Bli SuperUser på ditt NotSoSmarta TG789VN

Permalänk
Inaktiv

Jag tror det är under IDS.ini (Intrusion Detection)

Jag har fått Telia att ersätta mig för att köpa ny router nu så jag slipper skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon30129:

Har bytt till generic firmware så jag slipper telias egna mjukvara i den

Vilken fw-ver och var hittade du den?

Skrivet av anon30129:

Jag har fått Telia att ersätta mig för att köpa ny router nu så jag slipper skiten

Hur bearbetade du dem till detta? Berätta mer.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Är problemet verkligen "router" jag tycker problemet är att de inte har ett rent modem, ev ip tele och tv portar, men som iallafall helt enkelt struntar i datadelen utan bara separerar vlanen om man vill och i så fall sänder dem till olika portar, och man borde få välja hur man vill göra med vlan, det blir mer o mer vanligt i bättre hemprylar att de kan hantera vlan, så vill ma nköra en trunk låt folk göra det, och vill man splitta dem så ska man få ha det valet, kanske splittat till olika portar som default och trunk för "avancerade användare"
Ska man kalla det smart bör det vara en mer kraftfull burk som kan hantera allt dvs Gbit kablat och 5Ghz wifi ska ingå, gärna en dd wrt telia edition som os i den, en sådan burk kunde jag tom betala för och känna mig nöjd med, för den skulle vara användbar på riktigt och räcka till för de flesta till skillnad från dagens burk som inte duger om man har ett internt nät. Man kanske ska utgå från en 2-3000 krs modell som bas istället för thomsonen som presterar för 300kr idag.
Och vet någon om det finns nått sätt att få bra ljudkvalitet på ip telefonin, den är sämre än mjukvarulösningar i pcn, och det borde den inte behöva vara, finns det nån telefon/dectbasstation som går att ansluta direkt i smarten och som ger bra ljudkvalitet utan adsl brus o annat oljud som läcker in?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pinkevin:

Vilken fw-ver och var hittade du den?

Hur bearbetade du dem till detta? Berätta mer.

modem-help.co.uk
Va försiktig, kolla upp alla inställningar och gör backup på dom även innan du gör nåt sånt, VOIP kan sluta fungera ganska lätt.

haha ja du, har haft mycket problem med dom sen i Januari, sen leverans, vart otrevliga, inte loggat samtal, inte ringt tillbaka och sen problem med SMART routern.
Hela resulterade i att jag fick gott om ersättning + att dom betala 50% av mitt nya Zyxel modem/gateway och nu fått Tilgin telefoni adapter utskickad utan kostnad
Allt hanldar om att du måste prata med rätt person där, nästan att om man märker att man inte kommer någon stans med en person, lägg på och ring upp igen och hoppas på bättre

Permalänk
Medlem

Hoppar bara in för att säga att detta funkade på min TG789vn med fw 8.8.B.9. Fast den kanske är äldre än 8.8.B.A som denna metod är confirmad för? Fanvetjag. Det funkade iallafall.

Permalänk

Kommer troligen att gå att brygga TG789vn modemet 25/6 enligt forum på Telia

Permalänk

Verkar vara officiellt nu.

"Från och med idag kan alla Smart-supportmedarbetare lägga in en bryggning av port 4 i Thomsongatewayen, så att det via den vägen går att använda gatewayen som ett rent, routerlöst, modem - eller switch på FiberLAN.
Som nämnts tidigare i tråden så blir övriga portar, 1, 2 och 3, till för endast digitalboxar, trådlös TV-överföring via Ruckus eller liknande, samt eventuell telefoniadapter (används normalt inte). All internettrafik måste alltså passera via port 4.

Det stämmer också att Spotify via TVn samt Zappa-appen inte fungerar efter bryggning, detta eftersom de styrs delvis med internettrafik - den som i bryggade gatewayer alltså måste gå via port 4 och därmed inte kan nå fram till digitalboxen.
Det trådlösa nätverket slutar också mycket riktigt att fungera.
Gatewayens eget gränssnitt, som annars nås exempelvis via 192.168.1.254, går efter bryggning inte heller att nå via port 4. Men det kanske är mindre intressant om målet är att slippa just gatewayens egna funktioner...

Bryggningen blir inte permanent utan supporten kan ta bort den igen om så önskas. Aktivering och inaktivering av bryggningen går dock bara att göra med hjälp av supporten.

Ett krav för att bryggningen ska gå att göra är att gatewayen har mjukvara 8.C.H.2 (eller senare - när de kommer). Uppgradering till denna version ska supporten också kunna ordna vid behov."

Permalänk
Relik 📜

Kan bekräfta att det även fungerar med den äldre TG784. Ringde Telia precis, och en mycket trevlig kille hjälpte mig att uppdatera mjukvara i gatewayen, samt att lägga bryggan på plats. Han sade precis samma som ovan förövrigt, om Spotify och port 4. Tydligt att de blivit (bra) informerade i supporten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermaniii:

Men, om man nu ska ha en annan gateway än telias, vilket man måste ha om man har Telias ADSL, right(?). Vad kan man då köpa för nått?

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem

Då är min fråga, Blir det någon märkbar förändring, rent prestandamessigt eller är det enbart om man vill köra med egen router eller dyl?

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Medlem

Om man bryggar den, fungerar det fortfarande att använda IP-telefoni med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmannen:

Om man bryggar den, fungerar det fortfarande att använda IP-telefoni med den?

Menar du den/de dedikerade telefoniporten(-arna) som sitter på baksidan? Undrar även själv detta.

EDIT: Telefoniadaptern är intern så den ska tydligen inte påverka.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Då var dagen äntligen här.. När man slipper denna skit router och får använda nånting som funkar oändligt mycket bättre. Farsan dock som är nöjd med routern för att han får trådlösa N standarden så han får bättre bandbredd till såna wlan enheter laptop,surfplatta m.m vill inte inte ringa till telia o säga till dom att brygga våran router pga denna aspekt.
Min tanke var att brygga gatewayen och sätta in våran gamla Zyxel P-320W router som förvisso har några år på nacken men funkade välldigt bra sist jag använde den. Problemet me denna router är ju att den bara klarar av att skicka ut wlan G vilket inte räcker till farsan tydligen, och jag vägrar sitta med Thomson TG789VN router så då tänker jag fixa de genom att köpa ny Router/Accsess punkt eller vad man nu behöver ha.

Därför ber jag om hjälp här efter ett sätt att komma undan så billigt som möjligt utan att köpa det största skräpet. Har ju en router som sagt som jag tycker funkar hyfsat men det kanske vore dags för en uppgradering om man får något skapligt för under 500:-, Kommer dra in en Gbit switch till mit rum sen som jag kopplar in alla mina enheter i men det skulle vara fint ifall man fick Gbit portar i routern också så en ny router kanske vore bäst endå. Annars så tar jag första bästa Accsess punkt eller nåt liknande som kan sända ut N signaler.

Permalänk

Kan bekträfta detta.

Det som behövs är 8.c.h.2 firmwaren till thomson modemet. efter det lägger dom in en uppdatering till port 4:a. detta gör dock så att Zappa och Spotify via TV'n inte kommer fungera längre (då dom tydligen är beroende av RGW funktionen) Efter det ska du koppla in i stort sätt va du vill i den porten. tv ska fungera i dom andra portarna fortfarande men router funktionen för datorer i telia smart fungerar ej något mer.

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör denna router så dålig enligt er?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Vad är det som gör denna router så dålig enligt er?

Fastnar i loadingscreen på WoW och du kan få Steam validaton Rejected i CS 1.6 vilket är mindre kul när du sitter o lirar cupper..

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte hittar hur man slår på bryggning?
Eller måste man ringa supporten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bhullen:

Bara jag som inte hittar hur man slår på bryggning?
Eller måste man ringa supporten?

Att döma av tidigare inlägg är det supporten som uppdaterar firmwaren och genomför bryggningen åt dig.

Permalänk
Skrivet av Bhullen:

Bara jag som inte hittar hur man slår på bryggning?
Eller måste man ringa supporten?

Ringer du suppot och säger "Smart support" till talsvaret så kommer du komma fram, fungerade för mig. sedan får dom kolla om du har senaste mjukvaran först. har du inte dne kan det ta en halvtimme att updatera men dom ska kunna slänga in konfigurationen samtidigt. Så efter det är det klart.

8ch2 som är firmwaren ska i övrigt motarbeta problem med bla wow å cs. så innan du kopplar bort router funktionen så kan du ju be dom testa updatera modemet ifall du inte vill köpa ny router.

Kom att tänka på att även fast de gör denna thomson till ett snällt modem så tillkommer fortfarande kostnaden på 29kr i mpn om du inte har bbtelefoni.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rock_Son:

Ringer du suppot och säger "Smart support" till talsvaret så kommer du komma fram, fungerade för mig. sedan får dom kolla om du har senaste mjukvaran först. har du inte dne kan det ta en halvtimme att updatera men dom ska kunna slänga in konfigurationen samtidigt. Så efter det är det klart.

8ch2 som är firmwaren ska i övrigt motarbeta problem med bla wow å cs. så innan du kopplar bort router funktionen så kan du ju be dom testa updatera modemet ifall du inte vill köpa ny router.

Kom att tänka på att även fast de gör denna thomson till ett snällt modem så tillkommer fortfarande kostnaden på 29kr i mpn om du inte har bbtelefoni.....

Har redan 8.c.h.2 därför jag undrade var man hittade inställningen, får ringa supporten då tack!

Permalänk
Skrivet av Bhullen:

Har redan 8.c.h.2 därför jag undrade var man hittade inställningen, får ringa supporten då tack!

Lycka till! posta gärna om det funkade! =D

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Kan bekräfta att det även fungerar med den äldre TG784. Ringde Telia precis, och en mycket trevlig kille hjälpte mig att uppdatera mjukvara i gatewayen, samt att lägga bryggan på plats. Han sade precis samma som ovan förövrigt, om Spotify och port 4. Tydligt att de blivit (bra) informerade i supporten.

Kan även jag bekräfta att det fungerar, men med en modifikation. Fick TG789vn nyligen levererad med mjukvara 8.C.H.2.
Först så inaktiverade jag wlan signalen på Tg789vn ( eftersom att jag använder wlan:et på min andra router).
Sen kopplade jag från Wan-porten på TG789vn till Wan-porten på min andra router (Dir-825) och fick extern adress direkt till den, utan samtal till supporten eller andra ändringar.
Tv:n är kopplad till en av lan portarna på TG789vn och fungerar utan problem. Även ip-telefonin fungerar som den ska.

Så det enda som behövs (om man har TG789vn) är
1. Rätt firmware (8.C.H.2 eller senare). 2. Koppla in allt förutom din "extra" router. 3. Låt routern blinka klart. 4. Koppla in din "extra" router till Tg789vn:s wan port( från Tg789vn:s wan port till din"extra" router:wan port) .

Notera att jag har adsl och inte vdsl.

Förövrigt så kan man ringa supporten och begära att Tg789vn levererad gratis om man har en Tg784. Tg784 får man behålla.

Någon som kan bekräfta att det fungerar(wan till wan brygga) på tidigare Telia routrar?

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Medlem

Värt att testa men kommer inte Thomsonen själv sno IP adressen man får av Telia?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Kassmanboy:

Kan även jag bekräfta att det fungerar, men med en modifikation. Fick TG789vn nyligen levererad med mjukvara 8.C.H.2.
Först så inaktiverade jag wlan signalen på Tg789vn ( eftersom att jag använder wlan:et på min andra router).
Sen kopplade jag från Wan-porten på TG789vn till Wan-porten på min andra router (Dir-825) och fick extern adress direkt till den, utan samtal till supporten eller andra ändringar.
Tv:n är kopplad till en av lan portarna på TG789vn och fungerar utan problem. Även ip-telefonin fungerar som den ska.

Så det enda som behövs (om man har TG789vn) är
1. Rätt firmware (8.C.H.2 eller senare). 2. Koppla in allt förutom din "extra" router. 3. Låt routern blinka klart. 4. Koppla in din "extra" router till Tg789vn:s wan port( från Tg789vn:s wan port till din"extra" router:wan port) .

Notera att jag har adsl och inte vdsl.

Förövrigt så kan man ringa supporten och begära att Tg789vn levererad gratis om man har en Tg784. Tg784 får man behålla.

Någon som kan bekräfta att det fungerar(wan till wan brygga) på tidigare Telia routrar?

Kan nämna att även jag fick en TG789 tillslut, då min TG784 bråkade och vägrade acceptera senaste mjukvaran. Väldigt smidigt dock, var nere hos Telia på stan och plockade upp en ny bara, inga problem. Efter det gick allt som en dans, och bryggan fungerar utmärkt.

Har förövrigt fiber, så WAN på Thomson går åt där.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kan nämna att även jag fick en TG789 tillslut, då min TG784 bråkade och vägrade acceptera senaste mjukvaran. Väldigt smidigt dock, var nere hos Telia på stan och plockade upp en ny bara, inga problem. Efter det gick allt som en dans, och bryggan fungerar utmärkt.

Har förövrigt fiber, så WAN på Thomson går åt där.

Men om du har fiber så borde det inte vara några problem att koppla in egen utrustning då jag antar att internet är otaggat. Problemet blir väl om man har TV och telefoni då man måste ha en VLAN switch som separerar trafiken.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Sir. Haxalot:

Men om du har fiber så borde det inte vara några problem att koppla in egen utrustning då jag antar att internet är otaggat. Problemet blir väl om man har TV och telefoni då man måste ha en VLAN switch som separerar trafiken.

Mjo, men jag har även TV över nätet, därav hela cirkusen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rock_Son:

Lycka till! posta gärna om det funkade! =D

Jodå, gick fint bara att ringa och säga att du vill ha bryggning. enda nackdelen är att jag har fått segare hastighet. gått ifrån 25->Mbit/s till 15-16 Mbit/s någon som vet varför det kan vara så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bhullen:

Jodå, gick fint bara att ringa och säga att du vill ha bryggning. enda nackdelen är att jag har fått segare hastighet. gått ifrån 25->Mbit/s till 15-16 Mbit/s någon som vet varför det kan vara så?

Ja det borde inte vara direkt kopplat till att du har ett bryggat modem iaf. Så länge som Telia inte gjort någon grym tabbe i nya firmwaren.

Kanske får du bättre hastighet om du startar om modemet och håller tummarna så den synkar till en snabbare hastighet.

Permalänk
Skrivet av Bhullen:

Jodå, gick fint bara att ringa och säga att du vill ha bryggning. enda nackdelen är att jag har fått segare hastighet. gått ifrån 25->Mbit/s till 15-16 Mbit/s någon som vet varför det kan vara så?

Kan det vara så att du surfar trådlöst? (vet att den du kopplade inte är antagligen starkare i signalen) men kontrollera vilken kanal du sitter på, samt gör en reset på thomson modemet. Fungerar inget av följande så kan du ju ringa supporten och fråga hur mycket hastighet dom ser att du får fram så får du besvarat om det ligger hos dom eller inte.

Såg att någon påpekade firmware och jag tror inte dom kan göra det så mycket fel. Jag hade problem vid en tidigare firmware update. Då hade jag haft ström avbrott precis efter jag hade samtalat med telia och bet om en annan firmware. efter det var modemet kasst enl dom då den inte pallar att gå fel. DVS om firmwaren går åt helvete så fungerar tydligen inte modemet alls.

Skrivet av Kassmanboy:

Kan även jag bekräfta att det fungerar, men med en modifikation. Fick TG789vn nyligen levererad med mjukvara 8.C.H.2.
Först så inaktiverade jag wlan signalen på Tg789vn ( eftersom att jag använder wlan:et på min andra router).
Sen kopplade jag från Wan-porten på TG789vn till Wan-porten på min andra router (Dir-825) och fick extern adress direkt till den, utan samtal till supporten eller andra ändringar.
Tv:n är kopplad till en av lan portarna på TG789vn och fungerar utan problem. Även ip-telefonin fungerar som den ska.

Så det enda som behövs (om man har TG789vn) är
1. Rätt firmware (8.C.H.2 eller senare). 2. Koppla in allt förutom din "extra" router. 3. Låt routern blinka klart. 4. Koppla in din "extra" router till Tg789vn:s wan port( från Tg789vn:s wan port till din"extra" router:wan port) .

Notera att jag har adsl och inte vdsl.

Förövrigt så kan man ringa supporten och begära att Tg789vn levererad gratis om man har en Tg784. Tg784 får man behålla.

Någon som kan bekräfta att det fungerar(wan till wan brygga) på tidigare Telia routrar?

Det enda problemet med den kopplingen är att Telias servrar kommer gå baloopa på den där kopplingen. Och om du då ringer pga din ip förhandlinge är åt helvete så kommer supporten vilja att du kopplar rätt redan innan dom gör någonting annat.

Permalänk

Jag hittade denna funktionalitet på en annan tråd i detta forum. Ser ingen anledning till varför dom skulle gå *baloopa* på den kopplingen. Vad jag spekulerar i är att detta är en funktion som fungerar tackvare Telias firmware. Eftersom dom har många kunder som det fungerar dåligt för p.g.a deras routrar, så är det inte omöjligt att det är dom själva som faktiskt har försökt lösa detta med egenskriven mjukvara. Det här (WAN till WAN) är ju ett väldigt smidigt sätt att koppla det själv på. Dessutom utan support tid.
Det gick som sagt väldigt smidigt att få hem den här routern och min uppkopling har faktiskt aldrig fungerat bättre än vad den gör nu (hade problem med portar odyl). Undantaget om man har fiber. Då måste man ringa supporten, men det verkade också gå väldigt smidigt. För en gång skull gör Telia rätt, och det med bravur!

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd