Permalänk
Medlem

...Pengar...

Hur kommer det sig att det ALLTID är mer månad kvar vid slutet av pengarna?
Det verkar inte spela nån roll hur mycket pengar man än tjänar,man skaffar sig bara dyrare vanor verkar det som.
Resultatet är alltid detsamma: tomt i plånboken veckan innan lön..:(
*gnäll-tråd,ja ja vet..*;)

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Hur lyckas folk du?

Lär dig att hushålla istället vet jag, inte fler öl än du har råd med osv.

Prylarna i din sign ser ut att kosta en del också.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Det är det som är min poäng:
Jag lyckas inte hushålla nå vidare..

Ang:min sign så har jag inte köpt hela burken på en gång,utan byggt upp den komponent för komponent i flera år....;)

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Jo jag brukar ha det ganska kärvt i slutet på varje månad, men då lägger jag också undan rejält med pengar för att kunna resa m.m. Pengar finns det även om jag tvingar mig själv till att inte röra dem.

Edit: Jo det går åt mer pengar desto mer man tjänar, CSN vill ha mer osv

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem alls att hushålla, går fortfarande på gymnasiet så jag sommar jobbar bara men jag har fortfarande ca 2000-3000 kvar sen förra sommaren

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bind pengar i aktier eller fonder, då blir de lite krångligare att komma åt och man spenderar dem inte lika lätt

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Pengarna tar slut så jävla fort. Fick ut 19500:- förra månaden p.g.a massa övertid. Har typ 700 kvar till den 16:e :S

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Hedersmedlem

Allt handlar om målsättnigar antar jag, om man inte har något syfte med sitt sparande blir det lätt att man använder upp pengarna.

Själv har jag använt min lön till att betala min bostadsrätt. och jag har sparat ihop pengar till min högskoleutbildning. Inte så svårt att spara om man bara tänker långsiktigt och har ett mål man verkligen är motiverad att uppnå.

Permalänk
Medlem

SM i trådskapande, herbamare?

OnT: Från att ha gått från studerande till anställd så har jag (nästan) alltid pengar över.

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Medlem

på senare tid har det väl varit lite kärvt. Det kostar på att betala dubbla hyror i samband med flytt. Men som tur är får jag iaf tillbaks lite på skatten, och kommer ha hyresfria sommarmånader nu (eller, eh, syrran vill väl iofs att jag är med och betalar på ett hörn iom att jag kommer bo där under sommaren), och jag kommer inte kommer ha samma utgifter som jag hade förra sommaren den här sommaren.

men annars, ja, jag har en förmåga att utöva kapitalförstöring (en billig hobby är ingen riktig hobby!)

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

150 kr har jag på kontot nu, bor själv och betalar själv :/
Mitt recept för att klara nästa månad bättre blir att styra upp en egengjord skattefri dunk. Skål kamrater!

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Hedersmedlem

Ska strax spendera runt 4 000 på ett par nya skärmar och skärmpallar, därefter blir det bilinköp och någon gång efter det ny laptop.

Har en ful ovana att spara pengar, men det hjälper mig när jag får sådana här inköpslistor.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jag lyckas alltid att ha runt 300kr över från mitt studie bidrag. Sen så är jag ganska duktig på att spara, jag har väll bara tur antar jag.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Vad är det som är så svårt att förstå med att inte spendera mer pengar än man har. Jag får min lön, betalar hyran och skit, sen lägger jag undan allt förutom typ 2000 spänn och säger "det här är vad du har att leva på i en månad, have phun".

Permalänk
Medlem

Pengar är till för att blåsas, finns alltid risnudlar och vatten när man gjort av med skiten

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Hedersmedlem

Re: ...Pengar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
Hur kommer det sig att det ALLTID är mer månad kvar vid slutet av pengarna?
Det verkar inte spela nån roll hur mycket pengar man än tjänar,man skaffar sig bara dyrare vanor verkar det som.
Resultatet är alltid detsamma: tomt i plånboken veckan innan lön..:(
*gnäll-tråd,ja ja vet..*;)

Har märkt detta själv. Skulle nog inte spela någon roll om man hade 100k i månaden man ändrar vanor. men va fan det är kul

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kvack!
Vad är det som är så svårt att förstå med att inte spendera mer pengar än man har. Jag får min lön, betalar hyran och skit, sen lägger jag undan allt förutom typ 2000 spänn och säger "det här är vad du har att leva på i en månad, have phun".

Vad är det som är så svårt att förstå med att alla inte är som du?

För att inte gå helt från topic: Vet inte hur det går till riktigt, men mina pengar försvinner alltid. Även de gånger jag verkligen anstränger mig och lever fattigt försvinner pengarna. Jävla mysterium.

Permalänk

Vem bryr sig?
Pengar ÄR till för att göras av med.
Vad fan ska man med ett par hundra tusen på kontot när man dör?
Nej när jag dör ska jag fan inte ha ett öre i plånboken, dom pengarna ska ha gått till öl, kvinnor, kebab och taxi hem kvällen innan.

Permalänk

Jag har 2500 kr mindre än vad som behövs för att betala hyra och tv-avgift.
Men förhoppningsvis trillar a-kassan in nästan vecka, fast man vet ju aldrig med den där skiten.

Permalänk
Medlem

Sluta att äta lunch ute. Laga maten hemma istället och ta med i matlådor. Du sparar antagligen minst 30 kr och på en hel månad blir det 600 kr.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av braxilicious
Jag har 2500 kr mindre än vad som behövs för att betala hyra och tv-avgift.
Men förhoppningsvis trillar a-kassan in nästan vecka, fast man vet ju aldrig med den där skiten.

Eller så jobbar man

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

jag lyckas att hushålla mina pengar ganska bra ! lägger undan 7000-9000kr i månaden på hög bara så jag har en del nu

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Nej när jag dör ska jag fan inte ha ett öre i plånboken, dom pengarna ska ha gått till öl, kvinnor, kebab och taxi hem kvällen innan.

Håller med! Och dom pengarna som blir över efter det, kan man alltid slösa bort på nått onyttigt.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Jag försöker och spara 4000 varje månad.. så jag har en liten buffer.
Sen har jag iofs en hyra på 4700 också (ink garage)
Jag har precis flyttat hemifrån så pengarna går åt och köpa schyssta möbler.
Har jobb men det antar jag är underförståt

Permalänk
Inaktiv

Försöker man så går det nog bra.

ett tips är att göra några smarta affärer så slipper man sommarjobba (om man är i 14-19år).
Tex jag köpte en moped för 5500 och sålde den för 7000 några veckor efter. Nere på DH i vintras så Tjänade jag in ca 2000kr

Så december månad (06) kan man säga att jag drog in 4500kr inklusive studiebidrag, Ganska bra "månadslön" för en Gymnasie-elev som bara slappade och gjorde några smarta affärer

Permalänk
Sötast

Sparar väl c:a 10.000/mån, oftast lite över.
Blir inte det minsta lidande för det

Permalänk
Medlem

skriv upp allt du köper så ser du var pengarna tar vägen.