Permalänk
Avstängd

programmering Matlab?

Nu är jag osäker vart jag ska lägga tråden men må så vara.

Pratade idag med en insatt civilingenjör som jobbar på skolan med lite allt möjligt. Jag frågade vilket språk vi ska lära oss och han sa något som heter Matlab, något som vet vad det är? Han sade även att det var liknande C. någon som kan uttala sig om det?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk

*edit* Jag missuppfattade då jag läste för snabbt, ni skall alltså läsa en matlabkurs?

Matlab är ett avancerat matematikprogram, där man dessutom kan styra/avläsa externa givare, motorer(reglerteknik), kameror(vision) etc. http://susning.nu/MATLAB

Själva språket och syntaxen i matlab är enkel (visst lite klurigheter i syntaxen), språket påminner de vanliga språken C, Pascal etc. Alltså inget som man behöver vara rädd för, däremot är matlab långtifrån ett enkelt program.
Du kommer alltså inte bli en bättre programmerare av denna matlabkurs, såvida du nu inte kan någon programmering.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Du kommer alltså inte bli en bättre programmerare av denna matlabkurs, såvida du nu inte kan någon programmering.

God programmerare blir man väl främst genom att strukturera problem så att de kan lösas effektivt och inget säger väl att detta går sämre i matlab?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
God programmerare blir man väl främst genom att strukturera problem så att de kan lösas effektivt och inget säger väl att detta går sämre i matlab?

Visst och algoritmertränning och dylikt är matlab skitbra för, så jag formulerade mig dåligt.

Det jag syftade var att vanliga programmerare inte lägger ner alltför mycket tid i matlab, det är inget program/språk som man/de sitter vid för att bli bättre på sådant. För om man vill lära sig programmering så är en matlabkurs inte bland de bästa valen.
Så när trådskaparen frågade han/hon på skolan vilket språk de skulle lära sig så var matlab ett dåligt svar, då jag mer ser det som ett matematikprogram.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Det jag syftade var att vanliga programmerare inte lägger ner alltför mycket tid i matlab, det är inget program/språk som man/de sitter vid för att bli bättre på sådant. Så om man vill lära sig programmering så är en matlabkurs inte bland de bästa valen.

Sedan beror det ju på vad man menar med "programmering", folk använder det för allt från att skapa hemsidor i frontpagt till att utföra tekniska beräkningar i till exempel matlab. Vanligt "hobbyprogrammerande" hamnar väl någonstans mellan dessa.

Permalänk

Re: programmering Matlab?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Nu är jag osäker vart jag ska lägga tråden men må så vara.

Pratade idag med en insatt civilingenjör som jobbar på skolan med lite allt möjligt. Jag frågade vilket språk vi ska lära oss och han sa något som heter Matlab, något som vet vad det är? Han sade även att det var liknande C. någon som kan uttala sig om det?

haha nä den kursen e chill. Gjorde den för ett tag sen å d e bara att lära sig lite olika satser vad jag minns å vela runt med lite trams.

Permalänk
Medlem

Matlab använder jag främst för att det är oerhört enkelt att få fram rätt avancerade scripts. Dock har Matlab brister. Till exempel kommer loopar att döda dig. Men det går oftast att lösa genom trixande till matrisoperationer.

Tänk bara på att man inte använder Matlab för hastighetens skull, utan för att det är enkelt.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Tänk bara på att man inte använder Matlab för hastighetens skull, utan för att det är enkelt.

Och för att det har ett stort bibliotek med användbara funktioner och, som sagt, är bra till matrisoperationer.

Permalänk
Medlem

Matlab är ett ovärderligt verktyg för många civilingenjörer, på min förra arbetsplats fanns det ett par exjobbare och en doktor som använde matlab till rätt avancerade beräkningar. Att ha en kunskap i matlab kan vara ovärderligt om man arbetar vart som helst som kräver större uträkningar. Om man bara vill programmera är det väl som sagt inte bästa valet av språk.

Läste själv en kurs på 2hp i våras, som gick igenom de grundläggande delarna av matlab (räkna matriser, rita grafer i 2D och 3D, samt script). I slutändan måste jag dock erkänna att jag tog kursen för att det var "lätta poäng".

Permalänk
Medlem

MATLAB är speciellt likt C. Isåfall är ALLA imperativa språk lika varandra. Kommer faktiskt inte på ett enda imperativt språk som är längre ifrån C än just MATLAB. Matlab är såklart bara lämpligt om man behöver ett kort bekvämt script eller göra beräkningar.

Lär er använda bruka JIT i nyare versioner av MATLAB så går looparna lika snabbt som vektorformuleringen. Om inte annat så kan man skriva MEX-filer.

Jag vet många studenter som inte riktigt förstod vad de gjorde i matlab, men ändå lyckas lösa uppgifter, så jag tycker absolut att man bör prova ett "riktigt" språk (Läs C) för att få en bättre inblick i hur datorn jobbar, då lär man sig skriva betydligt effektivare kod.
Vanliga missuppfattningar som studenterna hade var att
x = linspace(0,10,100); y = x.^2;
x skulle vara en definitionsmängd, och y en värdemängd, som om vi sysslade med matematik. Väldigt farlig missuppfattning. De är listor med tal, punkt slut. Är målet att lära sig programmering så rekommenderas ett vanligt programmeringsspråk STARKT. Man lär sig matlab rätt kvickt efteråt om man nu vill göra beräkningar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teddilord
Matlab är ett ovärderligt verktyg för många civilingenjörer, på min förra arbetsplats fanns det ett par exjobbare och en doktor som använde matlab till rätt avancerade beräkningar. Att ha en kunskap i matlab kan vara ovärderligt om man arbetar vart som helst som kräver större uträkningar. Om man bara vill programmera är det väl som sagt inte bästa valet av språk.

Läste själv en kurs på 2hp i våras, som gick igenom de grundläggande delarna av matlab (räkna matriser, rita grafer i 2D och 3D, samt script). I slutändan måste jag dock erkänna att jag tog kursen för att det var "lätta poäng".

Håller med om att det är bra. Jag har själv tänkt att gå en matlabkurs 7.5p grundkurs som nästan är gratispoäng för mig då jag typ har gjort allt innan. (bl.a. reglerteknik + numerisk analys) Men det har aldrig blivit av, jag skulle dock verkligen behöva repetera och alltid lär man sig något nytt..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
MATLAB är speciellt likt C. Isåfall är ALLA imperativa språk lika varandra. Kommer faktiskt inte på ett enda imperativt språk som är längre ifrån C än just MATLAB. Matlab är såklart bara lämpligt om man behöver ett kort bekvämt script eller göra beräkningar.

Lär er använda bruka JIT i nyare versioner av MATLAB så går looparna lika snabbt som vektorformuleringen. Om inte annat så kan man skriva MEX-filer.

Jag vet många studenter som inte riktigt förstod vad de gjorde i matlab, men ändå lyckas lösa uppgifter, så jag tycker absolut att man bör prova ett "riktigt" språk (Läs C) för att få en bättre inblick i hur datorn jobbar, då lär man sig skriva betydligt effektivare kod.
Vanliga missuppfattningar som studenterna hade var att
x = linspace(0,10,100); y = x.^2;
x skulle vara en definitionsmängd, och y en värdemängd, som om vi sysslade med matematik. Väldigt farlig missuppfattning. De är listor med tal, punkt slut. Är målet att lära sig programmering så rekommenderas ett vanligt programmeringsspråk STARKT. Man lär sig matlab rätt kvickt efteråt om man nu vill göra beräkningar.

Jag håller med om att det är många missuppfattningar, dessutom har det förekommet en hel del "fusk" på mina skolor. D.v.s. att det är så lite kod som man skall skriva så folk samarbetar, vissa faktisk rätt så många, struntar dessutom i att förstå vad koden som de kopierar gör.

*edit*
Så matlab är en lätt kurs, men gör kursen riktigt och försök att förstå så mycket som möjligt. Annars blir det bara problem senare, i kurser eller arbetslivet. På arbetslivet har man dessutom ingen betalt lärare som hjälper en.

Det går dessutom skriva "knepig kod" i matlab som är svår att utläsa för ovana programmerare. Jag minns vad, mer än att jag hade en lärare som gillade effektiv men svårläst kod.

*edit2* hittade ett exempel:
for temp=linspace(-pi,pi/2,30); show(pi, temp); drawnow; end

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket

Vanliga missuppfattningar som studenterna hade var att
x = linspace(0,10,100); y = x.^2;
x skulle vara en definitionsmängd, och y en värdemängd, som om vi sysslade med matematik. Väldigt farlig missuppfattning. De är listor med tal, punkt slut. Är målet att lära sig programmering så rekommenderas ett vanligt programmeringsspråk STARKT. Man lär sig matlab rätt kvickt efteråt om man nu vill göra beräkningar.

Jovisst är de listor med tal men de symboliserar ju ändå matten du räknar. Att säga att x är en definitionsmängd är ju korrekt. X är även ett stycke ettor och nollor, allt beror ju på sammanhanget.

Känner många som tog sig igenom de enkla labbarna i Matlab i ettan genom att ta andras kod. Nu i trean klarar de inte särskilt mycket.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Entusiast

Matlab är helt underbart och borde vara varje ingenjörs bäste vän vid sidan av formelsämlingarna. Jag har inte läst en enskild kurs i matlab utan det ingick i mina analyskurser och sen har jag använt det i nästan alla kurserna jag läst. Det är inte primärt ett programeringsspråk utan ett verktyg för att utföra beräkningar. Vill man lära sig programera är matlab fel. Vill man räkna på saker är matlab helt rätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24