Nvidia demonstrerar Geforce GTX 480 i Unigine Heaven

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Men herregud, kan inte folk engelska eller är ni för lata för att kolla igenom filmen ordentligt?
Kortet presterar bra i tesselation ja, typ dubbelt så bra som HD5870, men tesselation används inte i några spel, och kommer inte användas på en miljon år.
Utan tesselation så presterar GTX480 och HD5870 likvärdigt.

Snubben själv säger ju i princip det här fast med andra ord: "GTX480 presterar märkbart bättre än HD5870 i bara tesselation och ingen annanstans.

Jo visst kan vi engelska. Och han säger att den verkliga skillnaden mellan GTX 480 och HD5870 framkommer vid tesselationen. Han säger inte att korten annars är lika bra så länge inte tesselation är med i bilden. Och "ingen annanstans" hör jag inte honom säga... Grafen tyder ju dock på att det är vid tesselation som som GTX 480 är märkbart bättre och i resterande renderingar så är det likvärt ett 5870. Men det är inte säkert att det är så överallt...

Sen kan vi fortsätta att nämna att Tesselation är något som verkligen blir möjligt tack vare DirectX 11. DX 11 är en vidarutbyggnad på DX 10 vilket gör det uppgraderingsbart (varav Vista även har stöd för DX 11). Det betyder att alla spel som finns i DX10+ kan få uppgraderingar som gör att de som har DX11 kort kan aktivera tesselation i grafikinställningarna. Någonting som inte alls kommer vara ovanligt...

För att ge dig lite kött på benen så kan du läsa lite här:
http://www.pcgameshardware.com/aid,696171/DirectX-11-Tessella...

Ett flertal titlar lär dyka upp i år och nästa år lär ännu fler dyka upp. Speciellt med tanke på att du enkelt kan göra ett spel för både DX10 och DX11...

DX10 bygger inte på DX9 - därför var skillnaderna så stora vid det steget, något det inte är när en ny DX-version kommer som bygger på DX10.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Med tanke på att 99% av spelen som släpps till PC är konsolportar och resterande procent är lågt krävande spel, lär vi enbart ha 2-3 spel inom de närmsta 5 åren som använder Tesselation. Tesselation är säkerligen framtiden, men frågan är om framtiden ligger i PC som spelplattform.

Nästa generation konsoler kommer säkert använda tesselation, men frågan är om det var verkligen var så klyftigt att utveckla Fermi så länge för att släppa det NU, när ingenting använder det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av organics
Med tanke på att 99% av spelen som släpps till PC är konsolportar och resterande procent är lågt krävande spel, lär vi enbart ha 2-3 spel inom de närmsta 5 åren som använder Tesselation. Tesselation är säkerligen framtiden, men frågan är om framtiden ligger i PC som spelplattform.

Nästa generation konsoler kommer säkert använda tesselation, men frågan är om det var verkligen var så klyftigt att utveckla Fermi så länge för att släppa det NU, när ingenting använder det.

Kan mycket väl vara så men man får ju också komma ihåg att det lär knappast komma spel som använder det FÖRE hårdvaran heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av organics
Med tanke på att 99% av spelen som släpps till PC är konsolportar och resterande procent är lågt krävande spel, lär vi enbart ha 2-3 spel inom de närmsta 5 åren som använder Tesselation. Tesselation är säkerligen framtiden, men frågan är om framtiden ligger i PC som spelplattform.

Nästa generation konsoler kommer säkert använda tesselation, men frågan är om det var verkligen var så klyftigt att utveckla Fermi så länge för att släppa det NU, när ingenting använder det.

Rent krasst sett är de just de ja sagt de senaste 6 månaderna. Såg igentligen ingen anledning till ATI's 5970 eller 5870 för den delen heller, eftersom som du säger, alla spel är en tragisk konsolport.

De roliga är dock att nu när Fermi visas upp kommer ATI folket med exakt samma argument - tragikomiskt samanträffande

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Det här var väll egentligen ingen nyhet, möjligen en bekräftelse av tidigare uttalanden att 480 ska prestera betydligt bättre än 5870 i delar av Unigine Heaven, efter genomgången på CES om jag inte kommer ihåg fel.

Och jag tar det i alla fall som en bekräftelse på att prestandan i aktuella spel inte är spektakulär på något sätt, hadde 480 spöat 5870 med 50% i Crysis, eller annat grafikkrävande spel, hade vi fått se mer än snuttar av ett benchmark och lite 3d suround Eyfinity kopia

Speciellt så här nära release.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jj_viking
Ja det verkar som att 470/480 är grym på att beräkna trianglar och lite slöare med pixel fill rate. Å andra sidan så ger mer trainglar högre realism i animationer och spel. Är inte 5870 likvärdig med 285gtx?

Nvidia är prisvärt för mig som vill ha stabila drivrutiner och som har nytta av en snabb processor som kan flytta miljontals trianglar som mina 3D arbeten har.

ATI har grym rå prestanda, men har kanske inte visat vara stabil, när det gäller applikationer, 3D animering osv.

Jag prioriterar så här:

1.- Stabilitet
2.- Stabilitet
3.- Kraft i kortet

men men, vi får väl se hur FERMI presterar i verkliga benchmarks med bra drivrutiner :), och hoppas att den är prisvärd också .

Om stabilitet är prio 1 är du ju inte intresserad av ett Gforce kort, antar att du sitter med Quadro kort och GTX4xx lär vara totalt ointressant

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det som är nyttigt är i och för sig att de visat något alls som, på ett begränsat plan, går att jämföra med. Sedan pekar ju inte prestandan åt att vara så fantastiskt övergrym som sekten Fermi-anhängare vill måla upp. Men detta säger ju virtuellt ingenting, men mycket mer än vi sett tidigare.

Alltså vi såg samma sak från CES 2010 bara att här går Nvidia officielt ut med en smula information. Men jag håller med. Fast jag är väldigt besviken än så länge av att de bara har valt Heaven, ett syntetiskt benchmark.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av stege99
HD5870 har EN dedikerad enhet gör tesselering, korrekt.
Fermi använder sina 16 "polymorph engines" för geometri (där tesselering ingår). Även om man inte kan jämföra rakt av så har nvidia lagt en tyngpunkt på just detta. Dessvärre finns det inte mycket på marknaden idag som kan använda det effektivt.
Intressant från den tyska sidans benchmark där GTX 470 klart slår HD5870 i 4AA medans i 8AA så går HD5870 upp i ledningen.
Jaja, om ca 3 veckor lär vi väl kunna lägga dessa diskussioner till handlingarna.

http://www.geeks3d.com/20100118/nvidia-gf100-architecture-det...

Bra sammanställning om hur GF100 är uppbyggd.

Polymorph engine är som sagt en delad logik, som bl.a. kan göra hårdvaru tesselering. Beräkningen sker med 'shaders'? Desto mindre shaders du har tillgängligt desto sämre tesselation prestanda. Där emot kan den vara grymt effektiv då den är helt dynamisk, vilket vi ser i Heaven. ATI har en statisk dedikerad enhet för tesselation, och det är här vi ser skillnaden i Heaven. Heaven använder 'överdriven' tesselering för dagsläget. Men i 2011 kanske vi ser spel som kan sättas på 'max' och ha samma mängd tesselation per scen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Varför skulle tillgängligheten på ett kort påverka om det är bättre eller sämre än ett annat? Enligt det resonemanget så skulle ett Geforce 7900 ha varit bättre än atis 4800serie under ett par månader eftersom 4800korten var i princip omöjliga att få tag på direkt efter lansering.

Vi får nog snällt vänta på officiella tester men strömförbrukningen verkar ju vara löjligt hög om den nu kräver 8+8. Om så är fallet är kortet inte speciellt intressant för mig oavsett pris.

Vem som helst kan göra en sk. papperslansering. Går produkten inte att få tag i är det inte snabbast i praktiken. Och det är väl det som räknas hur vi än vill vända och vrida på ord? För annars kan vi väl börja blanda in Bitboys Oy osv. But lets not dwell on the past..

Enligt AIB källor räknas de ha 5000-7000 chip av A3 för 470/480, var bara ynka få procent är bra nog för 480. B1 som beräknas vara klar för massproduktion i Maj/juni om allt går bra vilket ger en officiell tillgänglighet av 470/480 slutet på Juni/Juli. Bara be och hoppas på att B1 är massproduktionsdugligt om man vill ha ett 470/480, annars är det Augusti nästa (tveksamt, shit happens).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smurfn
Edit: sen det där med singelkort vs singelkort. Det jag ville få fram var att om Nvidia hade ett dubbel och inte ATI så hade vissa nog inte varit lika snabba på att påpeka det. Då hade man nog strukit dubbelkortet med en bortförklaring. Men nu är det ATI så då helt plötsligt räknas det (bara för att favoritlaget ska få vinna).

Ja det finns ju alltid fanboys... själv är jag fanboy på pris / prestanda.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Det här var väll egentligen ingen nyhet, möjligen en bekräftelse av tidigare uttalanden att 480 ska prestera betydligt bättre än 5870 i delar av Unigine Heaven, efter genomgången på CES om jag inte kommer ihåg fel.

Och jag tar det i alla fall som en bekräftelse på att prestandan i aktuella spel inte är spektakulär på något sätt, hadde 480 spöat 5870 med 50% i Crysis, eller annat grafikkrävande spel, hade vi fått se mer än snuttar av ett benchmark och lite 3d suround Eyfinity kopia

Speciellt så här nära release.

Om stabilitet är prio 1 är du ju inte intresserad av ett Gforce kort, antar att du sitter med Quadro kort och GTX4xx lär vara totalt ointressant

Kolla min sign, jag kör en Geforce GT9800 för tillfället, och den är hur stabil som helst med mina 3D appplikationer. Trixet är ju att man kan använda vanliga Geforce kort till 3D arbeten ;).

Visa signatur

Core i7 920 C0 @ 3.5Ghz stock volt || Gigabyte GA-EX58-UD5 BIOS V. F12|| Noctua NH-U12P SE1366 || 12GB Ram 1333Mhz Corsair 1.5V || WD Caviar Black 640GB - WD Caviar Black 1TB || Gigabyte GTX 580 || Be Quiet! Dark Power 650W || - HAF-X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jj_viking
Ja det verkar som att 470/480 är grym på att beräkna trianglar och lite slöare med pixel fill rate. Å andra sidan så ger mer trainglar högre realism i animationer och spel. Är inte 5870 likvärdig med 285gtx?

Nvidia är prisvärt för mig som vill ha stabila drivrutiner och som har nytta av en snabb processor som kan flytta miljontals trianglar som mina 3D arbeten har.

ATI har grym rå prestanda, men har kanske inte visat vara stabil, när det gäller applikationer, 3D animering osv.

Jag prioriterar så här:

1.- Stabilitet
2.- Stabilitet
3.- Kraft i kortet

men men, vi får väl se hur FERMI presterar i verkliga benchmarks med bra drivrutiner :), och hoppas att den är prisvärd också .

ATI's drivrutiner är väldigt stabila numera, jag har t.ex. inte sett någon blåskärm med mitt nuvarande 4850 (ägt i 1.5 år, körde Nvidia innan det). Det de har däremot varit sega med, men verkar börja sattsa hårt på nu, är spelprofiler och stöda nya spel när de lanseras. Vilket är lite tråkigt men som sagt det ser ut att bli ändring på det nu också. Med Cat 10.2 finns det externa crossfire profiles som kan uppdateras när som helst för crossfire users, dessa ska funka för single gpu användare i framtiden, förhoppningsvis väldigt snart.

Permalänk
Medlem

Rätt kul tycker jag hur folk verkar tro Tessalation är nytt.

Lika dant hur dom verkar tro konsolerna inte stödjer det.

En gång i tiden kom ATI med nåt dom kallade TrueForm.

Det kom med 8500 korten och liknande.
Sedan togs det bort från 2XXX serien och framåt. pga bristande intresse.
Men det gör precis samma sak som tessalation fast det har ett annat namn.
Det fins tom med i DirectX som standard.

Xbox 360 har stöd för Tessalation eller en form av TruForm men det går under rett helt annat namn men det beror helt enkelt på att ATI implementerade det redan då i deras GPU för xboxen.

Om det går att köra med "nya" Tessalation i titlar som klarar trueform och vise värsa vet jag inte och lär för dom flesta inte vara intresant men som sagt teknikerna gör precis samma sak.

Iden bakom tessalation är äldre är 3D kortetn till PC. Sett spel optimeras för det som kör mjukvaru rendering bara för att spara CPU cyklar.

Också srätt kul hur folk ratar ett nvidia kort för att dom säger att tesslation inte kommer användas men därimot kan man köpa ett HD5XXX DX11 kort totalt i onödan.

Ja det fins färre DX11 spel än jag har fingrar men har någon ens funderat på om dessa DX11 spel nyttjar en specefik DX11 fuktion eller bara använder API:et rent generelt?

DX11 är typ lika onödigt i dagsläget. DX11 är ett API för programmeraren att använda. Hur han använder det avgör i slutändan hur bra resultatet blir. Men bättre någon som kan programmera tar upp den delen.

Just nu ger jag blanka fan i både DX11 och Tessalation. Hjulet har uppfunnits massa gånger för som är mer än uppenbart från både ATI och Nvidia.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Också srätt kul hur folk ratar ett nvidia kort för att dom säger att tesslation inte kommer användas men därimot kan man köpa ett HD5XXX DX11 kort totalt i onödan.

Ja det fins färre DX11 spel än jag har fingrar men har någon ens funderat på om dessa DX11 spel nyttjar en specefik DX11 fuktion eller bara använder API:et rent generelt?

DX11 är typ lika onödigt i dagsläget. DX11 är ett API för programmeraren att använda. Hur han använder det avgör i slutändan hur bra resultatet blir. Men bättre någon som kan programmera tar upp den delen.

Just nu ger jag blanka fan i både DX11 och Tessalation. Hjulet har uppfunnits massa gånger för som är mer än uppenbart från både ATI och Nvidia.

Det handlar om prestanda och inget annat.
DX11 är bara en bi-produkt av en modernare och snabbare GPU.
Jag skiter i om korten har Willy Wonkas chokladfabrik inbyggt, det enda jag bryr mig om är prestanda, och de allra flesta tycker som jag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

ATI's drivrutiner är väldigt stabila numera, jag har t.ex. inte sett någon blåskärm med mitt nuvarande 4850 (ägt i 1.5 år, körde Nvidia innan det). Det de har däremot varit sega med, men verkar börja sattsa hårt på nu, är spelprofiler och stöda nya spel när de lanseras. Vilket är lite tråkigt men som sagt det ser ut att bli ändring på det nu också. Med Cat 10.2 finns det externa crossfire profiles som kan uppdateras när som helst för crossfire users, dessa ska funka för single gpu användare i framtiden, förhoppningsvis väldigt snart.

Att de inte ska ha bluescreens är ju ett självklart krav. Det jag menar med stabilitet, är att mainstream kort bruka strula med 3D applikationens gränsnitt, dvs pilar som försvinner, linjer som inte går att manipulera, svarta skärmar på viewporten, och en oändlig laggproblem. Till och med ATIS nuvarande proffs serie FireGL strular ganska duktigt med 3D applikationer.

Visa signatur

Core i7 920 C0 @ 3.5Ghz stock volt || Gigabyte GA-EX58-UD5 BIOS V. F12|| Noctua NH-U12P SE1366 || 12GB Ram 1333Mhz Corsair 1.5V || WD Caviar Black 640GB - WD Caviar Black 1TB || Gigabyte GTX 580 || Be Quiet! Dark Power 650W || - HAF-X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smurfn
Edit: sen det där med singelkort vs singelkort. Det jag ville få fram var att om Nvidia hade ett dubbel och inte ATI så hade vissa nog inte varit lika snabba på att påpeka det. Då hade man nog strukit dubbelkortet med en bortförklaring. Men nu är det ATI så då helt plötsligt räknas det (bara för att favoritlaget ska få vinna).

När 5870 släpptes jämfördes det visst med dubbel-GPU:er. Som ett exempel från kommentarerna från SweC:s rescension av 5870:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av celoz
Grymt. Klår ju 4870X2 och nosar på GTX295 som sagt, ska bara vänta lite på att priserna sjunker så blir det köp för mig med!

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8776...

Jag håller med dessa som anser att det är priset och inte hur många GPU:er kortet har som ska avgöra vad det bör jämföras med. Du jämför väl knappast 5870 med GeForce 310 bara för att de råkar ha lika många GPU:er?

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jj_viking
Att de inte ska ha bluescreens är ju ett självklart krav. Det jag menar med stabilitet, är att mainstream kort bruka strula med 3D applikationens gränsnitt, dvs pilar som försvinner, linjer som inte går att manipulera, svarta skärmar på viewporten, och en oändlig laggproblem. Till och med ATIS nuvarande proffs serie FireGL strular ganska duktigt med 3D applikationer.

Jag har inte haft några problem med hd 4870 eller med 5970. Hade några småproblem med nvidida förut. En gammal diskussion dras upp här, många har haft och har problem med nvidia och andra med ati. Själv anser jag nvidia har de sämre drivarna men det är ju rätt individuellt tydligen och sen vet man ju inte hur mycket skit det är bakom tangentborden heller.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jj_viking
Att de inte ska ha bluescreens är ju ett självklart krav. Det jag menar med stabilitet, är att mainstream kort bruka strula med 3D applikationens gränsnitt, dvs pilar som försvinner, linjer som inte går att manipulera, svarta skärmar på viewporten, och en oändlig laggproblem. Till och med ATIS nuvarande proffs serie FireGL strular ganska duktigt med 3D applikationer.

Nu är jag tyvärr inte så insatt i Quadro och FireGL segmentet så här kommer några frågor.
ATI's Fel eller programtillverkarens fel?
FireGL användare har special support precis som Quadro ägare har?
Sätt mer press på både programtillverkaren och korttillverkaren, be om beta patchar?
Raportera felen, via webben eller ring direkt?
Angående ATI's 'bristande' OpenGL stöd för professionella segmentet, även Radeons, så ska den vara fixad nu i.o.m. Catalyst 9.7 då man la in full support for OpenGL 3.2.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kraeshok
Nu är jag tyvärr inte så insatt i Quadro och FireGL segmentet så här kommer några frågor.
ATI's Fel eller programtillverkarens fel?
FireGL användare har special support precis som Quadro ägare har?
Sätt mer press på både programtillverkaren och korttillverkaren, be om beta patchar?
Raportera felen, via webben eller ring direkt?
Angående ATI's 'bristande' OpenGL stöd för professionella segmentet, även Radeons, så ska den vara fixad nu i.o.m. Catalyst 9.7 då man la in full support for OpenGL 3.2.

Det kvittar väl vems fel det är?? Som konsument så väljer jag det som enligt min erfarenhet fungerar och är pålitligt. Att ATi inte är kompatibelt pga a programtillverkarnas fel är väl inte mitt problem om ATI har haft samma problem så himmla länge (ja sedan 90´talet, eller 1999 för att vara exakt).
Väljer jag NVidia så vet jag att jag slipper massa besvär.

Vill man ha råprestanda för spel så kan man ju välja ATI, men man får väl vara medveten med att man kompromissar stabilitet.

Googla lite så kan du se att ATi FireGL har problem (även om de är svindyra) och att en vanlig Geforce kan gott och väl användas tillsammans med high-end 3D program :).

Edit// snabblänk http://www.xsibase.com/forum/index.php?board=15;action=displa... mestadels av användare som har haft dålig erfarenhet med ATi sedan länge, sådana som jag .

Visa signatur

Core i7 920 C0 @ 3.5Ghz stock volt || Gigabyte GA-EX58-UD5 BIOS V. F12|| Noctua NH-U12P SE1366 || 12GB Ram 1333Mhz Corsair 1.5V || WD Caviar Black 640GB - WD Caviar Black 1TB || Gigabyte GTX 580 || Be Quiet! Dark Power 650W || - HAF-X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Det handlar om prestanda och inget annat.
DX11 är bara en bi-produkt av en modernare och snabbare GPU.
Jag skiter i om korten har Willy Wonkas chokladfabrik inbyggt, det enda jag bryr mig om är prestanda, och de allra flesta tycker som jag.

Så prestanda är det viktigaste och allt annat är inte? Sådant slutsatts är ogrundligt feltänkt.

Det som är viktigaste är stabilitet av hårdvara och mjukvara. Har man inte det så kan man inte leverera prestanda. Gamla ATI var i sådan sitts för många år sen. Deras hårdvara och prestanda var väldigt bra, men drivrutiner var skamligt undermåliga.

Så nej, prestanda är inte det viktigaste och det gäller för alla, även för gamers även om de oftast inte ta sitt sinne att förstå det.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

"Datorsystemet som används är ett X58-baserat moderkort med Geforce GTX 480, 6 GB DDR3-minne och processorn Core i7 960." i7 960 ? har jag missat nåt?

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Så prestanda är det viktigaste och allt annat är inte? Sådant slutsatt är ogrundligt feltänk.

Det som är viktigaste är stabilitet av hårdvara och mjukvara. Har man inte det så kan man inte leverera prestanda. Gamla ATI var i sådan sitts för många år sen. Deras hårdvara och prestanda var väldigt bra, men drivrutiner var skamligt undermåliga.

Så nej, prestanda är inte det viktigaste och det gäller för alla, även för gamers även om de oftast inte ta sitt sinne att förstå det.

Du glider lite ur ämnet, vi diskuterade "onödiga" funktioner som tesselation, DX11 etc etc. inte om annat tjafs som stabilitet t.ex.

Att säga att HD58xx serien är helt onödig pga. man får inte mycket nytta av DX11 är lite märkligt tycker jag.
Jesus christ liksom, det är väl ingen som köper HD58xx pga. DX11, man köper det pga. prestandan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jj_viking
Det kvittar väl vems fel det är?? Som konsument så väljer jag det som enligt min erfarenhet fungerar och är pålitligt. Att ATi inte är kompatibelt pga a programtillverkarnas fel är väl inte mitt problem om ATI har haft samma problem så himmla länge (ja sedan 90´talet, eller 1999 för att vara exakt).
Väljer jag NVidia så vet jag att jag slipper massa besvär.

Vill man ha råprestanda för spel så kan man ju välja ATI, men man får väl vara medveten med att man kompromissar stabilitet.

Googla lite så kan du se att ATi FireGL har problem (även om de är svindyra) och att en vanlig Geforce kan gott och väl användas tillsammans med high-end 3D program :).

Edit// snabblänk http://www.xsibase.com/forum/index.php?board=15;action=displa... mestadels av användare som har haft dålig erfarenhet med ATi sedan länge, sådana som jag .

Vems fel det är i teorin kvittar, däremot vad som inte kvittar är feedback från konsumenter och köpare. Jag förstår väldigt väl dina bekymmer. Där emot är tråden du länkar till 1 år gammal och ATI/AMD har gjort väldigt stora framsteg med sina drivrutiner senaste året, och AMD verkar lägga lite mer tryck bakom utvecklingen av drivrutinerna också. Skulle tro att AMD vill väldigt gärna få en större bit av den professionella kakan då den är väldigt lönsam.
Jag ska googla lite senare och se om jag hittar hur det har utvecklat sig under året. Men nu är det dags för annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Du glider lite ur ämnet, vi diskuterade "onödiga" funktioner som tesselation, DX11 etc etc. inte om annat tjafs som stabilitet t.ex.

Att säga att HD58xx serien är helt onödig pga. man får inte mycket nytta av DX11 är lite märkligt tycker jag.
Jesus christ liksom, det är väl ingen som köper HD58xx pga. DX11, man köper det pga. prestandan.

Jag köpte hd 5970 pga prestandan men även pga DX 11. DX 11 innebär prestandaförbättringar och stöd av nya funktioner och det finns och det kommer spel som drar nytta av det.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goodia
"Datorsystemet som används är ett X58-baserat moderkort med Geforce GTX 480, 6 GB DDR3-minne och processorn Core i7 960." i7 960 ? har jag missat nåt?

Jo, I Q4 2009 släpptes den för FCLGA 1366.
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=37151

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goodia
"Datorsystemet som används är ett X58-baserat moderkort med Geforce GTX 480, 6 GB DDR3-minne och processorn Core i7 960." i7 960 ? har jag missat nåt?

http://ark.intel.com/Product.aspx?id=37151
"1ku Bulk Budgetary Price $562.00" = +4k sek 1/1000
Men vare sig "Arrow" eller "Avnet" som dom länkar som återförsäljare har inte ens artikelnr.
Kompatibelt med x58
http://ark.intel.com/system.aspx?groupID=37151&configID=27616...
http://ark.intel.com/system.aspx?groupID=37151&configID=27616...

Usch... inte ens kul å spekulera i dom summorna, ett system som bör funka hamnar på minst 15k å då är inte ens kringutrustning inräknat

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Gamla ATI var i sådan sitts för många år sen. Deras hårdvara och prestanda var väldigt bra, men drivrutiner var skamligt undermåliga.

Hur långt tillbaka då? ATI Rage? Mitt första ATI-kort var Radeon 9600 Pro och jag minns inga direkta problem med drivrutinerna. Inte hårdvaran heller för den delen men det beror ju iofs inte bara på ATI utan till största delen på korttillverkaren antar jag.

Redan då fanns ju VPU Recover som faktiskt fungerade för mig. Istället för att behöva starta om datorn när jag hade överklockat grafikkortet för högt så gick VPU Recover in istället och startade bara om drivrutinen. Nu behövs dock inte VPU Recover längre eftersom Windows 7 (Vista?) gör samma sak verkar det som.

Stabilitet är väldigt viktigt för mig också. Och ännu mer medveten om det blev jag ju när jag började folda 24/7. Iofs är det oftast min egen klantighet eller okunskap som är orsaken till eventuell instabilitet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Vettefan vart 8+8 kommer ifrån? Har inte kollat på videon, men säger han det? För på de bilder som finns är det 6+8 för GTX480 och 6+6 för GTX470.

http://www.sweclockers.com/nyhet/10698-flera_bilder_pa_avklad...
http://www.sweclockers.com/imagebank/201003/GTX480stor001.jpg

Sen de som säger att det inte finns spel som stödjer Tessellation:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_DirectX_11_su...

Några spelmotorer finns det iaf, och fler lär det bli (antar att de flesta motorer för DX11 stödjer Tessellation?).

Dessutom har SDK:n till DX11 inte vart ute så jäkla länge, och en spelmotor meckar man inte ihop på en vecka.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Klart att de visar en benchmark som passar kortet

Om det är i storlek med HD5870. Kostar som HD5870 och drar ungefär lika mycket ström som HD5870 och ungefär samma ljudnivå som HD5870. DÅ är det intressant.
Viktigast är pris/prestana tycker jag.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Hjälpsam

Nvidia är starka på Tessalation inget snack om saken.
Men jag tror att ATI:s tessalator inte kommer att bottna för vanliga DX11-spel, detta är ett extremt testprogram.
Och så länge ATI:s tessalator räcker till, verkar korten kunna gå ganska jämnt, med liten fördel för Nvidia.
De kort som skall jämföras mot varandra, är givetvis de som kostar ungefär lika mycket.
Lite lustigt att Nvidia glänser på detta, med tanke på att det tidigare spekulerades att dom skulle bli svaga just på tessalering, även jag trodde att så skulle bli fallet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av organics
Med tanke på att 99% av spelen som släpps till PC är konsolportar och resterande procent är lågt krävande spel, lär vi enbart ha 2-3 spel inom de närmsta 5 åren som använder Tesselation. Tesselation är säkerligen framtiden, men frågan är om framtiden ligger i PC som spelplattform.

Nästa generation konsoler kommer säkert använda tesselation, men frågan är om det var verkligen var så klyftigt att utveckla Fermi så länge för att släppa det NU, när ingenting använder det.

Sluta fjanta dig. Även konsolportar kan använda sig av tessalering, likt hur konsolportar med lätthet kan använda sig av DirectX10, DirectX10.1, DirectX11, PhysX, m,fl.

PC har alltid haft en god framtid som spelsystem - att tro att systemet skulle börja försvinna pga. en fantastiskt framgångsrik och allt mer kompromisslös konsolgeneration är inte speciellt nyktert. För även hur mycket mark konsoler tar så finns det många extremt framgångsrika nicher som idag är svårt att applicera i en konsolmiljö som den ser ut nu.

Angående Tessalation. Varför skulle utvecklare ge ett fan åt tekniken innan hårdvara finns ute i volym som kan använda den? Det är väl snarare så man borde tänka hellre än vice versa?

Permalänk
Medlem
Citat:

en de som säger att det inte finns spel som stödjer Tessellation:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ectX_11_support

Bad Company 2 är inte ett rent DX11 spel. Det är programerat för DX10 men fördelen med ett DX11 system ger lite smidigare kant utgämning. Kan inte beskriva det bättre än så..

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dealerovski
Bad Company 2 är inte ett rent DX11 spel. Det är programerat för DX10 men fördelen med ett DX11 system ger lite smidigare kant utgämning. Kan inte beskriva det bättre än så..

Vad är ett rent DX11-spel? Använder ett spel minsta lilla DX11-funktion så är det ett DX11-spel enligt mig. Att spelet sen har andra renderingslägen som bara använder t ex DX9 (för att kunna spela med äldre kort) spelar ju ingen roll.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W