laptop/extra minne de säljer som kund själv ska montera. Ser du någonstans att dustin reserverar sig att garantin förverkas vid montering av minnet? Och sluta hänvisa till bios, det är en helt annan sak att flasha in ett icke certifierat bios och det vet du lika bra som mig.

Kom nu med länkar eller namn på de som sagt att det är slut på garanti om konsument själv monterar nya minnen eller använder sig av en icke märkes-certifierad driver. När du sen ändå pratar med dem om det kan du be dem förklara hur de ska motivera garantiförverkan med stöd av lag.

Sen kanske vi ska hålla oss till hårdvarubyten som trådskaparen faktiskt startar tråden med, drivrutiner är något du tar upp och jag har aldrig ens hört talas om att det skulle vara problem med det.

Tjo

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd

ilstallione. en av dina frågor löd så här.
"För att göra det hela lite roligare kan ni även nämna de som påstår samma sak om drivrutiner..."

så jag försökte svara så tydligt som möjligt. jag vet att FSS och Dell inte godkänner om du använder några andra DRIVRUTINER än deras egna. (skulle aldrig sitta och ljuga om det). har för mig personen på FSS hette PIA (finns nog bara en PIA skulle jag tro). det var i allafall hon som förklarade garanti VS drivrutiner. Dell killen kom jag inte ihåg, MEN kan ta reda på det, så ska du få alla namn du så gärna vill ha.

tycker detta är högst relevant, eftersom garantin ryker blixtsnabbt, om t ex grafikkortet skulle gå sönder efter ha använt t ex XG drivers.(XG drivers är rå-tweakade nvidia drivers, om nånn undrar. kan va väldigt instabila, etc.)

(ang hårdvaran orkar jag inte ens dra upp, eftersom det verkar som vi har menat olika saker).

simma lugnt

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Hedersmedlem

Med all respekt KSMB, jag tror du blandar ihop support och garanti nu.
Ska försöka förklara vad jag menar.

Olle lägger in en ocertifierad drivrutin och datorn börjar spöka. Olle får problem och tar kontakt med serviceverkstad som märker att det inte är en certifierad drivrutin som används. Givetvis har de rätt att neka support i detta fallet och hänvisa Olle att lägga in en av tillverkaren certifierad drivrutin. Att tänka på här är att datorn inte är trasig, dvs det är inte frågan om ett garantiärende. Om däremot datorn efter återgång till en certifierad drivrutin inte fungerar förstår jag inte hur de ska neka Olle hjälp, datorn är då trasig och det är en helt annan sak.

Förstår du?

Sen säger jag det igen, trådskaparen frågar efter garantiförverkan vid byte av hårdvara. Du glider över på drivrutiner och bios. Ingen annan!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd

med all respekt ilstallione, så är väll det en garanti fråga.

1. du använder en icke orginal drivrutin (som typ 50% av alla säkert gör)

2. du har otur, och t ex grafikkortet eller nånn annan hårdvara går sönder (i direkt följd av drivrutinen såklart)

3. ohhhps. garantin slutade visst att gälla

4. ingen gratis service, eftersom garantin är borta

MEN ska sluta prata om det.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
vet du vad jag tror, jag tror inte ens din syrra har en 9400 som är helt kass och fått dålig support. vet du varför ?

för det första får alla hjälp med sin dator om den är kass och om man givetvis har en garanti som gäller (supporten lägger inte bara på lurn eller säger ja, ja , det ordnar sig, bara för att det är din syster som ringer).

för det andra har du aldrig visat en bild eller visat nånn fakta på allt dåligt din systers 9400 verkar ha genomlidit. du säger bara hela tiden att den är helt värdelös och fått värdelös support. ( du berättade nämligen nyss att du "aldrig" säger nått utan riktigt fakta. var har då du all fakta om denna otroligt dåliga 9400 ? )

om jag har fel, så lär jag få ångra det i himmlen.

PS. inget illa menat.

fortfarande inte fått svar på VAD du vill se som bevis, varför undviker du det för.

Först kastar du skit om att jag svamlar och inte har bevis och ljuger om att min syste rinte ens har en dell med problem, och då frågar jag vad du vill ha för bevis för att läget är så.

Men du skiter ju i och svara.

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Avstängd

efter har läst det här, så blir jag inte så sugen på att fajtas om dig och din systers påstådda kassa 9400. så snälla lägg ner nu, innan nånn av oss blir varnade. (försöker respektera Obbedemus och de andra. ok ! )

"För fan! Nu får ni ta och skärpa er! Ännu en gång har jag börjat läsa en tråd som består till 50% av at KSMB och Mr Axis kastar skit på varandra. Skärp er för helvete! Ska ni tjafsa så håll er till PMs! Och säg ingen skit om att det var den andra..."

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk

bara en liten fråga hur kan tex graffet paja för att men bytter drivrutin?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
bara en liten fråga hur kan tex graffet paja för att men bytter drivrutin?

det var ett exempel. (men låt säga att du t ex använder en helt nya super tweakad XG driver till ditt nvidiakort, så finns chansen (fast den är liten såklart) att kortet på nått sätt "går sönder/hänger sig"). men som sagt, det var ett exempel.

det jag ville få fram, är att t ex fujitsu siemens är väldigt strikta på att enbart använda deras drivers, för att garantin ska gälla. hoppas du förstod. (kan förklara lite konstigt ibland)

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk

ok,
måste ha en jäkla otur om man lykas paja någon del i datorn med drivrutin
(fanns väl en drivrutin till nvidia/vista som stängde av fläkt kontrolen på graffet???)

detta är bara som jag tror:
garanti: gäler om något går sönder och det inte är ens eget fel
support: får hjälp om någon av deras egna produkter strular och kan nekas om man använder drivrutiner som inte är godkända av dom.
siemens, dell o liknade kan säkert sätta i något i datorn som sparar info om vilka drivrutiner o liknade man använder men jag har väldigt svårt att tro på det.
det bästa är att fråga tilverkaren om man får bytta diverse komponeter.
hdd, ram brukar inte synas om man byter om man är försiktig med skruvar o liknande

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
det var ett exempel. (men låt säga att du t ex använder en helt nya super tweakad XG driver till ditt nvidiakort, så finns chansen (fast den är liten såklart) att kortet på nått sätt "går sönder/hänger sig". men som sagt, det var ett exempel.

det jag ville få fram, är att tex fujitsu siemens är väldigt strikta på att enbart använda deras drivers, för att garantin ska gälla. hoppas du förstod. (kan förklara lite konstigt ibland)

Det var för första gången i hela mitt liv som jag hör det påståendet. Ett ganska löjligt sådant skulle jag vilja säga.

Jag skulle gärna vilja ha en pålitlig källa till ditt påstående annars så känns det ganska meningslöst att du tar upp det.

Visa signatur

Bastun skall vara varm när kylan drar in över kalfjället.

Permalänk
Avstängd

jo men nu pratar vi inte om att kanske hinner dölja den "icke godkända" drivern, osv, osv.
vi pratar om t ex kortet hänger sig/brakar ihop, du försöker fixa det men inget går. till slut ringer du supporten och säger att "helt plötsligt" så funka ej datorn eller nått. när dom sen tar in datorn på service så ser dom till 100% vilken driver du har använt. och då ringer dom upp dig med ett kostnadsförslag. (det är nog inte första gången nånn försöker med en sånn dragning. jag lovar)

ring t ex FS eller Dell och fråga hur dom ställer sig med garanti VS drivers. dom kan säkert förklara bättre.

ZoWio. har själv fått BSOD flera gånger (2 gånger) av XG drivers. blivit helt kallsvettig, och bara hoppats på att allt löser sig efter en ominstallation. vilket det gjorde dom gångerna. säger inte att det händer ofta. poängen var om garantin, inte hur många gånger det har hänt. DET VAR ETT EXEMPEL.

edit. googla 2 minuter, så kommer du säkert hitta om t ex BSOD eller andra märkliga fel med Tweakad XG drivers.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk

Var det inte en artikel här på sweclockers för några år sedan, om ett grafikort som inte hade någon inbyggd avstängningsfunktion i biosen vid överhettning? Utan att den låt drivrutinerna ta hand om det som meddelade operativsystemet, men det inte fungerade riktigt?
Orsaken till varför den gjorde detta var att det är riktigt dumt att bara stänga av grafikkortet utan att först meddela OS och utsatta programvaror om detta, då datorn kan hänga sig och arbete kan gå förlorad eller att någon extern process avbytts då den absolut inte får avbrytas. (syftar på industrin)
Nå hittar inte den artikeln, men en annan som handlar om original drivrutiner som bränner grafikkort: http://www.sweclockers.com/nyhet/1196-catalyst-38-farligt/
Icke orginal kan självklart bränna grafikkort då med.
*edit* Jag har inte sagt något om att garantin kan ryka, bara att man kan förstöra t.ex. grafikkortet.

Angående minnesuppgradering så ingår det i normal datoranvändning och jag har svårt att se hur någon tillverkare kan komma undan utan att tillåta det.
Visst står det tydligt på ett avtal som man skriver på vid leasyn (ej köpa) så okej eller om det sitter ett klistermärke som hindrar det.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ringder dem imorgon, ska bli riktigt intressant att höra dem neka mig garanti för att jag använt en drivrutin jag inte laddat ner från deras sida.

Allvarligt talat nu, inser du inte själv hur dum denna diskussionen är?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.