Permalänk

Ram-användning

Trots att jag har 1 gb DDR2-ram så använder WinXP min växlingsfil trots att det bara används typ 500 mb eller nåt när jag har lite program igång.

Varför kan inte WinXP använda det fysiska ramminnet till 1024 mb innan den går över o börjar rota i växlingsfilen? Jag ser ingen mening med att köpa ytterligare 1gb-modul, för det används ju liksom ändå inte till fullo?

Permalänk
Medlem

prova att stänga av växlingsfilen. Kör med 1gig RAM och utan växlingsfil och än har jag inte stött på nått problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shay
prova att stänga av växlingsfilen. Kör med 1gig RAM och utan växlingsfil och än har jag inte stött på nått problem.

Avaktiverade växlingsfilen nu, och trots att det står att det är (ingen) växlingsfil under Prestanda-inställningarna så ser jag i aktivitetshanteraren att windows allokerar växlingsfil (som just nu ligger på 300 mb), alltså ingen skillnad. Vad fasen!

Permalänk
Medlem

http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/a...

"The recommended size is equivalent to 1.5 times the amount of RAM on your system."

Permalänk
Medlem

Stäng inte av växlingsfilen, vissa program kräver en växlingsfil och då kan det bugga sig.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Nå? Någon som kan svara mer detaljerat på denna fråga? Varför använder Windows växlingsfil trots att det finns massa fysisk ramminne kvar?

Permalänk
Medlem

Den graf som visar "Växlingsfil" i aktivitetshanteraren visar igentligen hur mycket virtuellt minne som används och inte hur mycket av växlingsfilen som används.

Vill du veta vad virtuellt minne är så kan du läsa på t.e.x. http://sv.wikipedia.org/wiki/Virtuellt_minne

Visa signatur

Bastun skall vara varm när kylan drar in över kalfjället.

Permalänk

Bara för att en växlingsfil fylls/växer betyder inte att hårddiskens utrymme används. Har man stängt av växlingsfilen (den som normalt sett använder sig av hårddiskutrymme) så tvingas ju XP lägga in "växlingsfilen" i datorns fysiska minne.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

För att kolla hur mycket av växlingsfilen som används kan jag rekomendera DTaskManager

Kolla under fliken Performances och sedan under Pagefile.
Där står användningen(Usage) i Kilobyte.

Visa signatur

Bastun skall vara varm när kylan drar in över kalfjället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LordVader
Nå? Någon som kan svara mer detaljerat på denna fråga? Varför använder Windows växlingsfil trots att det finns massa fysisk ramminne kvar?

I minneshanterardelen i NTs kärna (wmm32) finns en algoritm som heter on demand paging, den har som uppgift att växla ner minne till disk från applikationer som inte används. Denna algoritm är i stort sett oförändrad sedan 1995 och är med i XP (som är från 2001). På den tiden var exempelvis 2Gb i system rena fantasier... att man då hade ett system som aktivt frigjorde RAM till applikationer som var i fokus (längst fram) var enormt lönsamt. Det är alltså *fortfarande* samma algoritm i XP som jobbar såhär, fast det fysiska minnet är enormt mycket större... i vissa fall (normalfall?) så stort att man näst intill aldrig slår i taket med applikationer. Din fråga är därför alldeles korrekt och väldigt relevant MEN du har ett system som trivs absolut bäst med att ha en växlingsfil då det är designat för det. En rolig detalj är att med Windows 2000 gjorde man om så att även vissa kernel-mode pryttlar fick växlas ner, vilket var ajabaja med NT4. Win9* tänker jag inte ens nämna med mer än ... hemskt.

Vista jobbar annorlunda och har mer dynamik i minneshanteringen.

Vill du ha mer detaljerat?

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T