Kan ej koppla in två skärmar HD4850 HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Kan ej koppla in två skärmar HD4850 HJÄLP!

Jag har ett stort problem, jag kan inte få ut någon bild stabilt från mitt HD4850 oavsett kabel och upplösning. Jag har provat HDMI, VGA, Component och även Composit. Vid alla olika kablar så får jag bild i några sekunder sen blir det svart eller jag får vita eller gröna vågrätta ränder över bildskärmen och datorn startar om sig själv. Den ända kabel som har fungerat en längre tid (ett par timmar) är composit. Men det gränssnittet är totalt värdelöst bildkvalitetsmässigt och upplösning var max 1024x768. Hur som helst så är det ändå ingen permanent lösning då det krashade ändå för ca 10 min sedan.. jag använder mig av den senaste catalyst drivern. Någon som kan ge mig hjälp tips ja vad som helst som kan lösa mitt problem. Ska även tillägga att datorn fungerar perfekt med endast en bildskärm.

Visa signatur

We live in an age when pizza gets to your home before the police

Permalänk
Medlem

kan ju bra hända att det är någon bugg i drivrutinen? hade samma problem fast med nvidia... något program som skötte om nån fläktinställning... visade sig att det frös till hela skärmen... men jag skötte om det via att gå in i safe-mode och sedan radera minnet från när jag hade installerat den där drivrutinen... du kan alltid testa det, behöver inte alltid vara kablarna som det är fel på

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6850 @ 3,6GHz | Asus P5K | GeForce 8800GTS @700/2000 | 2GB Kingston DDR2 800 MHz | Thermaltake Soprano DX | seagate 250GB SATA II+ Samsung Spinpoint 750GB Sata II | Zalman 600W | Thermalrigt ULTRA-120 EXTREME |

Permalänk
Medlem

Hej Hellb0y,

Det är aldrig kul när man har problem och inte lyckas lösa det på egen hand. Tycker du gjorde rätt i att testa alla dessa utvägar, DVI/HDMI är det jag skulle rekommendera.

Jag vet inte om du kör Vista eller XP. Men i båda fallen skall du gå in på egenskaper, som du lättast klickar fram genom att högerklicka på skrivboret och välja just "egenskaper".

När väl är inne på egenskaper så skall du vara på fliken "inställningar", där bör du se två skärmar. Den vänstra skärmen är vid 9 fall av 10 den primära, alltså den du har som datorskärm. Skärmen till höger är den extra skärm som du önskar att koppla in.

Nu till lösningen:

Klicka på den högra skärmen och välj "utvidga skärmen", detta innebär att när du har klickat på verkställ så skall du ha bild på båda skärmarna. Varav den primära skärmen, som du alltid har datorn kopplad till, skall ha alla ikoner på skrivbordet. Medans extra skärmen har samma bakgrundsbild, men är utan ikoner. I många fall kommer båda skärmarna få en konstig upplösning, men det är bara att ändra så att du får den ultimata upplösningen på dina skärmar. I mitt fall kör jag 1280*1024 på min primära skärm och 1366*768 på min extra skärm, som i detta fallet är en 32 tums LCD-TV.

Detta är den lösning som jag använder och det funkade bäst för mig.

Testa och sänd gärna ett PM eller skriv i denna tråd igen, om du fortfarande har problem.

hälsningar,
blöm

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Medlem

Edit: har provat att ändra via egenskaper istället och det fungerade ej. Nu krashar Catalyst control center hela tiden istället. Ja ska prova installera om CCC.

Edit: Nu har jag suttit å googlat en del och har kommit fram till att det är ett energi sparläge som sätts in vid dual monitor mode. Dvs kortet klockar ner sig och och minskar volten på gpu och eventuellt minnerna. Så det man kan göra är att editera om bios så den inte gör detta men JAG är en fegis och vågar inte göra det och vet inte heller hur jag ska göra. Hur kommer man åt bios på grafikkortet? Är det någon som är kunnig och skulle kunna editera åt mig?

Edit igen Har själv editerat bios och flashat om, det verkar fungera (ta i trä) inga flimmer etc weeeee

Visa signatur

We live in an age when pizza gets to your home before the police