Permalänk
Medlem

Dx.10 i xp

Funderar på att bygga ny datorn med lite roligare grafikkort mm. Dock vill jag så långt det är möjligt undvika allt vad vista heter. Finns det något sätt (mer eller minder lagligt) sätt att få Dx 10 att fungera på en dator med XP??

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det finns det inte

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Re: Dx.10 i xp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Funderar på att bygga ny datorn med lite roligare grafikkort mm. Dock vill jag så långt det är möjligt undvika allt vad vista heter. Finns det något sätt (mer eller minder lagligt) sätt att få Dx 10 att fungera på en dator med XP??

Som Jalle64 redan skrivit finns DirectX 10 inte till Windows XP, nej. Fast, får man fråga varför du vill ha DirectX 10, men inte Windows Vista? Om det är en ny snabb dator finns det egentligen ingen anledning att inte välja Vista? Om det är en äldre det rör sig om kan jag däremot förstå varför.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Jag har bara hört om något företag/grupp som skulle göra DX10 stöd till XP. Hur det går, om det går har diskuterats men sanningen är att vi inte vet.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Dx.10 i xp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Som Jalle64 redan skrivit finns DirectX 10 inte till Windows XP, nej. Fast, får man fråga varför du vill ha DirectX 10, men inte Windows Vista? Om det är en ny snabb dator finns det egentligen ingen anledning att inte välja Vista? Om det är en äldre det rör sig om kan jag däremot förstå varför.

För att jag inte gillar upplägget i vista och kräver onödigt mycket prestanda. Vill dessutom inte köpa nytt operativsystem. Nöjd med det jag har. DX10 är inget måste iofs men var bara nyfiken. Tror det är det som panpo98 skrev om som jag hade hört talas om men var ju ett tag sedan så tänkte om det var någon som viset mer.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Jag har bara hört om något företag/grupp som skulle göra DX10 stöd till XP. Hur det går, om det går har diskuterats men sanningen är att vi inte vet.

Ja, det fanns någon tokstolle som skulle emulera DX10 i mjukvara för WinXP, Alky Project tror jag det hette (http://alkyproject.blogspot.com/). Det var ju en ren bluff förstås och något DX10 till WinXP kommer aldrig någonsin att komma.

Permalänk
Avstängd

jag fick Vista med min laptop, först älskade jag det :D, men sen tröttande jag på ''är du säker'' programmet känns inte igen'' ''du måste godkänna för att starta programmet'' ETC. jag bara eh xp skivan snabbt!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd

F.n finns inget DX10 till XP, men jag personligen tror och hoppas att det kommer att dyka upp före årsskiftet. Ser ingen anledning till att man ska behöva använda sej av Vistaeländet för att få tillgång till dx 10.
Dock bör man inte förvänta sej att det kommer att kunna tankas via windows update precis.

*Edit*
Mer om detta på bl.a:
http://www.techmixer.com/download-directx-10-for-windows-xp/
http://www.idg.se/2.1085/1.104867

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
jag fick Vista med min laptop, först älskade jag det :D, men sen tröttande jag på ''är du säker'' programmet känns inte igen'' ''du måste godkänna för att starta programmet'' ETC. jag bara eh xp skivan snabbt!

Fast detta går ju att stänga av

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)