Permalänk
Medlem

rensa damm ur en bärbar

Hejsan
köpte nyligen en begagnad bärbar dator. ca 2 år gammal. grejen är den att den e tyst o kall i början men efter ett tag så blir den skitvarm och låter som ett tröskverk. tänkte därför köra med den gamla klassikern att rensa ur damm.

men hur fasen rensar du damm ur en bärbar?

är av märket network om det skulle vara till någon hjälp.

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk
Medlem

Du öppnar hela laptopen, kan vara lite jobbigt faktiskt, en hel del att skruva bort om man säger så.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem

Tryckluft genom alla springor och hål, man måste inte alltid krångla till det.
Kullagret i fläkten kan också ha gått sönder, eller om den har glidlager så kan det ha slitits ut, kanske dags att byta fläkt/fläktar.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är det bäst att öppna upp hela laptopen faktiskt. Det gör jag till och från med min laptop, det samlas en hel del damm där inne.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem

Inte om man har en kompressor stor nog att kallas industrikompressor ;).
Den kan man blåsa rent allt med.

jag har ingen koll på hur man mäter tryck och sånt med men den klarar upp till 340 BAR? eller var det KPA?

Permalänk

När du ändå håller på och fipplar där inne, kolla ventilationhålens position. Bärbara har plasthölje och plåt under, som inte passar så bra alltid. Toshiba var helt värdelösa på detta t ex. Deras helpdesk gav tipset att placera datorn i fönstret. BRA TIPS!

Hursomhelst, inte svårt att öppna en bärbar. femtielva skuvar (många gånger pilmarkerade), och pilla bort tangetbordet, så har du ändå inte plockat bort något allvarligt, men kommer åt att städa.

Visa signatur

[And there the devil stood, and felt how awful goodness is]

Permalänk
Medlem

Jag har också haft detta problem med min bärbara dator, då min bärbara stått på 24/7 och i ett halvår och med Folding@home i de första tre månaderna, vilket inneburit damm i datorn och att datorn stängts av pga. överhettning. Tack för tipsen.

Visa signatur

SanDiego 3700+|Epox 9NPA+ Ultra|1GB|HDD WD 36GB|SonataII450w
DV6184|C2DT5600|1GB|120GB|GeForceGo7400
P910i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Inte om man har en kompressor stor nog att kallas industrikompressor ;).
Den kan man blåsa rent allt med.

jag har ingen koll på hur man mäter tryck och sånt med men den klarar upp till 340 BAR? eller var det KPA?

Om inte fläkten redan är sönder så är det stor risk att du ordnar det om du blåser tryckluft med för högt tryck.