Vad bäst? 2600+ XP eller 2800+ sempron?

Permalänk
Medlem

Vad bäst? 2600+ XP eller 2800+ sempron?

`Har fått mamma o pappas gamla dator en 2800+ Sempron.. Socket 754 .. 512mb ddr 400mhz..

Tänkte ha den till server..

Men då hittade jag några delar i ett soprum för några månader sen som jag haft liggandfe.. en amd XP 2600+ med tillhörande moderkort..

Vad är bäst av dom två?

Mvh

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Vila i frid

Som server går Sempron 2800+ mycket svalare än 2600+. Hastighetsskillnaden är minimal, till Sempron's fördel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Som server går Sempron 2800+ mycket svalare än 2600+. Hastighetsskillnaden är minimal, till Sempron's fördel.

sempron till 754 har väl endast 256 i chace medans athlon xp har 512 i chace tror fan xp kickar semeoron prollen faktiskt.

hehe går det lÄSA??:p:p

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag skulle nog mer tro på Hasenfrasen vad gäller det här.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
sempron till 754 har väl endast 256 i chace medans athlon xp har 512 i chace tror fan xp kickar semeoron prollen faktiskt.

hehe går det lÄSA??:p:p

Ibland kan mindre cache ge bättre resultat eftersom det har tightare timing.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

Men räcker prestandan till dom uppgifter servern har spelar ju processorn ingen roll.
Det är som att uppgradera en vanlig hemma filserver från en C2D till en C2Q, vad vinner man på det, tja ingenting, det ända extra jag kan komma på är att man får ett extra element att värma bostaden med på vintern.

Permalänk
Medlem

Hittade denna fina artikeln:

Sempron vs. Athlon XP
http://www.hardwaresecrets.com/article/127

Permalänk
Medlem

Bra artikel. "The processor numbers can only be used to compare CPUs in the same product line, i.e. you can only compare Sempron to Sempron and Athlon XP to Athlon XP."

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
sempron till 754 har väl endast 256 i chace medans athlon xp har 512 i chace tror fan xp kickar semeoron prollen faktiskt.

hehe går det lÄSA??:p:p

XP2600+ finns både med 256kB och 512kB. Det enda man med säkerhet kan veta är att Sempron socket754 har inbyggd minneskontroller, vilket vinner stort över alla socketA som når minnet över FSB och nordbryggan. Hassnfrasens post är helt korrekt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

nja 754 har ej dual ddr ganska skummt btw men njaa sempron till 754 tycker jag alldrig har varit nån höjdare, visst 754 har mer bandbredd men i rå processorkraft så vinner nog xpn
om det är en barton core. kolla i tex everst, cpu bencharna där. men visst
i helhet när man tex spelar kan det vara bättre att ha högre minnesbandbredd.

tror även 256 kb cache versionen på 2,013 kickar slö sempen på 1.6 ghz

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
nja 754 har ej dual ddr ganska skummt btw men njaa sempron till 754 tycker jag alldrig har varit nån höjdare, visst 754 har mer bandbredd men i rå processorkraft så vinner nog xpn
om det är en barton core. kolla i tex everst, cpu bencharna där. men visst
i helhet när man tex spelar kan det vara bättre att ha högre minnesbandbredd.

tror även 256 kb cache versionen på 2,013 kickar slö sempen på 1.6 ghz

Processorn har ju mer bandbredd. Men framförallt har socket 754 prollen mycket lägre latenser. Med andra ord står den inte och slöar medans den väntar på minnet. Det göt Sempron processorn effektivare. Den har inte mer råprestanda. Men hela arkitekturen är mer lämpad för servergöra. Svalare, tystare och bättre bandbredd coh bussystem med bara marginellt mindre råstyrka i CPUn.

Permalänk
Avstängd

Skulle tro att det är ganska jämt skägg mellan dessa.
Men som några redan påpekat, Sempronen håller sej svalare och är således att föredra i en 24/7-server.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

ja okej för serverändamål kanske sempen är bättre

Visa signatur

assrock!! hehe