Permalänk

Nytt ljudkort.

Nu ska det shoppas nytt ljudkort. är inte sån att jag har tänkt lägga ut 10.000 på ett ljudkort men vill gärna ha ett med RCA utgång så att jag kan dra det direkt till förstärkaren å slippa 3,5an. med tanke på att det är mest .mp3 som körs från datorn så klarar jag mig på ett billigare kort. Någon som har ett hyfsat alternativ. beredd att lägga ut kring 2000

Permalänk
Medlem

Varför måste du ha RCA? Det är ju precis samma sak att köra 3,5mm->2st RCA. För dina mål så kan du egentligen ta vilket ljudkort som hälst.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

Saken var väl egentligen att jag inte vill ha massa skräp som snor åt sig kraft av ljudkortet om man nu kan säga så. menar att jag vill inte lägg ut pengar för 8 kanaler när jag kommer att använda 2.

Permalänk
Medlem

Jo men det räcker ju fortfarande med en 3,5mm för det du vill ha. Så fortfarande så fungerar ju vilket ljudkort du vill

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Som Tjalve säger, 3,5mm - > RCA fungerar bra. Själv har jag kört en kort 3,5mm -> 2x RCA honor och sen en vanlig längre RCA-kabel som jag hade innan både för input och output i olika varianter. Signalmässigt är det samma, dock har 3,5mm gemensam jordning men det ska inte spela någon roll.

Ett ljudkort med RCA på baksidan är inte vanligt eftersom de kontakterna är stora för bara en stereo ut/ingång.

Så sikta på det och skaffa ett ljudkort med bra kvalite, behöver inte vara så dyrt heller.

Permalänk
Medlem

Att 3,5mm har gemensam jord är inte avgörande i det här fallet eftersom jord i RCA-kontakterna oftast är internt sammankopplad.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem

Jag råkar känna personen i fråga, jag tar och skriver en förklaring.

Högsta möjliga ljudkvalitet prioriteras, det ska alltså vara ett kort inriktat mot studio i mellanprisklassen. Det spelar alltså ingen roll hur bra man hör fåglarna kvittra i senaste fp-shootern. Ren och skär ljudkvalitet utan förvrängningar samt rak frekvensgång som klarar godtycklig sampling av flac och mp3 med bitrate av det högre slaget.

Är det isåfall snarare märken som behringer och m-audio än creative man bör satsa på....?
Är det stor skillnad i ljudkvalitet med externt kort än ett internt?

(sry att jag lånar tråden för lite egna funderingar danne, men de kanske ä lugnt )

EDIT:...och nej Tjalve. Vilket ljudkort som helst duger ej. Som sagt, alla nya kort är 7.1 8.1 osv... Kunde man lägga ihop all energi på två kanaler så borde man få bättre resultat, eller hur? Finns det över huvudtaget, eller har surroundhysterin tagit över helt och hållet?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

Även om man inte nyttjar alla 7-8 kanaler på ett Asus Xonar D2X så är det väl ändå väldigt bra ljud som levereras. Det borde gå att endast adressera stereoljud ut från det kortet. Funderar på ett sånt själv i kommande htpc-bygget.

Permalänk
Medlem

ESI Juli@ är bra, har obal. RCA-kontakter och även bal. 1/4"-kontakter.

Fast skulle jag ha ett kort till studio så skulle jag nog ta ett externt, men jag tror de är dyrare om man vill ha låg latency. Har de firewire så duger det kanske.

Studioprylar är inte min grej.

Permalänk
Hedersmedlem

Juli@ har låg byggkvalitet, rekommenderas inte.

Ingen skillnad på latency med externa och interna kort.

Kika på Edirol UA-25, stabilast drivers (speciellt 64-bitsdrivers) på marknaden just nu.

Permalänk
Medlem

Jag tackar för tipsen eftersom även jag är sugen på ljudkort... Det där Edirol-kortet såg helt ok ut, men hade en del onödiga funktioner som egentligen inte behövs. Egentligen söks ett kort med RCA ut, XLR är något överflödigt.
Anledningen till att jag skrev studio från första början är att ett ofärgat ljud eftersöks, loudnessbetonat ljud vill jag inte ha.

Någon som testat detta t.ex? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=115114
Någon som har något liknande kort med ett utlåtande att ge?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk

Detta ljudkort kanske är ett alternativ? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=44507

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umegrabb
Jag tackar för tipsen eftersom även jag är sugen på ljudkort... Det där Edirol-kortet såg helt ok ut, men hade en del onödiga funktioner som egentligen inte behövs. Egentligen söks ett kort med RCA ut, XLR är något överflödigt.
Anledningen till att jag skrev studio från första början är att ett ofärgat ljud eftersöks, loudnessbetonat ljud vill jag inte ha.

Någon som testat detta t.ex? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=115114
Någon som har något liknande kort med ett utlåtande att ge?

Behringer är musikbranschens IKEA. Jag har personligen inte lyssnat på det där kortet, men om deras övriga produkter är något att gå på så är det inte särskilt hög kvalitet på komponenterna. Dessutom skulle jag passa mig jävligt noga för att köra Firewire-ljudkort under Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umegrabb

EDIT:...och nej Tjalve. Vilket ljudkort som helst duger ej. Som sagt, alla nya kort är 7.1 8.1 osv... Kunde man lägga ihop all energi på två kanaler så borde man få bättre resultat, eller hur? Finns det över huvudtaget, eller har surroundhysterin tagit över helt och hållet?

Då personen ifråga skriver att han komemr att köra Mp3 och vill ha ett hyfsat billigt kort, så fungerar precis vilket kort som hälst (förutom inbyggda realtek prylar då) eftersom mp3 är ganska crappigt ljudmässigt.

men börjar vi snacka CD/FLAC så komemr det ju att göra skillnad. Framförallt om man har bra stärkare och talare.

Jag har inga erfarenheter av studiokort. Däremot så har jag bra erfarenhet av M-audios ljudkretsar.
Detta har fått bra kritik och är endast Stereo kort.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=44507

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Om det är platt ljud du vill ha så hänger ju detta mest på högtalarna och förstärkaren.

Om det är någon "onödig" pryl med ljudkortet du bör skippa är det RCA-kontakterna.

du använder ju en förstärkare vilket gör att signalen inte behöver vara tokstark. Den minimala förvrängningen kanske skulle få av 3,5mm -> RCA bli bara löjlig att prata om då du ska lyssna på mp3or.

Vad har du för högtalare?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Vad jag har för högtalare har väl inte med saken att göra, jag frågade om ett bra ljudkort med de funktioner som jag söker... Jag är inte helt bakom flötet inom området och jag vet att mp3 inte är bästa kvalitén, men jag skall även spela flac-filer och jag vill ha bästa möjliga prestanda för pengarna helt enkelt.

Bra 3,5mm->rca kablar växer inte på träd, så det känns bättre att köra rca redan från början, eller vad säger du bacon?

Jag är inte samma person som trådskaparen, men jag känner honom. Jag har bara kommit in med ett instick med ungefär samma funderingar, så förväxla mig inte med monokelmonstret tack

M-Audio 24/96 är helt klart värt en funderare, lite tråkigt att det hade en hel del år på nacken bara. Åldern gör det iofs inte sämre, men det är alltid trevligt med lite nyare grejjer

EDIT: Jag åker till musikanten och 4sound här i Umeå imorgon, så får vi se vad jag kan hitta för roligt Hoppas att få mig en rejäl provlyssning, ska även höra deras egna tankar om behringerkortet... Men jag håller utkik efter m-audio och edirol, får se om det finns något i vettig prisklass...

Hur var det med e-mu, har de ryckt upp sig och börjat göra bra saker ännu? Tänkte snarast på detta... http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m=2&articleId=468256

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

Högtalarna har ju allt med saken att göra.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Högtalarna har ju allt med saken att göra.

Indeed, har man högtalare som är lite åt det ljusa hållet vill man troligtvis inte ha en förstärkare/ljudkort som också är så, och vice versa.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Jag ville veta något ljudkort som spelade rak frekvenskurva, då är det ju varken åt det ljusa eller mörka hållet... eller hur?

Hur som helst, jag köpte ett E-MU 0202 idag, sitter och testar det här hemma just nu. Hittils är jag nöjd med ljudet, men jag har precis kopplat in det så jag har inte hunnit testa så mycket än. Det enda jag kan säga just nu är att det är STOR förbättring mot innan.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10