Permalänk

Nöjet med SAW-filmerna?

Jag förstår inte. Vad är det för nöje att se fötter vridas runt så benen går av? Se när skinn o kött dras dän så att revbenen blir synliga? Se när en stackare stoppar ner handen i nån form av syra?

Kan någon förklara?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Smaken är som baken

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Spänning i dom filmer är väl att tänka sig in i situationen och undra vad du själv hade gjort?
Eller kanske inte spänningen .. men ändå....
Pest eller kolera?
To die for someone?

Man ska inte haka upp sig på effekterna...

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk

Jag tycker inte Saw filmerna är coola pga. effekterna eller att de vrider om fötterna, utan det är handligen, hur han lurar alla, och när man tror att han är besegrad så luras han en gång till.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Äckelfilmer
skulle aldrig se, håller med trådskaparen!

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Jag hatar att se när det skärs och vrids i människor. Trots det tycker jag Saw-filmerna är tokbra.

Det ligger inte i det visuella, utan i storyn.

Permalänk
Avstängd

Tycker det är fascinerande att se sättet som huvudpersonen utför sitt "begär" på, han är mycket kreativ och som ovan skrev så är det storyn som är intressant, inte hur mycket blod man får se på 1,5 timmar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR
Jag tycker inte Saw filmerna är coola pga. effekterna eller att de vrider om fötterna, utan det är handligen, hur han lurar alla, och när man tror att han är besegrad så luras han en gång till.

Precis!

TS: Vad kollar du annars på för filmer? Om du kollar på valfri actionfilm; vad är nöjjet med att se folk bli skjutna?

Känns lite löjligt att tänka så.

Permalänk
Medlem

Troligen är väl kopplingen värre att se ben skalas av från skinn än att se en krigs/action rulle där ett par personer skjuts ihjäl....
typ som att jämföra att 3st personer skjuts ihjäl i Stockholm city medans 30st dör av en bilbomb i .. what ever...

men som sagt.... handligen!.. effekter med splatter har funnits länge...

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem

Jag tycker det geniala med Saw, iallafall den första filmen, uppföljarna har varit sämre för varje gång, är inblicken i hur ren ondska fungerar och hur människor reagerar i extrema situationer. Om någon tror att filmernas mening är att folk ska tycka det är häftigt när folk blir dödade på orginella och hemska sätt, så har man helt och hållet missförstått hela idén.

Visa signatur

denna signatur är inte vettig, den är inte heller tänkt att ha någon djup filosofisk mening som man kan tro. allt jag vill säga med denna signatur är att jag inte har nånting att skriva.

Permalänk
Medlem

Tycker om ettan för den var ta mig fan den bästa filmen i sin genre på många år nu (jämför med grude, ring och annan kopierad skit). Den var lite nytänkande och filosofisk på något sätt, hur långt skulle man gå för att rädda sitt eget skinn?

En annan sak är hur detaljrika filmerna är, för många av er är det kanske ren äckel och splatter, men för mig är det en fröjd att se hur ofta (och väl) de ibland lyckas återskapa en verklig kroppsreaktion eller dylikt.

Vidare är det minst lika vidrigt att se hur en liten flicka våldtas av soldater (tex Plutonen) som att se hur någon knäcker ett ben i Saw...

Permalänk

det roliga är att du kan ersätta saw med vilken annan genre som helst och få det att låta dumt.

Varför är vad är nöjet med american pie egentligen? Massa ungdommar som dricker öl och lite naket, kan någon förklara?

Vad är nöjet med gudfadern egentligen? Massa italienare i kostym på sicilien talar i konstiga termer, förklara för mig

Vad är nöjet i die hard filmerna, bruce willis glider runt och skjuter på folk och adderar lite klatschiga oneliners.

Inse att folk tycker olika, det är en skräckfilm vissa skrämms av olika saker.

Permalänk

Håller med freknemuff.

Annars den första filmen i en serie av filmer är oftast bäst, den kommer med något nytt. Precis så var det med Saw 1 för mig och många andra, vi häpnades över hur nytänkande storyn var och vi älskade filmen. Sedan väntade vi på 2an, men nu så har det nya spännande försvunnit för mig, eftersom jag ser saw bara som vilken splatterfilm som helst.
Detsamma gäller alla filmer, det finns ingen uppföljare som jag direkt väntar på, likaså inget direkt nytt avsnitt från någon serie. Spänningen försvinner, kvar blir bara filmtypen.

Men t.ex. nya James Bond filmen är säkert fylld med ny teknik och action, vilket jag gillar och därför kommer se den. Men jag skiter fullständigt i historian med Bond.
Samma hade det varit med Saw om jag hade gillat splatter.

*edit*
Vem bryr sig egentligen om karaktären James Bond? Utan istället som jag bara ser för actions skull.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

NickePicke: Vad gillar du för filmer då? Och varför? Själv förstår jag mig inte på människor som gillar Hugh Grant-filmer, men det är ju självklart deras val!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Sötast

Underbara filmer.

Saw 1 = Riktigt bra
Saw 2 = Bra
Saw 3 = OK
Saw 4 = Sågs för att 1an var bra och man hoppades på mer, men var sämst

Permalänk
Medlem

Bland det äckligaste är ju när den där tjejen kryper omkring i en grop med massa sprutor.. *ryys* :>

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

1an bra, 2an ok, 3an stängde jag av för att konceptet blivit uttjatat.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rile

TS: Vad kollar du annars på för filmer? Om du kollar på valfri actionfilm; vad är nöjjet med att se folk bli skjutna?

Känns lite löjligt att tänka så.

Jadu, bra fråga. Jag har inte jämfört actionfilmer med SAW-filmerna, jag tycker det är rent vidrigt att se SAW. Random Hollywood actionfilm är ju i regel inte så vulgär. Därav mina funderingar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CCWarlock
NickePicke: Vad gillar du för filmer då? Och varför? Själv förstår jag mig inte på människor som gillar Hugh Grant-filmer, men det är ju självklart deras val!

Ja det är ju sant att det är folks egna val. Säger samma sak som ovan: Jag har inte jämfört actionfilmer med SAW-filmerna, jag tycker det är rent vidrigt att se SAW. Random Hollywood actionfilm är ju i regel inte så vulgär. Därav mina funderingar.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Väldigt fascinerande på ett morbit sätt skulle jag säga. Och spännande för den delen.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Ja det är ju sant att det är folks egna val. Säger samma sak som ovan: Jag har inte jämfört actionfilmer med SAW-filmerna, jag tycker det är rent vidrigt att se SAW. Random Hollywood actionfilm är ju i regel inte så vulgär. Därav mina funderingar.

Jag tycker det är rent vidrigt att se Hugh Grant-filmer till exempel. Saw-filmerna däremot är spännande, lagom (ibland förutsägbara) twists och lite annorlunda än vad Hollywood brukar spotta ur sig. Alltid trevligt med omväxling. Och sedan är det ju aldrig fel med splatter, seriemördare och överdrivet våld!

Det hade varit allt bra tråkigt om alla filmer var likadana.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Jag är inte så lätt äcklad av någon anledning. Kanske sett för mycket skräck? Har alltid varit sådan att jag försöker pusha mig själv att se det vidrigaste som bara finns inom skräck. Har alltid varit en thrill för mig, men nu brukar skräck inte skrämma mig på samma sätt längre. Om jag inte blir riktigt överaskad.

Har alltid haft en slags fascination för det morbida. Ett tag brukade jag leta upp det hemskaste seriemorden i amerikansk historia på Crime Library bara för thrills.
Brukar dock sluta med att jag känner en otrolig sorg för alla offer inblandade i morden :/

Permalänk
Medlem

Varför vågar folk inte bara erkänna att ni gillar det där mest pga. splattret?
"åh jag gillar det pga storyn bla bla bla".

Själv gillar jag sensationen. Jag gillar känslan av att se det absolut mest smärtsamma på film. Känna hur det kryper i kroppen. Känna hur man nästan vill slänga en sten mot skärmen och tar sig över benen. Sällan rör filmer upp så starka känslor som saw, och det det är ju det man vill åt.

Varför tror ni folk hopas kring en olycka? Man vill se sensationen, man vill se det förbjudna. Själv tittar jag bort pga. respekt till offren men ändå vill man ju så gärna se... Tänk efter hos dig själv?

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Äsch, folk är så mjäkiga. The Shining t.ex. som många tycker är obehaglig. Har inte sett den själv, men på trailern verkar den ju hur soft som helst. Jag förstår inte?

http://www.youtube.com/watch?v=sfout_rgPSA

Permalänk
Medlem

SAW är ju inget farligt i... Inte ens lite äckligt.
Kolla in japanska gore/guinea pig filmer där har du bra filmer!

Känsliga tittare kanske inte ska se denna. Även fast det är bara korta sekvenser man ser av det, så inte så värst äckligt.
http://www.youtube.com/watch?v=DJSkJ9ohQww

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Det är inte ganska mycket det att man får en adrenalinrush av att se blodet och köttet?
Jag själv har sett alla Saw filmerna och längtar till nästa som snart kommer (:D ) men jag blir oerhört äcklad av dom. Blir lite lätt nervös och stressad när personerna ska gå igenom dessa prövningar och jag känner hur adrenalinet kommer

Lite kul att jag hittade denna tråd just nu medan kollar på Saw II filmen (gillar multitasking när jag sitter vid datorn). Har redan sett alla Saw filmerna typ 2 gånger var.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte alls...varför tycker folk att SAW-filmerna är blodiga?
Man får se ett minimum av faktiska kroppsskador, och när sådana faktiskt presenteras på skärmen så får man i princip aldrig se de riktigt intressanta delarna särskilt tydligt, i närbild, med tillräckligt ljus eller tillräckligt länge för att kunna uppfatta vad som händer.

Skalperingen är väl egentligen det enda som är det minsta "gratuitous", så att säga.

Oj, vad hemskt att han sågar av sig foten i första filmen, hjälp!
Men vänta nu...man får aldrig se honom göra det, kameran är lustigt nog aldrig riktad mot hans fotled under den korta sekvensen.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars

Oj, vad hemskt att han sågar av sig foten i första filmen, hjälp!
Men vänta nu...man får aldrig se honom göra det, kameran är lustigt nog aldrig riktad mot hans fotled under den korta sekvensen.

http://apa.wippiespace.com/Saw/vlcsnap-434583.png
Man får ju inte se jätte mycket och det ser inte helt verkligt ut, men men...

För min del är det inte direkt bilderna som äcklar mig, utan det är skriken och ljuden, men allra mest tanken om hur det skulle vara att uppleva detta själv.

Jag har sett massor med sjuka bilder. Brukade hälsa på SnuffX titt som tätt (inget jag är direkt stolt över, men men). Jag blir oftast inte äcklad så jag blir spyfördig, men jag tycker Saw filmerna får iallafall mig att tänka på hur det skulle vara att uppleva detta själv. Smärtan är inte så kul. Sen har jag för någon mycket knäpp anledning svårt att se blod när det kommer från mig själv, typ om jag skär mig. Det gör inte särskilt ont, men synen av såret äcklar mig. Varför vet jag inte. Varför har jag inga större problem att se bilder som finns över internet medan ett pyttefnytte sår på lillfingret får mig att känna mig yr?

Sen kom jag att tänka på en grej när jag såg Saw II alldeles nyss... hur kommer det sig att folk dör nästan direkt på film om de får halsen avskurna (går väll typ 5 sekunder innan dom slocknar), medan i verkligheten så ligger man och vrider och vänder på sig i någon/några minuter?
De flesta har väll sett det där filmklippet på 4 eller 5 ryssar får halsen avskurna (snubben som skär liksom sågar sig in till nacken i ett par sekunder, typ 15-20) och sista snubben tar verkligen tid på sig innan han slutar gurgla och vrida på sig.

Lite bilder ur filmerna (spoilervarning):

http://apa.wippiespace.com/Saw/vlcsnap-435863.png
Snubbe som blir bränd till döds. Skriken är värst. Det är tanken om det skulle hända mig som får mig att bli illa till mods. Inte scenen.

http://apa.wippiespace.com/Saw/vlcsnap-436870.png
Jag har nål-fobi. Kommer ihåg när jag flummade (mycket hög hastighet från lång backe + stor sandhög + hård mark = aj) med cykeln och fick hjärnskakning. Jag sa om och om igen på sjukhuset att jag inte ville få en spruta (morfin eller nått för andra skador) och dropp men nog fan skulle dom sticka mig trots allt

http://apa.wippiespace.com/Saw/vlcsnap-437851.png
Gillar inte tanken av att behöva slita bort piercingar, och det här är ju lite värre. Att det låter som att han gråter är det värsta med scenen

http://apa.wippiespace.com/Saw/vlcsnap-438490.png
Hjärnoperation på Jigsaw. Huvudskador gillar jag inte, sen tanken att få något upp till hjärnan är en tanke jag gärna skippar.

http://apa.wippiespace.com/Saw/vlcsnap-438767.png
Nu är bilden mörk men nog fan får man se hur snubbens lämmar vrids om och mysigt ser det inte ut att vara även om det är en film. Har själv räkad vrida armar och ben (men inte sådär illa) och skönt är det inte, även om man råkar vrida lite för mycket.

http://apa.wippiespace.com/Saw/vlcsnap-439261.png
Obduktion på Jigsaw.

http://apa.wippiespace.com/Saw/vlcsnap-439856.png
Sliter upp igensydd mun. har skärt mig och bitit mig i läppen tillräckligt för att veta hur ont det gör med sår runt munnen. Att strimla läpparna är inte en rolig tanke.

http://apa.wippiespace.com/Saw/vlcsnap-440507.png
Knivarna åker SAKTA ner i ögonen. Jag kan säga att jag hellre offrar båda mina ben än ETT öga.

http://apa.wippiespace.com/Saw/vlcsnap-441135.png
Flygande lämmar. Lite får man se trots allt. SER inte så illa ut men jag vill itne uppleva det.

http://apa.wippiespace.com/Saw/vlcsnap-442050.png
Revbenen slits bort. Från 2:an men hamnade sist i listan. Resten ska nog vara i ordning dock.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Jag förstår inte alls...varför tycker folk att SAW-filmerna är blodiga?
Man får se ett minimum av faktiska kroppsskador, och när sådana faktiskt presenteras på skärmen så får man i princip aldrig se de riktigt intressanta delarna särskilt tydligt, i närbild, med tillräckligt ljus eller tillräckligt länge för att kunna uppfatta vad som händer.

Skalperingen är väl egentligen det enda som är det minsta "gratuitous", så att säga.

Oj, vad hemskt att han sågar av sig foten i första filmen, hjälp!
Men vänta nu...man får aldrig se honom göra det, kameran är lustigt nog aldrig riktad mot hans fotled under den korta sekvensen.

Precis! Saw är nästan lite av en nybörjar-gore-film som man kan börja med. Gillar men inte den på grund av brutaliteten, då ska man inte kolla på splatterfilmer
Amerikanska skräckfilmer i klass med saw och hostel är lite lame eftersom man inte får se själva händelsen när någon sågar eller hugger av en lem här och där.
Man får bara höra skrik, se en indikation på att det ska hända, sen en snabb titt åt andra hållet och lite skvätt med blod.
Men ögonblicket då det händer får man inte se :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
SAW är ju inget farligt i... Inte ens lite äckligt.
Kolla in japanska gore/guinea pig filmer där har du bra filmer!

Känsliga tittare kanske inte ska se denna. Även fast det är bara korta sekvenser man ser av det, så inte så värst äckligt.
http://www.youtube.com/watch?v=DJSkJ9ohQww

Ser seriöst ut som snuff-filmer. Är det det eller?
[sensation]Jag bara måste se dom filmerna är mörk och regnig kväll[/sensation]

EDIT: läste nu att Guinea Pig filmerna är baserade på mangaskräck från Hideshi Hino. Dock så var det Hideshi Hino som var den första att någonsin lämna en Snuff-film till polisen. Han fick tydligen ett paket med en snuff-rulle som ett fanatiskt psyko hade gjort :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren

Ser seriöst ut som snuff-filmer. Är det det eller?
[sensation]Jag bara måste se dom filmerna är mörk och regnig kväll[/sensation]

EDIT: läste nu att Guinea Pig filmerna är baserade på mangaskräck från Hideshi Hino. Dock så var det Hideshi Hino som var den första att någonsin lämna en Snuff-film till polisen. Han fick tydligen ett paket med en snuff-rulle som ett fanatiskt psyko hade gjort :S

Kan ju blandas ihop
"According to Snopes, the films became infamous in the U.S. when in 1991 the actor Charlie Sheen mistook the second film of the series, Flowers of Flesh and Blood for a snuff film and contacted the FBI to report it."

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk

Jo den har man ju hört talas om Vilken film det va visste jag inte fören nu.
Frågan är hur många Snuff-filmer som faktiskt är riktiga som finns i cirkulation? :S