Snabb nedladdning med långsamt surfande?

Permalänk
Medlem

Snabb nedladdning med långsamt surfande?

Hej!

Har tre stycken datorer här hemma. Två stationära med Vista Home Premium och en bärbar med XP Pro. En stationär och den bärbara är trådlöst ansluten till routern, den andra med kabel. Med samma problem på alla datorerna, det går så segt att surfa!

Jag har Telia 24mbps och laddar ner i ca 1.9 MB/s och laddar upp i runt 270 KB/s så där är det inga problem, men när jag surfar så känns det som att sitta på ett 56k modem eller något, det tar ungefär 30 sekunder för en sida att ladda färdigt helt. Alla andra jag känner som har telias bredband laddar sidor på under sekunden! Men inte jag.

Jag gissar på att det är routern som är boven i dramat, det är en D-link DI-624

Jag tänkte jag skulle köra uteslutningsmetoden för att se om det var routern och kopplade då in min nätverkskabel direkt i modemet (silvrigt zyxel eller vad dom heter från telia) men det fungerade inte alls?

Någon som vet vad som kan vara felet?

Tacksam för svar!

MVH Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk

1.9 MB/s = 15,2 mbps och kom ihåg att ADSL endast ger "upp till" den specifierade hastigheten.

Permalänk
Medlem

Testa att byta DNS.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Snabb nedladdning med långsamt surfande?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Hej!

Har tre stycken datorer här hemma. Två stationära med Vista Home Premium och en bärbar med XP Pro. En stationär och den bärbara är trådlöst ansluten till routern, den andra med kabel. Med samma problem på alla datorerna, det går så segt att surfa!

Jag har Telia 24mbps och laddar ner i ca 1.9 MB/s och laddar upp i runt 270 KB/s så där är det inga problem, men när jag surfar så känns det som att sitta på ett 56k modem eller något, det tar ungefär 30 sekunder för en sida att ladda färdigt helt. Alla andra jag känner som har telias bredband laddar sidor på under sekunden! Men inte jag.

Jag gissar på att det är routern som är boven i dramat, det är en D-link DI-624

Jag tänkte jag skulle köra uteslutningsmetoden för att se om det var routern och kopplade då in min nätverkskabel direkt i modemet (silvrigt zyxel eller vad dom heter från telia) men det fungerade inte alls?

Någon som vet vad som kan vara felet?

Tacksam för svar!

MVH Marcus

Att det inte fungerar när du kopplar in datorn direkt i modemet är pga att telia låser mot MAC-adressen på rountern. Koppla ur allt i någon timma och testa igen, så borde det fungera.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
1.9 MB/s = 15,2 mbps och kom ihåg att ADSL endast ger "upp till" den specifierade hastigheten.

Jo jag vet, så därför skrev jag "...så inga problem där..." dvs, jag är nöjd med att få ut ca 15 mbps...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Testa att byta DNS.

:S Hur byter jag DNS? Går jag in på routern och kikar så står det:
Pirmary DNS Address: 0.0.0.0
Secondary DNS Address: 0.0.0.0 (optional)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
Att det inte fungerar när du kopplar in datorn direkt i modemet är pga att telia låser mot MAC-adressen på rountern. Koppla ur allt i någon timma och testa igen, så borde det fungera.

Ah! Tänkte att det var något sådant, provade att stänga av i en kvart och så men det hjälpte inte :\ Får försöka klara mig utan internet en lite längre stund då

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem

Testa pinga nån hemsida. www.sunet.se t.ex.
Du kanske har nån spyware på en av datorerna.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Stäng av uTorrent.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Testa pinga nån hemsida. www.sunet.se t.ex.
Du kanske har nån spyware på en av datorerna.

Skickar ping-signal till www.sunet.se [130.239.8.25] med 32 byte data: Begäran gjorde timeout. Svar från 130.239.8.25: byte=32 tid=22ms TTL=243 Begäran gjorde timeout. Svar från 130.239.8.25: byte=32 tid=22ms TTL=243 Ping-statistik för 130.239.8.25: Paket: Skickade = 4, Mottagna = 2, Förlorade = 2 (50 %), Ungefärlig överföringstid i millisekunder: Lägsta = 22 ms, Högsta = 22 ms, Medel = 22 ms

Såg väl inte så lovande ut kanske :S

EDIT: Det spelar ingen roll om jag har µTorrent igång eller inte, lika segt att surfa ändå, på alla datorer, även t.ex. kompisens dator om han tar hit den osv.
Så det känns som det är routern, modemet eller telia...

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte in på internet när utorrent är igång, trots att jag når 2.0mbits, har du det igång på alla datorerna?

Edit:

Jadu, din ping är ganska mycket högre än min, 15ms mot sunet.se . Dock borde det inte påverka så mycket. Ring Telia och hör efter.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Har nu provat att reseta och stänga av modemet och koppla in min dator direkt till det. Och nu surfar jag blixtsnabbt! Så med andra ord är det alltså routern som flaskhalsar på nåt sätt :S

Ska testa att reseta den med och konfigurera om den och se om det hjälper, annars får jag väl införskaffa mig en ny, om ingen annan har nåt förslag på vad det är som gör att routern segar ner surfandet?

Tack för all hjälp hittills!

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem

Har du testat att koppla ur 2 av datorerna från routern och bara haft din inkopplad?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Jag resetade routern nu och gjorde om alla inställningar och nu kan jag surfa snabbt även med routern!.....på en dator...den med kabel. De två med trådlösa kort får ingen ip-adress av routern nu :S

Jag kan ansluta till det trådlösa nätverket med båda datorerna men den blir begränsad och jag kan inte logga in på routern från dom datorerna, de kommer inte åt varandra heller.

Någon som har en aning om vad jag har missat/klantat till nu?

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
DHCP av

DHCP är enabled, så det är inte problemet, den stationära datorn med kabel får ju sin ip av routern, men inte de trådlösa. Måste vara någonstans på dom trådlösa inställningarna det fallerar :\

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
DHCP är enabled, så det är inte problemet, den stationära datorn med kabel får ju sin ip av routern, men inte de trådlösa. Måste vara någonstans på dom trådlösa inställningarna det fallerar :\

Mvh Marcus

Kan vara säkerhetsinställningarna för Wifi. Kontrollera så att du inte har låsning på mac-adress osv.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se efter att ha spanat runt i alla flikar, så har jag inte låsning av mac-adress eller nåt :\

---------------------------------------------------

Detta ser väl ut att vara rätt?

För här är de generella wlaninställningarna.

Sitter och kikar som fan i alla inställningar men jag kan verkligen inte förstå vad som är fel

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Vad jag kan se efter att ha spanat runt i alla flikar, så har jag inte låsning av mac-adress eller nåt :\

---------------------------------------------------

Detta ser väl ut att vara rätt?

http://img205.imageshack.us/img205/9568/di624wlaned2.th.jpg

För här är de generella wlaninställningarna.

Sitter och kikar som fan i alla inställningar men jag kan verkligen inte förstå vad som är fel

Ända jag kan se på den bilden är väl att de trådlösa korten inte är kompatibla med "Turbo G with...". Kan det vara så att de bara klarar "vanlig" g-standard?

Har du testat med att sätta fast ip på dina bärbara? Glöm inte att sätta rätt gateway.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
Ända jag kan se på den bilden är väl att de trådlösa korten inte är kompatibla med "Turbo G with...". Kan det vara så att de bara klarar "vanlig" g-standard?

Har du testat med att sätta fast ip på dina bärbara? Glöm inte att sätta rätt gateway.

Testade att ändra till "standard" framoch tillbaka lite, testade även att sätta statisk ip på min bärbara, då försvann den gula treaneln över nätverksikonen men annars gjorde det ingen skillnad, kommer inte åt routern eller någon annan dator på nätverket.

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk

Har du Nod32 som anti-virus?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Greywolfer
Har du Nod32 som anti-virus?

AVG Free, men det trådlösa fungerade ju utmärkt innan jag resetade routern :S Och jag minns inte att jag gjorde något speciellt förra gången för att få det att fungera :\

Får väl göra om allt en gång till och se om det hoppar igång igen... Datorproblem är fan det mes ologiska som finns!

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |