Permalänk
Medlem

Värdering av dator

Vad tycker ni denna datorn är värd?

http://www.blocket.se/vi/19247476.htm

Den köptes på komplett för 15 000 kr för drygt 1 år sedan. Då följde inte tangentbord, mus, skärm med. Den är förmodligen fel prissatt då ingen verkar vara intresserad.

Uppskattar om någon skulle kunna hjälpa mig!

Permalänk

Givetvis är det inte vad DU gav för 1 år sedan som är intressant, utan vad datorn kostar idag. Plocka ihop likvärdiga delar från t.ex. Komplett, dra av säg 40%, lägg till 500-700:- (för att det är en -hel- dator), se vad du kommer fram till.

Dessutom se över dina kvitton. Om ditt namn står på ngt kvitto går det inte i alla lägen* att föra över garantin till den nya köpare, köparen måste i så fall gå genom dig för att utnyttja garantin (dvs använda ditt namn, alternativt ange din adress som returadress), om ditt namn -inte- står på kvitton går det bra att föra över garantin till den nya köparen. Kan vara bra att veta.

* "inte i alla lägen" = om ditt namn står på kvittot gäller garantin endast för dig, sedan är det upp till den ursprungliga säljaren att bestämma hur strikta de vill vara, och nej, det kan bara den ursprungliga säljaren svara på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Givetvis är det inte vad DU gav för 1 år sedan som är intressant, utan vad datorn kostar idag. Plocka ihop likvärdiga delar från t.ex. Komplett, dra av säg 40%, lägg till 500-700:- (för att det är en -hel- dator), se vad du kommer fram till.

Dessutom se över dina kvitton. Om ditt namn står på ngt kvitto går det inte i alla lägen* att föra över garantin till den nya köpare, köparen måste i så fall gå genom dig för att utnyttja garantin (dvs använda ditt namn, alternativt ange din adress som returadress), om ditt namn -inte- står på kvitton går det bra att föra över garantin till den nya köparen. Kan vara bra att veta.

* "inte i alla lägen" = om ditt namn står på kvittot gäller garantin endast för dig, sedan är det upp till den ursprungliga säljaren att bestämma hur strikta de vill vara, och nej, det kan bara den ursprungliga säljaren svara på.

Försökte göra det men var inte så lätt eftersom jag inte vet vilja delar som är likvärdiga. Kan ingen hjälpa mig?

Permalänk

Jag spelar sällan men kan 8800GTS kanske motsvara ett 4850? Lämnar frågan öppen för nästa man...

E6600 kan kanske motsvara E7400?
(2.4GHz, 1066 FSB, 4MB cache för E6600 vs
2.8GZ, 1066 FSB, 3MB cache för E7400)

Med ett steg upp i prisnivå kommer man till E8400 (3.0GHz, 1333 FSB, 6MB cache), som är alltför bra för att jmfras med E6600.

De övriga delarna sticker inte ut något, skärmen är en TN-panel så jag skulle tro att vilken 17" TFT-skärm som helst är likvärdig. Nätaggregatet är av ett budgetmärke så samma där. Ljudkortet finns fortfarande hos komplett.se för några hundralappar, antar att det fortfarande inte är ersatt av ngn nyare/billigare modell. Moderkortet skulle jag jmfra med ett valfritt socket 775 moderkort som erbjuder samma funktionalitet vad gäller SLI/CrossFire? (dvs om moderkortet ditt stöder SLI skulle jag jmfra med ett annat moderkort som stöder SLI o vice versa). Hårddisken kan jmfras med valfri 320GB hårddisk (jag vet inte om det finns ngt vidare utbud för 400GB diskar idag). DVD-brännaren kan jmfras med den billigaste möjliga brännaren (möjligtvis kan det här vara intressant om enheten stöder Lightscribe, då kanske du ska jmfra med en ny som stöder det). PC5300-minnen kan jmfras med valfritt PC6400-minnen (jag tror att PC6400 är billigare än PC5300-minnen idag). Operativsystemet är väl det enda som inte gått ned i pris.