Permalänk

Då var glöggen satt!

Nu var då glöggen satt och gick efter "lite" efter ett recept jag hittade på näta. Min sats bestod dock av:

3L svagdricka
2st 33cl carnegie porter 3,5
1 påse nejlikor
1 påse kardemumma
1/2 kg russin
lite ingefära färsk
1 paket torrjäst
3 skivade potatisar
1,5kg socker

allt detta i en plasthink med bakhanduk över. Får dock se hur detta kommer att smaka men d har redan börjat lukta gott i hela lyan.

Nån annan kanske har något gott recept på hur fin glögg ska göras.

Permalänk

Plasthink? Ush det skall ju vara något mer exklusivt. Det är faktiskt glögg vi snackar om mm.... älskar glöggkaraktären. Så jävla nice!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
Plasthink? Ush det skall ju vara något mer exklusivt. Det är faktiskt glögg vi snackar om mm.... älskar glöggkaraktären. Så jävla nice!

Plasthink ä la exklusivt... iaf jämfört med farmors gamla kokkärl, inpyrt av gamla rester från alla de gånger som hon har kokt och rört till glögg och diverse safter och drycker... Ahhh, mm doften!

lillanisse, lycka te med koket! du får bjuda sen!

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk

jo d ska bli spännande å se vad dette kommer att smaka tro...vart tvungen å flytta ner fanskapet i källaren för d lukta lite väl mycket kanelbullar å nått mer som jag har svårt att sätta fingret på.

Permalänk

Det bygger på ett välkänt recept. Brukar själv varje år sätta en 25-30 liter glögg. Bättre smak och mer "umph" än i bolagets.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Inaktiv

Låter interessant, vad gör du efter du låtit det stå i plasthinken, kokar allt, eller vad?

Permalänk
Medlem

lycka till med glöggen lillanisse. Glögg är så gott, sitter o pratar om det i skolan hela tiden..

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
Låter interessant, vad gör du efter du låtit det stå i plasthinken, kokar allt, eller vad?

Kokar? Försvinner inte alkohålen då?

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Testpilot

Funderar över handduken du la över hinken, är det inte bättre med ett lock och ett sånt där vattenlås eller vad dom nu heter. Eller är det skillnad på när man jäser glögg och vin?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Kul med hemkokt men hur är det me lukten? Det sprider sig inte till resten av trappen och hur ställer sig grannarna till det? Eller du kanske bor i hus?

Permalänk

Efter att den jäst färdigt stod det inte riktigt vad man skulle göra i receptet, men jag antar att man ska sila bort all skit som flyter runt å göttar sig i den svarta soppan. Sedan låte allt stå i kanske en vecka så glöggen blir lite klarare och sedan tillämpa en hävert och buteljera drycken.

Och glöggen luktar ganska friskt men efter att jag flyttade ner det i min gallerförsedda bur i källaren är det ingen fara.

Permalänk

fan nu vart jag sugen på att göra egen glögg gör det nått om jag lånar trådskaparen recept om jag inte ids söka rätt på nått annat?

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Medlem

Det bästa är ju en jäshink med ett jäsrör med vattenlås på, som hunden sa.

Kolla länken: http://www.vinland.se/Produkter/Tillbehor/Jasutrustning.htm
Det ger bäst jäsning och så kommer det inte in massa skit som kan förstöra jäsningen.

Riktigt mysigt med glögg... speciellt lukten.
Mina föräldrar brukar göra glögg men de gör den alltid så jävla start så att den inte smaker så bra. Brukar bli typ 20-25%. Smakar bättre runt 10%

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kingenandy
fan nu vart jag sugen på att göra egen glögg gör det nått om jag lånar trådskaparen recept om jag inte ids söka rätt på nått annat?

Jo d kan du ju göra men jag kan dock inte garantera att det smakar gott ty jag har själv lagt till lite ingredienser som enligt det recept jag gjorde lite efter inte hade, t ex portern. Men men det luktar ju gott iallafall än så länge.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekz0r

Riktigt mysigt med glögg... speciellt lukten.
Mina föräldrar brukar göra glögg men de gör den alltid så jävla starkt så att den inte smaker så bra. Brukar bli typ 20-25%. Smakar bättre runt 10%

Håller med, starkglögg smakar mest bara sprit. Vi har i och försig aldrig gjort någon glögg i våran familj, men pappa har en vana att köpa hem systemets starkaste glögg. Visst kan man leva med spritsmaken men om man är ute efter den kan man ju lika gärna köpa sig en flaska koskenkorva eller motsvarande spritsort.

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekz0r
Det bästa är ju en jäshink med ett jäsrör med vattenlås på, som hunden sa.

Kolla länken: http://www.vinland.se/Produkter/Tillbehor/Jasutrustning.htm
Det ger bäst jäsning och så kommer det inte in massa skit som kan förstöra jäsningen.

Riktigt mysigt med glögg... speciellt lukten.
Mina föräldrar brukar göra glögg men de gör den alltid så jävla start så att den inte smaker så bra. Brukar bli typ 20-25%. Smakar bättre runt 10%

Hm, skulle du kunna ge oss dina föräldrars recept?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekz0r
Det bästa är ju en jäshink med ett jäsrör med vattenlås på, som hunden sa.

Kolla länken: http://www.vinland.se/Produkter/Tillbehor/Jasutrustning.htm
Det ger bäst jäsning och så kommer det inte in massa skit som kan förstöra jäsningen.

Riktigt mysigt med glögg... speciellt lukten.
Mina föräldrar brukar göra glögg men de gör den alltid så jävla start så att den inte smaker så bra. Brukar bli typ 20-25%. Smakar bättre runt 10%

Du kommer inte över ~16-18% genom vanlig jäsning, isåfall så får din föräldrar dra fram HB maskinen och destillera lite o blanda i det efteråt om du ska upp i 20-25%

//H

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtihenke
Du kommer inte över ~16-18% genom vanlig jäsning, isåfall så får din föräldrar dra fram HB maskinen och destillera lite o blanda i det efteråt om du ska upp i 20-25%

//H

Läste om nån jävla superjäst som kunde pumpa upp alkoholhalten till 22%. Den skulle man nog provat...hehe.

Permalänk

Lillanisse: Hur länge ska den ligga å dra å så innan man kan typ börja sila den? antar att man inte vill ha alla sakerna i den färdiga glöggen

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk

vanlig jäst dör vid ca 16%, du kan köpa sånndär norsk turbojäst, så får du upp mot 20%.
Destilering som någon sa är ju kanske inte att föredra då det är olagligt, och jag tror inte moderatorerna gillar att vi diskuterar sånnt

Jag har precis 20 liter 16%-igt vin klart btw

Permalänk
Medlem

Hahahahahaha turbojäst! Klockrent. ...och så är den norsk!

Permalänk
Medlem

Känns rätt meningslöst med extra stark glögg Ca15% är ok 25% är lite för mycket då smakar det inte direkt så gott 25% blir som 45% när man har värmt den:P

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

Re: Då var glöggen satt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillanisse
Nu var då glöggen satt och gick efter "lite" efter ett recept jag hittade på näta. Min sats bestod dock av:

3L svagdricka
2st 33cl carnegie porter 3,5
1 påse nejlikor
1 påse kardemumma
1/2 kg russin
lite ingefära färsk
1 paket torrjäst
3 skivade potatisar
1,5kg socker

allt detta i en plasthink med bakhanduk över. Får dock se hur detta kommer att smaka men d har redan börjat lukta gott i hela lyan.

Nån annan kanske har något gott recept på hur fin glögg ska göras.

Är det alla ingredienser?

Det kan ju bli ganska "intressant" resultat om du kör osvavlat och öppen jäsning. Hur långt in i jäsningen filtrerar du bort potatisen? Ska glöggen filtreras eller klarnas?

Permalänk

Re: Re: Då var glöggen satt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Är det alla ingredienser?

Det kan ju bli ganska "intressant" resultat om du kör osvavlat och öppen jäsning. Hur långt in i jäsningen filtrerar du bort potatisen? Ska glöggen filtreras eller klarnas?

Jag silade inte bort allt förrns efter en månad av jäsning.

Kan säga att jag nu silat bort allt "gegg" och hällt över allt i en annan hink. Ska bara låta det sjunka lite ytterligare till bottnen innnan jag tappar över det på flaskor. Passade givetvis då också på att provsmaka lite och det smakade faktiskt över all förväntan. Styrkan har jag svårt att pricka in men kanske 10%.

Permalänk
Medlem

Gah, nu vill jag ha glögg. Måste åka iväg och köpa nåt... en månad är för länge

Fast jag borde försöka mig på att göra min egen.. vore roligt om inte annat

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Re: Re: Re: Då var glöggen satt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillanisse
Jag silade inte bort allt förrns efter en månad av jäsning.

Kan säga att jag nu silat bort allt "gegg" och hällt över allt i en annan hink. Ska bara låta det sjunka lite ytterligare till bottnen innnan jag tappar över det på flaskor. Passade givetvis då också på att provsmaka lite och det smakade faktiskt över all förväntan. Styrkan har jag svårt att pricka in men kanske 10%.

köp en hydrometer så kan du räkna ut ungefärlig procenthalt.. finns rätt billiga lite överallt, det den gör är att mäta sockerhalten före och efter jäsning och på så sätt kan du räkna ut hur starkt det blir.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Då var glöggen satt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gandalf_^
köp en hydrometer så kan du räkna ut ungefärlig procenthalt.. finns rätt billiga lite överallt, det den gör är att mäta sockerhalten före och efter jäsning och på så sätt kan du räkna ut hur starkt det blir.

jo d kanske man kan göra men d e lite ork....roligare att inte veta hur stark skiten är. Väntar nu dock bara på att jästen ska samla sig lite mer i botten så jag kan tillämpa min hävert. Sen e det snart december å då e d bara å glögga på!

Permalänk

tipps.. sätt tunnan på ett bord eller nåt typ ett eller två dygn innan du tappar, blir mycket lättare då, är ju inte så lämpligt att flytta på tunnan precis innan om du inte vill ha med lite bottensats..

Permalänk
Medlem

Jag har nyss gjort glögg utan recept utan blandade det jag ville. Blandade ihop allt i söndags kväll och tappade upp allt igår kväll (onsdags kväll). Det här är väldigt ungefärligt eftersom jag inte mätte och kan minnas fel.

1-1,3 liter julmust
1 liter euroshopper outspädd dricka
1 liter kalas svartvinbärsdryck
1kg socker
1 paket mald ingefär
1,5 msk kanel ungefär
1 påse kryddnejlika
4 strimlade potatisar
1 paket kronjäst söta degar
250gram russin
några pepparkakor

Allt har legat i plasthink med handduk över som jag rörde om lite första tiden. Silade i t-shirt och slängde det värsta gegget i bottensatsen. Russina var svällda som vindruvor.
Kan det va farligt att dricka, kan de va massa träsprit och skit? Vågar man dricka skiten?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
Känns rätt meningslöst med extra stark glögg Ca15% är ok 25% är lite för mycket då smakar det inte direkt så gott 25% blir som 45% när man har värmt den:P

Va? Varför skulle alkoholhalten öka? Alkoholen lär ju vara det som försvinner först när du värmer det.