Osäker på utgångarna på ett GeForce 7900 GTX

Permalänk
Medlem

Osäker på utgångarna på ett GeForce 7900 GTX

Hej,

Har ett relativt simpelt fel, enligt specifikationerna står det att dem utgångar
kortet tillhandahåller är 2 * DVI-ut och 1 * HDTV-ut. Bak på kortet finns då helt klart 2st DVI och en S-video (vad jag tror, om det inte är en speciell utgång).

Har nu i dagarna köpt en LCD TV som jag då ska koppla in till datorn, spontant gick jag då självklart och köpte en HDMI-kabel och en adapter till DVI för att plugga in i datorn. Men vad som slog mig var att det följt med en liten adapter som skarvar över till komponent som sedan går att plugga in i S-video utgången eller vad det nu är. Är det någon form av special utgång som klarar av att skicka HD-signal? För om man tittar i kontakten som pluggas in i datorn innehåller den flera stift än en vanlig S-video kabel.

Skulle vilja ha ett snabbt svar som reder ut problemet. vill slippa sprätta HDMI-paketet för att jag skall kunna byta kabeln.

Tack på förhand!

Permalänk

Re: Osäker på utgångarna på ett GeForce 7900 GTX

Citat:

Ursprungligen inskrivet av erili
Hej,

Har ett relativt simpelt fel, enligt specifikationerna står det att dem utgångar
kortet tillhandahåller är 2 * DVI-ut och 1 * HDTV-ut. Bak på kortet finns då helt klart 2st DVI och en S-video (vad jag tror, om det inte är en speciell utgång).

Har nu i dagarna köpt en LCD TV som jag då ska koppla in till datorn, spontant gick jag då självklart och köpte en HDMI-kabel och en adapter till DVI för att plugga in i datorn. Men vad som slog mig var att det följt med en liten adapter som skarvar över till komponent som sedan går att plugga in i S-video utgången eller vad det nu är. Är det någon form av special utgång som klarar av att skicka HD-signal? För om man tittar i kontakten som pluggas in i datorn innehåller den flera stift än en vanlig S-video kabel.

Skulle vilja ha ett snabbt svar som reder ut problemet. vill slippa sprätta HDMI-paketet för att jag skall kunna byta kabeln.

Tack på förhand!

har för mig att det är en speciell adapter man får med till det kortet,

jag har iaf en, som spretar ut till en s-video, en rödgrönblå sladd(komponent?), och en gul och en vit sladd.

hoppas du fattar vad jag menade med det

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Så mycket har jag också förstått, men frågan är om S-video utgången (om det inte är en speciell utgång som jag skrivit tidigare) på grafikkortet är menat som HDTV-utgången, fixar den utgången att skicka HD-kvalite till TV:en? Enligt spec som jag skrivit skall den tillhandahålla 2 * DVI och 1 * HDTV, så det vore ju logiskt om det är den. men som sagt är osäker på om den fixar att skicka HD-signal. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Om det är oklart fortfarande skriva gärna så får jag formulera mig bättre.

Permalänk
Medlem

Hej erili,

Jag är väldigt säker på att en S-video inte kan ge HD-signal. Komponent ger inte lika bra bild som en HDMI-kabel.

Ett exempel är Playstation 3, där komponent-kabeln används till dom användare som fortfarande har en fet-TV och inte en platt-TV. Dessa användare har HDMI-kabel istället, för att få ljud och bild mellan Playstation 3 och platt-TV.

Ett tips är att du isåfall tittar på denna adapter, som du sätter i DVI-uttaget (var det denna du köpte tillsammans med HDMI-kabeln?):

http://www.bjorn3d.com/Material/revimages/video/hd2000/HD2900...

Alternativt tittar på en, DVI-HDMI kabel:

http://tomcom.ca/catalog/images/CA-DVI2HDMI.jpg

Jag håller med dig om att tillverkaren har krånglat till detta, jag tror däremot att ur deras syn så skall man ha denna HDMI-adapter i det ena DVI-uttaget (för synkning med platt-TV) och datorskärmen i det andra DVI-uttaget.

Hoppas att detta kan ge dig ett vettigt svar.

Lycka till!

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erili
Så mycket har jag också förstått, men frågan är om S-video utgången (om det inte är en speciell utgång som jag skrivit tidigare) på grafikkortet är menat som HDTV-utgången, fixar den utgången att skicka HD-kvalite till TV:en? Enligt spec som jag skrivit skall den tillhandahålla 2 * DVI och 1 * HDTV, så det vore ju logiskt om det är den. men som sagt är osäker på om den fixar att skicka HD-signal. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Om det är oklart fortfarande skriva gärna så får jag formulera mig bättre.

det är ingen s-video, iaf inte på mitt kort.

jag fick med en adapter som är

kontakt till kortet -------- komponent, s-video, vanlig video(gul) ut

kör dvi-hdmi, eller dvi-vga (om din tv-har vga ingång)

jag kör med vga till vår 32" hd-ready 1378x768 typ. blir mkt skarp bild

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blöm
Hej erili,

Jag är väldigt säker på att en S-video inte kan ge HD-signal. Komponent ger inte lika bra bild som en HDMI-kabel.

Ett exempel är Playstation 3, där komponent-kabeln används till dom användare som fortfarande har en fet-TV och inte en platt-TV. Dessa användare har HDMI-kabel istället, för att få ljud och bild mellan Playstation 3 och platt-TV.

Ett tips är att du isåfall tittar på denna adapter, som du sätter i DVI-uttaget (var det denna du köpte tillsammans med HDMI-kabeln?):

http://www.bjorn3d.com/Material/revimages/video/hd2000/HD2900...

Alternativt tittar på en, DVI-HDMI kabel:

http://tomcom.ca/catalog/images/CA-DVI2HDMI.jpg

Jag håller med dig om att tillverkaren har krånglat till detta, jag tror däremot att ur deras syn så skall man ha denna HDMI-adapter i det ena DVI-uttaget (för synkning med platt-TV) och datorskärmen i det andra DVI-uttaget.

Hoppas att detta kan ge dig ett vettigt svar.

Lycka till!

Tack för svaret det låter väldigt bra, var den linjen jag var inne på också.

Permalänk
Medlem

Precis som Albinfiskare säger är det ingen S-video-kontakt på kortet utan det är en mini-DIN VIVO-kontakt. Man får ut komponent med den medföljande kontakten. (Digital) Komponentvideo stödjer 1080p.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Se där, då har jag lärt mig något nytt...

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.