AMD FX-8150 och Gigabyte GA-990FXA-UD7 i HTPC (settings i tråden)

Permalänk
Medlem

AMD FX-8150 och Gigabyte GA-990FXA-UD7 i HTPC (settings i tråden)

Det har varit prat om att Bulldozern kräver ganska mycket ström. Det kanske den gör, men man får ju göra det bästa möjliga med det man har för att sänka elförbrukningen. Jag har nu satt in AMD FX-8150 på ett Gigabyte GA-990FXA-UD7 i mitt HTPC-chassi och tänkte dela med mej av de inställningarna som jag har och som jag tycker känns bra. Målet har varit att få ner spänningarna och temperaturer(och därmed kunna köra fläktarna långsammare) men ändå ha hyfsad klock.

Hårdvara:
FX-8150
Gigabyte GA-990FXA-UD7
Geforce 8600GT, passivt kylt
G.Skill 4x1GB-minnen
Zalman HD160XT-chassi
Gemini II CPU-kylare
1st 120mm-fläkt som suger värmen från CPU-kylaren och ut genom hålen i taket på chassit
1st 80mm-fläkt som håller övertryck i chassit vilket garanterar att det alltid kommer in kalluft.

Som synes så är inte nätaggregatet medräknat. Det beror på att jag inte kunde låta bli att överklocka trots att grejerna satt i HTPC-chassit. I chassit hade jag ett dammigt, 4 år gammalt 400w-aggregat. Jag fick använda adaptrar för att kunna få till 24-pins-anslutningen då nätagget bara hade 20-pins-kontakt.
Efter att ha installerat allting så fick jag för mej att klocka lite. Jag hade inte en tanke på nätaggregatet... När jag körde Cinebecnh 11.5 i 5GHz så blev det plötsligt svart och tyst... Det var nätagget som dött. "inte bra" tänker nog de flesta instinktivt, men jag är mest imponerad av att det trots allt gick att bencha i 4.9GHz med ett gammalt slitet 400W aggregat. Så, kanske behövs det inte så kraftigt nätaggregat...?
För närvarande kör jag med mitt bench-agg, vilket är på 1kW.

Här är ett screenshot som visar lägsta klocken jag kör med. 1400MHz och ~0.82v

Här har datorn automatiskt klockat upp sej lite till 2100MHz men fortfarande ~0.82v. I screenshotet spelas en film upp, musik spelas och samtidgt så används TV-kortet för att se på TV.

Så fort man drar igång något som kröver kraft så klockas burken upp till 4.4GHz med ca 1.25v. Som standard har min CPU 1.275v vid 3.6GHz.

Det finns många sätt att se på "stabilitet", men för mej är dessa inställningar stabila för bench och har inte kraschat en enda gång.

Så till BIOS
Huvudmeny:

Den enda inställningen i denna vy som jag INTE rekommenderar, är spänningen till minnena. Mina minnen är 1.9volts-minnen så för mej är detta en låg spänning. Pga detta får jag dessutom sänka minnesfrekvensen.

Minnestimingarna är anpassade efter MINA minnen. Börja med 2T-9-9-9-27-36 eller så och tighta sen till timingarna.

Som syntes på förstasidan i BIOS, så används "F11" för att spara en profil.

Och för att ladda en sparad profil, "F12"

Jag glömde ju visa fläktinställningen i Windows... Jag kör med EasyTune och det här är min inställning för fläkthastighet. Jag kör bägge fläktarna kopplade till anslutningen för CPU-fläkten.

Permalänk

Tack för en bra tråd !
Jag har försökt få tag på en FX-8150 men den finns inte att få tag på.
Lite konstigt med tanke på alla dåliga recensioner så borde ju hyllorna vara fulla av osålda chip.

Jag ser att din test med SuperPI inte presterar bättre än för min 955 -processor.
Det visar kanske inte så mycket eftersom det gamla programmet (1995) testar flyttaldelen av en kärna.
Testen körs ju på bara en kärna och utnyttjar där knappt 70% av kärnan.
I Cinbench får du däremot bra värde 6,87 mot mina 3.6

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Ja, man kan tycka att det borde drälla av CPUer i affärerna, men som du säger så finns det inte så många för tillfället.

Vad gäller SP32M så skulle jag köra minnena i en helt annan hastighet om jag hade haft minnen som går på lägre volt eller om jag kunde acceptera högre fläktljud. Minnena går nu i 1333MHz. Med högre volt så kan jag köra SP32M med 7-7-7-21-28 i 1900MHz.

NB och HT-Link går att köra i 2600MHz, men vinsten med det väger för mej inte upp den temperaturökningen det innebär. Med bra luftkylning så går det att köra en bit över 2700MHz.

Intressant att du har liknande chassi och liknande bräda. Ett problem jag hade när jag satte in moderkortet i mitt chassi, var att anslutningarna för SATA tog i racket för mina hårddiskar. Jag fick bygga ett nytt rack för att lösa detta. Det blev kanske inte min vackraste skapelse, men det syns ju ändå inte inne i chassit, samt att orginalracket fortfarande är intakt. Den enda chassifläkten jag använder är just den fläkten vid det diskracket.

Jag har inte lagt ner så där jättemycket energi än på att få pekskärmen att fungera in Win7, men jag vill minnas att den inte hoppade igång bara "så där" vid installationen. Fungerar din touchscreen?

Jag kör förresten 1920x1080 eller något sådant på den stora skärmen.

Permalänk

Med nuvarande UD3-MB är nog lite kortare för jag har 4cm fram till disklådan. Göregående Asus-MB stack SATA rakt upp.
Jag tycker 92mm fläkten bakom disklådan lät för mycket så jag kör enbart de två bakre 80mm med reducerad hastighet.

Min senaste installation av Windows 7 har ännu inte kommit på att den lilla TouchSkärmen kan fungera som mus,
så det är bara iMON programvarans funktioner som jag kan styra via den skärmen. Soundgraph iMON monitorprogram.

Jag gillar att ha de lilla skärmen igång med system monitorering mot en grön bakgrund.
Den lilla skärmen (1024 x 768) körs med 800 x 600 för att iMON skall täcka helt. Huvudskärmen 27" körs med 1920 x 1080.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Tack för en informativ tråd ska kika in här sen igen när min fx-8150 har trillat in

Skrivet av Waxinator:

Tack för en bra tråd !
Jag har försökt få tag på en FX-8150 men den finns inte att få tag på.
Lite konstigt med tanke på alla dåliga recensioner så borde ju hyllorna vara fulla av osålda chip.

Jag ser att din test med SuperPI inte presterar bättre än för min 955 -processor.
Det visar kanske inte så mycket eftersom det gamla programmet (1995) testar flyttaldelen av en kärna.
Testen körs ju på bara en kärna och utnyttjar där knappt 70% av kärnan.
I Cinbench får du däremot bra värde 6,87 mot mina 3.6

har också märkt att de har vart riktigt svårt att få tag på fx-8150 just nu =/
men helt plötsligt hade de dykt upp 7st på webhallen, finns 5 kvar i skrivande stund.
beställde där alldeles nyss ^^
så om du fortfarande är ute efter en: http://www.webhallen.com/hardvara/143145-amd_fx-8150_3.6ghz_8...
Mvh Mathias

Visa signatur

Chassi:Thermaltake Level 10 GT CPU:AMD FX-8150 8x4,4Ghz CPU Kylare:Corsair H80 MB:Gigabyte GA-990FXA-UD3
RAM:Corsair Vengeance 4x4GB 1600Mhz GPU:Radeon hd6950 2GB PSU:Corsair HX650w
System disk: Samsung 830 128GB Lagring:WD 1TB, WD 320GB
Skärm: Samsung B2330, LG 47lv355n Ljud: Jamo PP3000

Permalänk
Skrivet av matte.90:

... har också märkt att de har vart riktigt svårt att få tag på fx-8150 just nu =/
men helt plötsligt hade de dykt upp 7st på webhallen, finns 5 kvar i skrivande stund.
beställde där alldeles nyss ^^
så om du fortfarande är ute efter en: http://www.webhallen.com/hardvara/143145-amd_fx-8150_3.6ghz_8...
Mvh Mathias

Tack för tipset. Beställde just en.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA