Permalänk
Medlem

Första tankar, 2900xt

Har nu lekt runt lite med med mitt sapphire 2900xt i nån dag.

Jag har tidigare under 2007 haft Gainward 8800gts 320mb och Gainward 8600 GT GS 256mb.

Måste bara först säga att jag handlade med hjärtat och inte hjärnan när jag beställde detta kort. Så jag var beredd på det mesta man hört/läst om kortet(drar mycket ström, låter som en jetmotor).

När jag säger att jag handlade med hjärtat så menar jag inte att jag är ett ATI fan. Fick bara ett sånt sug efter detta kort. Vet inte riktigt varför. Kanske för att det verkar ha en sån potential till priset.

Jag har ett Antec neo HE 430w nätagg och visste att det ligger runt gränsen vad ett radeon behöver. Men enligt antec ska ju nätagget klara sin fulla spec 24/7 vid 50C. Så jag chansade lite och hoppades att det skulle gå. ATI rekomenderar väl 550watt nånstans om jag inte minns fel.

Jag kör AMD 165X2 @2.3GHz + 3 hårddiskar 2Gb-ram.

Då jag är ett Operation Flashpoint fan och gillar det buggiga ofärdiga men släppta spelet "Armed Assault"(arma) och blivit rejält besviken på 8800gts 320 prestande i arma, blev jag ordentligt nöjd när jag ställde nästan allt på max i detta spel i 1680*1050. Oj det flöt ordentligt bra och såg riktigt vackert ut, mums :). Mycket mer bottendrag i det här kortet på nått sätt mot 8800 320.

Det första man som slår en när man startar ett spel är den förbannande fläkten. Den låter verkligen högt. Riktigt jävla störande faktiskt. Det märker man inte när man spelar med hörlurar förståss.
Men det värsta är det konstanta uppspinnande av fläkten i 2dmode/windows. Fläkten spinner upp för att kortet blir för varmt (75C?) och spinner ner när det blir(65C?) igen. Dessa siffror läste jag mig till nånstans, vet inte om de stämmer.

Detta håller på hela tiden,trots att datorn är idle. Spinner upp i 1minut, spinner ner och blir tystare 1 minut. Oerhört irreterande.

Jag ökade hastigheten på min chassifläkt till att den blev störande istället men det hjälpte inget. Kortets fläkt fortsatte likadant.
Tog bort sidan på chassit så slutade det, men totala systemets ljud blev störande då istället :(.

Började googla lite och hittade ett (fan)tastiskt litet verktyg "AMD GPU clock tool" http://www.techpowerup.com/downloads/536/mirrors.php

Med detta lilla verktyg underklockade jag kortet för 2dmode med 100mhz på core och minne. Det fungerade ,äntligen tyst!!!! Watten sjönk också en del(hela systemet). Från tidigare idle på ca 260watt till 210watt.
Hela systemet under standardclock/Fulload drar hela 345-360watt.
Rejäl svettning för aggregatet som trots arbetar tyst. Hela systemet har hittils varit stabilt.

Nåväl, jag bestämde mig för att underklocka ännu mer i 2dmode. klockade ner till 299core 299mem. Nu drar hela systemet 145 idle i windows. mot tidigare 260 watt. Rejäl skillnad. Jag märker ingen skillnad, prestandan under windows funkar lika bra. Har dock inte hunnit testa så många program ännu.

Sedan klockade jag ner i 3dmode för att testa lite. Klockade ner till 599/655.
Jag märker ingen skillnad i spel. Arma flyter som vanligt. I 3dmark får jag 7599poäng mot 8056poäng standardclock.

Det skumma är att jag fick samma poäng ungefär med mitt 8800gts 320mb i 3dmark men märker att 2900xt har klart mycket bättre prestande i arma iallafall.

Önskar jag hunnit bencha lite mer o testat fler spel.
Om ni har problem med att 3dmark fryser vid inladdnig, kan jag tala om att det är en bugg som futuremark ska fixa till nästa patch.
Lägg till i command line -nosysteminfo så funkar det.

Nåväl detta är bara mina första uppfattningar om kortet.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att om man endast stoppar i en 6-pinnars kontakt så kör kortet automatiskt på 2D frekvenserna (506/512Mhz) även i 3D. Detta på lägre volt vilket gör kortet även ljudlöst då man spelar. Perfekt om frugan vill sova när man själv vill spela Prestandan räcker för att hålla CSS över 100FPS hela tiden med allt på max ink AA och AF i 1280x1024.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare försökt att klocka ner grafikkortet för att få tyst på fläkten men nu när jag klocka ner till 300/300 så blev det tyst. Vilken befrielse. Det är helt ok att det låter när man kör spel, men när man är i windows så är det skönt att det är tyst.
Vilken drivrutin kör ni med??
Har ni läst något om någon ny kylare typ vf900cu fast passar till X2900xt?

Permalänk
Medlem

430w är OK??? YAY då räcker väl mitt nätagg!

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Trist att man skall behöva klocka ned för att få tyst på eländet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Trist att man skall behöva klocka ned för att få tyst på eländet.

Jag läste på nått forum att detta spinnandet var en bugg, som skulle rättas till tills nästa driver kommer ut. Om det är sant återstå att se som sagt.
Men det enda jag själv ser att det kan vara är att de har för hög klocka under 2dmode.
Nåväl slut på spekulationer, framtiden får utvisa.

För övrigt tycker jag kortet känns väldigt spännande eftersom det bara kan bli bättre o bättre med framtida uppdateringar.
Kommer nog att behålla detta ett bra tag.
Underklockat i 2dmode är det ju faktiskt tyst nu.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Utmärkt preview, Goldfinger! Speciellt kul då du nyligen haft ett 8800 320mb, och det var intressant det du upplever med 2900XT e det mkt rått kodade Arma. Mer spelerfarenheter (från er andra m kortet också)!

Testat Oblivion? Eller kanske fler spel likt Arma som aldrig finns med i reviews av grafikkort därute.

Jag stack tidigt ut hakan (då Fudz skrev om 750W-kravet) och tippade på att ett 450W agg räcker, och ditt mixtrande m clockning bevisar ju att det gör det med marginal.

Korgan här ovan skrev om bara ett 6-pinnarskontakt o autoinställn till en låg clock (506/512Mhz) - förstod jag rätt, alltså att strömmen från bara EN (1st) 6-pins kontakt räcker??

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Intressant. Det finns ingen som testat med Thermalrights kylare för HD2900XT? (har för mig det var thermalright). Det vore ju intressant och se om det går att få tyst på skiten. Det intressntaste är ju inte hur hög max effkt man har på nätagget utan hur hög ström som nätagget kan leverera på 12V linorna. Vad ger ditt Antec Neo HE på 12V linorna?

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Korgan här ovan skrev om bara ett 6-pinnarskontakt o autoinställn till en låg clock (506/512Mhz) - förstod jag rätt, alltså att strömmen från bara EN (1st) 6-pins kontakt räcker?? [/B]

Helt riktigt. Hade bara en kontakt när jag köpte kortet så jag testade. Den lägger sig på 506/512Mhz vilket gör att fläkten spinner upp väldigt sällan. Fortfarande snabbare än mitt X1900XT på dom hastigheterna.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Kan tillägga att om man endast stoppar i en 6-pinnars kontakt så kör kortet automatiskt på 2D frekvenserna (506/512Mhz) även i 3D. Detta på lägre volt vilket gör kortet även ljudlöst då man spelar. Perfekt om frugan vill sova när man själv vill spela Prestandan räcker för att hålla CSS över 100FPS hela tiden med allt på max ink AA och AF i 1280x1024.

Hm, mycket intressant info där. Kan faktiskt vara en anledning så god som någon att överväga detta kort!
På låg hastighet upplever du kortet som relativt tyst? Hur tyst? Jämförelse?

Någon som följer med hur prestandan står sig mot GTS640 med nyaste driverserna?

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Fläkten på kortet verkar bara ha 2st hastigheter. Den tysta är inte mer än ett sus, nästan knäpptyst. Den andra hastigheten är tämligen högljudd. Har du bra ventilation i lådan så kommer den i princip aldrig spinna upp om du bara kör med 1st 6-pinkabel.

Prestandan är mkt bra tycker jag. Kortet tappar nästan ingen prestanda oavsett hur mkt AF, AA och HDR du slår på.

Några screenshots med dubbla strömkontakter och kortet klockat till 850/900Mhz

http://files.lordm.net/korgan-returns/3DMark011.jpg
http://files.lordm.net/korgan-returns/3DMark031.jpg
http://files.lordm.net/korgan-returns/3DMark051.jpg
http://files.lordm.net/korgan-returns/3DMark061.jpg

Kan köra om testerna med 1st strömkontakt senare om ni är intresserade?

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Fläkten på kortet verkar bara ha 2st hastigheter. Den tysta är inte mer än ett sus, nästan knäpptyst. Den andra hastigheten är tämligen högljudd. Har du bra ventilation i lådan så kommer den i princip aldrig spinna upp om du bara kör med 1st 6-pinkabel.

Prestandan är mkt bra tycker jag. Kortet tappar nästan ingen prestanda oavsett hur mkt AF, AA och HDR du slår på.

Några screenshots med dubbla strömkontakter och kortet klockat till 850/900Mhz

http://files.lordm.net/korgan-returns/3DMark011.jpg
http://files.lordm.net/korgan-returns/3DMark031.jpg
http://files.lordm.net/korgan-returns/3DMark051.jpg
http://files.lordm.net/korgan-returns/3DMark061.jpg

Kan köra om testerna med 1st strömkontakt senare om ni är intresserade?

Gör gärna det. Kan ju vara kul att se hur pass stor skillnad det blir.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Intressant. Det finns ingen som testat med Thermalrights kylare för HD2900XT? (har för mig det var thermalright). Det vore ju intressant och se om det går att få tyst på skiten. Det intressntaste är ju inte hur hög max effkt man har på nätagget utan hur hög ström som nätagget kan leverera på 12V linorna. Vad ger ditt Antec Neo HE på 12V linorna?

Vilken menar du? Vet att 8800 korten har en men inte sett nån för HD2900 än. HR-03 Plus är väl nyaste och den passar bara 8800 (officiellt).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Utmärkt preview! men en sak jag undrar är ... borde inte 2900XT klå 8800GTS/GTX pga. dom har väl ungefär samma minneshastighet?... men 2900XT har ju 512bit medans 8800GTS bara har 3** nånting å detsamma medw GTX...
så enligt mig så borde ju 2900XT klå dom... 8800 Ultra vet jag inget om...
// tobbe

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Det intressntaste är ju inte hur hög max effkt man har på nätagget utan hur hög ström som nätagget kan leverera på 12V linorna. Vad ger ditt Antec Neo HE på 12V linorna?

Spec. Antec Neo HE 430W:

OUTPUT
Output Voltage +3.3V +5V +12V1 +12V2 +12V3 -12V +5Vsb

Max. Load 22A 14A 16A 16A 16A 0.8A 2.5A
Min. Load 0.5A 0.3A 1A 1A 1A 0A 0A
Regulation 3% 3% 3% 3% 3% 6% 3%
Ripple & Noise(mV) 50 50 120 120 120 120 50
Available Power:
3.3V - 72.6W
5V - 70W
Tot. 12V - 384W
-12V - 9.6W
+5Vsb - 12.5W
Total Power 430W continuous output @ 50C ambient temperature

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Kul läsning Goldfinger men jag är förvånad att ingen anmärkt på dina 3dmarkpoäng. 8000 är ju aldeles för lågt! HD2900XT ska få runt 12000 i 3dmark 06 oavsett cpu. Sen undrar jag hur fasen du mätte din effekt för den lät inte trovärdig alls =S

Slutligen vill jag se att någon tar bort kåpan och fläkten från flänsen och ersätter detta med en eller 2 vanliga chassiefläktar. Borde sänka ljudnivån brutalt samtidigt som det borde sänka temperaturen.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan

Några screenshots med dubbla strömkontakter och kortet klockat till 850/900Mhz

http://files.lordm.net/korgan-returns/3DMark011.jpg
http://files.lordm.net/korgan-returns/3DMark031.jpg
http://files.lordm.net/korgan-returns/3DMark051.jpg
http://files.lordm.net/korgan-returns/3DMark061.jpg

Kan köra om testerna med 1st strömkontakt senare om ni är intresserade?

Mycket intresserade. Mitt agg har bara en 6-pinnars, och jag är sugen på ett 2900XT. Skulle vara lite udda att bara köra strömsnålt ett tag, men det kliar ju i fingrarna.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Påminner lite om inläggen som dök upp efter FX 5800-släppet.

-Jag har hittat ett sätt att spela spel med mitt FX 5800 utan att brandkåren rycker ut..

Om man handlar hårdvara med hjärtat är man en komplett idiot. Hårda ord kanske..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
Påminner lite om inläggen som dök upp efter FX 5800-släppet.

-Jag har hittat ett sätt att spela spel med mitt FX 5800 utan att brandkåren rycker ut..

Om man handlar hårdvara med hjärtat är man en komplett idiot. Hårda ord kanske..

Påminner lite om inläggen på Lunarstorm om jag inte minns fel... Angående hur andra handlar så..varför bryr du dig? och vad får dig att tro att vi bryr oss vad du tycker om det?

On topic: Nice preview!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Vilken menar du? Vet att 8800 korten har en men inte sett nån för HD2900 än. HR-03 Plus är väl nyaste och den passar bara 8800 (officiellt).

My bad. När jag kollade på testet så var det 8800 ULTRA. Då finns det inga andra kylare till HD2900XT ännu då.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Hjälpsam

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter.

Det verkar som om det finns en del att vinna bara genom att klocka ned för 2D och se över fläktstyrningen.
En annan sak som jag är undrande över är utformningen på utblåset, det där gallret bör tex orsaka mycket turbulens och sus.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WHITERIVERKID
Påminner lite om inläggen på Lunarstorm om jag inte minns fel... Angående hur andra handlar så..varför bryr du dig? och vad får dig att tro att vi bryr oss vad du tycker om det?

On topic: Nice preview!

Tja, du borde väl veta hur inläggen ser ut på lunar, jag har ingen aning. Jag är för gammal.

Och lägg av med....om....du...vet....vad jag....menar...................

Permalänk
Medlem

Var ser du vilken Total load du har på systemet?
i Watt that is!

mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
Tja, du borde väl veta hur inläggen ser ut på lunar, jag har ingen aning. Jag är för gammal.

Och lägg av med....om....du...vet....vad jag....menar...................

Jag vet inte varför jag ens svarar på detta..men(OJOJ" .. ")
Du säger att du är gammal? gammal som i "gammal och vis"? eller "gammal och sur"? Du anser att det är korkat att handla med hjärtat. Jag kunde inte ens i min vildaste fantasi tro att någon inte någon gång handlat med hjärtat, om man tänker efter är det rätt självklart. En normal människa gör dom mesta av sina inköp med "hjärtat"(tänk efter innan du skriver ett svar på denna mening). Jag börjar själv bli till åren så att säga, men att använda " .. " i en mening är en "godkänd" form av meningsuppbyggnad. Du kanske inte anser det, du tycker säkert att det är korkat, det är upp till dig. Men innan du kritiserar vad någon annan gör och inte gör ta reda på fakta och var inte trångsynt.
(jag ber om ursäkt för denna delen av mitt inlägg nu, innan jag ens postat det, vet att det inte har nått här att göra men men)

Ontopic: Fick hem mitt kort tidigare idag, installerat och klart! Jag anser inte att det låter så mycket som vissa vill få det till. Kan dock vara jag som inte är så kräsen, även om jag faktiskt är rätt kräsen med ljudnivån(kanske har nån skit i öronen eller nått:) ) kanske kommer ångra att jag sagt detta efter att kortet har kämpat med nått krävande i någon/några timmar
Än så länge ångrar jag inte att jag köpte kortet, helt klart positivt överasskad efter all skit man hört. Får se hur det är i längden, återkommer kanske med lite tankar när det har några dagar på nacken.

Permalänk
Medlem

River kid: vad har du för nätaggregat?

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
River kid: vad har du för nätaggregat?

Ett smått modifierat/annorlunda: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=322198

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Vilken menar du? Vet att 8800 korten har en men inte sett nån för HD2900 än. HR-03 Plus är väl nyaste och den passar bara 8800 (officiellt).

om den har tillräcklig kylförmåga kan den funka (HR-03), läste nånstans att 2900xt har samma fästen för kylning som äldre kort. enda frågetecknet är väll då hur mycket komponenterna på kortet sticker ut.

btw, hur är det med garantin om man byter kylare?

Visa signatur

[[Asus Commando - - C2D E6320 @ E6700 - - 4GB TWIN2X - - PC HD 2900XT - - Antec Solo - - X-Fi Xtream Music - - NX-8060]]

Permalänk
Medlem

Mitt ati 2900xt Funkar fint på ett cooltek 500w. Sedan såg jag att det kommit ut modifierade drivrutiner från dna
http://www.dna-drivers.com/page.php?al=alias8224
Har inte provat och dem kräver att man registrerar för att ladda ner tror jag.

Permalänk
Medlem

Ingen som kan ta av kåpan på ett kort och ghettomodda typ en 120mm eller 2st 92 mm och testa om det blir bättre kylning? Tystare lär det ju bli.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Gör gärna det. Kan ju vara kul att se hur pass stor skillnad det blir.

Har nu testat och resultatet är minst sagt uppseendeväckande åt både det positiva och negativa hållet. Var tvungen att gnugga mig i ögonen några gånger

I testet så körde jag CPUn i 3,6GHz precis som testerna ovan med dubbla strömkontakter. Fläkten drog igång i max ca 10sek för varje 3DMark, dvs 1 gång för samtliga tester i respektive 3DMark.

3DMark01 34064
3DMark03 15565
3DMark05 17298
3DMark06 8397

Som ni ser så presterar den rent ut sagt uselt i 01 och 03 men riktigt bra i 05 och 06? Har iof sett folk göra äckliga poäng i 3DMark01 med kort som 7300GT överklockade högt. 3DMark01 vill mest ha höga frekvenser. Men att scoren i 03:an blev så låg. I 3DMark05 så är scoren 5000 poäng lägre jämfört med en överklock på 850/900Mhz?

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319