Permalänk

Ny här

Tjena allihopa! Har presis registrerat mig här men jag har kollat runt lite innan dess. (lite noob i början)

Det är så att mitt f.d dator crachade (förmodar jag) så jag tänkte snart köpa nya grejer igen.

Så jag håller på att bestämma nu vad jag ska köpa. Processorn var nästan enklaste att välja men ändå lite tveksamt, så jag valde en Q6600.
Nu tvekar jag lite grann på vilket moderkort jag ska köpa, tänkte mest på en Gigabyte GA-P35-DQ6 eller en Asus P5K Deluxe. Rekomendation?

Sen skulle jag kanske köpa en Gainward GeForce 8600GTS 256MB GDDR3 (har inte mycket pengar att köpa så dyr)

Minnen ska man inte glömma heller, tänkte mest på Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB.

Meningen att jag hade skapat den här tråden var för att jag tänkte att överklocka min processor. Det ville jag göra för att jag tycker att det låter intressant och för att få en utmaning.

Det är så att jag är nästan helt noob när det gäller att överklocka så jag skulle uppskatta väldigt mycket om jag fick en vägledning i "Kylning och överklockning". Dvs vilka trådar som man kan kolla för att lära sig om hur man överklockar processorer. Det skulle inte heller skada om man fick lite tips också!

Hoppas att jag inte störde er, tack i förhand!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Tyvärr så störde du nog lite,dessa trådar dyker upp varje vecka.
Börja med att läsa faquen,där står i stort sett allt.
Dina köprådsfrågor ställer du under Datorer->Köpråd.
Ställ isåfall de frågor du har kvar när du läst faquen här.

Välkommen till sweclockers

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk

Tack!

När du säger Faq menar du de här trådarna?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=4...

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Där står typ allmänt först, men finns det nån tråd som ägnar sig åt Intel core 2 Quad clockning? Jag skulle tacka så mycket om du kunde skicka en länk.

Annars tackar jag för tipset!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Japp menade de trådarna.
Kom sedan på att denna är bättre http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
Den behandlar core 2 klockning.

Varsågod

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk

Nu hittar man , det enda jag borde ta reda på om nån annan som har likadan moderkort som vet hur den beter sig..

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Så länge du har en bra processor så kommer båda mobona klara det.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk

Tror jag med, men jag menade att man kanske kunde följa instruktionerna från dem som hade likadan moderkort. Eller?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Tror jag med, men jag menade att man kanske kunde följa instruktionerna från dem som hade likadan moderkort. Eller?

Nja, de kan kanske hjälpa dig att hitta i BIOS-menyerna, men när det sedan gäller klockningen, så är det standardkonceptet som står i alla överklocknings FAQ som gäller.
Det finns inga genvägar till den perfekta klockningen

Alla CPU:er är olika och klarar olika klockningar, även bland moderkorten finns variationer inom samma modell för hur högt FSB går att sätta. Minnen skiljer sig även åt i prestanda mellan olika individuella minnesstickor.

För att avgöra hurpass tur du haft får du maxbelasta dem en komponent i taget, därefter kan du se vilken väg som är bäst att gå för att få en hög överklockning.

Om du nöjer dig med en måttlig överklockning, så kan man däremot få inspiration av andra med samma typ av komponenter som också gjort måttliga klockningar. Så länge du inte närmar dig maxgräns för CPU, moderkort eller minne, så kan man prova någon annans inställningar. Dock finns inga garantier för att det skall fungera med dina komponenter.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jaha, jag ska läsa noga i FAQ's, enda jag inte gillar att det står saker om AMD. Det spårar mig ut.

Jag nöjer mig med en måttlig överklockning istället för att maxbelasta. Frågan är hur mycket är "måttligt"? jag tippar på runt 3 Ghz.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

rekommenderar ej en p5k deluxe... bara problem.... med allt... hade ett sånt.. kommer få det ombytt till en Gigabyte P35 DQ6 ddr2 på Reklamation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
rekommenderar ej en p5k deluxe... bara problem.... med allt... hade ett sånt.. kommer få det ombytt till en Gigabyte P35 DQ6 ddr2 på Reklamation.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334479&view=detailed

Det är den, eller hur?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Välkommen !!!

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Jaha, jag ska läsa noga i FAQ's, enda jag inte gillar att det står saker om AMD. Det spårar mig ut.

Jag nöjer mig med en måttlig överklockning istället för att maxbelasta. Frågan är hur mycket är "måttligt"? jag tippar på runt 3 Ghz.

3GHz är en måttlig överklockning, ja. 333MHz FSB (förutsatt att du låter multipeln stå kvar på 9) klarar de flesta kvalitetsmoderkort utan problem.
Processorn bör klara av det och det blir inte så stor effektutveckling heller, då du förmodligen inte ens behöver höja Vcore.
Minnet klarar av det lätt (även PC5300-minne klarar av det på originalhastighet).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
3GHz är en måttlig överklockning, ja. 333MHz FSB (förutsatt att du låter multipeln stå kvar på 9) klarar de flesta kvalitetsmoderkort utan problem.
Processorn bör klara av det och det blir inte så stor effektutveckling heller, då du förmodligen inte ens behöver höja Vcore.
Minnet klarar av det lätt (även PC5300-minne klarar av det på originalhastighet).

Okej, det är bra.

Vill lägga till en dum fråga: Vilket är original FSB på den processorn?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Okej, det är bra.

Vill lägga till en dum fråga: Vilket är original FSB på den processorn?

266MHz (eg. 266,5MHz)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Okej, så. Tror du att man kan köra det med originalfläkten sålänge? Eller måste man ha specialare?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Okej, så. Tror du att man kan köra det med originalfläkten sålänge? Eller måste man ha specialare?

Du borde kunna nå 3GHz med originalfläkten.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CazeW
Du borde kunna nå 3GHz med originalfläkten.

Låter bra.

Om jag har inte fel så har man special kylare när processorn blir varmare för varje steg man klockar.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Låter bra.

Om jag har inte fel så har man special kylare när processorn blir varmare för varje steg man klockar.

Du får en viss effektökning med ökad klockfrekvens, men den största värmeökningen får du när du börjar höja Vcore för att behålla processorn stabil i höga klockfrekvenser. Så länge som du håller original Vcore skall originalkylaren klara att kyla processorn.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Du får en viss effektökning med ökad klockfrekvens, men den största värmeökningen får du när du börjar höja Vcore för att behålla processorn stabil i höga klockfrekvenser. Så länge som du håller original Vcore skall originalkylaren klara att kyla processorn.

Bra, jag tror att jag vet tillräckligt nu. Om jag har mer frågor så återkommer jag.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Avstängd

Bara så du vet. Här på swec så får du inga svar föräns du har sökt på Google.se eller sökt på swec, Eller så får du inga svar eller nån hjälp alls här. Och var beredd att bli kniv huggen om du råkar skriva nått stavfel, För på swec är alla svenska lärare!. Med andra ord här på swec kan FRÅGOR VARA DUMMA! så tänk på det, Annars så finns det andra forum som fungerar bättre och inte ignonerar en totalt.

MVH och lycka till på swec ....(Stay alive. Och kom inte med dumma frågor fast du är nybörjare. Du får söka först, Tänk om man är kass på att söka på Google.se eller nått. Det tänker ingen på :S..........(Nä swec får bruka allvar med sina medlemmar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Bara så du vet. Här på swec så får du inga svar föräns du har sökt på Google.se eller sökt på swec, Eller så får du inga svar eller nån hjälp alls här. Och var beredd att bli kniv huggen om du råkar skriva nått stavfel, För på swec är alla svenska lärare!. Med andra ord här på swec kan FRÅGOR VARA DUMMA! så tänk på det, Annars så finns det andra forum som fungerar bättre och inte ignonerar en totalt.

MVH och lycka till på swec ....(Stay alive. Och kom inte med dumma frågor fast du är nybörjare. Du får söka först, Tänk om man är kass på att söka på Google.se eller nått. Det tänker ingen på :S..........(Nä swec får bruka allvar med sina medlemmar!

Tack för rådet, haha.

Det störiga är när man ska söka är att man får me rän typ 20 sidor (beror på) och som sagt "det finns inte svar till allt".

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Avstängd

mm eller en tråd med typ 1000 inlägg i. man bara palla å gå å leta i den tråden efter ett rätt svar, Är ju som att leta en nål i en höstack :S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
mm eller en tråd med typ 1000 inlägg i. man bara palla å gå å leta i den tråden efter ett rätt svar, Är ju som att leta en nål i en höstack :S

Exakt.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Bara så du vet. Här på swec så får du inga svar föräns du har sökt på Google.se eller sökt på swec, Eller så får du inga svar eller nån hjälp alls här. Och var beredd att bli kniv huggen om du råkar skriva nått stavfel, För på swec är alla svenska lärare!. Med andra ord här på swec kan FRÅGOR VARA DUMMA! så tänk på det, Annars så finns det andra forum som fungerar bättre och inte ignonerar en totalt.

MVH och lycka till på swec ....(Stay alive. Och kom inte med dumma frågor fast du är nybörjare. Du får söka först, Tänk om man är kass på att söka på Google.se eller nått. Det tänker ingen på :S..........(Nä swec får bruka allvar med sina medlemmar!

Du skrev fel,nu blir du grillad och alla dina kommande trådar blir låsta.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Avstängd

-.-, och? man får ändå ingen hjälp här på detta forum :s. Enda man gör här är rättar andras fel å en massa fanboys krig......Jepp så allvarligt är det om man har några stavfel i sin tråd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
-.-, och? man får ändå ingen hjälp här på detta forum :s. Enda man gör här är rättar andras fel å en massa fanboys krig......Jepp så allvarligt är det om man har några stavfel i sin tråd.

Jag var lite ironisk.

Jo man får hjälp om man har problem med sin dator,inte när man frågar om ati eller nvidia är bäst eller hur man klockar sin dator.

Folk måste ju kunna lära sig att ta reda på information själva,men jag håller med dig det går nog lite överstyr ibland.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Bara så du vet. Här på swec så får du inga svar föräns du har sökt på Google.se eller sökt på swec, Eller så får du inga svar eller nån hjälp alls här. Och var beredd att bli kniv huggen om du råkar skriva nått stavfel, För på swec är alla svenska lärare!. Med andra ord här på swec kan FRÅGOR VARA DUMMA! så tänk på det, Annars så finns det andra forum som fungerar bättre och inte ignonerar en totalt.

MVH och lycka till på swec ....(Stay alive. Och kom inte med dumma frågor fast du är nybörjare. Du får söka först, Tänk om man är kass på att söka på Google.se eller nått. Det tänker ingen på :S..........(Nä swec får bruka allvar med sina medlemmar!

Hmmm, jag tycker att han har fått rätt mycket hjälp i den här tråden och anvisningar att läsa FAQ och hjälp med att lägga rätt tråd i rätt forumsdel har getts på ett sansat och vänligt sätt.
Förstår inte riktigt vad din kritik mot Swec-medlemmar baseras på i denna tråd?

Men du känner kanske att du har blivit illa behandlad i någon annan tråd.

Dock skulle din kritik varit mer effektfull i en tråd där den nytillkomne medlemmen faktiskt behandlas illa. OBS! inget påhopp utan ett tips!
(bäst att lägga till det ifall du är lättstött )

PS. Tyckte det här var lite roligt:
"mm eller en tråd med typ 1000 inlägg i. man bara palla å gå å leta i den tråden efter ett rätt svar, Är ju som att leta en nål i en höstack :S"

Mmm, jobbigt, men ändå förväntar du dig att vi skall skriva samma sak till 1000 personer i 1000 trådar om samma sak......och det skulle alltså inte vara jobbigt? Därav FAQ och sticky trådar.

Båda sidor får bjuda till lite för att det skall fungera friktionsfritt.
DS.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

asså kan ju moderaterna på swec bara klistra dom viktigaste saker och låta sina medlemmar inte kunna skriva fritt utan vi ska bara kunna söka eller leta igenom dom klistrade trådarna.

Permalänk
Medlem

En sak bara.

Du säger att det står mellan Asus P5K Deluxe och GigaByte GA-P35-DQ6, jag hade nog valt DQ6:an om du vill klocka. Ska vara riktigt bra, jag ska välja det snart iaf.

Jag har inte läst så mycke tom Asus P5K Deluxe, så jag vet inte hur det är och hur det klockar.

Kanske någon här som vet som kan berätta lite kort?

Är inte Asus P5K typ Asus P5B fast P35?

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.