Permalänk

socket am+ på moderkort med am2+

Hejsan alla nu har jag sökt runt här på swe men inte hittat de ja söker
hoppas ni kan hjälpa mig.

De e så att ja har en prossesor med socket AM2 o ett moderkort som heter MSI K9VGM-V via K8M890+VT8237A Chipset skit:( med Socket AM2.
Och tänkde skaffa nytt moderkort.
Då undrar jag om ja skaffar ett moderkort med socket AM2+ på kommer min prolle som ja har nu att passa fast de e socket AM2 på prollen.
För jag vill kunna behålla min nurvarande prolle tills ja får råd o köpa en ny prolle. Tänkde börja med o byta moderkort för de ja har nu tar max 2GB
RAM:(
Om de funkar så får ni gjärna länka lite olika förslag.

Tacksam för svar MVH//Fredde

Permalänk
Medlem

AM2-processorer passar utmärkt på AM2+ -moderkort.
Något av gigabytes moderkort med AMD780/790 chipset rekommenderas. Ditt behov av funktioner avgör vilket.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

oki tack så mkt hardware guy de e så vill ha 4gb minne sen ska m-kortet vara klock vänligt länka gjärna till komplett.se om du/ni hittar nått

Permalänk
Avstängd

Jag kör AM2 6400+ Med mitt Asus som är AM2+ se sign. Ska du ha 4GB minne ska du ha ett 64 bit OS för att kunna utnyttja alla 4GB minnena. Men om du ska köpa ett nytt så skaffa ett bra kort, för det finns mindre bra kort därute. Fråga dig omkring. MSI K9A2 CF-F är inte ett av de bättre, du kan inte köra alla Phenoms och jag tror att det är kortet som det kan bli problem med 125W processorer

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
AM2-processorer passar utmärkt på AM2+ -moderkort.
Något av gigabytes moderkort med AMD780/790 chipset rekommenderas. Ditt behov av funktioner avgör vilket.

Får jag fråga varför du bara rekommenderar gigabyte moderkort?
Förstå mig rätt nu! Jag tycker gigabyte har bra kvalite', men "märket" tycker jag inte är avgörande.

Som Hunter förklarade, har du planer i framtiden på att uppgradera processorn till mer ström krävande, är det säkrast att gå på ett 790fx oavsett tillverkare.
Har inte sett någon som klagat på strömförsörjning hos dessa.

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk

hejsan tack för alla svar men ingen har länkat till nå bra M-kort angående 64bits os de kör ja redan ja kör vista 64 nu på datorn hopaps ni kan posta lite länkar på bra M-Kort

Permalänk
Avstängd

Kolla på komplett, där har dom recensioner från köpare lite längre ner på varje vara. Datorbutiken har också nåt liknande, men jag tror det är samarbete med prisjakt.nu. Ska du köra Crossfire/SLI kan det vara viktigt att du väljer rätt kort. AMD 790X/FX ska bara funka med Crossfire medan Nvidias chipset är för SLI. Jag vet inte om det finns kort som klarar båda versionerna

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

oki ne har ej tänkt köra Crossfire/SLI har ett graffe kort o de räcker tycker ja har ej nytta av Crossfire/SLI Så ett bra moderkort som har följande.
(1) PCI Xpress x16
(2) 2PCI slotar då ja har trådlöst nätverkskort och har en SATA Controller då ja kör 4sata diskar
Får gjärna vara fler PCI slots de spelar ej nån roll

MVH//Fredde

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredde_87
oki ne har ej tänkt köra Crossfire/SLI har ett graffe kort o de räcker tycker ja har ej nytta av Crossfire/SLI Så ett bra moderkort som har följande.
(1) PCI Xpress x16
(2) 2PCI slotar då ja har trådlöst nätverkskort och har en SATA Controller då ja kör 4sata diskar
Får gjärna vara fler PCI slots de spelar ej nån roll

MVH//Fredde

PCI-E 2.0 x16 är ett måste för nya grafikkort imo men det är väl diskuterat på Swec.

http://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/gigabyte-ga-ma7...

Det där ska du köra på

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Är inte korten bakåtkompatibla menar du? men alla AM2+ har väl PCI-E 2.0 hur som helst

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Är inte korten bakåtkompatibla menar du? men alla AM2+ har väl PCI-E 2.0 hur som helst

Han fick ju moderkorts tips nu så.... Sen ser man att många väljer gamla moderkort som inte kommer i närheten av det som AM2+ har

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar K9A2 Platinum (790FX). Det kan man köra 4 grafikkort i om man någon gång vill

edit: nu såg jag att du inte villa ha crossfirex moderbord

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

ne precis men ska ta en titt på K9A2 Platinum (790FX) men ös på me tips o länkar.
Sen har ja fått ett grymt irriternade problem me min dator började i igår.
När ja startar upp datan så fryser han eller stannar där man trycker delete knappen för o komma in i bios i typ 2min men trycker ja på del knappen så funkar de.
Sen går ja ut från bios sen startar han om sig o stannar där i 2min fast ja har resetat cmos:en sen när dom 2 min har gått då börjar han ladda os:et. Men då när man kommer fram till vällkomstexten o ja ska skriva in mitt lösen så funkar ej tangentbordet då måste ja dra ut de o plugga in de igen o de e ett usb tangentbord hoppas nån kan hjälpa mig me detta problem oxå MVH///Fredde

Permalänk
Medlem

Lånar lite av tråden ....

Tängte köpa nytt moderkort .. tängte på de som länkades till här ovan ...

detta har ja nu ,,,,

AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.3GHz
Socket AM2,1MB, BOXED m/fläkt

MSI K9N NEO-F V3, nForce 560, Socket-AM2
SATAII, DDR2, GbLAN, ATX, PCI-Ex16

Grafikkort : Saffhire HD 3870

Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB

Moderkortet är tydlingen trasigt

men måste ja byta mina minnen eller passar dom

Micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gneter
men måste ja byta mina minnen eller passar dom

Micke

Minnena är DDR2 så de passar även till ditt nya

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Minnena är DDR2 så de passar även till ditt nya

Jag beställde inatt var lite snabb på beställknappen

jag tog dessa minnen

http://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/4gb-(2x2gb)-ddr2-pc6400-corsair-xms2/5304234/

Till detta kort

http://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/gigabyte-ga-ma7...

samt de borde väl funka fint ihop med mitt HD 3870 grafikkort

Micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Avstängd

Det kommer att fungera utmärkt.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?