Permalänk

Högtalarpaket 3000

Hej!

Skulle någon kunna slänga ihop ett högtalarpaket för (helst) under 3000kr

Ett krav är att högtalarna måste finnas i vitt och helst skall dem vara studiohögtalare.

lyssnar mycket på jack johnson samt lounge musik och house.

http://www.fynda.se/index.php?prodid=3888
kanske?

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Medlem

studiohögtalare är aktiva
http://www.jam.se/produkt/Studiomonitorer--tillbehoer/A35320-...

vanliga hemma högtalare menar du va?

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

aa, men det kommer inte med en förstärkare, behöver inte jag det?

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicklundvall
aa, men det kommer inte med en förstärkare, behöver inte jag det?

Nej, de där är aktiva, d.v.s. har förstärkare inbyggda. Men studiohögtalare används för att höra svagheter när man skapar musik. De är ofärgade och låter alltså inte bra, utan snarare lite medvetet dåligt. Högtalare som är byggda för att låta bra är det som gäller om du ska lyssna för nöjes skull, t.ex. på musik.

Vanliga högtalare behöver en förstärkare, men den där förstärkaren är nog i minsta laget, den ger 2 x 60 W. Högtalarna i paketet gör 125 W. Du kan alltså inte ens behärska hälften av högtalarnas kraft. Skulle rekommendera denna förstärkare istället: http://www.fynda.se/index.php?prodid=3232

Permalänk

vilka högtalare skulle du rekommendera?

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicklundvall
vilka högtalare skulle du rekommendera?

De högtalare du kollade på är nog prisvärda. Bökigt att leta runt efter vita. Jag vet inga bättre vita i samma prisklass på rak arm iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes

Vanliga högtalare behöver en förstärkare, men den där förstärkaren är nog i minsta laget, den ger 2 x 60 W. Högtalarna i paketet gör 125 W. Du kan alltså inte ens behärska hälften av högtalarnas kraft. Skulle rekommendera denna förstärkare istället: http://www.fynda.se/index.php?prodid=3232

Haha jovisst.
Det funkar tyvärr inte riktigt så.

Till att börja med är högtalarnas "watt"-märkning i de flesta avseenden helt ointressant. Till exempel nu.

För det andra så är din watt-ekvation helt tokig och inkorrekt.
Den sherwoodstärkaren som har 105w per kanal specad, lämnar till exempel betydligt lägre effekt än t.ex. en nadstärkare med 40w per kanal specad.

För att ta ett exempel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whizzors
Haha jovisst.
Det funkar tyvärr inte riktigt så.

Till att börja med är högtalarnas "watt"-märkning i de flesta avseenden helt ointressant. Till exempel nu.

För det andra så är din watt-ekvation helt tokig och inkorrekt.
Den sherwoodstärkaren som har 105w per kanal specad, lämnar till exempel betydligt lägre effekt än t.ex. en nadstärkare med 40w per kanal specad.

För att ta ett exempel.

Den levererar mycket väl 105W per kanal. Vid vilken distortion/tidsram den gör det är ju en annan sak.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk

Jag har ett par http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/stativsmaa/dal... som jag är riktigt nöjd med. Är du ute efter mycket bas så kommer du dock behöva en subbas att komplettera med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whizzors
Till att börja med är högtalarnas "watt"-märkning i de flesta avseenden helt ointressant. Till exempel nu.

För det andra så är din watt-ekvation helt tokig och inkorrekt.
Den sherwoodstärkaren som har 105w per kanal specad, lämnar till exempel betydligt lägre effekt än t.ex. en nadstärkare med 40w per kanal specad.

Wattantalet på högtalarna är såvitt jag vet den bästa indikationen på hur mycket kraft som krävs för att driva dem bra. Det enda jag känner till som är bättre, är att ha praktisk erfarenhet av just de högtalarna. Vilka siffror menar du är bättre för att avgöra detta?

Ekvation? En Watt är alltid en Watt. Så jag förstår egentligen inte vad du menar med att 105 W är mindre än 40 W. Däremot är det naturligtvis fler faktorer som spelar in för att det ska låta bra och man ska få en jämn ström, lite dist och snabb urladdning etc.

Men okej, du menar alltså att en T-Amp på 2x60 W gör sig bättre än en Sherwood på 2x105 W till dessa högtalare? Kan du utveckla det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Wattantalet på högtalarna är såvitt jag vet den bästa indikationen på hur mycket kraft som krävs för att driva dem bra. Det enda jag känner till som är bättre, är att ha praktisk erfarenhet av just de högtalarna. Vilka siffror menar du är bättre för att avgöra detta?

Ekvation? En Watt är alltid en Watt. Så jag förstår egentligen inte vad du menar med att 105 W är mindre än 40 W. Däremot är det naturligtvis fler faktorer som spelar in för att det ska låta bra och man ska få en jämn ström, lite dist och snabb urladdning etc.

Men okej, du menar alltså att en T-Amp på 2x60 W gör sig bättre än en Sherwood på 2x105 W till dessa högtalare? Kan du utveckla det?

Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om.

Känslighet beskriver hur pass lättdriven en högtalare är vid en viss frekvens. 90db/1w är inte ovanligt. Detta betyder att det krävs 2w för att få 93db, 4w för att få 96db osv.

De där 45 watten som skillnaden mellan dessa två förstärkare är så är skillnaden knappt märkbar. Varje 3db är en fördubbling av den akustiska energin, varje 10db är en mänskligt uppfattad fördubbling.

En watt är inte alltid en watt i ljudsammanhang, har du hört talas om billiga hembiosystem med 1000w? Troligtvis, dock så uppger de inte att de lämnar den effekten när förstärkaren i de närmaste skickar ut fyrkantsvågor.

Jämför det med en bil, med 200 hk vid 10000 rpm som har ett varvstopp på 6000. De där 200hk kommer aldrig någonsin att finnas, för då har förmodligen motorn brunnit upp och satt fyr på resten av bilen. (läs högtalare och förstärkare).

Ta och läs på lite grann innan du uttalar dig.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/system/argon_7...

Har själv ett par, räcker väldigt långt som datorhögtalare faktiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

är det viktigare med ett par bra högtalare eller en amp? vad ska man lägga pengarna på??

http://www.fynda.se/index.php?prodid=3888 har denna utgång till sub?

http://www.fynda.se/index.php?prodid=3824

kanske?

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umegrabb
Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om.

Ta och läs på lite grann innan du uttalar dig.

Det här är ett diskussionsforum, inte tredje riket. Man måste inte vara utbildad eller vara guru på området för att få uttala sig. Ett forum går ut på att dela med sig av kunskap och erfarenheter. Att du delar med dig av vad du kan är jättebra, grattis, men att du klankar ned på andras okunskap är bara naivt. Oavsett om du har rätt eller inte.

Men jag är fortfarande inte med på hur ni kan se på specifikationerna att det Sherwooden ger sämre effekt? Eftersom det verkar vara det ni argumenterar för.

Permalänk
Medlem

Har även jag http://www.hifiklubben.se/produkter..._7350a__vit.htm
Köpte dem nyligen, är väldigt nöjd, kan spela högt utan problem. Bra tryck, fint balanserat ljud jämfört med vilket onoff-logitech-paket som helst. Och dem är gjord för dator etc (ingen extern förstärkare krävs).

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk

om den spelar som vilken "onoff logitech" högtalare som helst varför ska man punga ut 2500kr för det?

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicklundvall
om den spelar som vilken "onoff logitech" högtalare som helst varför ska man punga ut 2500kr för det?

Vad jag menade var att dem är starkare, bättre och mer balanserade än logitech etc.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem

Audioengine 5 kanske? Drygt 3k kostar dom, men ska tydligen spela sketa bra.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Det här är ett diskussionsforum, inte tredje riket. Man måste inte vara utbildad eller vara guru på området för att få uttala sig. Ett forum går ut på att dela med sig av kunskap och erfarenheter. Att du delar med dig av vad du kan är jättebra, grattis, men att du klankar ned på andras okunskap är bara naivt. Oavsett om du har rätt eller inte.

Men jag är fortfarande inte med på hur ni kan se på specifikationerna att det Sherwooden ger sämre effekt? Eftersom det verkar vara det ni argumenterar för.

Har faktiskt inte ens tittat på dessa 2, men men man måste ju kolla på under vilka förhållanden som dessa Watt uppnås, fabrikanter speciellt av billigare budget märken har ju en förmåga att uppge vilken watt som den kan lämna med en ganska låg last tex 4 ohm och gärna till en ganska hög dist i ett snävt frekvensomfång, medans andra lämnar mer ärliga uppgifter med tex 8 ohm och väldigt låg dist i ett stort frekvensomfång, beroende på hur det mäts så kan samma förstärkare få 100 eller bara 10-20 watt.

Det kan också spela in under vilken tidsrymd en förstärkare kan lämna sinna watt
tex ibland ser man uttrycket musikeffekt och står det med när jag kolla på en förstärkare som enda uppgift hoppar jag över den bara då man vet att det är en ganska påhittad effekt, dvs förstärkaren kan bara lämna just den effekten under en väldigt kort tidsrymd kanske en sekund bara, vad man vill veta är kontinuerligt effekt vid rejält låg dist och 20-20.000Hz eller mer.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag läste beskrivningarna på Fynda och då stod det såhär på Sherwood-förstärkaren:
"105 Watts RMS per channel with no more than 0.9% THD, from 40 Hz to 20 kHz, 8 ohms"

Jag kollade naturligtvis att den levererade 105 W på ohm och att det inte var helt orimlig dist och inom ett ok frekvensområde. Så jag fattar fortfarande inte varför det kommer två påhopp som säger att jag är helt okunnig. Tycker inte dessa två har lyckats förklara varför Sherwooden är sämre heller.

Är det tidsramen ni menar är åt helvete, umegrabb och whizzors ? Kan ni inte förklara er lite mer, varför skulle denna förstärkare vara sämre än T-ampen? Vilka siffror tittar ni på?