Permalänk
Medlem

Flytande glas

Såg ett inslag på SVT nu under lunchen där man visar hur flyttande glas fungerar
http://playrapport.se/#/video/1909578 ... Någon som har sett något mer om detta?

Tycker det hela verkar ganska coolt och det hade varit roligt med lite mer information..

Permalänk
Medlem

på vilket sätt flyttar det på sig?

Visa signatur

...

Permalänk

Flytande*.
Blev väldigt fundersam på hur du menade först. Tänkte på det där tricket med uppochnedvända glas med ljus i ;).
Hur som helst. Ser jävligt häftigt ut. Inte sett det förut.

Permalänk
Avstängd

Coolt. Och för att förekomma: Nej, gamla kyrkors glas är inte tjockare nedtill för att glaset runnit. [Normalt] glas är inte flytande, det är amorft, och eventuellt "flyt" tar miljoner till miljarder år, beroende på glas. Viskositeten är för vanligt fönsterglas så låg att den är obefintlig och kan inte ens mätas upp rent praktiskt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Vanligt glas är ju också flytande Men detta var ju onekligen intressant!

Tror inte heller att just kiseldioxid är farligt, då det är typ en vanlig stenart(?)

Edit: Aha så vanligt glas är knappt flytande

Visa signatur

Balle

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Vanligt glas är ju också flytande Men detta var ju onekligen intressant!

Tror inte heller att just kiseldioxid är farligt, då det är typ en vanlig stenart(?)

Edit: Aha så vanligt glas är knappt flytande

Ja kiseldioxid är det vanligaste mineralet i jordskorpan. Vi har hela öknar fulla av det. Om du lyckas dö av kiseldioxidförgiftning så förtjänar du nog ett Darwin Award.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Mycket intressant, men något säger mig att detta inte kommer bli så populärt för alla produkter. (Murphy´s lag gäller för det mesta ;), i o.f.s. detsamma skulle man kunna säga emot bakelit etc )
Annars väntar jag starkt på att produkter ska komma.
*edit*
Jag tog bort text

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Ja kiseldioxid är det vanligaste mineralet i jordskorpan. Vi har hela öknar fulla av det. Om du lyckas dö av kiseldioxidförgiftning så förtjänar du nog ett Darwin Award.

Tja, omöjligt är det nog inte. Vi kan få stendammslunga: http://www.ttl.fi/Internet/Svenska/Temasidor/Yrkessjukdomar/E... och potentiellt sätt även cancer vid tillräcklig exponering. Oklart förstås om man ska kalla det för "förgiftning"; man kan nog inte äta ihjäl sig på kiseldioxid i första taget då det är inert och man skiter ut det oförändrat, så tja, du har nog rätt iaf.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Nja kisel kan vara väldigt farligt vid t.ex. inandning, i gruvmiljöer där kvarts o dylikt bryts kan man om man slarvar med säkerheten få silikos/stendammslunga..

Permalänk
Medlem

ändå lite skeptisk. säg att man behandlar sina kläder som i filmen, är det verkligen lika skönt att ha tyget mot huden? jag undrar om det känns plastigt eller nåt

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L4gG3r
ändå lite skeptisk. säg att man behandlar sina kläder som i filmen, är det verkligen lika skönt att ha tyget mot huden? jag undrar om det känns plastigt eller nåt

Man kan även fråga sig ifall tyget kan "andas" om man använder en sådan beläggning. Är ju inte så trevligt annars.

Men annars så verkar det ju vara väldigt coolt, känns som just materialforskning har fått mycket exponering nu dom senaste månaderna med bland annat grafen och nu detta glaset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Coolt. Och för att förekomma: Nej, gamla kyrkors glas är inte tjockare nedtill för att glaset runnit. [Normalt] glas är inte flytande, det är amorft, och eventuellt "flyt" tar miljoner till miljarder år, beroende på glas. Viskositeten är för vanligt fönsterglas så låg att den är obefintlig och kan inte ens mätas upp rent praktiskt.

hur hög viskositet har detta glaset? kan man jämför det med något?

vad händer om man råkar få lite sånt i ögat, bara ta och skölja ögat med vatten verkar inte fungera så bra =/ känner mig lite skeptisk till detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L4gG3r
ändå lite skeptisk. säg att man behandlar sina kläder som i filmen, är det verkligen lika skönt att ha tyget mot huden? jag undrar om det känns plastigt eller nåt

Nja, tror det med slipsen var mer PR trick för att visa det.
Men kan ju tänkas användas på skyddskläder/regnkläder istället för att behöva gå runt med gummikläder

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton
hur hög viskositet har detta glaset? kan man jämför det med något?

vad händer om man råkar få lite sånt i ögat, bara ta och skölja ögat med vatten verkar inte fungera så bra =/ känner mig lite skeptisk till detta.

Tja, ingen aning faktiskt. Det ser ju rätt rinnande ut. Jag vill inte uttala mig innan jag läst "på riktigt" om materialet, ett nyhetsinslag är inte någon högklassig källa. Fråga två vet jag än mindre om.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Tja, omöjligt är det nog inte. Vi kan få stendammslunga: http://www.ttl.fi/Internet/Svenska/Temasidor/Yrkessjukdomar/E... och potentiellt sätt även cancer vid tillräcklig exponering. Oklart förstås om man ska kalla det för "förgiftning"; man kan nog inte äta ihjäl sig på kiseldioxid i första taget då det är inert och man skiter ut det oförändrat, så tja, du har nog rätt iaf.

Men det är ingen egenskap som är typisk för just kiseldioxid och i fallet glas är ju risken för damm ytterst liten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Coolt. Och för att förekomma: Nej, gamla kyrkors glas är inte tjockare nedtill för att glaset runnit. [Normalt] glas är inte flytande, det är amorft, och eventuellt "flyt" tar miljoner till miljarder år, beroende på glas. Viskositeten är för vanligt fönsterglas så låg att den är obefintlig och kan inte ens mätas upp rent praktiskt.

nä precis, man gjorde det av praktiska skäl. man börjar med sätta fönsterglas i den nedre delen av fönstret. vilket underlättar om man har den tjockare delen av glaset där. att de inte har jämn storlek beror på tillverkningen som inte kan jämföras med dagens produktion.

Permalänk
Medlem

Tänk att ha lite av det här flytande glaset i billacker. Då skulle man slippa tvätta / vaxa bilen. Grymt!

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NysoO
Tänk att ha lite av det här flytande glaset i billacker. Då skulle man slippa tvätta / vaxa bilen. Grymt!

Visst vore det häftigt, men tvivlar på att det skulle fungera ;).

I teorin ska väl en bra billack ge en stark yta som skyddar mot smuts, fukt osv. Men som allt (Med flytande glas eller ej) så lär det ju slitas och få sämre och sämre finnish. Vilket i sin tur leder till att mer smuts och annat sätter sig.

Permalänk
Medlem

Hur får man tag på detta? Jag vill ha.

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Tja, ingen aning faktiskt. Det ser ju rätt rinnande ut. Jag vill inte uttala mig innan jag läst "på riktigt" om materialet, ett nyhetsinslag är inte någon högklassig källa. Fråga två vet jag än mindre om.

OMG.
MBY du bör ju veta att när du säger något så tror alla att det är så fast det inte behöver vara sant

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Det flytande vi ser i videon är väl alltihop ämen som läggs på för att visa hur avvisande ytorna blivit?

Permalänk
Medlem

Påminner om sådan där klotterskyddsbeläggning som man kan ha på väggar som gör att klotter inte fastnar så hårt och då blir lättare att tvätta bort. Kan tänka mig "flytande glas" kan funka mot klottrare.

http://www.klotterkonsulten.se/klotterskydd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matti4s
Hur får man tag på detta? Jag vill ha.

senare i år

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

hmm!
Undra hur hållbarheten är.

Om det slits bort på slit och släng produkter m.m

Går det skrapa bort osv?
Jäkligt häftig grej!

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |