Nvidia demonstrerar Geforce GTX 480 i Unigine Heaven

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kraeshok
Single GPU. Och säga i dagsläget att 480 är bättre än 5870 är lite felaktigt. Du har dessutom pris och tillgänglighet att ta ställning till också. Viktigt är att lägga märke till att deras test är i 1xAA för Heaven och hur själva Fermi arkitekturen funkar, det är ett litet påskägg nämligen.
Med det sagt vill jag påpeka att tesselation enheten är rätt enkel i ATI's 5000-serien, dock duger den mer än väl i dagsläget.

jo det kommer nog vara ganska dyrt och det kommer dra mycket ström också.
jag tyckte det såg ut som det var bättre i benchmarken eller är det för att typ nvidia har sponsrat dom eller något sånt?

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

En del olika faktorer. Skulle vilja se exakt samma kruvor utan tesselation aktivt också, med 2x AA, 4x AA och 8x AA samt x16 AF på samtliga lägen. Helt enkelt vill vi ha fakta så får vi vänta tills den 27e mars. Men i dagsläget så ser 480 ungefär lika snabbt ut som ett 5870, upp till 5-15% snabbare utan AA och AF.

I testet som Nvidia körde så använde de en beta version av uniengine som inte är släppt bl.a. Vi vet inte vilken ATI drivrutin de använde äns.

Syntetiska benchmarks är inte det som man ska titta på ändå om man vill köpa ett nytt kort.

Helt ärligt säger inte detta mycket tills vi närmar oss NDA 27e mars och mer konkreta siffror från spel kommer. AvP3 borde bli hyfsat intressant.

Permalänk
Medlem

Som sagt dom kan väl inte riktigt jämföra med annat än ATI:s 5800 serie för deras gamla serie är fullständigt bortsopad av ATI:s 5800 serie redan... Så jag skulle nog tycka det vore mer orelevant än att jämföra pris gentemot prestanda till och med i detta fallet. Nu är det ju prestanda man visar här och då är Ati det ända man kan mäta sig emot just nu... Sen spelar det ingen större roll om ATI hadde et annat sätt att proklamera sin prestanda när dom lanserade, för dom hadde redan kort innan som var i liknande segment som nvidia vilket inte nvidia har nu och desutom bygger dom på en ny arkitektur vilket inte Ati gjorde, dom bara krympte sin arkitektur och dubblade alla spec så att de fick tillräcklig prestanda att driva och rendera med den nya mjukvaran och förändrade så småningom även mellansegment så man kunde införa funktionaliteten åtminstone på papper. En del grejor som tesselering funkar ju men inte bra på de billigare korten, precis som dx10 och 11 som man har liten nytta av på dem om man inte kör med låga upplösningar på de flesta lågpriskorten... Men det att funktionaliteten finns där.......ja vad säger man den finns bara där, om den är bra är nåt annat. Nu kommer förmodligen Nvidia förlora en del i början hur som helst, för antagligen måste man ner på priser som gör att korten säljs alls til att börja med och invänta att det blir smidigare proceser och större volymer innan man har såpass vinst att man kan börja jämföra pris emot prestanda gentemot ATI. Kommer dom i hela 40nm tiden komma dit ? Det ryktas ju redan att man kommit längre redan med nästa krympning på några månader än vad man gjorde med 40 nm på två år.... ATI ryktas ju planera krympta kretsar redan til årskiftet igen... Så det kan nog vara så att detta är den misslyckade ( om man kan säga så om ett kort som presterar i minimum samma klass som 5870 ) serien som följs av en suksess som resultat av den erfarenhet misstag ger... Den som lever får se........

Permalänk
Medlem

Körde han verkligen benchmark medans man såg på? Var det inte så att han startade Unigine och valde benchmark. Fraps var även igång. Sedan visade han vad tesselering gör, wire models vid in- resp ut-zooming, och sedan vände han sig till nästa skärm och där fanns redan graferna, vilka måste vara från tidigare körningar av benchmark? Resultaten kan alltså mycket väl kommit från SLI-bench eller klockad processor.

Skillnaden mot om grafen dykt upp på random site på nätet är att nu vet man att det är en test utförd av nVidia.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kraeshok
En del olika faktorer. Skulle vilja se exakt samma kruvor utan tesselation aktivt också, med 2x AA, 4x AA och 8x AA samt x16 AF på samtliga lägen. Helt enkelt vill vi ha fakta så får vi vänta tills den 27e mars. Men i dagsläget så ser 480 ungefär lika snabbt ut som ett 5870, upp till 5-15% snabbare utan AA och AF.

I testet som Nvidia körde så använde de en beta version av uniengine som inte är släppt bl.a. Vi vet inte vilken ATI drivrutin de använde äns.

Syntetiska benchmarks är inte det som man ska titta på ändå om man vill köpa ett nytt kort.

Helt ärligt säger inte detta mycket tills vi närmar oss NDA 27e mars och mer konkreta siffror från spel kommer. AvP3 borde bli hyfsat intressant.

Det som är nyttigt är i och för sig att de visat något alls som, på ett begränsat plan, går att jämföra med. Sedan pekar ju inte prestandan åt att vara så fantastiskt övergrym som sekten Fermi-anhängare vill måla upp. Men detta säger ju virtuellt ingenting, men mycket mer än vi sett tidigare.

Permalänk
Medlem

Enda orsaken som jag ser det att Nvidia väljer att visa just unigine's heaven benchmark är att korten presterar bra i just den applikationen, allt talar dock i nuläget för att det bara just är där som ATI kommer att få stryk.

Rätt patetiskt egentligen att en krets som är 7 månader försenad och har runt 40% fler transistorer inte är snabbare än ett 5870.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det som är nyttigt är i och för sig att de visat något alls som, på ett begränsat plan, går att jämföra med. Sedan pekar ju inte prestandan åt att vara så fantastiskt övergrym som sekten Fermi-anhängare vill måla upp. Men detta säger ju virtuellt ingenting, men mycket mer än vi sett tidigare.

+1, +1

Och du Hardwareguy jag tror du haft en dålig dag, du har varit grym på att kverulera på olika ställen nu.... Eller är det ett markeringsbehov ut och går ? Du är under uppsikt så du vet det, generelt dårligt uppförande kan straffa sig så att du vet om det, det finns moderatorer här hela tiden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Enda orsaken som jag ser det att Nvidia väljer att visa just unigine's heaven benchmark är att korten presterar bra i just den applikationen, allt talar dock i nuläget för att det bara just är där som ATI kommer att få stryk.

Rätt patetiskt egentligen att en krets som är 7 månader försenad och har runt 40% fler transistorer inte är snabbare än ett 5870.

den ÄR dubbelt så snabb men det gäller ju bara som sagt vid tesselering och antagligen gpgpu-applikationer

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att slutliga specifikationerna läcker på måndag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
+1, +1

Och du Hardwareguy jag tror du haft en dålig dag, du har varit grym på att kverulera på olika ställen nu.... Eller är det ett markeringsbehov ut och går ? Du är under uppsikt så du vet det, generelt dårligt uppförande kan straffa sig så att du vet om det, det finns moderatorer här hela tiden.

[offtopic]Jag har iallafall inte brutit mot §5 och fått inlägg raderade eller kommit med personangrepp [/offtopic]

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Skönt att inte hela projektet blev en total flopp,
bara invänta nästa generation av Fermi nu för min del.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
+1, +1

Och du Hardwareguy jag tror du haft en dålig dag, du har varit grym på att kverulera på olika ställen nu.... Eller är det ett markeringsbehov ut och går ? Du är under uppsikt så du vet det, generelt dårligt uppförande kan straffa sig så att du vet om det, det finns moderatorer här hela tiden.

Ledsen för Off Topic..
Men det här är ju bara roande att läsa.. Eller minst ut sagt skrattretande,
i vilket fall som helst skadar det ju inte att gå till sängs med ett leende på läpparna.

- Lällä

Visa signatur

Argument bör ha en trovärdig källa

Permalänk
Medlem

Jag tror självklart att Fermi korten presterar bättre än ATIs nuvarande kort.
De problemen jag ser är priserna, bara high-end kort och att ATI garanterat kommer att sänka priserna när de släpper mid range korten.

Jag är super nöjd med mitt 5870 jag köpte för 4 veckor sen lutade lite åt att fixa ett fermi men ser nu att det hade varit super onödigt att vänta eller att uppgradera. (Med tanke på mitt äldre kort vilket inte direkt hängde med i svängarna alls).

Visst kortet är snabbare men marginalen ser inte så ljus ut och ett kort med 5 månader på nacken kommer garanterat fungera bättre (software wise) till och börja med.

Hoppas dock att NVIDIA får ut hela serien inom en snar framtid så att det äntligen händer något på marknaden!

Ska bli kul att se nästa serie från både NVIDIA och ATI samt lite spel som använder DX11an fullt ut. BC2 etc etc räknar jag knappast in!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kraeshok
Båda har dedikerad tesselering. Skillnaden är att Fermi balanserar Shaders med Tesselering. Ju mindre shaders som används till effekter, AA osv dessto mer kan tesseleras och tvärt om. Vilket gör att egentligen så är Heaven väldigt missvisande just nu.
För att visa vad korten kan prestera i verkliga scenarior så måste du ha en realistisk scen från ett spel där man har allt aktivt. Kanske AvP3 är ett bra spel att testa med, vet helt ärligt inte.

HD5870 har EN dedikerad enhet gör tesselering, korrekt.
Fermi använder sina 16 "polymorph engines" för geometri (där tesselering ingår). Även om man inte kan jämföra rakt av så har nvidia lagt en tyngpunkt på just detta. Dessvärre finns det inte mycket på marknaden idag som kan använda det effektivt.
Intressant från den tyska sidans benchmark där GTX 470 klart slår HD5870 i 4AA medans i 8AA så går HD5870 upp i ledningen.
Jaja, om ca 3 veckor lär vi väl kunna lägga dessa diskussioner till handlingarna.

http://www.geeks3d.com/20100118/nvidia-gf100-architecture-det...

Bra sammanställning om hur GF100 är uppbyggd.

Permalänk
Medlem

Är lite besviken trodde den skulle vara super awesome.

Permalänk
Medlem

Mer läckta siffror, ser väl inte så värst lysande ut. Ser såhär långt ut som Charlie haft ganska rätt.

http://vr-zone.com/articles/nvidia-geforce-gtx-470-benchmarks...

Permalänk
Medlem

Trodde helt klart gtx470 skulle vara bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nembo
Det enda Fermi är bra på är PhysX och tesselation.
(Ta det inte så allvarligt)

Varför inte? Det är ju så det ser ut just nu. Om detta inte finns i ett spel så kommer antagligen det prestera likvärt med 5870.

Jag sugit på tabletten ett tag nu och det känns som att Fermi är bra men det kommer försent. Priset kommer säkert landa på runt 6000kr för ett GTX 480 och det är tyvärr inte prisvärt för de flesta.

Men det är klart, har man planer på spel med mycket fysik och tesselation så kanske Fermi är klockrent.

Jag måste erkänna att jag blev besviken. Jag förväntade mig mer av nVidia än vad de visat att det går för. Dessutom hade de inte varit sena med att skryta om det verkligen var mycket bättre overall. Så detta känns verkligen som sista hoppet försvann.

Jag får väl sitta kvar på mitt GTX 295 ett tag till...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

mm tror också 5-6000 kan vara troligt för detta kort.
Så drygt när man inte har råd men roligare saker än max 3000kr >.<

Aja får köra på mitt 4890 tills det ger upp och spara pengar tills dess.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stege99
Det har varit lite av en röd tråd i de 345832 artiklar och trådar som handlat om Fermi senaste tiden, dvs att prestandan i Unigine Heaven är uppemot det dubbla för GTX480 vs HD5870 när tung tesselering används.
Givetvis är detta ett syntetiskt test med överdiven tesselering men man kan nog slå fast att de dedikerade tesseleringsenheter som GTX480/470 har gör den klart bättre i detta test.
Problemet är att en annan liknande röd tråd säger att GTX480 går ganska jämt med HD5870 när det kommer till dagens spel (vanligtvis 5-10% snabbare).
Eftersom GTX480 kommer ligga i samma prisklass som HD5970 (om inte man säljer dem med förlust) så är detta ett problem.
Man kan hoppas lite fler nya titlar dyker upp där DX11 och tesselering används, men troligtvis hinner inte det hända denna generationen kort.

+1 , spiken på huvudet

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Haha ni kanske ska titta på "fps'en" i diagrammet innan ni uttalar er. Dubbelt up från HD 5870 i _många_ fall.

Och du kanske borde kolla videon innan du uttalar dig?
Det är endast i tesselation som GTX480 är bättre.
Och tesselation är något som du inte kommer ha nån nytta av alls eftersom inga spel använder sig av det och kommer inte göra det på lång tid.

Summa summarum: GTX480 presterar som HD5870, GTX480 kostar dock minst 50 gånger mer och den är sisådär ett halvår sen.
Mega fail av Nvidia denna rond.

Permalänk

Fashinerande hur personligt man kan ta hårdvara...

Visa signatur

______________________________
| Define R2 | Intel Core I7 920 Noctua NH-U12P| Corsair Dominator DDR3 6Gb | FD Newton 800W | Gigabyte 470 OC - Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus | Intel X-25M G2 160Gb + 2st 2Tb + 2st 500Gb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldinus
Fashinerande hur personligt man kan ta hårdvara...

Jo, fattar inte att folk orkar. Som på ett dagis om vems pappa är starkast

Visa signatur

Woot!

Permalänk
Medlem

salesman, obviously..

Permalänk
Medlem

Om ingen brutalt positiv överraskning dyker upp så blir det att sitta kvar på sitt 275 eller möjligen investera i ett 5850. Lite trist men egentligen borde man ju vara glad, det blir ju billigare så.

Citat:

Fashinerande hur personligt man kan ta hårdvara...

Visst är det. Och då har ännu inte härförarna för respektive lag postat i den här tråden ännu.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Skulle alldrig tro att NVIDIA visar jämförelser som ställer sina nya kort i dåligt ljus mot AMD's kort före lanseringen.. Så denna bench som visas mellan 480 och 5870 tar jag med en nypa salt.

Förhoppningsvis så kan Fermi-generationen konkurrera med AMD och iaf pressa priser. (det har ju nu vatt AMD's signum i drygt 2 års tid). NVIDIA får väl byta kostym med AMD, det skadar inte utvecklingen.

Sen har nog inte AMD lutat sig tillbaka och lagt armarna i kors. Förhoppninsvis har TSMC förbättrat processen av chip till 58xx (nästa "stepping"), ökat yield och fått ner läckage. Jag skulle tro att vi ser en "5890" med lägre förbrukning och högre klock nån gång i April eller Maj som svar på NVIDIA. AMD väntar nog bara på rätt tillfälle..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Avstängd

Sen tror jag inte ett skvatt på siffrorna som Nvidia visar,Visst nån kanske går på det!? Vem säger att dom inte kör en gammal ATi catalyst version?

Jag är varken för ATI eller Nvidia men att en Nvidia snubbe sitter och visar att Fermi klår en konkurerande modell hallå där

Menar det företaget har ju aldrig fifflat förut eller hur?Det handlar om pengar och pengar kan man göra mycket för så en oberoende källa tack!

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thewiruz
Sen tror jag inte ett skvatt på siffrorna som Nvidia visar,Visst nån kanske går på det!? Vem säger att dom inte kör en gammal ATi catalyst version?

Jag är varken för ATI eller Nvidia men att en Nvidia snubbe sitter och visar att Fermi klår en konkurerande modell hallå där

Menar det företaget har ju aldrig fifflat förut eller hur?Det handlar om pengar och pengar kan man göra mycket för så en oberoende källa tack!

Spelar det nån roll när testet ändå visar att Fermi får spö av HD5870?
(presterar likvärdigt med HD5870 men kostar 50 gånger mer och är kraftigt försenad)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_

Det är endast i tesselation som GTX480 är bättre.

Källa på det?

Att Nvidia 480 kommer kosta runt 6000kr kan inte vara möjligt. Om inte jag missar något helt så kommer de inte sälja många kort isf. Jag tror de kommer landa på runt 4500:-. Att det kommer en dubbelmacka ser jag som ganska troligt, men som vanligt är det 2 st nertrimmade kort. Så har det alltid varit hos nvidia iaf. 9800GX, 295GTX till exempel. Denna generation kanske det blir 2 st GTX470.

Sen blev jag lite besviken då det känns som man verkligen valt ut ett test som är ganska smalt och inriktat på just det som Fermi är bäst på, det hade gjort mindre om det varit något som väl gestaltat hur spel kommer prestera med korten men jag tror inte detta är fallet här.

Men amd kommer säkert kunna dra av 500kr på sina toppmodeller när Fermi lanseras och då gäller det att nvidia inte blir alltför dyrt. Som det ser ut då så får det inte kosta mer än 4500:-

Permalänk
Avstängd

Nvidia demo på engine version 1.1 när alla andra använder engine version 1.0.

De enda demo de visat är, deras egen samt tesselation.
Orsaken är att korten har dålig prestanda.
Deras kort blir kostsamt, strömkrävande och i liten skara i affären.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Mina funderingar låg mellan MSI 5870 Lightning eller GTX470/480, då jag är less på crossfire gormet med mitt x2... i princip det enda jag spelar har kasst crossfire stöd (AoC)

Som det ser ut nu så lutar det kraftigt åt ett 5870 Lightning, blir intressant att se vad som hänt till slutet av april då jag byter kort

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte möjlighet att kolla på filmen, sitter på jobb, men att dömma av bilden och det som skrivits i tråden verkar GTX 480 inte vara allt för imponerande när det kommer till vanliga spel. Även om det är intressant att kortet är så mycket snabbare än 5870 vid tung tessellering så har jag svårt att se hur man ska kunna applicera detta i vardagen och speciellt i spel, särskilt när man ser till att det inte lär ta allt för lång tid innan AMD kommer med en ny serie, som säkert kommer att konkurrera på även detta område.

Med tanke på att det är ungefär 6 månader sen AMD släppte sitt nya kort borde man kunna förvänta sig att Fermi skulle vara rätt så mycket bättre än AMD. Lyckas man inte utveckla ett betydligt bättre spelkort på dessa 6 månaderna får jag väl anse att man har misslyckats.

Men oavsett: Jag har inte kollat på filmen och gillar egentligen inte att uttala mig om grafikkort innan man sett några objektiva tester på några "vardagliga" spel. Vi får väl vänta och se tills SweC testar grafikkorten, även om mina förväntningar har sänkts något.