LCD monitor som har problem med strömförsörjning

Permalänk
Medlem

LCD monitor som har problem med strömförsörjning

Hej!

Jag har sen ca 2-3 år sen en Viewsovic VX912 19" monitor som jag har varit väldigt nöjd med..
Men tidigare i våras så kändes det en bränd lukt från monitorn och den började låta ett lite tjutande ljud från och till, jag stängde av den så mycket jag kunde och det var inga större problem efter det, det försvann.

Men nu nyligt så verkar efterdyningarna av problemet komma.
När jag startar monitorn från att ha varit avstängd (och därmed kall) så slår den från och till sporadiskt, tappar strömmen helt och så vaknar den upp nån sekund senare..
Detta varar vanligtis ca 15 minuter efter uppstart! Dör och startar sporadiskt..
Även OSD dör så det är i skärmen felet sitter..

Men sen när den väl lever så lever den, inga problem med bildkvalitet eller bakgrundsbelysing, ljud eller lukt.

Nätdelen är inbyggd och jag börjar känna mig lite frågande till det här, är det ens nån idé att öppna och kolla?
Min garanti är slut dessvärre :/

Har ni några idéer på vad som kan vara trasigt?

MVH / Tomas

Permalänk
Medlem

Tror helt enkelt att du msåte öpa en ny skärm sry grabben

Permalänk
Medlem

det låter som att det är fel på strömförsörjningen.
är nog inte mkt att göra.

en idé kan dock vara att öppna och kolla om det har samlats mycket damm i den inbyggda nätenheten.

Permalänk
Medlem

Idag så öppnade jag monitorn för att ta mig en titt, efter lite bändande så lossnade skalet så fint så fint.

Nu ska få se vad jag såg..

Myckte riktigt är det nätenheten som felar, och inte lite heller

Ska höra mig runt lite sen blir det nog att köpa ny nätdel
Om nu inte viewsonic är sugna att ta det på goodwill, verkar ju sanslöst när alltihop är bränt..