De första bilderna på Geforce 9800 GX2

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett ett nytt monsterkort som Ultra som har 30% bättre och i SLI 60% men drömma kan man ju alltid.

Permalänk

Fult kort med plast från BR eller Ö&B

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
Bara 30% bättre än 8800Ultra, hade förväntat mig mycket mer, typ dubbelt, då den har 2 stycken GPU:er som lär vara G92. Hoppas verkligen inte detta stämmer...

The 9800 GX2 is said to be at least 30% faster than a 8800 Ultra. Jag tror att de kommer prestera runt 35-45% snabbare än 8800 Ultra, vilket blir ungefär som 2st G92 i SLI. Nu är de bara att vänta på benchmarks och prisuppgifter.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk

btw väldigt få bilder, det finns bättre bilder till 9800GX2

här finns mer.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Usch, tycker det har tagit alldeles för långt tid nu.. har i snart två år velat uppgradera mitt system men så tänker man "det kommer snart en ny generation, jag väntar lite till"... har inte sett några större förändringar senaste åren när det gäller grafikkort..samma visa om och om igen måste jag säga...

De lovar att dual/quadcore processorer kommer ge såå mycket mer prestanda än singelcore i spelen, men har det varit så? NEJ nästan tvärtom att singelcores har varit bättre, eller att dualcores är bättre än quadcores..!!

Sitter fortfarande här pinsamt nog med en klockad 3500+ processor, 2GB ram och ett x800xl kort som fortfarande fungerar bra till de mesta spelen i 1280x1024, lirar cod4, aoe3, crysis, fear samt några klassiska lan-spel och det rullar på ^^ visserligen inte med högsta inställningarna på de nyaste spelen men det flyter tillräckligt bra med behaglig grafik vilket fall ser ingen vits med att uppgradera ännu Som fattig student har jag ingen lust att punda ut runt 800kr idag och få ett 8500gt, som prestandamässigt motsvarar ett 7600gs, som i sig motsvarar ett 6800gt och mitt x800xl vad är detta för trams med nya generationers grafikkort egentligen, skillnaden är ju minimal!!! :S

Blir väl till att vänta ett år till om inte det händer stora grejor i februari

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk
Avstängd

Varför är folk så förvånade, långt över ett år har man vetat att grafikkortsutvecklingen framöver kommer fokusera mer på multipla chip. Det är ju billigare att tillverka 2 chip med 320 streamprocessors istället för 1 chip med 640. 9xxx serien och R700 skulle båda fokusera mer på detta. Och då kan man ju inte biffa upp kärnorna för mycket. Så nu vill de ha små kärnor och låter därmed bli att ändra de gamla för tidigt, de låter tillverkningsprocessen komma ner i storlek först. ATi har ju ett övertag på den sidan och kanske kommer biffa upp sina chip lite mer med sitt R700. Fast som det ser ut nu kanske de rent av gör chippen klenare för att kunna ha ännu fler.

Var ju kul när folk pratade om att 9800 GX2 skulle utprestera 8800 Ultra med 300%. Jag undrade hur de tänkte då. Det är konstig matematik.

Permalänk
Medlem

themord om du tror att det är liten skillnad på x800xl och ett nytt geforece så tror du lite fel .

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att man borde få typ dubbla prestandan med ett dual GPU grafikkort eller 2 identiska kort i SLI?

Jag har ärligt talat inte lust eller råd att slänga ut pengar på två highend kort.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Detta kort, 9800 GX2, kommer att sitta i en PCIe(1 eller 2) - x16 slot med en intern SLI brygga. I en vanlig SLI konfiguration sitter det två kort i vardera PCIe slot med en SLI brygga mellan sig.

Vad blir det för skillnad? Blir det en? Påverkar då detta prestandan?

Jag kan nada om detta så om någon sitter inne med lite vettig info; dela med dig!

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabz
Detta kort, 9800 GX2, kommer att sitta i en PCIe(1 eller 2) - x16 slot med en intern SLI brygga. I en vanlig SLI konfiguration sitter det två kort i vardera PCIe slot med en SLI brygga mellan sig.

Vad blir det för skillnad? Blir det en? Påverkar då detta prestandan?

Jag kan nada om detta så om någon sitter inne med lite vettig info; dela med dig!

Bra fråga, jag tycker att det borde bli bättre prestanda om korten eller GPU:rna sitter ihop.
Kommunikationen mellan korten blir lättare och man använda BIOS och drivrutiner speciellt anpassade för detta fall.
100% snabbare än ett kort tror jag inte på men bättre än SLI bör det bli.
Mindre strul som en del har med CF eller SLI får man nog också.
Bara gissningar jag vet inte heller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Japp ser ut som en IKEA hylla:)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Japp ser ut som en IKEA hylla:)

^^mm haha

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Angående att den skulle vara en besvikelse för att den bara är 30% snabbare än Ultra så undrar jag hur folk tänker. GTS 512 är ju nästan lika snabbt som Ultra; lika snabbt om man bortser ifrån en viss prestandaförlust i de högre upplösningarna. GTS 512 i SLI ökar ju prestandan med c:a 30-50% och rimligtvis gäller samma sak för Ultra, dvs dess prestanda i SLI ökar med c:a 30-50%. Sen får man, som nån redan sagt, tänka på att det kanske blir snabbare eftersom de sitter ihop och inte i vanlig SLI. OCH, sifforna är ju inte definitiva än.

Då är ju 9800 GX2 så snabb som den borde vara eftersom den i praktiken (mer eller mindre) är två 8800 GTS 512 i SLI. Som jag förstått det i alla fall. Personligen tror jag att kortet kommer bli betydligare billigare än Ultra då den bygger på två 512or, men där de inte behövt tillverka två separata kort. Två 512 kostar ungefär (om inte lite mindre) som ett Ultra. Tror att man kommer kunna få två GX2 för samma pris som 1-1,5 Ultra. Det enda jag bekymrar mig för är om det kommer strula på grund av SLI-drivisar och sånt. Vore klart trevligare att ha en snabbare enkel GPU, men den som lever får se i februari-mars.

Permalänk
Medlem

Förväntade ni helt ärligt 100% förbättring? Okej 30%(fast dom säger ju MINST, så det går nog upp till 50%) var liite för lågt, men antagligen kostar den över 6000 kr vilket är MYCKET billigare än TVÅ Ultras som ger i SLI prestanda ca 30-50%(tack saffe:))...

Med andra ord dom nästan halverar priset på en Ultra *think outside the box*

aja, tror 8800gt och 8800gts kommer fortsätta dominera, fast liite mer utjämnat

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compac
themord om du tror att det är liten skillnad på x800xl och ett nytt geforece så tror du lite fel .

Jaa, det är klart att skillnaden är stor på mitt och dagens nyare grafikkort:P Självklart skulle jag få kanske tredubbel ökning i prestanda om jag uppgraderade nu. Men jag är inte så entusiastisk.

Det jag menar är att jag tycker skillnaderna borde vara större om de ska byta generationer eller om skillnaderna inte är så stora, som i detta fallet ge "9800gx2" ett annat mer passande namn som "8800x2 Ultra" eller något liknande.

Jag tycker det är fräckt och fult att göra små förändringar, ändra namnet så det låter mycket grymmare och sedan försöka lura icke kunnande konsumenter till att köpa nya saker, som inte är mycket bättre än det de kanske redan har. Bra att utvecklingen går framåt, men snälla gör det i större steg skulle jag önska.
Vad är det för överkonsumerat samhälle vi lever i? Finns det inte bättre saker att lägga pengar på och vore det inte bättre för miljön dessutom!? Vi pratar ofta om att komponenterna ska dra så lite ström som möjligt och tillverkarna ska hela tiden försöka göra snabbare produkter som ska utnyttja strömmen bättre, för att få ner värmeutvecklingen och strömkostnaden för miljöns skull. Men om vi tänker för 10år sedan, då räckte det ju att en dator använde sig utav 200watts nätaggregat, vips nu snackar vi om 1000watt+ ... visst har datorerna blivit avsevärt mycket bättre sedan dess, men jag tycker ändå att utvecklingen går åt fel håll.

Ursäkta för att detta kanske gick lite för långt och jag förstår klart att många av er entusiaster inte kan hålla med mig helt i mitt påstående. Och jag ursäktar att detta blev lite offtopic :/

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk
Medlem

Denna kommer nog ersätta mitt gamla 8800gts iaf. Om nu inte Ati kommer med något vassare under samma tid. Maxxa spel typ året ut kommer nog fungera utan problem i vart fall och det är det jag förväntar mig.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saffe
Angående att den skulle vara en besvikelse för att den bara är 30% snabbare än Ultra så undrar jag hur folk tänker.

Att en ny genrations kort presterar likadant som den 1,5 år gamla är väl en besvikelse? 8800Gt i sli snittar 20-25% snabbare än ett Gtx. Troligen är då 2 GTS i Sli 30% över ett ultra med lite snabbare gpu och minne än nuvarande gts.
Själv tror jag inte dom kommer upp i 30%. Ett Ultra är rejält snabbare än ett Gtx i t.ex Crysis och andra tungdrivna spel.

Dom vill att vi ska köra Sli på dessa kort för prestanda. Blir det som 2 Ultra men med galen elförbrukning? Jag tror det. Dom har aldrig kunnat trolla fram Sli prestanda förr på två eller ett kort. Knappast nu heller med tanke på hur kassa drivrutiner året bjudit på.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

tjoooo

Vad kan den kosta!!????? Man kan bara hoppas att Crysis glida som det ska med den där rig.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Att en ny genrations kort presterar likadant som den 1,5 år gamla är väl en besvikelse? 8800Gt i sli snittar 20-25% snabbare än ett Gtx. Troligen är då 2 GTS i Sli 30% över ett ultra med lite snabbare gpu och minne än nuvarande gts.
Själv tror jag inte dom kommer upp i 30%. Ett Ultra är rejält snabbare än ett Gtx i t.ex Crysis och andra tungdrivna spel.

Dom vill att vi ska köra Sli på dessa kort för prestanda. Blir det som 2 Ultra men med galen elförbrukning? Jag tror det. Dom har aldrig kunnat trolla fram Sli prestanda förr på två eller ett kort. Knappast nu heller med tanke på hur kassa drivrutiner året bjudit på.

Jag är verkligen ingen expert på området men antingen så läste du inte vad jag skrev eller så vet du nåt som jag inte vet. Det här kortet presterar ungefär som TVÅ (och det kan du citera mig på) Ultra i SLI. Alla tester som jag sett indikerar att 8800 GTS 512 är nästan lika snabbt som Ultra utom möjligtvis i de riktigt höga upplösningarna. Och såvitt jag vet får du inte mer än en prestandavinst på 30-50 % (ja, -10-70%, för att vara mer sanningsenlig) när du kör i SLI. Så detta kort bör inte vara mer än MINST 30% snabbare än ett Ultra. Och det kommer vara det till ett betydligt lägre pris skulle jag tro.

Att man blir besviken på att ett nytt kort inte är snabbare är en sak men det handlar mer om att de namngivit det lite tokigt mer än att det inte når upp till vad det borde, givet de tekniska förutsättningarna. Om man vill ha "revolution" får man nog vänta på G100.

Så, när du säger att det presterar lika bra som ett Ultra så har du fel, de säger till och med att det ska vara minst 30% snabbare. Hade du inte behövt mina tveksamma, kvasivetenskapliga uträkningar för att komma fram till.

Tillägg: Ville bara nämna att man kan bitcha om 10 procentenheters prestandavinst hit och dit (kommer säkert variera stort, beroende på spel) men kontentan tycker jag ändå måste vara att det här är ett kort som med råge kommer klå Ultra men till ett betydligt lägre pris. Jag tror personligen faktiskt inte att de är ute efter att totalslakta Ultra utan mer att erbjuda ett billigare alternativ för dem som vill ha lite mer än ett GTS 512 men inte vill köpa gårdagens teknik. Nu är det mer "förmiddagens teknik". Tänk på att du kan köra dessa hårdingar i SLI också och jag förväntar mig att du får mer vinst av det än den ynkliga vinst man kan få av ett tredje Ultra.

Permalänk
Avstängd

3870x2 lär ju prestera mer än 30% över 3870, med tanke på hur bra crossfireX skalar. I vissa applikationer får de ju 80% öknings i crossfire och om de sitter på samma kort dessutom kanske mer?

Visa signatur

jahapp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av themord

Men om vi tänker för 10år sedan, då räckte det ju att en dator använde sig utav 200watts nätaggregat, vips nu snackar vi om 1000watt+ ... visst har datorerna blivit avsevärt mycket bättre sedan dess, men jag tycker ändå att utvecklingen går åt fel håll.

För de allra flesta datorer räcker det fortfarande med ett 200W's nätagg (här snackar jag kontorsdatorer, liknande. och enkel speldator). En "normal" (för entusiaster) dator med säg C2D 2.4Ghz, 2Gb ram, 1-2 hdd'er, 8800gt osv.. går alldeles utmärkt att driva med ett 300-400W kvalitetsnätagg (t.ex FSP).
Så några 1000W är det inte tal om. För att en komma i närheten av det behövs 3 st ultra, överklockad C2Q, massa hddr osv.

En sak som vi måste veta innan man kan bedöma ifall detta kortet är värt att köpa eller inte är hur det presterar i högre upplösningar (1600x1200 och uppåt) för inte köper man ett sånt här kort för att köra i 1280x1024 och liknande. 7950GX2 visade ju vad det gick för i extrema upplösningar medans prestandan i de lägre kanske inte var något att skryta om.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w3azel
3870x2 lär ju prestera mer än 30% över 3870, med tanke på hur bra crossfireX skalar. I vissa applikationer får de ju 80% öknings i crossfire och om de sitter på samma kort dessutom kanske mer?

Mmm, SLI känns onekligen som rätt värdelöst ur det perspektivet. Man betalar för två kort men får bara 1,1-1,5. Om man kör SLI dvs. Å andra sidan skalar 2900xt kasst när man klockar (som jag förstår det) så det jämnar väl ut sig.

Permalänk
Medlem

skit!
betyder det här att det inte heller kommer några nya vettiga quadro-kort nu i början av 2008?

hade hoppats på nått som klev förbi qfx4600 i de nya pro-burkarna som kommer på macworld om två veckor.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saffe
Jag är verkligen ingen expert på området men antingen så läste du inte vad jag skrev eller så vet du nåt som jag inte vet. Det här kortet presterar ungefär som TVÅ (och det kan du citera mig på) Ultra i SLI. Alla tester som jag sett indikerar att 8800 GTS 512 är nästan lika snabbt som Ultra utom möjligtvis i de riktigt höga upplösningarna. Och såvitt jag vet får du inte mer än en prestandavinst på 30-50 % (ja, -10-70%, för att vara mer sanningsenlig) när du kör i SLI. Så detta kort bör inte vara mer än MINST 30% snabbare än ett Ultra. Och det kommer vara det till ett betydligt lägre pris skulle jag tro.

Att man blir besviken på att ett nytt kort inte är snabbare är en sak men det handlar mer om att de namngivit det lite tokigt mer än att det inte når upp till vad det borde, givet de tekniska förutsättningarna. Om man vill ha "revolution" får man nog vänta på G100.

Så, när du säger att det presterar lika bra som ett Ultra så har du fel, de säger till och med att det ska vara minst 30% snabbare. Hade du inte behövt mina tveksamma, kvasivetenskapliga uträkningar för att komma fram till.

Tillägg: Ville bara nämna att man kan bitcha om 10 procentenheters prestandavinst hit och dit (kommer säkert variera stort, beroende på spel) men kontentan tycker jag ändå måste vara att det här är ett kort som med råge kommer klå Ultra men till ett betydligt lägre pris. Jag tror personligen faktiskt inte att de är ute efter att totalslakta Ultra utan mer att erbjuda ett billigare alternativ för dem som vill ha lite mer än ett GTS 512 men inte vill köpa gårdagens teknik. Nu är det mer "förmiddagens teknik". Tänk på att du kan köra dessa hårdingar i SLI också och jag förväntar mig att du får mer vinst av det än den ynkliga vinst man kan få av ett tredje Ultra.

Det kommer snarare vara som 2 8800GT eller 2 8800GTS. Och det är inte så värst mycket bättre än ett Ultra.

Permalänk
Medlem

I bäst fall kan kortet dra ifrån rejält från ett Ultra. Uppskattar att det i bästa fall kan prestera 80%+ bättre än Ultra, något beroende på upplösning då G80 har fler ROP's och större framebuffer. 1GB är ju inte riktigt sant på det kortet då det genom SLI blir 512MB effektivt.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det kommer snarare vara som 2 8800GT eller 2 8800GTS. Och det är inte så värst mycket bättre än ett Ultra.

Eh jo. Ett gts är i stort sett lika kraftfullt som ett Ultra och två gts i sli är (om man generaliserar) i princip som två ultra i sli.

Permalänk
Medlem

Detta blir bra mycket bättre val än tri SLI med 3st Ultra iaf om man ser till prestanda/elkonsumption:

Får se hur bra dubbla 3870X2 i Crossfire-X kontrar detta. Skalbarheten finns och AMD jobbar hårt på att få det att skala bra, och det har potentialen för det. Dom behöver få ordning med allmänt på R6xx/RV6xx i en del spel också där korten kan prestera bra mycket bättre.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Nja. Ett HD 3870 X2 kanske kommer att kosta 3400kr, men så ligger det på ungefär samma nivå som ett 8800GTX (ca 4000kr) i prestanda.

Men aldrig att 9800 GX2 kommer vara så billigt. Den kommer ju motsvara ett par 8800GTS 512mb i SLI - alltså kort som går på 3000kr styck!

Den klår 8800 Ultra med 30%.

Den klår 8800 GTX med 40%.

Den klår 8800 GT 512mb, som är så poppis och svårtillgänglig nu, med nära 100%!

Så man får nog räkna med att ett 9800 GX2 kommer kosta ca 5000kr.

Nejnej, 8800GT presterar i princip lika bra som GTX så din logik fallerar. Dessutom så är ultra inte 10 procentenheter bättre än GTX, mer 5%.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Var ju kul när folk pratade om att 9800 GX2 skulle utprestera 8800 Ultra med 300%. Jag undrade hur de tänkte då. Det är konstig matematik.

Precis. Det känns som folk överskattar monopol, vilket vi ser på highest-end marknaden där AMD inte har mycket att säga riktigt än utöver Crossfirelösningarna. Vi såg ett stort hopp mellan 7900GTX och 8800GTX, under min tid i denna marknaden, som konsument, har jag aldrig sett ett större hopp från en generation till en annan. Men 8-serien till 9-serien är i mina ögon ingen ny generation utan bara en ny serie, precis som HD3000-serien. Det blir idag alltså samma hopp som mellan 7800GTX och 7900GTX (nu utmärker jag GTX hela tiden, jag är medveten om det) den senare hanterar framförallt filter bättre men är långt från en revolution.

Känns som AMD har mycket att få ut i år, de lär få ut R680 i tid för G90 för att kriga mot, som det ser ut på pappret, samtliga kort - men furnuftet lutar mer åt 9800GTS och GX2 där GTS:an tidvis lär vara snabbare i brist på optimerade drivrutiner från samtliga sidor. Sedan har AMD gått ut med att de har R700 i arbete och förväntas lanseras strax efter maj, alltså runt Juli kan man gissa, men gått nog då det annars spekulerats i 2009 enligt vissa - vilket är helt vansinnigt.

Jag vågar även lova att AMD kommer ha bästa effekten på sina kort. HD3870X2 kommer dra en hel del mindre ström än GX2, om nu inte Nvidia kasterat ena kärnan, men teoretiskt har AMD redan övertaget där. HD3870X2 i Crossfire mot TRi-SLi 8800Ultra slutar i mina ögon tämligen jämnt men med övertag för AMD. Såg lite tester där HD3850 i Crossfire låg på samma effekt som 8800GTS 512MB, men vågar inte säga att det är så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrflash
Dom har Nya kort som skulle krossa dagens kort...men...dom väntar...
Varför släppa så fort... bättre att vänta och se va ATI släpper först.

Tro mej nästa generations kort kommer att heta med en sifra och GT efter
då kommer skilnad med minst 50% och västing kort 80%...men dubbel så bra som dagens Ultra kommer det dock inte att vara...

Och ingen grafik kort kommer att kosta mer en 7999:- längre...
kolla CPU priserna idag...

allt nytt kommer att hamna på ca 5000-7000

Fattar ijnte har jag syftat på ngt du nyss ksrev?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|