Samsung eller Seagate eller nått annat?

Permalänk
Medlem

Samsung eller Seagate eller nått annat?

Vilken av dessa 500GB diskar ska jag välja och varför?

Samsung 500GB SATA II NCQ (7200RPM / 16MB Cache / SATA II)

eller

Seagate 500GB SATA II Barracuda 7200.10 (SATA II / 16MB Cache / 7200RPM)

Vet att samsung är tyst och jag har varit väldigt nöjd med den jag har (vanlig ide) men ljudnivå är inte intressant i sammanhanget för mig.

Permalänk
Medlem

de presterar likvärdigt, föredrar samsung hårddiskar. Även WD är mycket bra.

Mina favoriter är samsung och WD. Skulle valt samsung, seagate är säkert bra men har mycket och endast bra erfaranheter av Samsung.

Permalänk

en fråga om smak

själv kör jag enbart på seagate då mina låter så lite så att man kan sova med 4 diskar igång med öppenlåda.
sen är de tju alltid lite hur kräsen man är med.

välj den du tycker du har råd med, seagate har ju 5 års garanti som är ett plus men annars så välj vilken du vill, enligt mig är det de 2 bästa märkerna, maxtor är sämst enligt många men ägs numera av seagate. WD har jag fast någon disk som getupp men ta den du tycker, ingen prestandad skillnad så dirext.

ska du ha den som OS hdd så tycker jag du ska pationera den till 2-3 delar iaf. en 50-100gb pation för OS'et och resten för annat skit. behöver du ominstalera så försvinner bara lite inställningar music, spel osv ligger kvar på den andra pationen.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Jag föredrar Samsung och WD, så jag hade väl i ditt fall rekomenderat Samsungen.

Men just HDs så finns det lika många olika uppfattningar som personer som svarar, så gå på det du själv upplevt genom erfarenhet. Hag har haft problem med IMB och Seagate och köper aldrig dem mer, Har aldrig haft problem med WD, nån gång med samsung men har haft så många samsungdiskar så det är förståeligt tycker jag, litar på dem än.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Kan någon säga fördelar / nackdelar med de olika.

Annars är det ju som du säger. Smaken är som baken. Vissa gillar tycker blå bil är snyggare än röd.

Permalänk

Jag hämtade just ut en seagate 500gb på min ica-butik... Köpte just seagate för att de har 5 års garanti. Hoppas att den ska vara bra just eftersom att garantitiden är så lång...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollebollebull
Jag hämtade just ut en seagate 500gb på min ica-butik... Köpte just seagate för att de har 5 års garanti. Hoppas att den ska vara bra just eftersom att garantitiden är så lång...

Fasiken, Seagate handlat på ica ;-)....

Nej skämt och sido, har haft både samsung och seagate disk tidigare. Varit nöjd med båda. Samsung var lite tystare och svalare (det var vanliga ata diskar). Om ingen kan se nån fördel/nackdel om man jämför dessa så får tärningen avgöra.

Permalänk
Medlem

Hur är det med Hitachi då? Dem gör väl riktigt bra och snabba diskar..

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Hur är det med Hitachi då? Dem gör väl riktigt bra och snabba diskar..

Ja, de är ofta riktigt snabba. Dock låter de lite mer än tysta samsung-diskar tyvärr.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Hur är det med Hitachi då? Dem gör väl riktigt bra och snabba diskar..

Dem? De heter det väl

Är inte Hitachi gamla IBM ? (dvs köpte inte de IBM's disktillverkning).
Har haft 6 Death star(Desk star) som gått samma öde till mötes. Vågar man lita på att Hitachi håller bra kvalitet? Isf kanske det är nått att satsa på istället. Ljudet bryr jag mig inte så mycket om. Vilka modeller av 500gb diskarna från Hitachi är snabba? Är de mycket snabbare än samsung/seagate?

Permalänk
Medlem

Jag drog just iväg en beställning på en Seagate Barracuda 500GB, men jag funderade allvarligt på Samsungen, den är nämligen mycket tystare. Jag tog dock Seagaten, sedan såg denna recension av Samsung SpinPoint, http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3031&p=1
och prestandan har tydligen hunnit ikapp lite om Seagate. Jag känner mig lite förgrymmad, eftersom det är lite bättre med tyst disk, och svalare för den delen, men min låda är rena jetmotorn, i drag, så det gör inget. Alla andra diskar har packat ihop min dator, men det var innan uppgraderingen till en fin låda med fläktar som suger in och ut. Jag får väl trösta mig med den lång garantin.

Visa signatur

SanDiego 3700+|Epox 9NPA+ Ultra|1GB|HDD WD 36GB|SonataII450w
DV6184|C2DT5600|1GB|120GB|GeForceGo7400
P910i

Permalänk

Har en Seagate 320GB just nu men den ska jag sälja då den blir så förbennat varm. Det blir 2st Spinpoint i Raid istället.

Permalänk

Det där med 5 års garanti kan man väl slänga i sjön. Eller har seagate ett supportställe i Sverige? För när jag kontaktade supporten sist angående ett garantiärende, så skulle jag skicka den till usa med en fraktkostnad finansierad av mig. Nu kostade frakten typ 1k, och hdn köptes väl för 800 ny......så........

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

1000 kr i fraktkostnad? För en hårddisk? Nej nej, det är helt fel min vän. För det första är det väl till Tyskland man skickar sin trasiga hårddisk och frakten kostar på sin höjd max 100 kr.

Men det stämmer att butiken du köpte den ifrån tar hand om reklamationer i upp till 2 år. Därefter får man vända sig direkt till tillverkaren.

Visa signatur

Lapptöpp

Permalänk
Medlem

Jag stod i valet och kvalet mellan Samsung och Seagate förra veckan när jag beställde dator. Tog Seagate. Men det är något jag ångrar nu kanske, för min låter väldigt mkt när den jobbar. riktigt irriterande! Någon som vet hur man ljuddämpar en hårddisk?

Visa signatur

Intel Core2Duo 2.33 GHz, 2 gb ram, 500 gb hårddisk, HP W2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattisH
Jag stod i valet och kvalet mellan Samsung och Seagate förra veckan när jag beställde dator. Tog Seagate. Men det är något jag ångrar nu kanske, för min låter väldigt mkt när den jobbar. riktigt irriterande! Någon som vet hur man ljuddämpar en hårddisk?

Drar ur strömsladden

Nej antingen hänger man väl upp den i gummisnoddar eller andra vibrationsdämpare. Sen finns det väl ljuddämpade lådor med.

(Med låda menar jag en sån här tex: http://www.kylning.com/product_info.php/cPath/137_90/products...)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pucko
Drar ur strömsladden

Nej antingen hänger man väl upp den i gummisnoddar eller andra vibrationsdämpare. Sen finns det väl ljuddämpade lådor med.

(Med låda menar jag en sån här tex: http://www.kylning.com/product_info.php/cPath/137_90/products...)

Ska testa det med sladden
Kikade lite på de där lådorna. Synd att dom är så pass dyra.
Nu har jag iofs ett väldigt öppet chassi. Funderar på att sätta in lite skumgummi mattor i den.

Visa signatur

Intel Core2Duo 2.33 GHz, 2 gb ram, 500 gb hårddisk, HP W2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Det där med 5 års garanti kan man väl slänga i sjön. Eller har seagate ett supportställe i Sverige? För när jag kontaktade supporten sist angående ett garantiärende, så skulle jag skicka den till usa med en fraktkostnad finansierad av mig. Nu kostade frakten typ 1k, och hdn köptes väl för 800 ny......så........

Du väljer själv vart du vill skicka den i en lista med tillgängliga collect-adresser.

När jag skickade in en disk för något år sedan t ex så var det nederländerna som var bäst. Här om veckan skickade jag två diskar till Skärholmen (127 39) och fick snabbt utbytesdiskar.
Dessutom har de alltid skickat storleken större på utbytesdiskar, mina två 500 GB-historier (DOA från ebay) blev exempelvis två 750 GB diskar av nyare serier. Sist gång fick jag en 200 GB istället för en 160 GB.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Det där med 5 års garanti kan man väl slänga i sjön. Eller har seagate ett supportställe i Sverige? För när jag kontaktade supporten sist angående ett garantiärende, så skulle jag skicka den till usa med en fraktkostnad finansierad av mig. Nu kostade frakten typ 1k, och hdn köptes väl för 800 ny......så........

Va. Det stämmer inte. Då har du inte köpt disken i Sverige i så fall. För man skickar disken till Belgien och det kostar ca 150 kr. Men det är där supporten är belägen och de har säkert RMA-returer närmare. Holland hittade jag när jag googlade. 150 kr kostar det såvida du inte skickar det som paket då blir de 90 kr dyrare.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.