Permalänk
Medlem

Tänkte köpa haswell 4770k bara för att ha ett lgq 1150 mobo för att vara framtidssäker, men är det värt det? Jag har inte brottom att skaffa ett nytt mobo och processor men jag har inget just nu.

Så borde jag bara köpa 1150/4770k för att vara säkrare eller ska jag köra på 3770k? Då prestandan inte är så mycket bättre.

Permalänk
Datavetare

Varför face-palm på de testerna? Vilket är viktigast i ett spel: hög genomsnittlig FPS eller att FPS inte åker ner till väldigt låga nivåer när det hettar till? Vad länkarna visar är att FX-8350 inte riktigt hanterar de spikar i arbetslast som ibland uppstår i intensiva scener, utan den droppar då till väldigt låga FPS (långa renderingstider).

Vad det beror på är ju rätt lätt att inse, dessa spikar orsakas av att man får en last som måste hanteras på få eller antagligen en CPU-kärna och då är det enda som hjälper hög enkeltrådprestanda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Varför face-palm på de testerna? Vilket är viktigast i ett spel: hög genomsnittlig FPS eller att FPS inte åker ner till väldigt låga nivåer när det hettar till? Vad länkarna visar är att FX-8350 inte riktigt hanterar de spikar i arbetslast som ibland uppstår i intensiva scener, utan den droppar då till väldigt låga FPS (långa renderingstider).

Vad det beror på är ju rätt lätt att inse, dessa spikar orsakas av att man får en last som måste hanteras på få eller antagligen en CPU-kärna och då är det enda som hjälper hög enkeltrådprestanda.

Det jag syftade på är att han sa att FX-8350 suger och visar tester där FX-8350 presterar allra sämst. FX-8350 är inte alls den bästa CPU:n, speciellt inte när det kommer till trådar och enkel kärnor precis som du säger. Om han hade skrivit just det du skrev nu hade jag tyckt att han hade en bra bild på hur processorer fungerar och att den kan vara bra, men också dålig beroende på situation. Nu gjorde han inte, påstod bara att FX-8350 sög och visade tester där den då är sämre än genomsnittet. Jag förstår din poäng, men hoppas även att du förstår min.

Visa signatur

MOBO: Gigabyte GA-Z77X-UD3H - CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.4GHz - CPU kylare: Phanteks PH-TC14PE - GPU: EVGA GeForce GTX 680 2048MB - PSU: Be Quiet! Straight Power E9 580W 80+ Gold - RAM: Corsair 8GB VENGEANCE LP - SSD: Intel 335 Series 180GB Reseller - HDD: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm - Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Inlägg ska tillföra något, och ska därför inte endast bestå av roliga bilder. Se § 1.6.

/KimTjik

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nikkop:

Om inte chipsetet eller plattformen erbjuder något banbrytande som är bättre än s1155/z77 så lär det nog inte sälja så jävla bra.

Antar att bärbara är det vinnande konceptet här. Desktopanvändare lär vända sig till 1155 prestandaprocessorer istället. :/

Permalänk
Medlem

Vad drygt. Har tänkt att uppgradera och låta min rigg bli HTPC men det händer ju inget på processorfronten.
Intel you lazy bastards

Permalänk
Medlem

Det jag vill veta är hur bra den klockar på vatten, samt huruvida IHS:en är fastlödd eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Skrivet av queeny:

Vad drygt. Har tänkt att uppgradera och låta min rigg bli HTPC men det händer ju inget på processorfronten.
Intel you lazy bastards

Finns bara en väg att gå, S2011 ..

Skrivet av davyp3:

Det jag vill veta är hur bra den klockar på vatten, samt huruvida IHS:en är fastlödd eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar ju allt annat än lovande, men vi får se när NDA lyfts.

Permalänk
Medlem

Kan man förvänta sig att ivy bridge sjunker i pris när haswell kommer?
Är i köp tagen nu och hade redan beställt delar för ett par veckor sedan om det inte hade vart så att haswell är i krokarna, känns dumt att inte vänta.
Antingen att det är värt med en haswell eller att priserna sjunker på ivy

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Skrivet av Sweede:

Kan man förvänta sig att ivy bridge sjunker i pris när haswell kommer?
Är i köp tagen nu och hade redan beställt delar för ett par veckor sedan om det inte hade vart så att haswell är i krokarna, känns dumt att inte vänta.
Antingen att det är värt med en haswell eller att priserna sjunker på ivy

Beror på hur bra dom är antar jag, om dom är bra som fan(inga värme problem) så kommer ivy sjunka annars, minimalt. Som sandy nu, ligger fortfarande högt i pris.