Permalänk
Medlem

Gkortet kört ?

Börjar se diverse olikfärgade prickar på skärmen, vilket syns bäst vid uppstarten,
när det bakgrunden är svart.

Kortet är ett Gainward 7900GS Bliss GLH och håller låga temps.
Provade stabiliteten på kortet och klockade både upp och ner med failade clock.

Är kortet kört ?
Köpte det för snart ett år sedan och konstaterade att fläkten var högljud och vägrade låta sig styras.
Hade kontakt med både Komplett jag köpt det av och Gainward svenska support som tyckte jag kunde byta ut fläkt/kylare till en ZalmanVF 900 utan att förlora garanti, vilket jag gjorde.
Kommer Komplett att bråka om detta trots allt ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Låter som något slags värmeproblem, men du påstår ju att det är låga temps, möjligtvis att du råkade bränna något när fläkten inte funkade som den skulle? Komplett kan mycket väl bråka om detta, men du får försöka framhäva att det var Gainward som sa att det skulle gå bra, och om inte komplett godkänner det, kontakta gainward eftersom det är deras "fel" att du förlorar garantin och hoppas på att dem vill ha goodwill med kunderna

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.

Mmm jag associerar det oxå med värme probs, och inte fraktaler..
Dock har kylningen alltid funkat, det var bara att jag tyckte orginalkylaren
lät alldeles för mycket.

Tror tempsen ligger på under 43 i standard och bara ngt högre vid spelande, dock gäller detta enbart själva Gpu´n och det finns ju minnen och (vad heter den där strömkretsen på kortet? ) Kan det vara något fel där ?

Detta kortet och kylare är det, dock 256Mb varianten.
http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2006/09/15/gainwa...
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325489
Även supporten på komplett tyckte att jag kunde byta utan att förlora garanti, dock var detta per tfn, så jag har ingen korrenspondans att "bevisa" med.

Kollade nyss mitt konto på Komplett och såg att kort skickades den 15 januari förra året....vore just fint om Garantin precis gått ut...

Har Gainward ett eller flera års garanti på sina saker ?
Det är ett sk GLH/Golden Sample, dvs deras toppkort vid tidpunkt för produktion, bättre vilkor kanske ?

Edit: Checkade just Gainwards hemsida...
Man kan lugnt säga att den går stick i stäv med vad den svenska supportkillen hos Gainward sa till mig.
http://www.gainward.net/support/support_uk_warrranty.htm
Där är tex Zalmans kylflänsar och en vf 700 ett nono...och vad är det för trams om att man inte ens får byta kylpastan ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Tack för svaret.

Mmm jag associerar det oxå med värme probs, och inte fraktaler..
Dock har kylningen alltid funkat, det var bara att jag tyckte orginalkylaren
lät alldeles för mycket.

Tror tempsen ligger på under 43 i standard och bara ngt högre vid spelande, dock gäller detta enbart själva Gpu´n och det finns ju minnen och (vad heter den där strömkretsen på kortet? ) Kan det vara något fel där ?

Detta kortet och kylare är det, dock 256Mb varianten.
http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2006/09/15/gainwa...
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325489
Även supporten på komplett tyckte att jag kunde byta utan att förlora garanti, dock var detta per tfn, så jag har ingen korrenspondans att "bevisa" med.

Kollade nyss mitt konto på Komplett och såg att kort skickades den 15 januari förra året....vore just fint om Garantin precis gått ut...

Har Gainward ett eller flera års garanti på sina saker ?
Det är ett sk GLH/Golden Sample, dvs deras toppkort vid tidpunkt för produktion, bättre vilkor kanske ?

Edit: Checkade just Gainwards hemsida...
Man kan lugnt säga att den går stick i stäv med vad den svenska supportkillen hos Gainward sa till mig.
http://www.gainward.net/support/support_uk_warrranty.htm
Där är tex Zalmans kylflänsar och en vf 700 ett nono...och vad är det för trams om att man inte ens får byta kylpastan ?

Bara över paranoida för att slippa ge ut massa kort, jag skulle dock ta min chans, ringa dit och förklara läget, samt vad han killen sa. Och säger han/hon emot, be att få prata med chefen och säg att han kan räkna med att du aldrig mer kommer köpa en gainward produkt och att du kommer avråda kompisar mot det också. Brukar hjälpa

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Mm Kanske det.

Någon som har något att säga om detta med prickarna på bilden och om kortet är kört ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som grafikminnet har tagit skada, inte GPU:n, så det är nog läge att byta ut det

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa hela texten men om du har garanti kvar rekomenderar jag dig att du byter tillbaka till originalfläkten och med god min skickar in det på service...

Visa signatur

HTPC: AMD X2 4000+@2.7Ghz|Antec Fusion Black|8800GT (på g) med Zalman VF900|
4GB Corsair PC6400|500GB

Permalänk
Hedersmedlem

Det först är att testa kortet i en annan dator då många får tillbaks sina kort för man inte hittar några fel. Det andra är att återställa kortet till originalskick annars får du som skrivits bli lite arg och ta Gainward i hornen om Komplett säger nej...

Det som kan hända när man byter till Zalman är att kylningen på strömdelen på kortet får för lite kylning och det gör att den blir sämre efter ett tag så du kan testa att försöka kyla den bakre delen av kortet men någon lös fläkt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Kanske lite sen, men.
Är prickarna röda gröna och blå och syns mest på mörka områden? Jag har sett ganska många 6800-kort som har betett sig så (bland annat mitt eget).
Om du stör dig väldigt mycket på det så kan du ju testa börja stänga av pipor var för sig, och på så vis kolla dom. Men då förlorar du ju prestanda.
Något du alltid kan testa är att klocka ner det lite (under stock), kan kanske hjälpa...

Som sagt så va mitt 6800 också så, men det va inget jag störde mig så mycket på. Det kortet sitter nu i en polares burk och funkar klockrent, men han får fortfarande dom där prickarna... (om det nu är likadana)
Ett annat sådant kort jag satt och låste upp åt en annan bekant blev så efter några 3dmark-rundor med lite högra klock... testade det mesta, men fick ingen ordning på "prickarna", det skickade vi in till komplett och fick ut ett nytt.
Har även sett det på ett till 6800.

EDIT: Angående att du har bytt kylare tror jag inte dom kommer klaga på, om du monterar tillbaka stock, det är ju trots allt inte komplett som har hand om felsökningen.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren grabbar.

Har idag monterat om kylaren med ny pasta och kollat monteringen noga (Bytte ej tbx till org), och har fortfarande prickar.

Ja det är små,små röda och blå (kke vita och gröna med) prickar av storleken mini (typ 1 st pixel) dock är det inte skärmen, eftersom de uppträder på olika ställen.

Att det verkar vara värmekänsligt, märker jag av att de blir mera när jag drar ner på ventilationen/belastar. Dock verkar det alltid finnas några numera..

Har känt på kortet under drift och det verkar inte alls lida av värmeprobs ???

Applet: det är ett 79GS, men du menar samma princip ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Applet: det är ett 79GS, men du menar samma princip ?

Mm, tänkte det.
Har dock inget riktigt att föreslå, då jag aldrig lyckades få till det på dom 6800-kort jag "lekt" med (om det nu är likadant).

Fast dom gånger jag såg det (störde mig på det), var att det syntes ganska mycket i mörka spel som F.E.A.R och ganska väl i svarta områden när jag såg på DVD-filmer... syntes inte så mycket när det va "normal-ljust".

Permalänk
Medlem

Ok. tack för svaret.

Undras om det är samma problem som drabbade 7900GT korten i början ?
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Elkondingarna eller nått ?

Provade ett spel ( CC3 ) som gav massa fraktaler efter en stund.
Fast inte hela tiden...jag blir knas på detta..

Har varit i kontakt med Komplett nu, men vill nog försöka felsöka lite mera innan det är dax för RMA.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att GS'et kom senare så har jag svårt att tro att dom skulle göra om samma misstag...
Personligen så tror jag att RMA är enda utvägen, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Hade samma kort & fick samma problem som du skriver, hade på någon zalman kylare, bytte bara till orginal och skickade in kortet på RMA.
Är nog inga problem att skicka in den.

Visa signatur

på luft : 2600c@3700, 3200e@4300
7900gs @ 750/1800 3dmark05:11411, 3dmark06: 6875
6200agp @ 673/718 3dmark03: 8107, 3dmarl 05: 3458

Permalänk
Medlem

Ok tack för svaren.

Blir nog Rma, trist.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är aldrig roligt så köp ett reserv kort.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det är aldrig roligt så köp ett reserv kort.

Bra ide....har du något förslag ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Bra ide....har du något förslag ?

Hitta ett begagnat 6800GS eller liknande för några hundra.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ryker inte garantin om fläkten byts ut (oavsett ifall gud själv sagt att du ska göra det)?

Men vad vet jag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Hitta ett begagnat 6800GS eller liknande för några hundra.

Hahha Säger du 6800GS för att du har bra minne Malo ? Kommer du ihåg att jag hade ett sånt kort ? och vad som hände med det ?

Hmm...du råkar inte ha ett sådant liggandes till salu ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Hahha Säger du 6800GS för att du har bra minne Malo ? Kommer du ihåg att jag hade ett sånt kort ? och vad som hände med det ?

Hmm...du råkar inte ha ett sådant liggandes till salu ?

Jag sålde mitt tyvärr men det var nog det bästa kort jag köpt (klockade som en dröm!). Jag hade för mig du hade ett men nej jag vet inte vad som hände ditt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jag sålde mitt tyvärr men det var nog det bästa kort jag köpt (klockade som en dröm!). Jag hade för mig du hade ett men nej jag vet inte vad som hände ditt.

Okey... *Schhhh* det här vill jag egentligen inte komma ihåg eller kännas vid, bara du lovar att inte tala om för resten av SweC
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja nu kommer jag ihåg dina felsteg.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Hitta ett begagnat 6800GS eller liknande för några hundra.

Kom just hem med ett 1950 XTX som tjackades på lagerrensning för 795:-
Hyffsat pris tror jag, diggar jag det inte så kan jag väl steka ägg eller nått på det.
Har inte haft Ati sen Rage 2/Pro var vassa kort, men har för mig att detta är ett av de riktigt varma korten.
Nu får jag väl plocka ut tummen och lämna tbx 79GS kortet till komplett för Rma innan den godkända Rma´n går ut.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Kom just hem med ett 1950 XTX som tjackades på lagerrensning för 795:-
Hyffsat pris tror jag, diggar jag det inte så kan jag väl steka ägg eller nått på det.
Har inte haft Ati sen Rage 2/Pro var vassa kort, men har för mig att detta är ett av de riktigt varma korten.
Nu får jag väl plocka ut tummen och lämna tbx 79GS kortet till komplett för Rma innan den godkända Rma´n går ut.

Dessutom är ATi:et som du köpte snabbare än ditt GS

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog rekommendera att du slänger på en AC X-2 på det, mitt x1950xt fick artefakter med stock-kylningen, och att den lät som en damsugare... (95c i en dugligt väl-ventilerad låda...)
Visserligen en lite bättre kylare på XTX, men dom går fortfarande ruggigt varma.

Med X-2'an blev det tyst och fint.
Går lös på runt 150kr, vilket är väl investerade kronor imho.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.
Har börjat monteringen, men kör fast på en defekt driverskiva (Ser helt okey ut på ytan men vägrar läsa trots andra skivor går bra)

Har ju inte kört Ati på många år som sagt, antar att det är en katylystdriver jag skall ha ? (Kör Xp på denna burk)
Kollat deras hemsida : http://www.connect3d.com/support.htm Är det 7.1 plus den där MS. Net framework jag skall ha, är detta rätt ?

Edit: Harredjäfflar ?? Den (fläkten/kylaren) låter ju som en ilsken muterad damsugare på PCP när den går på full fart...
Hur 17 har X-Bits lab kunnat tycka Ati gjort ett bra jobb med denna design ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

7.1 är väldigt gamla... tror jag iaf.
Här finns 8.1, du kan köra "option 2" om du inte vill ha control center (ganska kasst imho)

Ja, kylar'n är bedrövlig.

Permalänk
Medlem

Tack försvaret Applet, jag hittade precis just den 8.1 och installerande Controlcentret oxå.
Inte så lätt att veta vad man skall ha när man kört Nvidia så många år.

Bedrövlig kan man lungt säga, när jag satte på burken blev jag glad, för den är ju tyst i standard Win...men jag trodde örona skulle trilla av när jag testade om jag fått dit driversna rätt med spelet FEAR. Holy shit !

Mm såg du rekomenderade denna kylare http://www.techpowerup.com/reviews/ArcticCooling/AcceleroX2/1...

Funderar lite på http://www.arctic-cooling.com/vga2.php?idx=147
http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/vga-coolers_...
Med en ditmoddad 120MM Nexus Real Silent.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Ja, nu kommer du att få börja använda ATI's underbara (ironi!) drivrutiner
Ja, en S1 med en 120mm bör bli kanon
Thermalright Hr-03 med en fläkt kan du ju kolla också, men då börjar det kosta.