Permalänk
Medlem

Överklocka en 5600+!

Hejsan!
Jag har en Amd Athlon 5600+ 2,8 GHz dubbelkärning processor och undrar om det ens är möjligt att överklocka den, och hur man gör? Datorn är beställd från dell.

Permalänk

Stabilt så kanske du når 3GHz. Det var toppen för mig iallafall. Jag hade bra temperaturer, ökade volten osv. men jag kom inte längre. Windsor-chippet är inte särskilt bra på att överklocka..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apothysis
Stabilt så kanske du når 3GHz. Det var toppen för mig iallafall. Jag hade bra temperaturer, ökade volten osv. men jag kom inte längre. Windsor-chippet är inte särskilt bra på att överklocka..

Vad använder man för program för att överklocka? Vet INGETING om överklockning typ.

Permalänk

BIOS, moderkortets egna "överklocknings-program". BIOS håller helt enkelt reda på vilka hastigheter man vill starta upp allting i, bara att gå in där och ändra runt med en massa siffror. Men det är svårare än så. Läs lite guider, finns överallt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apothysis
BIOS, moderkortets egna "överklocknings-program". BIOS håller helt enkelt reda på vilka hastigheter man vill starta upp allting i, bara att gå in där och ändra runt med en massa siffror. Men det är svårare än så. Läs lite guider, finns överallt.

Var hittar jag BIOS?

Permalänk
Medlem

Hej!

Med tanke på att du har en Dell dator så tror jag inte att du kommer att kunna klocka den alls. Provade med min kompis Dell-dator och det gick inte iaf. Deras BIOS stödjer inte det har jag för mig.

Det står i överklocknings FAQen också. Att man helst inte ska klocka märkesdatorer.

Hur du hittar BIOS? Gör man på olika sätt beroende på moderkort.

Men när du bootar så brukar det komma upp ett logo på moderkortstillverkaren, där trycker man på Delete-knappen. Så brukar jag göra iaf. Men nu vet jag inte hur det funkar för dig, men så kommer jag vanligtvis in på min BIOS.

Hur mycket du kan klocka kan ingen svara på, det beror på. Alla 5600+ klockar inte lika bra etc.

Men beroende på ditt moderkort så borde du kunna komma upp till 3-3.2GHz iaf. Men det tror jag inte du kan med tanke på att du kör med en Dell-burk.

Jag har klockat min AMD Athljn 64 x2 3600+ 1.9GHz till 3.1GHz som max. Men då har jag ett moderkort som klockar bra också.

Lycka till!

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk

x_link har helt rätt, i stort sett alla märkesdatorer har låst sina BIOS för överklockning.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arvid94
Var hittar jag BIOS?

hehe "Var hittar jag bios"!!!! lägg ner överklockningen, och med tanke på att det är en dell så går det inte

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Avstängd

håller med X64..... läs igenom Faq'en innan du pajjar din dator.

Permalänk
Medlem

samma här..vet man inte vart man hittar bios är det nog inte dags att börja clocka sin huvud dator...själv började jag med att köpa skräp datorer och pajade mej fram tills jag fattade -_- finns säkert smartare sätt men det löste sej ju

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Medlem

Okej jag gick in på BIOS, men nu så har jag nerklockat processorn så nu har jag bara 1,2 GHz... skumt

Permalänk
Medlem

jag skulle nog ta tillbaks till original inställningarna och inte pilla...5600+ drar tillräckligt med ström och är snabb nog utan att klockas ändå

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Avstängd

Eller sälj den du har nu å köp ett intel system (Det lönar sig)

Edit: Du kommer nog å sälja den rätt fort då det finns dom som jobbar med paint och ms word, det enda amd duger till idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Eller sälj den du har nu å köp ett intel system (Det lönar sig)

Edit: Du kommer nog å sälja den rätt fort då det finns dom som jobbar med paint och ms word, det enda amd duger till idag

hehe

om du inte visste det så e intel bäst på program amd på spel

så sitt du med paint o måla

och som bevis på det så har jag

en amd 5600+

och en Intel Core 2 Duo E6850

jag tycker att amd'n presterar bättre i spel

men inteln e bra på redigering

jag gillar både amd o intel sålänge som priset e bra

see yaa

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|