Playstation 3-tråden, fortsättning

Permalänk
Medlem

Hej Ryu, tack för din återkoppling!

Jag glömde lägga till att jag använder HDMI-kabel.

Tänkte prova att byta till en annan kabel, en lite dyrare för att se om det är kabeln som är "klen"?

hälsningar,
blöm

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Medlem

Digitala kablar är inte för klena. Antingen funkar de perfekt, eller så har de gått sönder helt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blöm
Hej Allihopa!

Jag har ett problem med nyinköpt Samsung TV och Playstation 3.

Modellen jag har är en Samsung PS50A466, som stödjer 100 Hz och är HD-ready. Men när jag använder mitt Playstation 3 så skalar den upp bilden i 576p och 50 Hz.

Jag har testat att ändra skalningen både i Playstation-inställningarna och även försökt ändra på TV-inställningarna. Utan något resultat...

Målet är att få upplösningen att landa på 720p, alternativt 1080i.

Det som återstår nu är att ta sig in på service menyn, genom att klicka:

STANDBY / INFO / MENU / MUTE / POWER

Jag vet inte riktigt vad jag har att vänta mig i denna meny, är den lätt att orientera sig i?

Vad tror ni? Har någon utav er haft likadant eller liknande problem?

Hälsningar,
bLöm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blöm
Hej Ryu, tack för din återkoppling!

Jag glömde lägga till att jag använder HDMI-kabel.

Tänkte prova att byta till en annan kabel, en lite dyrare för att se om det är kabeln som är "klen"?

hälsningar,
blöm

Du borde verkligen inte behöva gå in i någon servicemeny eller liknande!

Hur ser det ut i inställningarna på PS3n? (Settings -> Video Settings -> Video Output Settings)

"Current Output Resolution x" där, vad står det? Står det 576? Eller något annat?

HDMI-kabeln är det enda som är inkopplat mellan PS3an och TVn, antar jag?
Så att det inte är någon förvirrad situation där du kopplat in både HDMI och komposit eller något sånt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hej evil penguin,

Jag har testat att få följande ikryssade:
(X) 576p
(X) 720p
(X) 1080i

...men den blir en svart skärm i några sekunder och sen återgår den till 576p.

Jag har bara HDMI kabeln inkopplad, mellan Ps3 och TVn. Sen använder jag en vanlig antennkabel för att få TV-sändning.

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Medlem

Även jag har dom ikryssade på min TV (TV:n stöder inte 1080p) men är jag ute i menyn så är den inställd på 1080i och medan jag spelar så är den inställd på 720p, tycker din också borde vara det? Låt PS3an ändra upplösningen osv automatiskt, funkar inte det så testa manuellt annars vet jag inte vad felet kan vara. Att det skulle vara fel på HDMI sladden tror jag inte heller.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Hej kr0owe,

Jag ska testa ditt förslag...

Till er andra, jag ska se till att följa upp allt jag gör, på den här tråden...

På återseende!

Hälsningar,
blöm

Uppföljning:

Nu har jag fått det att fungera, nu kör jag 1080p med Blueray-spelaren och 720p i spel.

Jag hade glömt bort att jag en gång i tiden kopplade in en VGA-kabel, som satt kvar. Efter att ha tagit bort denna kabel och sedan startat en signalsökning i PS3-inställningarna så fick jag den upplösning jag önskade.

Tänk var dum man är ibland!

Slutet gott, allting gott!

Hälsningar,
blöm

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Medlem

Satt och fundera lite.

Vad ar basta sattet att anvanda horlurar till sin ps3a?

Kanns lite dumt om man maste kopa en forstarkare for de

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip
Satt och fundera lite.

Vad ar basta sattet att anvanda horlurar till sin ps3a?

Kanns lite dumt om man maste kopa en forstarkare for de

Hörlursuttag på TVn kanske?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Hörlursuttag på TVn kanske?

Om man nu inte har en tv da?
Utan en skarm med hogtalare men inte nagot horlurs uttag?

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip
Om man nu inte har en tv da?
Utan en skarm med hogtalare men inte nagot horlurs uttag?

Vet inte om man kan få ut ljud ur den andra kontakten (den som man får med en komposit + ljud (tre RCA-pluggar) kontakt till) samtidigt som man plockar bilden över HDMI (antar att det är vad du gör). OM det går, så kan du ju koppla in hörlurarna där. med en passande kabel/adapter.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kan inte 60Gb varianten blåsa rent som 40Gb varianten, när man håller ner eject knappen och sätter igång strömmen där bak?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Blåsa rent? Hyllan eller?

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
Kan inte 60Gb varianten blåsa rent som 40Gb varianten, när man håller ner eject knappen och sätter igång strömmen där bak?

Nej, den har inte den funktionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Blåsa rent? Hyllan eller?

haha, om den vore så bra blås i fläktarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Centura
Nej, den har inte den funktionen.

Misstänkte det när det inte funkade heh, men tackar svaret.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
Kan inte 60Gb varianten blåsa rent som 40Gb varianten, när man håller ner eject knappen och sätter igång strömmen där bak?

Så för att blåsa rent fläktarna på 40GB ska man hålla nere start-knappen samtidigt som man sätter på strömmen till nät-agget?

Är det någon som har testat det officiella headsetet till PS3?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Så för att blåsa rent fläktarna på 40GB ska man hålla nere start-knappen samtidigt som man sätter på strömmen till nät-agget?

Är det någon som har testat det officiella headsetet till PS3?

Man stänger av strömmen med knappen på baksidan och håller inne eject-knappen när man sätter på strömmen igen via bakknappen, håller nere ejectknappen tills fläktarna börja låta som en damnsugare.

Och Sony's eget headset är underbar, bra ljud och mikrofon i den.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag hade tänkt att skaffa en ps3:a tills Gran Turismo kommer, vad kostar en ps3 då och kan man importera en billigt eller liknande?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Nån som vet om Shin Megami Tensei - Persona 3: FES (ps2 spel) fungerar till Ps3:an? (60Gb modellen)

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
"okomprimerad PCM" som det heter är la det bästa spåret som finns på BluRay-skivorna. dock med de andra nyare formaten mycket tätt efter, så har man ingen anläggning i den tyngre kalibern spelar det som sagt mindre roll. (och man kan ju ofta inte använda de formaten i vilket fall då)

detta handlar inte om vilket som ger bäst ljud främst, utan vad försärkaren kan ta emot alls. "bitstrem" är hela signalen, (detta gör ju även tex att den ibland inte kan skickas på annat vis än via HDMi ändå) "linjär" är en konvertering till ett format som kan bäras över den aktuella signalen (om man tex har TOS-link endast) eller ett som förstärkaren begriper. tror jag, jag kan ha rört till det lite nu, men om inte så är alltås bitream att föredra. funkar det inte får man iinget ljud, så det är ju lätt kollat hursomhelst.

Bitstream eller PCM från PS3 till en förstärkare, det spelar ingen roll.
Det är endast via HDMI som du kan få ut de nya ljudformaten, TrueHD och DTS-HD Master Audio.

Det intressanta är om förstärkaren klarar av att behandla ljud vid HDMI.
Klarar den det så kan man också ta del av de nya ljudformaten.(Förutsatt att blu-ray skivan naturligtvis har dessa spår )
Och förstärkaren behöver inte klara av att avkoda dessa, då PS3an som sagt skickar PCM till förstärkaren.

PCM - Spelaren(i detta fall PS3) "avkodar".
Bitstream - Förstärkare avkodar.

Resultatet ska bli lika bra, om allt är korrekt.
Problemet kan vara att via bitstream går allt via förstärkaren som då kan lägga på "effekter" som kan tyckas bättre vid första lyssningen...men det var inte så filmskaparen hade tänkt det. Därför är det oftast bättre att låta spelaren sköta det jobbet, då slipper man oönskade effekter.

Och till er som inte hunnit hit, som fortfarande är fast i DD5.1 och DTS(ush) träsket.
Det är verkligen stor skillnad i ljudbilden från t.ex DD5.1 till TrueHD. Och det bästa av allt, man behöver inte ha värsting grejer för att höra skillnaden. Jag har själv ingen värsting förstärkare eller högtalare.
(Dynavoice tillsammans med en Harman/Kardon 255.)

Permalänk
Avstängd

tja gubbs! när jag nu efter par månader börja spela mitt metal gear igen till min ps3:a så låter alla gubbar i spelet konstigt kraftig bas och nästan slowmotion! även kvinnorna låter extremt bas röst! vad är fel? nån ljud inställning på ps3.an?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Kanske lite sent ute nu när det är GHWT och Rock band som gäller, men iaf...

Har lite funderingar angående usb-donglarna till gitarrerna...

Jag har en GH3 gura och en GH3:Aerosmith gura.

1. Måste jag ha båda donglarna i? Jag har enbart fått det att fungera med båda i. Drar jag ur GH3 dongeln slutar GH3 gitarren att funka, samma om jag drar ur GH3:A dongeln.
Räcker det alltså inte med en dongel?

2. Såfort jag har en/flera donglar i så "snor" dessa kontroller 1/2 positionerna vid restart. (även fast gitarrerna är avstängda)
Dvs, startar ps3an, gitarr 1+2 får kontrollposition 1+2.
Måste därför gå in via PS-knappen, ändra en vanlig handkotroll till position 1 (eftersom många spel kräver att kontrollen är position 1).
Vid restart så är åter gitarr 1/2 på position 1+2.

Jävligt irriterande att antingen behöva dra i/ur donglarna hela tiden, eller reassigna kontrollerna varje gång man starta om!

Permalänk
Medlem

1. Självklart måste du ha båda donglarna i då de funkar specifickt med en gitarr.

2. Vad är frågan? Men det är inget du kan göra åt. Det blir så vid uppstart. Jag har rock band trummor, o två gitarrer inkopplade så när ja startar min sixaxis så blir den nummer 4. Men så jobbigt o byta till nummer 1 är det inte.

Permalänk
Medlem

nu äger jag ett Ps3 Headset från (det officiella från sony)

kolla in bilder jag tagit

http://swegaming.se/index.php?option=com_content&view=article...

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
nu äger jag ett Ps3 Headset från (det officiella från sony)

kolla in bilder jag tagit

http://swegaming.se/index.php?option=com_content&view=article...

Kan man få ljud ur hemmabiosystemet när man använder headsetet? Går det att använda till PC? Hur är batteritiden?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Kan man få ljud ur hemmabiosystemet när man använder headsetet? Går det att använda till PC? Hur är batteritiden?

Spelljudet kommer ut ur högtalarna och all prat går via headsetet.
Den går att länka ihop med en mobiltelefon, så länka ihop med en pc som har bluetooth är inga problem och dess batteritid är 8h.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Kan man få ljud ur hemmabiosystemet när man använder headsetet? Går det att använda till PC? Hur är batteritiden?

vilket ljud menar du via hemmabiosystemet? de som du snackar med eller "Game play ljudet"

i alla fall - då man använder headsetet hör du dom du pratar med i själva headsetet - och allt annat ljud via högtalarna - kör sj hemabio ljud (5.1) å där kommer allt annat ljud - vet däremot inte ifall du kan ändra så då hör de andra rösterna via högtalarna med - är nog beroende på spel.

till PC går det alldeles säkert - eftersom det i praktiken är som vilket annat headset som helst, du kan köra den med din mobiltelefon ifall du vill.

Batteri tiden vet jag inte riktigt än, men det är inte så att det tar slut under tiden du spelar ^^ - bara att sätt den i sin hållade då du är klar å låta den ladda. men den verkar vara som alla andra headset, kanske lite bättre.

i övrigt är kvalitén super bra å ljudkvalitén med.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Men ingen som vet om Persona 3: FES (Shin Megami Tensei) fungerar till Ps3 med 60Gb?
Går inte kolla via hemsidan för PS3'an i europa. =/

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Persona 3 funkar fin fint, vettefan med FES utgåvan dock. Hett tips är att söka på amerikanska sidor om 80 GB:aren, då den kör samma BC system som våran 60 giggare kör.

Och ja, Nordisk film verkar dölja att PS3:an nån gång i tiden har kunnat spela PS2 spel likså SACD. Dom vart helt clueless när jag ringde och frågade efter vart deras gamla BC lista har tagit vägen och varför dom har ersatt den med texten, "PS3 spelar inte PS2 spel".

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

PS3'an spelar ju inte ps2 spel, den gamla versionen gjorde det men den är ur produktion. Så det stämmer att ps3'an inte spelar ps2 spel.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Jag har en 60Gb med PS2 funktion till salu med en del spel såsom Guitarr Hero 3 + aerosmith och singstar 2 guitarrer. +mer

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled